علم امام حسین به شهادت – پرسش و پاسخ محرم

علم امام حسین به شهادت ( شبهه زدایی از قیام امام حسین علیه السلام )

امام حسین علیه السلام علم غیب داشت. اما ممکن است برای شما این شبهه پیش بیاید که  چگونه امام حسین علیه السلام که می گویید عالم به غیب هستند نام سرزمین کربلا را نمی دانند؟ در مقاله علم امام حسین به شهادت به این سوال شما در سخنرانی کوتاهی پاسخ داده شده است.

فایل سخنرانی علم امام حسین به شهادت

 

متن سخنرانی علم امام حسین به شهادت

مگر نمی‌ گویید. امام حسین علیه‌ السلام عالم به غیب هستند. مگر نمی‌ گویید: امام حسین علیه‌ السلام امام هستند و ایشان علم و عالم به غیب است و علم لدُنی دارند. این ادعا ادعای شما شیعیان هست. اگر امام حسین علیه‌ السلام عالم به غیب هستند چرا در طول مسیر حرکتشان به کربلا رفتارهای می‌کنند که به هیچ وجه دلالت بر علم غیب امام ندارد؟

مگر نمی‌ گویند امام به همراه آن کاروان به سرزمینی رسیدند ایستادند و فرمودند اینجا کجاست؟ گفتند: قاضریه است. فرمودند نام دیگر ندار؟ گفتند چرا سرزمین نینوا هم می‌ گویند. دوباره امام حسین علیه السلام اسمی دیگر ندارد؟ چرا شات الفرات هم به این سرزمین می‌ گویند امام دیگر بار پرسیدند نام دیگری ندارد گفتند بگذارید کسی هست پیرمردی سالیان سال در اینجا زندگی کرده است از او بپرسیم.

از او پرسیدند او گفت اینجا کربلا است. خوب اگر امام زمان علیه السلام عالم به غیب است. چه دلیلی دارد نام یک سرزمین را نداند و باید سوال کند و حتی برای یافتن این سوال به یک پیرمرد چادر نشین محتاج باشد یا علم غیب بودن امام درست نیست یا سوال کردن امام در تناض با این باور است. این سوال شبهه‌ ای است که در میان اذهان وجود دارد.

و گاه در فضای مجازی هم به سمت شیعیان مطرح می‌شود ما دو جواب به این سوال می‌ دهیم یک در قرآن کریم بارها خداوند متعال می‌ فرماید: هل یستون یعلمون و الذین لا یعلمون، مساوی هستند. کسانی که نمی‌دانند با کسانی که می‌دانند. گاه خداوند متعال می‌ پرسد.

مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ وَلَهُ أَجْرٌ کَرِیمٌ

آن کیست که به خدا قرض نیکو دهد (یعنی قرض الحسنه و صدقه دهد و احسان به فقیران کند) تا خدا بر او چندین برابر گرداند و او را پاداشی با لطف و کرامت باشد؟ سوال اینکه خدای متعال می‌ پرسد و سوال می‌ کند یعنی خدای متعال جواب سوال را نمی‌ داند که می‌ پرسد. همیشه هر کس که سوال می‌ کند به دلیل ندانستن اوست.

به دلیل جهل و نا آگاهی اوست. سوالات را به چند بخش تقسیم می‌ کنیم. گاه سوال پرسیده می‌ شود. جهت تعلم من آدرسی را نمی‌ دانم از شما در این شهر زندگی می‌ کنید می‌ پرسم که خانه دوست کجاست. می‌ پرسم تا بدانم گاه سوال مطرح می‌ شود برای تعلیم یعنی پدری از فرزند کوچک‌ اش سوال می‌ کند نه برای اینکه خود بداند برای اینکه به فرزندش بیاموزد خدای متعال سوال می‌کند من ذا الذی کسی که به خدای متعال قرض بدهد.

نه برای اینکه خدا بداند و نه برای اینکه خداوند بداند و نه برای اینکه خدای متعال نیاز به این قرض کردن دارد. برای اینکه به مخاطبانش تعلیم کند و به بندگانش بیاموزد این موضوع چه اهمیّتی و جایگاهی دارد. پس یا می‌ پرسیم برای تعلم یا می‌ پرسیم برای تعلیم و گاه می‌ پرسیم برای توبیخ نه برای این است که خود بداند و نه برای آموزش است بلکه برای توبیخ است که بدانید این دو را با هم مساوی ندانید.

هل الذین یستون یعلمون و الذین لایعلمون سوره زمر / 9

 به این پاسخ می‌ گوییم پاسخ نقضی اگر هر سوال کردنی دلیل بر جهل سائل باشد. سوال‌ های خداوند در قرآن را چه می‌‌ کنید؟‌ برویم سراغ سیدالشهدا علیه‌ السلام نام این سرزمین چیست قاضریه است و اینقدر می‌ پرسند تا به کربلا برسد.

چرا سید الشهداء علیه السلام می‌‌ پرسد او که عالم به غیب است. نمی‌ پرسد تا بداند می‌ پرسد تا به عالمیان و آدمیان و تاریخ بسناساند بیاموزد به تاریخ که این سخن را زبان سیدالشهدا بشنوید و نام این سرزمین را از غیر از ابا عبدالله علیه السلام به سان آن پیرمرد چادر نشین بشنوید. امام سوال را مطرح می‌ کند تا آن حدیث معروف را بیان کند.

این سوال را مطرح می‌ کند که قصه را ببرد به ماجرای پیامبر خدا از زمان تولدم پیامبر خدا صلی الله‌ علیه و آله و سلم فرمود حسین بن علی، حسین من در سرزمینی به نام کربلا به شهادت می‌ رسد.

در سوالات اینگونه ابا‌عبدالله الحسین علیه السلام در مسیر کربلا و دیگر طرقی که با آقا مرتبط بودن سوالاتی است برای بیان و افتتاح پرونده‌ های که عالمیان باید در طول تاریخ بدانند که این سرزمین نام کهنی دارد در دیر باز که پیامبر خدا به شکل کرامت به شکل اعجاز در گذشته نام او را بیان کرده پس این پاسخ به سائل داده شد امام حسین علیه السلام عالم به غیب است.

و سوال کردن او هیچ تناقضی با علم غیب ندارد. به سان سوال کردن خداوند از مردمان و دیگر اینکه سوال جناب سیدالشهدا علیه‌ السلام از، این مسئله برای فهماندن و هویدا کردن آن بر عالمیان و آدمیان است.


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا