سرور جوانان اهل بهشت – معرفی کتاب

سرور جوانان اهل بهشت (دومین امام و پیشوای معصوم را بهتر بشناسیم)

کتاب سرور جوانان اهل بهشت درباره دومین پیشوای آسمانی امام حسن مجتبی علیه السلام است. که ولادت تا شهادت و ماجراهایی که برای ایشان پیش آمده را بیان کرده است.

مشخصات کتاب

نام کتاب: کتاب سرور جوانان اهل بهشت 

پدیدآوردنده: سید حمید موسوی گرمارودی

ناشر: کتابخانه تخصصی حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها


سرور جوانان اهل بهشت

بخشی از کتاب سرور جوانان اهل بهشت

نام آسمانی: حسن علیه السلام

لقب های الهی: مجتبی، سیّد، سبط، امین، حجّت، بِرّ، تقی، زکی، سبط اول، زاهد

کنیه ی آسمانی: ابومحمّد، ایشان را به ابوالقاسم نیز مکنّی دانسته اند.

مقام و منصب الهی: دومین پیشوای برگزیده ی خداوند و امام معصوم و جانشین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و چهارمین حجت معصوم از خاندان عصمت و طهارت.

نام پدر: امیر مومنان امام علی بن ابی طالب سلام الله علیه، نخستین پیشوای برگزیده ی الهی.

نام مادر: بانوی بانوان جهان صدّیقه ی کبری سلام الله علیها دختر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله.

تاریخ ولادت: شب سه شنبه نیمه ماه مبارک رمضان سال سوم هجری در مدینه.

تاریخ شهادت: بیست و هشتم صفر سال پنجاه قمری.

علت شهادت: به دسیسه و دستور معاویه زمامدار وقت و توسط یکی از همسران خود به نام جعده دختر اشعث بن قیس مسموم شد و به شهادت رسید.

مرقد مطهر: در قبرستان بقیه واقع در شهر مدینه.

مدت عمر و زمان امامت: آن گرامی در زمان شهادت چهل و هفت سال داشت و ده سال پس از پدر بزرگوارش بر امت پیامبر صلی الله علیه و آله امامت و پیشوایی فرمود.

جانشین الهی: برادر ارجمند ایشان، امام سیدالشهداء حسین بن علی سلام الله علیه، امام و جانشین پس از آن حضرت به فرمان خداوند است.

فرزندان: برای ایشان پانزده فرزند نام برده اند که هشت نفر پسر و هفت دختر بوده اند. از میان پسران جناب قاسم و عبدالله که در کربلا شهید شدند و از میان دختران فاطمه مکنّی به اُمّ عبدالله مادر امام باقر علیه السلام بیشتر معروفند. فرزندان ایشان از همسران متعدد هستند و از جعده بنت اشعث فرزندی ندارند.

برخی اصحاب مشهور: حُجر بن عدی، حارث أعور، سلیم بن قیس، سفیان بن أبی لیلی، سلیمان بن صرد، عامر بن وائله، قیس بن سعد بن عباده، ابواسحاق همدانی، حبابیه والبیه و فاطمه بنت حبابه.

پیشگفتار کتاب سرور جوانان اهل بهشت

سلام بر شما؛ سلامی از جانب پروردگار و و از سوی همه دوستدارانت، دوستداران خوب و پاکی، بزرگی و بزرگواری، صداقت و پارسایی، مهربانی و بردباری، و همه ی فضائل الهی که شما تجلی تمام و کمال آن هایی. چه اینکه نام نیک خداوندگاری و نه؛ تمام نام های نیکوی خداوند شمایی «وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‌ فَادْعُوهُ بِها» و خدا را به نام های حسن و نیکوی او باید خواند و شما نام های نیکوی یزدان پاکی.

سلام بر شما آن روز که پا به هستی نهادی؛ گرچه نیمه ماه رمضان سال سوم هجری چشم به این جهان گشودی ، اما آغاز شما آغاز مهرورزی و مهربانی است، آغاز شما آغاز آفرینش است. آری، سلام بر شما. سلامی که به سابقه ی حضورت در آفرینش که نخستین آفریدگانی. سلامی به بلندای جایگاهت که عرش خداوند مأوای نور شماست. مگر نه اینکه شما در علیین و برترین جایگاه هستی بودی و آدم علیه السلام میان آب و گل بود و فرشتگان بر نور تو سجده بردند که در پیکر او به ودیعت نهاده شده بود.

هیچ آفریده ای در شناخت پروردگار و قرب به او، از شما پیشی نگرفته و سبقت نجسته؛ این را آیات قرآن و همراهی تان با برترین پیامبران گواهی داده است. شما بودید پیش از آنکه آسمانی برافراشته شود و زمینی گسترده؛ شما بودید و اقیانوسی نبود تا آدمی زادگان بر کرانه ی آن مبهوت بایستند و جلالش را به تماشا بنشینند؛ شما بودید و جنگلی نبود تا در سحرگاهان شبنم بر شاخسار درختان آن بنشیند؛

خدا بود و شما بودید؛ خاندانی پاک که در پیشگاه الهی او را نیایش می گفتید و فرشتگان، اطفال مکتب خداشناسی شما شدند. از این روی هرکه با شما پیوست به خدا پیوسته و هرکه در سرشت او دوستی شما نیست از خدا و رحمت او بریده است. این گونه بود که هنگام قدم نهادن بر این زمین، هیچ یک از نزدیکانت، گرچه همه از برگزیدگان آسمانی بودند ولی بر نام گذاریت پیش قدم نشدند. جبرئیل نازل شد. آفریدگار برای حبیب و فرستاده اش سلام رساند و شما را حسن نامید. از آن پس هر نیکویی، برای همیشه آبرومند و وامدار نام شما گردید.

برای مشاهده و خرید کتاب هایی با موضوعات مختلف از سایت فروشگاه خدمتگزاران کلیک نمایید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا