تاک شو معنای غیبت امام زمان علیه السلام – تاک شو نیمه شعبان

تاک شو معنای غیبت امام زمان علیه السلام (تاک شوی ندیدن و معرفت نداشتن نسبت به ایشان)

غیبت به معنای پنهان شدن از دیدگان و غایب به کسی گفته می شود که حاضر و ظاهر نیست. تاک شو معنای غیبت امام زمان در مورد غیبت و ندیدن و معرفت نداشتن نسبت به ایشان پرداخته است.

بسم الله الرحمن الرحیم

صلی الله علیک یا اباصالح المهدی، ادرکنا

 سلام! عیدتون مبارک. هم عید نوروز و هم عید بزرگ نیمه ی شعبان امشب میخوام به بهانه ی فرارسیدن عید نیمه شعبان، چند دقیقه ای در خدمتتون باشم و باهم گفتگویی داشته باشیم. آیا تا به حال شده دوستتون بهتون بگه: دیروز تو خیابون دیدمت انگار تو هم منو دیدی ولی هرچی بهت اشاره کردم متوجه نشدی ؟؟

آیا در طول روز ما همه ی آدم هایی رو که تو کوچه و خیابون از کنارشون رد می­شیم یا از کنار ما رد میشن، می شناسیم؟ آیا اصلا همه ی اونا رو با دقت می بینیم و چهره هاشون رو به خاطر میسپاریم؟

دقت کردید بعضی وقت ها تو مسیری که داریم میریم یک نفر به ما سلام می کنه ولی ما هر چی نگاش میکنیم و فکر میکنیم نمیشناسیمش! بعضی وقتا به روی خودمون نمیاریم که نمیشناسیم و جوابشو میدیم و بعضی وقتا هم میگیم ببخشید من شما رو نمیشناسم میشه خودتونو معرفی کنید؟ اونم میگه ولی من شما رو میشناسم. در فلان برنامه شما سخنرانی داشتین و من اونجا با شما آشنا شدم.

پس بعضی وقتا پیش میاد که یک فرد آشنا از کنار ما رد میشه ولی ما نمیبینیمش. همه ی آدمایی رو که در طول روز می بینیم هم نمیشناسیم. لزوما هم همه ی آدمایی که ما رو میشناسن، ما اونارو نمیشناسیم خیلی چیز ها هم تو این عالم هستن که اصلا دیده نمیشن و چشم ما قدرت دیدن اونارو نداره.

مثل باد. ما باد رو نمیبینیم ولی باد وجود داره. جریان الکتریسیته دیده نمیشه. جن از مخلوقات خدای متعاله که وجود داره ولی جن ها رو نمیبینیم. ملائک وجود دارن ولی ما نمیتونیم اونها رو ببینیم. شما هم میتونید چند نمونه از چیزهایی که وجود دارن ولی دیده نمیشن رو نام ببرید؟ …. بله درسته! اینها دیده نمیشن ولی وجود دارن و دیده نشدنشون دلیل بر نبودنشون نیست پس همه ی چیزهایی که ما نمیبینیم و غایب بودن اونها از چشم ما، دلیل بر نبودن اون ها نیست.

معنای غیبت امام زمان علیه السلام چیست؟ در مورد این مفاهیم خیلی ساده با هم گفتگو کردیم تا به این موضوع برسیم: یکی از افرادی که در این عالم وجود داره و زنده و حاضره ولی از چشمان ما پنهان و غایبه وجود مقدس امام عصره. با توضیحاتی که دادم و مثال هایی که با هم زدیم، آیا میتونید بگید غیبت امام زمان به چه معناست؟

(سوال از حضار)

غیبت امام زمان علیه السلام دو معنا بیشتر نداره

معنای اول غیبت امام زمان علیه السلام اینه که: ما اون حضرت را نمی بینیم. مثل خیلی از چیزهایی که در اطراف ما هستن ولی دیده نمی شن. نکته ای که در اینجا باید بهش توجه داشته باشیم اینه که دیده نشدن امام زمان به معنی نبودن اون حضرت نیست.

حضرت مهدی متولد شدن و در بین ما زندگی میکنن و حضور دارن. تو یک عالم دیگه ای نیستن. تو چاه جمکران هم نیستن. امام زمان علیه السلام در همین جامعه ی ما هستن، تو بازارهای ما راه میرن، در بین ما رفت و آمد می کنن، روی فرش خونه های ما میشینن ولی ما اون حضرت رو نمیبینیم. ابوبصیر نقل میکنه که یک روز با امام باقر ع وارد مسجد شدیم.

مردم هم در مسجد رفت و آمد میکردن. امام باقر به من فرمودن: از مردمی که وارد مسجد میشن بپرس که آیا منو میبینن یا نه! من هر فردی رو میدیدم ازش میپرسیدم که آیا امام باقر رو میبینید؟ میگفتن نه نمیبینیم! مگه امام باقر تو مسجد تشریف دارن؟! در حالیکه امام اونجا ایستاده بودن.

امام باقر در مسجد تشریف داشتن، ابوبصیر امام باقر رو میدید ولی بقیه ی مردم نمی دیدن. این یکی از معانی غیبته. ادامه ی داستانو براتون تعریف کنم قشنگه و یک نکته ای داره!

در همین بین، شخصی به نام ابوهارون که اتفاقا نابینا هم بود وارد مسجد شد. امام باقر به من فرمود: از این بپرس که آیا منو میبینه؟ ازش پرسیدم ابوهارون آیا امام باقر رو میبینی؟ گفت مگه امام باقر اونجا نیستن؟ ازش پرسیدم چطور امام باقر رو میبینی در حالی که نابینایی؟ در جواب گفت چطور وجودش رو احساس نکنم در حالیکه نورش تمام مسجد رو فراگرفته.

اون بیناها نمیبینن ولی نابینا میبینه !! پس دیدن با چشم دل خیلی مهم تر از دیدن با چشم سره. اگرچه حضرت مهدی از چشمان ما غایب هستن ولی نباید از دل ها و قلوب ما غایب باشن

امام کاظم علیه السلام فرمودند:  یَغِیبُ‏ عَنْ‏ أَبْصَارِ النَّاسِ شَخْصُهُ وَ لَا یَغِیبُ عَنْ قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ ذِکْرُه‏

شخص او از چشم مردمان غایب است اما نام و یادش از قلوب مومنین غایب و پوشیده نیست.

دومین معنای غیبت

معنای دوم غیبت اینه که ما حضرت مهدی رو میبینیم ولی نمی شناسیم. مثل خیلی از انسان هایی که در طول روز اونهارو میبینیم و نمیشناسیم. ما نمیدونیم، شاید یکی از اون افراد امام عصر علیه السلام باشن.

افرادی که به محضر مقدس امام زمان مشرف شدن، معمولا در حین ملاقات اون حضرت رو نمینشناختن و بعدا میفهمیدن که این شخص امام زمان علیه السلام بوده. چه بسا که در طول زندگی ما هم اون حضرت رو دید باشیم ولی نشناخته باشیم.

طبق فرمایش جناب محمد بن عثمان، دومین نایب خاص امام زمان در دوران غیبت کوتاه،  اون حضرت هر سال در مناسک حج حضور دارن. حضرت مهدی مردم رو میبینن و اونها رو میشناسن ولی مردم اون حضرت را میبینن و نمی شناسن.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: یَرَونَهُ وَ لَا یَعرِفُونَهُ. مردم او را می بینند ولی نمی شناسند. وقتی امام عصر علیه السلام ظهور می فرماین و از غیبت خارج میشن، عده ای میگن: ما این آقا رو قبلا دیده بودیم ولی نمیدونستیم ایشون امام زمان هستن.

داستان کوتاه

نقل شده که جناب شیخ رجبعلی خیاط به یکی از علما دستورالعملی تعلیم داده بود که اون رو انجام بده و به دیدار امام زمان علیه السلام نائل بشه.

اون فرد عالم بعد از اینکه دستورالعمل رو انجام داد، به شیخ مراجعه کرد و عرض کرد که دستور العمل را انجام دادم ولى موفق به دیدار امام زمان نشدم، شیخ توجهى کرد و فرمود: یک روز که شما تو مسجد نماز مى خوندید، در حالی که انگشترتون در دست چپتون بود. سیدى به شما فرمود: انگشتر در دست چپ کراهت داره و شما در جواب به اون فرد سید گفتید: ((کل مکروه جایز)) یعنی انجام هر عمل مکروهی جایزه.

اون فرد عالم گفت بله درسته، این اتفاق افتاده. شیخ گفت: اون فرد امام زمان بودن. این فرد عالم متوجه شد که امام زمان رو دیده، در کنارش نشسته، با او هم صحبت شده ولی ایشان رو نشناخته. و حتی جواب حضرت رو هم داده. این دومین معنی از معانی غیبته.

پس نتیجه این بخش از گفتگوی ما با عنوان معنای غیبت این شد که:

غیبت امام زمان دو معنا بیشتر نداره. یا مردم اون حضرت رو نمی بینن یا می بینن و نمی شناسن. و امام عصر در دوران غیبت در بین ما و در همین اجتماع زندگی می کنند.


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا