خلاصه ای از خطبه فدک – نمایشنامه فاطمیه

نمایشنامه صوتی فاطمیه

خلاصه ای از خطبه فدک (سخنان حضرت زهرا سلام الله علیها در مجلس ابوبکر)

نمایشنامه ی صوتی با عنوان خلاصه ای از خطبه فدک با موضوع گفت و گوی حضرت زهرا علیها‌السلام با ابوبکر، در مورد فدک و ارثی که غصب شده است، می باشد که رسول اکرم صلی ‌الله‌ علیه‌ و آله در زمان حیاتش فدک را به بانوی دو عالم هبه کرده بودند. در این نمایشنامه به خلاصه ای از ماجرا و اتفاقات می پردازد.


فایل صوتی نمایشنامه خلاصه ای از خطبه فدک


متن نمایشنامه خلاصه ای از خطبه فدک

پس ابوبکر در پاسخ فاطمه سلام الله چنین گفت: ابوبکر: ای دختر رسول خدا پدرت درباره مؤمنان لبریز از عطوفت رحمت بود. و بر کافران عذاب بزرگ و عقاب سترگ بود همه‌ می دانند از جمع زنان تو یگانه دختر پیامبری از جمع مردان تنها همسر تو نسبت برادری با پیامبر دارد. همسرت را بر دوستی ترجیح می‌داد. و علی هم بر هر کار سترگی او را یاور بود. تنها نیک بختان دوست دار شمایند و تنها سیاه ‌بختان با شما دشمن ‌اند.

شما خاندان پاک رسول و برگزیده‌ گان منتخب اوید. و راهنمای خوبی و رهنمون بهشت ‌اید. و تو ای برگزیده زنان و دختر برترین پیامبران در گفتار راستگو و در عقل سرآمد همگانی در حقیقت کوتاهی و در راستگویی ‌ات مانعی نخواهد آمد.

به خدا سوگند از رای رسول خدا فراتر نرفتم و بدون اجازه ‌اش گام بر نداشته ‌ام چون رهرو به رهروانش دروغ نگوید. خدا را شاهد می‌گیرم و شهادت او بس است شنیدم. از رسول خدا که می ‌گفت ما پیامبران طلا و نقره و خانه و مزرعه به ارث نمی گزاریم. کتاب و حکمت و دانش و نبوت را به ارث می‌گزاریم.

و آنچه از مال دنیا از ما باقی می ‌ماند از آن حاکم پس از ماست که در آن به نظر خویش حکم کند. آنچه را شما می‌ خواهید آن را برای تهیه اسب و اسلحه قرار دادیم. تا مسلمانان با آن به جنگ با دشمنان و جهاد با کافران و نبرد با گردن ‌کشان بپردازند این عمل به اجماع اتفاق مسلمین است. و تنهایی آن را انجام نداده‌ ام و فقط به رای خود عمل نکردم.

اکنون تسلیم توأم از دریغ نمی‌ سازم و برای دیگری ذخیره نمی ‌سازم. تو سرآمد بانوان امت پدرت و درخت بارور و پاک برای فرزندانت هستی. فضائل تو انکار نشود. و مقام اجداد و فرزندانت کم شمرده نگردد. فرمان تو در ملک من مطاع است. آیا می ‌خواهی در این مورد با پدرت مخالفت کنم.

حضرت فاطمه ‌سلام الله علیها در پاسخ ابوبکر چنین فرمودند: هرگز پیامبر خدا از کتاب الهی رو گردان نبود. و مخالفت احکامش حکمی نفرمود بلکه او پیوسته پیرو قرآن بود. و تابع سخن حق آیا در سر دارید مکر و غدر را به زور پیرایه او کنید. مشک شما پس از رحلت او همچنان دام ‌های ست که در زمان حیات او گسترانیده ‌اید این کتاب خداست که میان من و شما به انصاف داوری خواهد نمود.

زیرا مبین حق و باطل است. این کتاب می‌ گوید که میراث بر من و خاندان یعقوب باشد. و سلیمان از پدرش داود ارث برد می ‌بینی که خداوند در آنچه که مربوط به ارثیه است بیان روشن دارد. و در باب واجبات و میراث و آن بهره‌ های که برای مردان و زنان مقدر فرموده به تفضیل سخن رانده است.

که جای بهانه گزاری برای اهل باطل ننهاده و کمان و شبهه را از ذهن گمراهان زدوده است پس این چنین نیست. که شما می ‌گویید بلکه نفس شما کاری در انظارتان بیاراسته است. اکنون برای من صبر جمیل بهتر است. و خدا را در این باره باید به مدد طلبید. ابوبکر در پاسخ صدیقه کبری سلام الله علیها گفت: هم خدا راست گفته هم رسول خدا و هم دخترش.

چون تو معدن حکمت و کانون رحمت و پایه ‌ی دین عین برهان و حجت هستی نه درستی ‌ات را رد می ‌کنم و نه گفتارت را انکار ولی این مسلمانان باید میان من و تو داوری کنند زیرا آنان بار خلافت را بر دوش من نهاده‌اند و آنچه را گرفته ‌ام به رای آنان گرفته‌ ام به هیچ زورگویی و بدون استبداد و خود خواهی و مردم را به آنچه گفته ‌ام شاهد و گواهند.

آنگاه حضرت فاطمه سلام الله علیها به اهل مجلس توجه کرده و فرمودند: ای مردمی که برای شنیدن سخن بیهوده در شتابید و کردار زیانبار و زشت را نادیده می‌ گیرید آیا در قرآن نمی ‌اندیشید یا بر دلهایتان تیرگی کشیده ‌اید و بر دل ‌ها و چشم هایتان را فرا گرفته است.

آیات قرآن را تعویل نمودید. و سر انجامی مالامال از وزر و وبال در پیش دارید. آنگاه که پرده‌ ها به کنار رود. خسران این امر برای شما آشکار می‌ گردد و از خدا برایتان حقایقی آشکار شود. که هرگز حسابش را نمی‌ کردند. و آنها که بر باطل بودند زیان خواهند دید.


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا