خطبه شعبانیه 21 – تذکر دهنده ماه رمضان

خطبه شعبانیه 21 – تذکر دهنده ماه رمضان

ضمن عرض تسلیت روز شهادت امیر مؤمنان صلوات اللّه و سلام علیه به پیشگاه مقدس حضرت  صاحب الزمان ارواحنا فداه بیست و یکمین قسمت از خطبه شعبانیه 21 را در محضرتان هستیم.

فایل صوتی شرح خطبه شعبانیه 21 


ضمن عرض تسلیت روز شهادت امیر مؤمنان صلوات اللّه و سلام علیه به پیشگاه مقدس حضرت  صاحب الزمان ارواحنا فداه بیست و یکمین قسمت از خطبه شعبانه 21 را در محضرتان هستیم. دیروز رسیدیم تا آن جایی که پیامبر پیش گویی فرمودند از حوادث محراب خونین مسجد کوفه. خب اگر چنین خبری به من و شما برسد از ناحیه پیامبر بزرگوارمان چه سوالی برای ما مطرح می شود؟ آیا دنبال راه فرار از این نوع شهادت هستیم؟

دنبال این هستیم که چگونه از این حادثه پیش گیری کنیم یا نه؟.سوالی که برای امیر مومنان سلام اللّه علیه مطرح است این است: “قالَ أمیرُ المُؤمِنینَ علیه السلام : فَقُلت: یا رَسولَ اللّه ِوذلِکَ فی سَلامَهٍ مِن دینی؟ فَقال صلی الله علیه و آله و سلم فی سَلامَهٍ مِن دینِکَ”

امیرمؤمنان سلام اللّه علیه می فرمایند وقتی پیامبر حوادث را بیان فرمودند سوال کردم یا رسول الله هنگامی که این حادثه مقدمه شهادت من فرامی رسد و محاسن من به خون سرم رنگین خواهد شد، آیا دین من به سلامت است. آیا دین سالم با خود به برزخ می برم یا نه؟

این سوال خیلی محل تفکر و توجه برای ما باید باشد. “وذلِکَ فی سَلامَهٍ مِن دینی؟”  آیا در آن هنگام دین من سالم هست؟ آیا دین من دستخوش حوادث نمی شود؟ و پیامبر پاسخ می فرمایند: بله دین شما سالم خواهد بود. “فی سَلامَهٍ مِن دینِکَ.” از اینجا معلوم می شود که حفظ دین مهم ترین وظیفه ماست. بالا تر از حفظ جان،  بالاتر از حفظ مال، حفظ آبرو. و هر نوع مالکیتی که ما داریم. هر نوع کمالی که در ما هست، حفظ دین بر همه این کمالات ترجیح دارد.

لذا در غرر الحکم از وجود مقدس امیرمؤمنان سلام اللّه علیه داریم که فرمودند: “المُصیبهُ بِالدِّینِ أعظَمُ المَصائبِ.” در دین انسان دچار گرفتاری و مصیبت بشود، بالاترین مصیبت ها را دریافت کرده است. چرا؟ چون از دست دادن دین برابر است با شقاوت و بدبختی و نکبت اخروی و همیشگی.

یعنی انسان برای همیشه همه نعمت های خوب را بایداز دست بدهد، اگر دینش را رها کند. بنابراین از این کلام مقدس امام سلام اللّه علیه می فهمیم که حفظ دین مقدم بر همه چیز است. و باز زیباست که حدیث دوم را هم از فرمایشات آن بزرگوار بهره بگیریم.

در کتاب شریف اصول کافی مرحوم کلینی نقل می کند از وجود مقدس امیرمؤمنان سلام اللّه علیه: ” فَإِذَا حَضَرَتْ بَلِیَّهٌ فَاجْعَلُوا أَمْوَالَکُمْ دُونَ أَنْفُسِکُمْ” اگر بلایی بر شما خواست نازل شود مال و ثروت خودتان را فدای جان خودتان بکنید. در مقابل دزدی هستید که تهدید به قتل میکنه.باید از مالش بگذره و جانشو حفظ کنه ……

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا