توشه ی فردا – برنامه پیشنهادی ویژه فاطمیه

توشه ی فردا (شامل سخنرانی، دکلمه، و سرود فاطمیه)

توشه ی فردا مجموعه ای از برنامه های متفاوتی در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها ست که شامل سخنرانی، دکلمه، و سرود می باشد. که می توانید از آنها در مراسم های خود برای تبلیغ فاطمیه استفاده نمایید.

توشه ­ی فردا

شیوه ­ی اجرای برنامه­ ی پیش­رو با عنوان «توشه ­ی فردا»، بسیار مهم است و در صورتی که با این کیفیت اجرا نشود، متنی معمول برای یک سخنرانی است، بنابراین رعایت نکات زیر می­ تواند، برنامه ­ای متفاوت را برای مخاطبان شما به ارمغان آورده و انتخاب مناسبی برای افرادی است که به برنامه­ های طولانی متمایل نیستند و یا برای اولین بار به یک روضه­ ی فرهنگی دعوت می­ شوند.

سن بزرگ و دکور هنری برای این برنامه ضرورت دارد. ( شمع؛ گل؛ فانوس و…) اجرا کنندگان این برنامه باید بین 15 تا 20 نفر ترجیحا با لباس­ های ترجیحا یک شکل و یک سر گروه باشند که مطالب اصلی را اجرا می ­کند.

این 15 تا 20 نفر باید بر روی سن در دو ردیف، بر روی چهارپایه های یک شکلی که روی آن با پارچه ­ی مشکی پوشیده شده، بنشینند و سر گروه در کنار آنها و به صورت ایستاده قرار گیرد.

در متن هر جایی که از افراد نام برده شده (نفر اول، نفر دوم….)، شخص از جای خود برخاسته و مطلب توسط وی خوانده می شود ( در صورت عدم حفظ متون بر روی کاغذهای یک شکل، مطالب را در دست داشته باشید) و هر جا به عبارت فاطمه است یا فاطمه بود و یا عبارتی از القاب ایشان و واژه­ هایی که زیر آن در متن خط کشیده شده ،رسید، (زیر کلماتی که باید گروهی گفته شود، خط کشیده شده)، این عبارت به صورت گروهی توسط همه به صورت یک صدا اجرا می ­شود.

رعایت نکات نورپردازی قید شده در متن هم می­ تواند به زیباتر شدن هر چه بیشتر برنامه کمک کند. هر جمله باید مطابق با لحنی که در پرانتز اشاره شده، با گونه ­های مختلف حماسی، آرام، لطیف و …خوانده شود.

توشه ­ی فردا – ابتدای برنامه

دعا فرج، قرآن، حدیث کساء  (بهتر است، ترجمه حدیث کساء موقع خواندن روی پاور نمایش داده شود).

بعد از حدیث کساء، افکت «ای گل خزانم، آتش زدی به جانم… پخش می شود و سر گروه وارد صحنه شده و کم کم صدای افکت کم می شود تا قطع کامل… سپس نور روشن و حدود یک دقیقه سلام و خوش آمد گویی و مقدمه ی برنامه طول می­ کشد.

بعد از جمله­ ی با هم بشنویم یک روضه ی سربسته رو … (از افکت ­های دیگر هم می ­توان استفاده کرد)، چراغ سن خاموش و افکت و تصویر پخش می­ شود و در میان پخش سرود، افراد اجرا کننده، به صورت منظم و در تاریکی سن وارد شده و روی صندلی می­ نشینند. بعد از اتمام یک روضه ­ی سر بسته، چراغ سن با نور ملایم روشن می شود.

سرگروه مطلب را اینگونه آغاز می­کند:

هرکدوم از ما در زندگی دقایقی به مرگ و قیامت فکر کردیم. بعضی وقت ­ها شده از فکر کردن به اون دنیا خوابمون نبرده، شاید مرگ عزیزانمون این حالمون رو تشدید کرده، ولی مرگ واقعیته که نمیشه ازش ساده گذشت!

به هر حال قرار همه­مون بریم. قراره همه­ مون اون روزارو دیر یا زود تجربه کنیم، گذشت اون زمان که مرگ پیر و جوون داشت، الان وزارت بهداشت اعلام کرده، سن سکته در ایران زیر 35 سال است. قرار نیست این حرفارو بزنیم و بشنویم که در دلمون اضطراب ایجاد بشه، بلکه قراره باور کنیم که مرگ یک حقیقته درست مثل زندگی.

پس باید مثل زندگی براش برنامه ­ریزی کرد و به اون اندیشید. حالا ازتون چندتا سوال دارم. سوالاتی که قرار نیست جوابشون رو به من بدید بلکه قراره هرکدوم به درون خودمون مراجعه کنیم و از خودمون بپرسیم.

  1. راستی من چند سالمه ؟
  2. چندتا بهار از عمرم گذشته؟
  3. تو این سالا چطور زندگی کردم؟
  4. کفه ­ی کارهای خوبم سنگین تره یا اشتباهاتم ؟
  5. خلاصه که واقعا بهاری زندگی کردم یا این که خزان زندگیمو پرکرده ؟

(بعد از این جمله بلافاصله چراغ خاموش و افکت و تصاویر مرتبط با قبر و قیامت پخش میشه و بعد از اتمام، چراغ روشن و سرگروه ادامه میده: ما معتقدیم قیامتی هست و فردا باید در برابر تک تک رفتارهامون پاسخ بدیم. قیامت هست و من و شما باید ببینیم با چه توشه ای میخوایم فردا به این سفر بریم.

من به همراه دوستانم میخوایم امشب یه توشه­ای داخل کوله پشتی شما بزاریم، که راحت که این مسیر پیچ در پیچ رو طی کنید (عبارت توشه ی فردا روی پاور بیاد) (اینجا سرگروه از صحنه خارج می ­شود و بعد از روشن شدن نور، نفر اول شروع میکنه)

نفر اول (با لحن محکم): و خداوند به پیامبری که در ظلمت کده ­ی حجاز دخترکان را زنده به گور می­کردند، کوثری (همه با هم)، هدیه کرد و نسل امامت را از دودمان او قرار داد که نامش فاطمه است (پخش افکت سوره ­ی کوثر).

نفر دوم: (با لحن لطیف) پیامبر مهربان یگانه دخت خویش را بسیار دوست میداشت، به او میگفت گل. به او میگفت: میوه ­ی دلم به او میگفت: نور چشمم

نفر سوم (با لحن قصه­ گونه و روایی ): وقتی به سفر میرفت، آخرین نفر این، فاطمه بود، که پدر را در آغوش می­ گرفت و در هنگام بازگشت نخستین نفری که به دیدارش میشتافت، فاطمه بود، آری فاطمه، همه جا، فاطمه..

نفر چهارم  (با لحن قصه­ گونه و روایتی): حتی وقتی خسته از میدان کارزار به مدینه می آمد، این فاطمه بود که به پدر آرامش می ­بخشید، تا جایی که همسرش حیدر روزی ارتباط قبلی این پدر و دختر را واگویه کرد:

همه ما وقتی در میدان نبرد، خسته از رویارویی با دشمن میشدیم به خیمه ­ی پیامبر خدا می آمدیم، تا با نگاه به چهره صمیمی پیامبر آرامش بگیریم، اما رسول خدا وقتی نا آرام بود، گویی شی­ای گرانبها از کف داده، آرام نمی­ گرفت تا چهره ی زیبای فاطمه را می نگریست.­

نفر پنجم (با لحن آرام و در نهایت محکم): این آرامش به سبب نورانیت فاطمه بود. هرچه انسان به خدا نزدیک تر باشد، پوششی از نور او را فرا می گیرد و کسی مانند فاطمه به قدری نورانی می­ شود، که به وصف زهرا نائل می گردد. زهرا یعنی نور درخشان (نور ملایم به یکباره زیاد و فضای صحنه نورانی ­تر می شود.

(نور صحنه بلافاصله بعد از این صحنه قرمز می شود)

نفر ششم (با لحن حماسی): اما آنها که سیاهی و تباهی همه ­ی وجودشان را فرا گرفته، تحمل این همه توجه پدر به فرزند خود را نداشته و جرات عرض اندام در حیات پیامبر را نیافتند، اما به محض درگذشت نبی خدا، نقشه­ های از پیش تعیین شده ­ی خود را عملی کردند.

آنان امامت، خلافت و جانشینی امام علی علیه السلام را غصب کرده و ضرری جبران ناپذیر به هستی متحمل کردند و پشتوانه ­ی اقتصادی امام علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها را هم غصب نمودند. این پشتوانه­ ی اقتصادی که می­توانست بسیاری را در دین حق نگه دارد، نامش فدک است.

نفر هفتم (لحن اطلاعی): فدک دهکده ­ای در اطراف مدینه است که خداوند آن را به پیامبر خویش بخشید و رسول خدا در زمان حیات خود آن را به دخترش فاطمه هدیه کرد. خیلی ­ها، خیلی حرف ها زدند که چرا پیامبر که به دنبال برپایی عدالت بود، چرا این هدیه را به دختر خویش بخشید، اما باید بدانیم این اقدام پیامبر، دقیقا، عین عدالت بود.

نفر هشتم: اولا: این باغ با تلاش­های امام علی علیه السلام در جنگ خیبر فتح شد و هیچ کس به او در این فتح کمک نکرد. ثانیا: حضرت خدیجه مادر بزرگوار حضرت فاطمه سلام الله علیها، سالها پیش تمام ثروت خود را برای گسترش اسلام هزینه کرده بود و پیامبر خدا نباید مدیون هیچ کس حتی همسر خویش باشد و این در حالی بود که بانوی بزرگ اسلام از دنیا رفته بودند. طبیعی است وقتی مادر از دنیا می­ رود، این دختر است که ارث می ­برد، بنابراین این هدیه از جانب پیامبر عین عدالت بود.

نفر نهم: حضرت زهرا سلام الله علیها، از فدک جدای از این که به عنوان یک حق پایمال شده از حقوق طبیعی هر انسانی است سبب شد تا چهره ­ی واقعی دستگاه خلافت معرفی شود و آنان تنها راه پوشاندن حقیقت را حذف حضرت زهرا سلام الله علیها دانستند و (افکت بسیار ملایم و تاثیر گذار پخش و نور صفحه قرمز شود) این چنین بود که به خانه ­ی مادرمان زهرا حمله ور شدند و او را  با (این عبارات باید به صورت دسته جمعی گفته شود: بازویی ورم کرده، صورتی کبود، پهلویی شکسته، جراحت شکم، استخوانی شکسته، کتفی مجروح و  چشمی سرخ) به دیدار پدر فرستادند.

تار و پود مصطفی یک لاله بود آن هم بسوخت (این عبارت هم به صورت دسته جمعی خوانده می­شود)

سپس چراغ صحنه خاموش و بعد از ورود فردی که دکلمه می­­خواند فقط نور سبز روشن است، در صورتی که از دکلمه استفاده نمی ­کنید، از یک کلیپ یا روضه­ ی تصویری استفاده کنید تا ذهن مخاطب کمی استراحت کند.

زمان دکلمه : 14دقیقه

بعد از اتمام دکلمه چراغ صحنه روشن و سرود توسط افراد اجرا کننده خوانده می­ شود. (پیشنهاد ما سرود دردای من بی­درمونه.. حیدر امشب، سرگردونه.. هست اما می ­توانید از هر سرود دیگری مرتبط با شهادت و مظلومیت استفاده کنید.

 پس از سرود نفر دهم ادامه می­ دهد: یادتونه اول صحبتامون بهتون قول دادیم یه توشه بهتون معرفی می کنیم که بارمونو برای اون دنیا سبک کنه؟ الان که دلهامون با یاد مادر گیتی صیقل پیدا کرده، بزارید از زبون رسول مهر این توشه رو معرفی کنیم.

نفر یازدهم: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، به سلمان فارسی افتخار ما ایرانی­ها می فرماید: ای سلمان! محبت فاطمه سلام الله علیها، در صد جا سودمند است که آسان ترین آنها هنگام مرگ و ورود به قبر، سنجش اعمال و برانگیخته شدن و گذر از پل صراط و محاسبه­ ی اعمال است.

نفر دوازدهم: ای سلمان! کسی که به دخترم فاطمه محبت داشته باشد، در بهشت با من است و کسی که با او دشمنی کند در آتش جهنم خواهد بود.

(نور زرد خاموش و سبز روشن)

سرگروه اینجا وارد صحنه می شود و از اینجا به بعد مطلب را ادامه می ­دهد: محبت حضرت زهرا در قیامت هم قیامت به پا می کند، « جابر از امام باقر علیه السلام نقل کرده که حضرت فرمودند: در روز محشر خطاب رسد ای فاطمه ! نظاره کن در قلب هرکس چیزی از حب خود و ذریه ات دیدی دست او را فراگیر و در بهشت او را جای ده. بخدا ای جابر در آن روز فاطمه سلام الله علیها شیعیان و دوستان خود را ازمیان مردم چنان برمی چیند، همچنان که مرغ دانه­ های خوب را از میان دانه ­های بد برمی چیند.

(همچو مرغی که دانه برچیند…دوستان را جدا کند زهرا ) آنگاه فاطمه با شیعیان خود بر باب بهشت حاضر می­ شوند. خداوند در قلب ایشان می ­افکند تا تجدید نظر می­کنند و بسوی محشر التفات می نمایند. خطاب رسد چیست این التفات شما، همانا فاطمه سلام الله علیها دختر حبیب من شفاعت، تقدیم شما فرمود، عرض می کند: ای پروردگار ما! دوست می­ داریم که قدر ما در مثل امروز شناخته شود.

خدا می­ فرماید: ای دوستان من نگران نباشید. در میان جماعت کیست دوستدار شما در محبت فاطمه؟ کیست که طعام کرد شما را در محبت فاطمه؟ کیست که جامه داد شما را در محبت فاطمه؟ کیست که شما را به محبت برای فاطمه شربتی آب نوشاند؟

کیست که منع کرد محبتی را از شما در محبت فاطمه؟ بگیرید دست او را و داخل کنید در بهشت. سپس حضرت باقر علیه السلام فرمود: به خدا سوگند از برکت محبت جده ­ام زهرا سلام الله علیها کسی بر جای نمی­ ماند، جز آن­کسی که نسبت به مقام والای آل محمد صلوات الله علیها تردید داشته و یا کافر و یا منافق باشد»

(روایت که تمام شد نور سبز خاموش و نور زرد روشن شود)

ادامه ی صحبت­های سرگروه: حالا خودتون قضاوت کنید حساس تر از این لحظات در زندگی ما هست؟ فقط خدا میدونه چقدر محتاج و نیازمندیم، اون هم با این دست های خالی و اعمال اندک (چراغ صحنه خاموش و پخش سرود تصویری)

بعد از اتمام سرود، چراغ زرد صحنه روشن و نفر سیزدهم: حضرت زهرا سلام الله علیها، برای روشن شدن حقیقت بین در و دیوار رفت و همه­ ی ما مدیون قطره قطره­ ی خون ایشان هستیم پس بیایم با آشنایی بیشتر با بانوی جهان دیگران رو هم به این مسیر دعوت کنیم.

نفر چهاردهم: امروز خیلی ها دلشون میخواد بین ما و حضرت فاطمه سلام الله علیها فاصله بیاندازند که منو و شما باید با اطلاعات کافی بتونیم در مقابل این هجمه ها بایستیم.

نفر پانزدهم: پس بیایید با هم تصمیم بگیریم دیگران رو با مادر هستی دوست کنیم اگر مادرم، فرزندم رو … اگر کارمندم همکارم رو… اگر پزشکم، بیمارم رو و اگر معلمم دانش آموزم رو با فاطمه و فاطمیه پیوند بزنم.

(در صورت تمایل می توانید با تعویض نور و برای استراحت ذهن مخاطب در این قسمت یک سرود بخوانید و یا کلیپ پخش کنید، در این صورت، سر گروه از صحنه خارج می­ شود)

بعد از سرود نور صحنه تعویض و سرگروه اختتامیه را اجرا میکند: حواسمون باشه همون دشمنی که تلاشش رو کرد که روزی ما رو از امام حسین علیه السلام و اشک و عزاداری جدا کنه، امروز با شبهات بی اساس خودش دست روی مرکزی ­ترین و  اصلی ­ترین اعتقاد شیعه یعنی فاطمیه گذاشته و با تیرباران شبهات گوناگون در مدرسه و دانشگاه و به ویژه شبکه های ماهواره­ای و فضای مجازی در تلاشه تا ریشه اعتقادی مارو نابود کنه.

اینجاست که من شیعه باید آنقدر بخوانم و بدانم و به دیگران انتقال بدهم، تا اعتقاد خودم و دیگران در برابر این شبهه ­ها حفظ بشه، پس باید با هر میزان توانایی و امکانی که در اختیار دارم، با (این کلمات یا باید به صورت گروهی و یا هر کدام توسط یک نفر گفته شود): قلم، قدم حضور، عفت، حیا، حجاب، نجابت، اعتقاد، اخلاق،  انسانیت، آگاهی و راستی، برای احیا و تبلیغ فاطمیه قدم بردارم.

سرگروه: لحظات پایانی برنامه است….

خداوند پدران و مادران مارو غریق رحمت کند که مارو با محبت حضرت زهرا سلام الله علیها آشنا کردن و به ما این اجازه رو دادن که امروز تعدادی از دوستانمون رو با حضرت زهرا پیوند بدیم بدیم.

از جمله آداب دعا اینه که انسان دست هاشو به سمت آسمان بالا ببره به گونه ­ای که بالاتر از صورتش قرار بگیره، پس ما هم در ثانیه ­های پایانی برناممون دست هامون رو به سمت آسمان بلند می کنیم (هم ه­ی­ اجرا کنندگان و سرگروه دست هارو به نشانه­ ی دعا بالا می ­برند) و با در نظر آوردن حاجاتمون، با دلی پر امید به عنایت حضرت زهرا سلام الله علیها، گره ­گشاترین دعای عالم، دعای فرج رو زمزمه می کنیم و شما رو به خداوند بزرگ می سپاریم. (پخش دعا).   

برای دانلود فایل پاورپوینت به صورت pdf توشه ی فردا کلیک نمایید.


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا