تاک شو غیبت – تاک شو نیمه شعبان

تاک شو غیبت در امت های پیشین

این مقاله در مورد غیبت در امت های پیشین صحبت کرده، که قسمت کوتاهی از داستان زندگی حضرت ابراهیم، حضرت موسی، حضرت یوسف علیهم السلام را بیان کرده است. برای مطالعه کامل داستان ها به متن تاک شو غیبت مراجعه نمایید.


بسم الله الرحمن الرحیم

صلی الله علیک یا اباصالح المهدی، ادرکنا

  سلام اعیادتون مبارک هم عید نیمه شعبان و هم عید باستانی نوروز بر شما مبارک باشه میخوایم دقایقی در مورد یک موضوع مهم باهم گفتگو کنیم و امیدوارم این گفتوی ما در انتها ما رو به اون نتیحه ای که مد نظر من هست برسونه. در ابتدا میخوام یه داستان  براتون تعریف کنم.

قسمت اول تاک شو غیبت : غیبت حضرت ابراهیم

در زمان یکی از پادشاهان ستمگر که ادعای خدایی هم داشت، پیش بینی آینده از روی ستاره ها یک کار مرسوم بود و منجمانی بودن که این توانایی رو داشتن تا بعضی از حوادث آینده رو پیش بینی کنن. یک روز یکی از این منجمان و پیشگو های دربار به پادشاه گفت: من با توجه به حساب فلکی و حالات ستاره ها، پیش بینی می کنم که در این سرزمین به زودی شخصی به دنیا می آد که حکومت تو رو بهم میزنه و بساطتو جمع میکنه. قبل از این که این بچه بدنیا بیاد و کار از کار بگذره یه فکری بکن.

پادشاه با وزرا و مشاورانش مشورت می کنه و تصمیم میگیرن هر خانمی که در سرزمین اونها باردار شد بچشو بکشن. مدتی گذشت و متاسفانه کودکان بسیاری به دست سربازان پادشاه کشته شدن. ولی در این بین مادری بود که علیرغم اینکه باردار بود، ولی خداوند بارداری او رو به گونه ای نامشخص قرار داده بود و کسی متوجه نمی شد که این خانم بارداره.

اتفاقا، در دوران بارداری این خانم، همسرش از دنیا رفت و این خانم تنها شد. وقتی بارداریش به 9 ماهگی رسید، مسافرت رو بهانه قرار داد و از شهر بیرون رفت و در غاری فرزندش رو به دنیا آورد. بعد از چند روز به دستور خداوند بچه رو در غار تنها گذاشت و دهانه ی غار رو با سنگ بست و به شهر برگشت تا کسی بهش شک نکنه و متوجه بدنیا اومدن بچش نشه.

به اذن خداوند ملائکه مامور نگهداری اون کودک شدن و در غار از او مراقبت و محافظت می کردن. احتمالا خیلی از شماها کنجکاو شدید که بدونید اون پادشاه کی بود؟ اون خانم کی بود؟ و این بچه ای که مخفیانه به دنیا اومد کیه ؟ کسی از حضار محترم میتونه حدس بزنه که این اشخاص چه افرادی بودن ؟

جواب حضار

اون پادشاه ستمگر نمرود بود، اون زن مادر حضرت ابراهیم بود و اون کودک هم حضرت ابراهیم بود. زمانی که ابراهیم یک نوجوان 12 ساله بود با مادرش به شهر اومد. طبق بیانات اهل بیت علیهم السلام این دوره، دوره ی غیبت حضرت ابراهیم علیه السلام بود. فعلا ماجرای این داستانو به خاطر بسپارید تا در قسمت بعدی بحثمون رو ادامه بدیم.


قسمت دوم تاک شو غیبت : غیبت حضرت موسی

یکی از بزرگترین پیامبران، حضرت موسی بود که در قوم بنی اسرائیل به پیامبری مبعوث شده بود و زحمات زیادی برای هدایت قوم بنی اسرائیل کشیده بود. یک روز حضرت موسی قوم بنی اسرائیل رو جمع کرد و بهشون گفت: یک مسئله ی مهمی رو میخواد با اونها در میون بگذاره. حضرت موسی به قومش گفت که من به دستور خداوند و برای راز و نیاز با او باید 30 شب به کوه طور برم و بعد از پایان 30 شب برمی گردم.

حضرت موسی سفارش های لازم رو به مردم قومش میکنه اون ها رو به دست برادرش هارون میسپاره و راهی کوه طور میشه. طبق آنچه در قرآن اومده، پس از طی شدن 30 شبانه روز خداوند به حضرت موسی دستور میده که 10 شب بیشتر بمونه.

در این مدت فتنه ای واقع میشه و افرادی که با راهنمایی حضرت موسی و روشنگری های برادرش حضرت هارون موحد شده بودن با دسیسه ها و نیرنگ یک فرد به ظاهر مذهبی به نام سامری گوساله پرست میشن !!! زمانی که حضرت موسی به میان قوم خودش برگشت و این وضعیت رو دید بسیار ناراحت و عصبانی شد. چون که خیلی سفارش کرده بود که مبادا مردم در زمان نبودن او گمراه بشن.

این چهل روز یک دوره غیبت حضرت موسی از قوم خودش بود. پس ما در قسمت اول و در این قسمت به دو نمونه از غیبت پیامبران گذشته اشاره کردیم.

آیا شما هم از بین پیامبران پیامبری را سراغ دارید که از میان قوم خودش غیبت کرده باشه؟

مشارکت حضار

من به چند مورد دیگه اشاره میکنم:

غیبت حضرت ادریس علیه السلام

غیبت حضرت نوح علیه السلام

غیبت حضرت صالح علیه السلام

غیبت حضرت یوسف علیه السلام

بله حضرت یوسف!


احتمالا همتون شنیدید که برادران یوسف از روی حسادت تصمیم گرفتن او رو بکشن، اما از کشتن او منصرف شدن و یوسف رو به چاه عمیقی انداختن، و بعد از اینکه کاروانی از راه اومد و افراد اون کاروان میخواستن از چاه آب بکشن، یوسف رو پیدا کردن، او رو به مصر بردن و به عنوان برده به عزیز مصر فروختن.

یوسف در مصر بود و از یعقوب و مردم فلسطین غایب بود. این غیبت و پنهانی بیست سال طول کشد. در تمام این مدت، با اینکه برادران یوسف میدونستن او زنده است اما هیچ تلاشی برای به دست آوردن دوباره او و پشیمانی از عمل خودشون نمی کردن. خلاصه بعد از اینکه یوسف عزیز مصر شد و زمان قحطی فرا رسید برادران یوسف برای به دست آوردن آذوقه و رهایی از قحطی به مصر رفتن تا آذوقه تهیه کنن. ولی نمیدونستن که برادرشون عزیز مصر شده.

اولین باری که با حضرت یوسف مواجه شدن، اونها یوسف رو نشناختن ولی یوسف اونها رو شناخت.

امام صادق علیه السّلام فرمودن: در حضرت مهدی سنّتی از یوسف است، و آن سنت غیبت است


خب! از این سه داستانی که براتون تعریف کردم میخوایم چند نکته رو نتیجه بگیریم:

نکته اول:

همانطور که در امت های قبل پیامبرانِ اونها از بینشون غیبت می کردن و برای مدتی پنهان میشدن، در امت اسلام هم امام زمان ما از بین ما غایب شدن. پس غیبت امام زمان علیه السلام مساله ی بی سابقه ای نیست که فقط برای ما مسلمون ها اتفاق افتاده باشه و اتفاقا ائمه علیه السلام موضوع غیبت انبیاء گذشته رو برای مردم نقل می کردن تا وقتی این غیبت اتفاق افتاد، برای مردم خیلی شگفت و عجیب نباشه.

نکته دوم:

درسته که پیامبران گذشته هم از بین مردم غایب می شدن ولی غیبت اون ها به معنی عدم وجود اون ها نبود. اون ها وجود داشتن و فقط ظهور نداشتن و مردم اون ها رو نمیدیدن. غیبت امام زمان علیه السلام هم به معنی عدم وجود ایشان نیست، بلکه امام زمان علیه السلام حضور دارن ولی ظهور ندارن.

نکته سوم:

در دوران غیبت حضرت موسی چون مردم به سفارش ها و توصیه های موسی توجه نکردن، دچار فتنه شدن و از مسیر درست منحرف شدن. در دوران غیبت امام زمان ع هم اگر مردم از مسیر اهل بیت و امام عصر ع خارج بشن دچار فتنه و انحراف میشن کما اینکه متاسفانه نمونه های این انحرافات اعتقادی رو داریم در جامعه ی مسلمین میبینیم

نکته چهارم:

در داستان حضرت یوسف گفتیم که برادران یوسف، یوسف رو دیدن ولی نشناختن ولی یوسف اون ها رو شناخت. در دوران غیبت حضرت مهدی، وضعیت ما هم در برابر ایشان میتونه همینطور باشه. اون حضرت که قطعا ما رو میبینن و گاهی هم ممکنه ما ایشان رو ببینیم ولی نشناسیم.

هدف از تاک شو غیبت این بود که شما حضار محترم با موضوع سابقه ی غایب شدن فرستادگان الهی در امت های پیشین آشنا بشید بدونید که پنهان شدن امام زمان علیه السلام از میان ما یک موضوع جدید و بی سابقه ای نیست. همچنین با شباهت های امام زمان علیه اسلام با بعضی از انبیا در موضوع غیبت آشنا بشیم.

امیدوارم که به این هدف رسیده باشیم.


عرائضم رو با چند بیت شعر خاتمه میدم

تقصیر ماست غیبت طولانی شما                   بغض گلو گرفته ی پنهانی شما

پرونده ام برای شما دردسر شده                   وضع بدم دلیل پریشانی شما

ای وای من! که قلب شما را شکسته ام           آقا چه شد تبسم رحمانی شما؟!

آیا حقیقت است که اصلاٌ شبیه نیست؟           رفتار ما به رسم مسلمانی شما؟

ای یوسف مدینه مرا هم حلال کن                « عفو و گذشت» سنت کنعانی شما


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا