خطبه شعبانیه 28 – تذکر دهنده ماه رمضان

خطبه شعبانیه 28 – تذکر دهنده ماه رمضان

امروز بیست و هشتمین قسمت از خطبه شریف شعبانیه 28 را در موردش صحبت داریم که با این عبارت شروع می شود: “أیُّهَا النّاسُ، إنَّ أبوابَ الجِنانِ فی هذَا الشَّهرِ مُفَتَّحَهٌ، فَاسأَلوا رَبَّکُم ألاّ یُغلِقَها عَلَیکُم” ای مردم، در این ماه مبارک درهای بهشت به روی شما باز شده، از خدا تقاضا کنید که مبادا این درها به خاطر شما بسته بشود.

فایل صوتی شرح خطبه شعبانیه 28 

امروز بیست و هشتمین قسمت از خطابه شریف شعبانیه 28 را در موردش صحبت داریم که با این عبارت شروع می شود: “أیُّهَا النّاسُ، إنَّ أبوابَ الجِنانِ فی هذَا الشَّهرِ مُفَتَّحَهٌ، فَاسأَلوا رَبَّکُم ألاّ یُغلِقَها عَلَیکُم” ای مردم، در این ماه مبارک درهای بهشت به روی شما باز شده، از خدا تقاضا کنید که مبادا این درها به خاطر شما بسته بشود.

“وأبوابَ النّیرانِ مُغَلَّقَهٌ فَاسأَلوا رَبَّکُم ألاّ یَفتَحَها عَلَیکُم” درهای جهنم در این ماه مسدود شده، بسته شده. از خدا تقاضا کنید که یک وقت به خاطر شما، استثناً باز نکنند این در را.

این دو جمله ای که  قرائت شد در واقع اشاره است به یک حقیقت بسیار مهمی که لطف و رحمتِ عام، پروردگار متعال شامل حال تک تک بندگان اوست. خدای متعال آن قدر بندگانش را دوست می دارد که در این ماه زمینه را برای بهشتی شدن همه فراهم کرده، و برای نجات از جهنم راه را باز کرده.

این ما هستیم که با افعال اختیاری مان گاهی اوقات این ورودی های بهشت را مسدود می کنیم، یا درهای بسته جهنم را به روی خودمان باز می کنیم. و الّا خدا دوست می دارد که این ماه، ماه بخشایش و رحمت او باشد. خدا این گونه می پسندد که بندگانش در این ماه همه بهشتی بشوند و از جهنم نجات پیدا کنند.

لذا پیامبر می فرمایند مراقب باشید، خدا این طور قرار داده است، شما کاری نکنید که این قدر درگناه زیاده روی کنیم که ملائکه مسئول بشوند در جهنم را برای شما باز کنند. جمله بعدی که می شود آخرین جمله از مطالبی که ما خدمت تان عرض می کنیم:

مسلط  شدن شیاطین: “وَالشَّیاطینَ مَغلولَهٌ فَاسأَلوا رَبَّکُم ألاّ یُسَلِّطَها عَلَیکُم” شیاطین، شیطان ها در این ماه مبارک رمضان، این ها به بند کشیده شده اند، که نتوانند بر شما مسلط بشوند. نتوانند شما را بیازارند. از خدا تقاضا کنید که این شیاطین بر شما مسلط نشوند.

یعنی در واقع به طور طبیعی این ماه ماهی است که شیاطین را به بند و زندان می کشند، که کمتر مزاحم اهل ایمان بشوند. اما اگر باز ما در گناه می خواهیم زیاده روی کنیم، ممکن است به تقاضای شخصی خودمان، شیطان مان را از بند آزاد کنیم و بر گردن خودمان سوار کنیم. در این جا هم باز  نکته بسیار مهمی است در بحث ابلیس شناسی که بحث بسیار مفصلی است.

اگر قرار باشد که در این زمینه تحقیقات لازم صورت بگیرد و تحقیقات انجام شده، ارائه بخواهد بشود، حداقل یک دهه، نیاز به بحث مفصل دارد در بحث شناخت ابلیس، سوابق ابلیس و این موجود عجیبی که به فرموده امیر مؤمنان سلام اللّه علیه در نهج البلاغه، دو رکعت نماز او در آسمان ها پیش از خلقت آدم، شش هزار سال به طول انجامیده. موجود عجیب و غریبی است.

شیطان از جنس جن هست که در قرآن کریم داریم که: ” کانَ مِنَ الْجِنِّ ” [1] و جن و انس همان طور که در قرآن مخاطب انبیاء واقع شده اند، دو موجود مختار و قادر هستند.

یعنی از دو ویژگی خاص برخوردارند: یکی قدرت و توانایی و دومی اختیار و حق انتخاب و آزادی. لذا مسئول اعمال خودشان هستند. خب ابلیس بعد از آن عبادت های کذایی، وقتی فرمان سجده بر آدم رسید در این جا حاضر نشد بر آدم سجده کند. نتیجه این عدم رضایت  بر سجده بر آدم، رانده شدن ابلیس بود. پس از رانده شدن از خدا، تقاضای مهلت کرد و تقاضای مزد عبادات گذشته اش را کرد.

درخواست شیطان از خدای متعال: که به هر حال من چندین هزار سال عبادت کردم، ثواب آن چندین هزارسال عبودیت من چه خواهد شد؟ خدای متعال هم فرمود بخواه تا به تو بدهیم. البته آن چه که او از خدا خواست برای دنیا بود، خدا هم برای دنیا به او عطا کرد. مِن جمله همین بود که باقی بماند در این دنیا و بتواند بر بنی آدم وسوسه کند. باز وسوسه او بر بنی آدم نشانه جبر درگناه نیست.

یعنی پیشنهاد گناه را می تواند به انسان بدهد، اما این آدمی است که بایستی برای خودش تصمیم بگیرد، که آیا به پیشنهاد فرشته های الهی عمل کند یا دام های شیطان را بر خودش بپذیرد. لذا الهامات قلبی ما هم دو نوع است. گاهی اوقات الهاماتی که شیاطین به ما القاء می کنند، گاهی اوقات مطالبی است که فرشتگان آسمانی انجام می دهند.

لذا مثبت و منفی هر دو در قلب ما آمد و شد دارد. باید مراقب باشیم که کدام ها را بپذیریم و چه مواردی را رد کنیم. به هر حال بحث ابلیس چون بحث بسیار سنگین و خطرناکی است، نمی شود خدای متعال به ازای یک خطر به این بزرگی که در جلو راه بشر است، سنگر و پناهگاه محکمی برای ما نساخته باشد.

استوارترین سنگر در مقابل شیطان: مهم ترین و عالی ترین سنگری که خدای متعال برای ما مقدر فرموده، سنگر وجود مقدس پیامبر و اهل بیت طاهرین آن حضرت است،که این ها سنگری هستند در مقابل شیطان. وقتی خطر خیلی عظیم است، سنگر باید، سنگر بسیار، بسیار محکم و استواری باشد. فرموده اند وجود مقدس این بزرگواران بهترین و محکم ترین سنگر است. ما در مقابل هر نوع خطری سنگری مناسب با خودش را انتخاب می کنیم.

اگر سنگ اندازی از کوچه و خیابان دارد انجام می شود، احتمال ریزش سنگی است از محلی که دارند ساختمان سازی می کنند، ما کیف یا کتابمان را بالای سرمان می گیریم و رد می شویم و می رویم که حادثه ای پیش نیاید. یا از پیاده رو طرف مقابل رد می شویم. اما اگر خطر تیر اندازی باشد، دیگر با کیف و کتاب نمی شود طرف شد. بایستی زیر یک سقفی یا پشت یک دیواری سنگر بگیریم.

و اگر مشکل بمباران باشد، دیگر هر سقف و هر دیواری هم قابل اطمینان نیست. سقف بتن آرمه بسیار، بسیار قوی می طلبد. نوع القاعات شیطان و همچنین هوای نفس انسان از نوع سخت ترین خطر است.

که امام سجاد سلام اللّه علیه در دومین مناجات خمس عشر، در مفاتیح الجنان از این دو خطر یعنی هوای نفس و شیطان به خدا پناه می برند و از خدا کمک می خواهند. به هر حال خدای متعال وجود این معصومین را برای ما پناهگاه قرارداده و بهترین پناه برای نجات از گناهان این است که در هنگامی که با ولی خدا، حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه سخن می گوییم، خودمان را به آن حضرت بسپاریم و آن حضرت را به عنوان سنگری بین خود و شیطان قرار بدهیم که از تسلط شیطان بر ما پیش گیری بفرمایند.

امید که ان شاالله این ماه مبارک رمضان، ماه پناه جویی ما به محضر صاحب الزمان ارواحنا فداه و ماه عنایات خاص مهدوی برای پیش گیری از غرق شدن ما در دامهای ابلیسی باشد. اللّهم صلی علی محمد و آل محمد  و عجل فرجهم.

و السلام علیکم و رحمه الله برکاته

[1]  سوره کهف/ آیه50

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا