کتاب آخرین نماز پیامبر صلی الله علیه و آله – معرفی کتاب محرم

کتاب آخرین نماز پیامبر صلی الله علیه و آله (اشاره به ضرورت تحقیق در تاریخ اسلام)

مولف در ابتدای کتاب آخرین نماز پیامبر صلی الله علیه و آله به ضرورت تحقیق در تاریخ اسلام و شرایط آن اشاره کرده، سپس احادیث و روایاتی را در باب این موضوعات نقد و بررسی نموده است”: بیمارداری پیامبر (صلی الله علیه و آله) در منزل عایشه”، “دستور پیامبر (صلی الله علیه و آله) به امامت ابوبکر”، “امتناع پیامبر (صلی الله علیه و آله) از امامت عمر”، “اشتیاق پیامبر (صلی الله علیه و آله) به امامت ابوبکر”، “کلام انصار بعد از وفات پیامبر (صلی الله علیه و آله)”، “ماموریت ابوبکر و عمر به فرماندهی اسامه ” و “حقیقت امامت در دو مکتب اهل بیت (علیهم السلام) و خلفاء .”

مشخصات کتاب

نام کتاب: کتاب آخرین نماز پیامبر صلی الله علیه و آله
پدیدآورنده: مرتضی عسکری
مترجم: محمد باقر ادیبی‌ لاریجانی
ناشر: موسسه علمی فرهنگی علامه عسکری


کتاب آخرین نماز پیامبر صلی الله علیه و آله


بخشی از کتاب آخرین نماز پیامبر صلی الله علیه و آله

هنگامی که این سخنان و طعنه ها به گوش پیامبر رسید، با وجود بیماری، در حالی که از شدّت درد، پارچه ای بر سر خود بسته بود، از خانه خارج شد و بر منبر نشست و فرمود: لَئن طَعَنتُم عَلیهِ فَقَبلُه طَعَنتُم عَلی أبیه وَ إِن کانا لَخَلیقَین بِالإماره.

اگر اکنون بر فرماندهی اُسامه خُرده می گیرید، پیش از این نیز بر پدرش خُرده می گرفتید، با این که هر دو، برای فرماندهی، شایستگی داشته اند. ایشان، چندین بار تأکید فرمود که: «لشکر اُسامه را حرکت دهید». لشکریان اسلام، با پیامبر خدا وداع نمودند و در یک فرسخی مدینه، در جُرف، اردو زدند.

چرا پیامبر بر حضور صحابه در سپاه، تأکید داشت؟ تأکید پیامبر بر تشکیل سپاه و حضور تمامی مهاجران و انصار، جز امیر مؤمنان، معلولِ عللی بوده است:

دور کردن عاملان توطئه از مدینه
فراهم سازی زمینه حکومت امام علی علیه السلام
آزمایش نمودن صحابه در اطاعت کردن یا سرپیچی از دستور پیامبر
نشان دادن این که معیارهای خلافت و حکومت، شایستگی و لیاقت است، نه سن

رفتن پیامبر به قبرستان بقیع

بعد از آن که پیامبر خدا، لشکر اُسامه را روانه ساخت و تأکید بسیاری در همراهی کردن مهاجران و انصار با این لشکر داشت، بیماری ایشان، شدّت یافت. ایشان، در آن حالت فرمود: «من مأمور شده ام تا برای اهل بقیع، استغفار کنم» پس با کمک حضرت امیر به قبرستان بقیع آمد و خطاب به ساکنان آن فرمود: اَلسّلامٌ علیکم یا أهل المقابر!…أقبلت الفتن کقطع اللّیل المُظلم یتّبع آخرها أوّلها، الآخره شرٌ من الاُولی سلام بر شما، ای اهل قبور!… فتنه ها، همانند پاره های شب تار، روی آورده است. یکی، از دیگری، پیروی می کند و دومی، بدتر از اوّلی است.

پیامبر، بعد از استغفار طولانی برای اهل بقیع، رو به علی کرد و فرمود: «جبرئیل، هر سال یک بار قرآن را بر من، عرضه می کرد؛ امّا امسال، دو بار قرآن را بر من، عرضه کرده است و این، نشانه فرا رسیدن زمان وفات من است».


برای مشاهده و خرید کتاب های در مورد محرم و امام حسین علیه السلام از سایت فروشگاه خدمتگزاران کلیک نمایید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا