حق الناس – پرسش و پاسخ محرم

حق الناس (آیا امام حسین علیه السلام به کسانی که بدهکار مالی بودند و حق الناس به گردن داشتند فرمودند که برگردند؟)

آیا امام حسین علیه السلام به کسانی که بدهکار مالی بودند و حق الناس به گردن داشتند را شب عاشورا برگرداندند و از خیمه ناصران بیرونشان کردند؟ در این پرسش و پاسخ به این سوال پاسخ داده شده است.

فایل صوتی حق الناس

 

متن سخنرانی پرسش و پاسخ حق الناس

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام و درود بر شما گاه سخنی به ظاهر زیبا و متین  استفاده می‌شود اما نتیجه‌ای که از این سخن می گیریم به هیچ وجه به این دقت و به این متانت نیست.

 شنیده‌ اید که سیدالشهدا علیه السلام در ایام عاشورایی اعلام کرد هر آن کس از سپاهیان من که حق الناسی به گردن  دارد و به مردم بدهکار است حق ماندن در سپاه ندارد.

 آنقدر این موضوع را تاکید می کنیم و بر این طبل می کوبیم که بین نصرت امام علیه السلام و یاری امام زمان علیه السلام و بدهکار بودن تعارض و تناقض قرار می‌دهیم که آن کس حق الناسی به گردن دارد حق نصرت امام را ندارد و امام خودش بیرون کرد کسانی که چنین بودند.

این سخن را به قدری بررسی کنید منبع  این نقل کجاست؟ روای این سخن چه کسی است؟ این شایعه را چه کسی پروراند و در جامعه نشر داد ببینید بعد از قصه کربلا آنچنان سیاهی و تباهی بر جامعه سایه افکنده بود که کسانی که از نصرت امام سرباز زده بودند در جامعه منفور بودند.

در فضاهای اجتماعی بایکوت می شدند بسیاری از کسانی که از همراهی امام کوتاهی کردند شروع کردن به شایعه سازی ها برای تطهیر خودشان برای اینکه بتوانند به زندگی عادی خودشان برگردند. جالب است به شما عرض کنم نقل خبر اینکه امام علیه السلام فرمودند آن کس که دینی بر گردن دارد نماند را فقط یک نفر نقل کرده است.

موسی بن عمیر، خودش یا پدرش موسی بن عمیر، تنها راوی این خبر است این حادثه است بخوانم برای شما موسی بن عمیر یا پدرش به اختلاف نقل ها می‌گوید امام حسین علیه السلام با منادی کسی فرمود ندا بده کسی که دینی بر گردن دارد همراه من نخواهد جنگید آقا  خانوم من ضامن دین من است زن که نمی‌تواند پرداخت بدهی همسر بکند.

دوباره همین شخص موسی بن عمیر نقل می کند که اونجا گفته بود امام حسین به یک منادی گفت ندا بده اینجا میگه نه آقا به خود من گفت صدا کن که هرکس دینی دارد با من نخواهد جنگید ببینید نقل این حادثه فقط توسط یک نفر آمده است از قضا خود او همان کسی است که در رکاب سیدالشهدا علیه السلام نجنگید اگر این خبر، خبر مهم و شایعه بود.

چرا این حادثه را فقط او نقل کرده است و غیر از او کسی به این حادثه نپرداخته است. نکته دوم چه کسی گفته است داشتن بدهکاری مالی جرم است اگر شما به کسی بدهکار باشید خوب یک زمانی برای پرداخت بدهکاری شما وجود دارد تا قبل از این که زمان نرسیده شما مجرم نیستید.

فرض بفرمایید در جامعه امروز کسی به گردنش دینی است او قبل از پرداخت وفات می‌کند در قوانین حقوق در فقه و حقوق قاعده معلوم و مشخص است که چگونه از مادرک او بردارند به صاحب بدهی بدهند یعنی ماجرا سیستم و مکانیزم خودش را دارد چه کسی گفته است.

اگر کسی حق الناسی به گردن داشت نمی‌تواند به نصرت امام بپردازد دقت می‌کنیم که در رعایت حق الناس حرفی نیست ما از کجا حق الناس را آموخته‌ایم جز کلمات اهل بیت علیه السلام اما قرار دادن حق الناس به عنوان یک مانع برای آماس کردن و متورم کردن او به هیچ وجه تناقض و تعارضی با این حادثه ندارد.

نکته بعدی در کلمات اهل بیت علیه السلام آمده است که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم که رحلت فرمود از قضا خود ایشان مدیون بود امیرالمومنین علیه السلام که به شهادت رسید به گردن شریفش دین بود.

و سیدالشهدا علیه السلام به شهادت رسید به گردن شریفش قرضی بود و مدیون بودند دقت بفرمایید این خبر را در کتاب شریف کافی نقل کرده است معاویه بن وهب از وجود مقدس  ابی عبدالله علیه السلام حدیث مفصل ما به آن اندازه که به کار پاسخ به شبهه می رسد عرض میکنم خودتان مراجعه کنید.

امام صادق علیه السلام فرمود: قد مات رسوالله و علیه دین. پیامبر صلی الله علیه و اله و سلم وفات فرمودند در حالی که دینی بر گردن داشتند. و قتل امیرالمومنین علیه السلام و علیه دین و مات حسن علیه السلام و علیه دین و علیه دین و قتل الحسین علیه السلام و علیه دین.

 سید الشهدا هم به شهادت رسید و بر گردنش دینی بود مگر دین و قرض داشتن جرم است. و امام سجاد علیه السلام پرداخت کردند قرض و دین سید الشهدا را.

پس کوتاه سخن اینکه

  1.  یک: اصل بدهکار بودن به مردم جرم و گناه نیست.
  2. دو: شرط ورود به جنگ  فی سبیل الله و نصرت حجت خدا بدهکار بودن نیست
  3. سه: سیدالشهدا علیه السلام در کربلا چنین سخنی  نفرموده‌اند
  4. چهار: کسانی که راوی این خبر هستند خودشان فراریان از این جنگ و حرب هستند
  5. پنچ: سیدالشهدا علیه السلام خودشان در زمان شهادت بدهکار بودند

پس بپاییم گاهی اوقات سخن لذیذ و محترمی را در مقابل امر اهم و بزرگتر قرار ندهیم.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا