چرا حضرت زهرا در را باز کرد ؟ – پرسش و پاسخ فاطمیه

پرسش و پاسخ فاطمیه شماره 1

در صورت حاضر بودن حضرت علی علیه السلام در خانه چرا حضرت زهرا در را باز کرد ؟

ایام فاطمیه فرا رسیده، در این ایام به حضرت زهرا سلام‌ الله‌ علیها جسارت شد؛ فدک ایشان را غصب کردند؛ به درب خانه ‎‌اش هجوم بردند و آتش به خانه وحی انداختند. شاید برای خیلی ها این سوال پیش بیاید که اگر حضرت علی علیه السلام در خانه حاضر بود چرا حضرت زهرا سلام الله علیها در منزل را باز کرد تا آن حادثه اتفاق بیافتد. در این مطلب به این شبهه با عنوان چرا حضرت زهرا در را باز کرد می‌ پردازیم.

پرسش – چرا حضرت زهرا در را باز کرد ؟

اگر حضرت علی (علیه السلام) در خانه حاضر بود چرا حضرت زهرا(سلام الله علیها) در منزل را باز کرد تا آن حادثه اتفاق افتد در حالی که باز کردن در توسط زن در صورت حاضر بودن مرد در منزل، خلاف غیرت مردان خصوصا مردان عرب است.

پاسخ – چرا حضرت زهرا در را باز کرد؟

اول آنکه: «ابن عساکر» در جلد 42 کتاب “تاریخ دمشق” ص 470 آورده است که: پیامبر (صلی الله علیه و آله) در خانه نشسته بود که در زدند و ایشان به ام سلمه گفتند: «یا ام السلمه قومی فافتحی له» یعنی: «ای ام سلمه! برخیز و در را باز کن».

دوم آنکه: در جلد 44 همین کتاب صفحه 35 آمده است که: عمر بن خطاب آمد و دق الباب کرد، پیغمبر خانه بود ولی به حضرت خدیجه (سلام الله علیها) فرمود: «افتحی یا خدیجه» یعنی: «ای خدیجه در را باز کن».

سوم آنکه: در جلد اول کتاب “احتجاج طبرسی” ص 292 آمده است که: روزی پیامبر (صلی الله علیه و آله) در خانه نشسته بودند که امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در زدند و پیامبر (صلی الله علیه و آله) به عایشه فرمود که: «افتحی له الباب» یعنی: «در را برای او (علیه السلام) باز کن». حال آیا علمای وهابی غیرتمندتر از پیامبرند؟!

چهارم آنکه: طبق آنچه ابن تیمیه در کتاب “منهاج السنه” نوشته است، کسی در منزل را باز نکرد؛ بلکه مهاجمان به زور وارد خانه حضرت (سلام الله علیها) شدند.

پنجم آنکه: قرآن کریم در آیه 27 سوره نور می ‎فرماید:

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتًا غَیْرَ بُیُوتِکُمْ حَتَّىٰ تَسْتَأْنِسُوا وَتُسَلِّمُوا عَلَىٰ أَهْلِهَا ۚ ذَٰلِکُمْ خَیْرٌ لَّکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ» سوره نور / 27

ای کسانی که ایمان آورده‌ اید! در خانه‌ هایی غیر از خانه خود وارد نشوید تا اجازه بگیرید و بر اهل آن خانه سلام کنید؛ این برای شما بهتر است؛ شاید متذکّر شوید!

و در جای دیگر می ‎فرماید:

«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُیُوتَ النَّبِیِّ إِلَّا أَن یُؤْذَنَ لَکُمْ….» سوره احزاب/53

ای کسانی که ایمان آورده‌ اید! در خانه‌ های پیامبر داخل نشوید مگر به شما اجازه داده شود…»

از سوی دیگر «سیوطی» در جلد 5 کتاب “الدر المنثور” ص 50 نوشته است که: “خانه زهرا خانه نبوت است”.

بنابراین حضرت زهرا (سلام الله علیها) و مولا علی (علیه السلام) بر این باور بودند که مهاجمان حریم خانه نبوت و لااقل حرمت خانه مؤمنان را حفظ می ‎کنند نه اینکه بی توجه به دستور خدا و رسول، در خانه اهل ‎بیت پیامبر را آتش زده و به زور وارد خانه می ‎شوند.


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا