خطبه شعبانیه 22 – تذکر دهنده ماه رمضان

خطبه شعبانیه 22 – تذکر دهنده ماه رمضان

بیست و دومین فراز از خطبه شعبانیه 22، بعد از آن که بحث سلامت در دین مورد سؤال و گفت و گو قرار می گیرد، بین امیرالمؤمنین سلام اللّه علیه و حضرت خاتم الانبیاء صلی اللّه علیه و آله و سلم، بعد از پایان آن بحث، پیامبر بعضی از حقایق را در باب مقامات امیرالمؤمنین علیه السلام اشاره می فرمایند.

فایل صوتی شرح خطبه شعبانیه 22 

 

بیست و دومین فراز از خطبه شعبانیه 22، بعد از آن که بحث سلامت در دین مورد سؤال و گفت و گو قرار می گیرد، بین امیرالمؤمنین سلام اللّه علیه و حضرت خاتم الانبیاء صلی اللّه علیه و آله و سلم، بعد از پایان آن بحث، پیامبر بعضی از حقایق را در باب مقامات امیرالمؤمنین علیه السلام در این جا اشاره می فرمایند:

“ثُمَّ قالَ صلى الله علیه و آله : یا عَلِیُّ، مَن قَتَلَکَ فَقَد قَتَلَنی، ومَن أبغَضَکَ فَقَد أبغَضَنی، ومَن سَبَّکَ فَقَد سَبَّنی؛ لِأَنَّکَ مِنّی کَنَفسی، وَروحُکَ مِن روحی، وَطینَتُکَ مِن طینَتی.”

پیامبر اکرم می فرمایند: علی جان  هرکس که تو بکشد من را کشته، هرکس به تو کینه ورزی کند، بغض و کینه تو را در دل پروش دهد به من کینه آورده، و هرکس به تو جسارت کند و بی ادبی کند و ناسزا گوید به من ناسزا گفته. زیرا تو از منی و مانند خودم هستی” کَنَفسی”، نفس منی. روح تو از روح من و طینت تو از طینت من است.

داستان مباهله:
در این باب که در خیلی از جاها پیامبر، امیرالمؤمنین را به عنوان نفس خودشان معرفی می فرمایند، بحث فراوان است و شاید یکی از زیباترین موارد این قصه در داستان آیه شریفه مباهله باشد، که وقتی خدای متعال وحی نازل کرد در مقابل مسیحیانی که با پیامبر بحث داشتند:” فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبِینَ”[1]

فرمان الهی این بود که یا رسول الله، به مسیحیان بگو حالا که می خواهید برای مباهله بیایید، بنشینیم زیر آسمان خدا و از خدا بخواهیم که آن گروهی که بر باطل هستند را رسوا کند و نابودشان کند،

حال این پیشنهاد را به این شکل عمل کنیم: ما می آییم شما هم بیایید، ما فرزندان مان را می آوریم، شما هم فرزندانتان را، ما نساء خودمان را می آوریم، شما هم نساء خودتان را، ما نفس خودمان را می آوریم، شما هم نفس خودتان را.

خب همان طور که مستحضر هستید حضرت پیامبر به عنوان ابناء، امام حسن و امام حسین علیهم السلام را برگزیدند. به عنوان نساء حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها را انتخاب فرمودند و به عنوان انفس، حضرت علی علیه السلام را.

جالب است  بدانید که در بین خلفای بنی عباس آن چه که از تاریخ بر می آید، باسواد ترین آن ها مأمون لعنت الله علیه، قاتل امام هشتم علیه السلام بوده که از جنبه های علمی از دیگران بیشتر بلد بوده و نسبت به دیگران باسوادتر به حساب می آمده. مأمون طبق نقل شیخ مفیدرضوان الله علیه، نقلی که علامه مجلسی در جلد35 بحار، صفحه257 نقل می کنند.

مأمون از امام هشتم علیه السلام سؤال می کند که به من بفرمایید که مهم ترین فضیلت امیرالمؤمنین سلام اللّه علیه در آیات قرآنی کدام فضیلت است؟ امام هشتم همین آیه مباهله را بیان می کنند. بعد از بیان آیه مباهله، به نکته خیلی زیبایی حضرت اشاره دارند، می فرمایند که: ثابت شده است در بین خلق خدا، ما برتر از پیغمبر خدا نداریم.

این مطلب در جای خودش ثابت شده است یعنی مقدمه اول که ثابت شده است که، هیچ شخصی از ماسوالله به مقام قدوسی پیامبر اکرم نمی رسد. پس اگر این طوراست، کسی هم که به عنوان نفس پیغمبر، یعنی خود پیغمبر و شخص پیغمبر او را انتخاب می کنند بایستی چنین وضعی داشته باشد.

نمی تواند یک فرد عادی باشد و این انتخاب امیرالمؤمنان سلام اللّه علیه در داستان مباهله نشانگر عظمت مقام ایشان است. لذا جمله با این شکل بهتر معنا می شود که وقتی حضرت علی نفس پیغمبر هستند، کسی که امیرالمؤمنین را می کشد دارد پیغمبر را می کشد.کسی که کینه ورزی با آن حضرت دارد، کینه پیغمبر را در دل پرورش داده. کسی که ناسزا بگوید و بی ادبی کند به امیرالمؤمنان سلام اللّه علیه، به شخص پیغمبر بی ادبی کرده.

از همین جا می شود فهمید که چرا فقهای عظام شیعه نسبت به ناسبی ها، کسانی که به امیرالمؤمنین و فرزندان ایشان  و همسر ایشان حضرت صدیقه  سلام اللّه علیها جسارت و بی ادبی می کنند، یا لعن می کنند یا ناسزا می گویند، را خالی از مذهب می دانند و آن ها را نجس می دانند، این حکم شاید از همین جا روشن می شود که این  فرد در واقع دارد به شخص پیغمبر توهین می کند.

می شود کسی مسلمان باشد و به شخص رسول الله صلی اللّه علیه و آله وسلم، بی ادبی کند؟ این قابل جمع با هم نیست.
لذا کسانی که چنین کاری می کنند، از زمره اسلام خارج می شوند، دیگر مسلمان بودنشان زیر سؤال می رود، چون به شخص پیغمبر بی ادبی کرده اند. بنابراین توجه به این مطلب زیبا خواهد بود .

برای تکمیل بحث عرض کنم، برای عزیرانی که به عتبات مشرف می شوند در ایام خاص،  ما چند مورد خاص داریم در زیارت نجف اشرف، یکی روز عید غدیر است، عید غدیر، عیدی است که مشترک است بین پیامبر خاتم و امیرالمؤمنین و همه ائمه، دو روز دیگر از ایام خاصی که توصیه فراوان شده به زیارت نجف اشرف، یکی روز میلاد پیغمبر است.

یعنی هفدهم ربیع، و یکی روز مبعث پیغمبر است یعنی بیست و هفت رجب، خب جای سؤال است که اگر میلاد پیغمبر یا مبعث پیغمبر است، باید زیارت مدینه منوره مستحب باشد، اما در این دو روز به ما گفته اند به نجف مشرف شوید و آن جا را زیارت کنید. از همین جا می شود این مطلبی که حضرت علی نفس پیغمبر هستند را به دست آورد که زیارت حضرت علی علیه السلام مثل زیارت خود پیغمبر است.

مبعث پیغمبر زیارت حضرت علی علیه السلام مستحب می شود. میلاد پیامبر خدا، زیارت ایوان نجف استحباب پیدا می کند. خدا ان شاالله همه ما را موفق به انجام  این مستحبات بفرماید و توفیق خدمت گزاری به شخصیتی که نفس پیغمبر است، به همه ما کرامت بفرماید.

و این سعادت را نصیب ما بفرماید، که خدمتی که به آن بزرگواران انجام می دهیم مورد پذیرش آن حضرت و فرزندان گرامی ایشان به ویژه صاحب الزمان ارواحنا فداه قرار بگیرد و ان شاالله باعث لبخندی بر لبان مقدس آن بزرگواران باشد. ان شاالله تعالی، آمین رب العالمین.

[1] سوره آل عمران/ آیه61

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا