تفاوت سوال با شبهه – پرسش و پاسخ محرم

تفاوت سوال با شبهه چیست ؟

در عالم امروز گاه می‌ بینیم نسبت به موضوعات دینی پرسش‌ های سوال‌ ها و ابهام ‌های وجود دارد. در این مقاله به تفاوت سوال با شبهه پرداخته شده است.

فایل سخنرانی تفاوت سوال با شبهه چیست ؟

 

متن سخنرانی تفاوت سوال با شبهه چیست ؟

در عالم امروز گاه می‌ بینیم نسبت به موضوعات دینی پرسش‌ های سوال‌ ها و ابهام ‌های وجود دارد. حق طبیعی افراد است که نسبت به موضوعات و مسائل دینی بپرسند به مکتب و آیینی معتقد هستیم که پرسیدن نه تنها ممنوع نیست و نه تنها فقط جایز نیست بلکه امر به پرسیدن شده‌ ایم سوال کردن و چگونگی سوال کردن و نحوه‌ی پرسش و سوال یکی از مهم ‌ترین مباحث مطرح شده در شیعه‌ ی امامیه است.

اما و هزار اما گاه می‌ پرسیم تا بدانیم گاه سوال می‌ کنیم تا ژرفای بیشتری در معرفت خودمان پیدا کنیم. اینها از نیکوترین روش‌های سوال کردن است امیرالمؤمنین علیه السلام می‌فرماید: بپرس برای اینکه بدانی، دقیق بدانی اما گاه سوالی که مطرح می‌ شود، پرسشی که بیان می‌ شود نه برای استفهام گاه برای تخریب است.

گاه برای وارد کردن تزلزل در باور و ایمان مردمان است. این همان مصداق دیگر کلام مولاست و لا تسئل طعنه تفقه و طعنه دو نحوه و اسلوب پرسیدن در باب مسائل دینی است. وقتی کسی سوالی مطرح می‌کند به نیتی غیر از استفهام که به بن مایع‌های مردم آسیبی وارد می‌کند دیگر نام آن سوال نیست شبهه است یعنی می‌پرسد تا این سکون دریاچه‌ ی ایمان مردمان را بر آشوبد بر هم بزند.

کلمه‌ ی به ظاهر حق را می‌ گیرد تا جایی از حقیقت با شما پیش می‌ آید. اما در پیچش‌ها و گردنه‌ های به سمت و سو‌ها وارد می‌ شود که هرگز از ابتدا چنین نمی‌ن ماید از کلام امیرالمومنین علیه‌ السلام دیگر بار استفاده کنیم.

و در همان سخن معروف‌ شان در نهج‌البلاغه‌ ی عزیز در بیانی که شبه را تعریف می‌ کنند می‌ فرمایند إنما شبهه شبعه لانها تشبهه الحق برای این به شبهه، شبهه می‌ گویند چون شبه حق است. کلمه الحق یراد‌ها الباطل یک کلمه‌ی به ظاهر حق مقدمه‌ ی نیکوی در ظاهر می‌ چینند اما نتیجه‌ ی باطل می‌گیرند.

در دوران معاصر و در ایام و مناسبتی که قرار داریم حجم فراوان عظیم در سوالات شبهه‌ ناک نسبت به وجود مقدس سیدالشهدا علیه‌ السلام مباحث عاشورایی باور شیعه امامیه به عزاداری شده است. لازم بود قدری این شبهات را ببینیم و در پاسخ آنها گفت و گو کنیم در برنامه‌ های به نام سلیل می‌ کوشیم در این باب با عزیزان کپ و گفتی داشته باشیم سلیل به معنای آب روان، شمشیر بران و برهان قاطع است.


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا