فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر

فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر (همراه با فایل صوتی شرح فضیلت)

مقاله فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر، فضلیت های حضرت را همراه با شرح آن بیان کرده است. که شما بزرگواران می توانید برای تبلیغ نام و یاد امیرالمومنین علیه السلام در فضای مجازی از آنها استفاده نمایید.

همچنین شما می‌توانید با مراجعه به سایت محصولات فروشگاه خدمتگزاران از محصولات غدیری آن برای مجالس خود استفاده نمایید. محصولاتی همچون:

فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت اول – آیه تبلیغ در شأن علی بن ابی طالب علیه السلام

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت اول

بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و احترام خدمت محبین امیرالمومنین صلوات الله علیه اجمعین ان شاءالله که در هر کجای این عالم زندگی می کنید و نفس می‌ کشید در پرتو پرچم ولایت امیرالمومنین باشید و از تمام بلاها و مریضی ها در امان باشید.

با نزدیک شدن عید سعید  غدیر خم تصمیم گرفتیم فضایل امیرالمومنین علیه السلام از لسان رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم که در خطبه‌ی غدیر در این خطابه‌ ی شریف بیان فرمرده‌ اند را استفاده کنیم. بالغ بر ۸۰ فضیلت بدون تکرار؛ گاهی اوقات بعضی از فضایل تکرار دارد.

مثلاً لفظ امام وصی خلیفه و اخی چندین مرتبه در خطبه غدیر تکرار شده اند ما بدون تکرار می گوییم بالغ بر ۸۰ تا است حداقل ۸۰ فضیلت در این خطبه شریف بیان شده است حالا به اندازه ای که وقت است ان شاءالله به مدت ۵۰ روز تا عید سعید غدیر خم فضایلی که رسول الله در این خطبه بیان فرموده اند را اشاره داریم.

بعد از اینکه رسول الله بحث توحید و خداشناسی را بیان می‌فرمایند به مردم این چنین می فرمایند که خداوند تبارک و تعالی مطالبی را بر من نازل کرده که باید آن را اعلام کنم که به من فرموده اگر آن را به شما اعلام نکم و به شما آن کاری را که خداوند فرموده‌اند انجام ندهم اصلاً رسالتم را انجام نداده‌ام بعد این آیه را خواندند

یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ (فی علی یعنی فی خلافه علی بن ابی طالب) وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا یهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ خطبه غدیر

بعد رسول الله فرمودند که این آیه در مورد علی بن ابی طالب است که اگر من پیغمبر این وظیفه مهم را انجام ندهم تمام رسالت من از بین میرود.

و من انا مبین سبب هذه آیه حالا بعد رسول الله می فرمایند علت نازل شدن آیه را برایتان بیان میکنم. پس این اولین فضیلت است که این آیه تاویل حقیقتش و شان نزولش در مورد علی بن ابی طالب است.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت دوم – اخ الرسول به چه معناست؟

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

فضیلت دیگری که در خطبه غدیر رسول الله صلی الله علیه و آله در مورد امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند بحث اخوت امیرالمومنین علی علیه السلام است.

فَأُعْلِمَ کُلَّ أَبْیضَ وَأَسْوَدَ: أَنَّ عَلِی بْنَ أَبیطالِبٍ أَخی خطبه غدیر

وجود نازنین رسول الله این اخی و این لفظ را در چند جای دیگر خطبه غدیر بیان می فرمایند تا جایی که می فرماید در جای که می‌فرمایند

مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِی مَوْلَاهُ و هو علی بن ابیطالب اخی و وصی خطبه غدیر

در قسمت دیگر می‌فرمایند

معاشر الناس! هذا علی اخی، و وصیی در قسمت دیگر می فرمایند:

وَأَنَا قُلْتُ عَنِ اللّه‏ِ عَزَّ وَجَلَّ. أَلا اءنَّهُ لا «أَمیرَالْمُؤْمِنینَ» غَیرَ أَخی هذا خطبه غدیر

روایات بسیار فراوانی از رسول الله داریم در یک موردش این چنین می فرمایند که رسول الله نگاهی به علی بن ابیطالب کردند و فرمودند انک اخی فی الدنیا و الآخره خود امیرالمومنین علیه السلام به این لفظ و فضیلت احتجاج کردند.

با خلفا و بزرگان سقیفه موقعی که امیرالمومنین علیه السلام را با سر و پای برهنه به سمت مسجد بردن اونجا گفتن یا علی اگر بیعت نکنی گردن تو را خواهیم زد امیرالمومنین فرمود و الله اگر این کار را کردید در این صورت عبدالله و اخی رسول الله بنده خدا و برادر رسول الله را خواهید کشت.

که آنها چون می دانستند که اخی رسول الله چه مقامی هست گفتند عبدالله مقتل نعم اینکه گفتی عبدالله قبول داریم اما اینکه گفتی اخی رسول‌ الله قبول نداریم.

خوب اخ به چه معنا است؟ که این اینقدر اهمیت دارد اخ به معنای مشارکت است شریک بودن است چرا به برادر می‌گوییم اخ چون در والدین با هم مشترک هستنیم گاهی اشتراک در امر مادی هست و گاهی اشتراک در امر معنوی است.

 اگر در امر معنوی برای امیرالمومنین وصی رسول الله ثابت شود که رابطه خونی است. یعنی هر آنچه که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم از علم  از عصمت دارد یعنی همه‌ی اینها در وجود نازنین امیر المومنین علیهم السلام هم آن فضائل را دارا هست.

یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت سوم – وصیّ بودن امیر المومنین برای رسول الله صلّی اللّه علیه و آله به چه معناست؟

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت سوم

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی دیگر از فضایل حضرت علی علیه السلام در خطابه غدیر بحث وصی هست که چندین مورد وجود نازنین و مقدس رسول الله صلی الله و علیه و آله و سلم از این لفظ برای امیرالمومنین به کار برده‌ اند فرمودند

فَعُلم کُل اَبیضَ و اَسودَ ان علی بن ابی الطالب اخی و وصیی

و در جای دیگر فرمودند

علی بن ابی طالب اخی و وصیی معاشرالناس هذه علی اخی و وصیی معاشرالناس انی نبی ٌ و علیٌ وصیی خطبه غدیر

بارها و جایگاه رسالت رسول الله صلی الله علیه و آله مولای ما امیرالمومنین علیه السلام را به عنوان وسیع انتخاب کرده‌ اند شاید بتوان گفت اولین مرتبه در همان روزی بود که دعوت از اقوام خود داشتند و آنجا فرمودند که هر کس رسالت من را قبول کند او وصی و جانشین من است.

و جاهای دیگر مختلف در طول رسالت‌شان این عنوان را مختلف در مورد امیرالمومنین استفاده کرده اند حالا وصی به چه معنا است وصی دو نکته در موردش قابل اهمیت است.

یکی تعهد است و یکی اتصال در مورد تعهد مانند کسی که می‌خواهد از دنیا برود و وصی برای خودش انتخاب می‌کند که این وصی کاری که در موردش انجام می‌شود وصیت گفته می‌شود یعنی سفارش می کند که شما به عنوان وصی من باید تعهد بدهید کارهایی را که من قبل از مرگ من نتوانستم انجام بدهند تو انجام بدهی.

و دوم اتصال یعنی اینکه نگذاری این کارهایی که انجام خواستم انجام بدهم و نتوانستم بگذاری برای سالهای سال  مگر اینکه اتفاقی بیفتد مثلاً اینکه طرف حج انجام نداده خوب باید زمانش برسد.

اما اگر می توانستی همان‌جا انجام بدهی باید سریع انجام بدهی یعنی اتصال یعنی متصل یعنی کارهای قبل از مرگ به کارهای بعد از مرگ متصل پیدا می کند پس این دو مطلب خیلی مهم است که سفارش می کند انسان میت که می‌خواهد از دنیا برود به شخص وصی.

یک مسئله دیگر هم اینجا مهم هست که این آقای وصی می تواند حق دخل و تصرف در اموال میت را داشته باشد پس وصی باید شرایطی داشته باشد بالغ باشد یعنی فرزند کوچک یا کسی که متوجه نمی شود وصیت کرد.

امین باشد و شرایط دیگری هم دارد اینجا هم که مورد شامل هست که امیرالمومنین علیه السلام وصی پیامبر است یعنی سفارش کرده است همه مردم را که از او تبعیت کنید او می‌تواند وصی من باشد و او می‌تواند هر آن چه کارهایی که من می توانستم انجام بدهم چه ولایت تشریحی و چه ولایت تکوینی در وجود امیرالمومنین هستش.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت چهارم – امیرالمومنین، خلیفه رسول الله صلّی اللّه علیه و آله

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت چهارم

بسم الله الرحمن الرحیم

 یکی دیگر از مقامات امیرالمومنین و فضایل آن حضرت در خطبه غدیر بحثی است که رسول الله او را به عنوان خلیفه خودش انتخاب کرده است.

 فَعُلم کُل اَبیضَ و اَسودَ ان علی بن ابی الطالب اخی و وصیی و خَلیفَتی خطبه غدیر

در دو مورد دیگر فرمودند:

هَذا عَلیٌ یا أَخی و وَصِیّتی و واعی عِلمی و خَلیفَتی الْمُوالی عَلیٰ طاعَتِهِ و الناهی عن مَعصیتهِ خَلیفَه رَسولِ الله خطبه غدیر

 در قرآن هم به بحث خلیفه اشاره شده است کسی می تواند خلیفه خدا قرار بگیرد در روی زمین که به انتخاب خاص خداوند رسیده باشد یعنی خدا او را انتخاب کرده باشد وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَهِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَهً خوب این خلیفه به چه معناست این خلیفه مانند جانشین گفته می شود جانشین چه می‌کند

در واقع خلیفه به معنای کانالی است که آب را از  سرچشمه می‌ گیرد و به جاهای دیگر می‌ رساند اگر کسی در این بین به این خلیفه و به این مجرایی که آب را گرفته است و به جای دیگر می رساند خدشه وارد کند.

و خودش را به دروغ بیاید بگوید من خلیفه هستم و جانشین و قائم مقام شخص دیگری هستم یقینا آن مقصد و آن فرامین اصلی را به افراد دیگر نمی تواند برساند و به دروغ دارد این کار را انجام می دهد. لذا راه او راه درستی نیست.

اما وقتی که رسول الله می‌ فرمایند: که این خلیفه‌ ی من و قائم‌ مقام من و همه‌ کاره من و آن راهی صحیح که من دارم به شما معین و مشخص می‌کنم و راه را یاد می‌ دهم امیرالمومنین هست هرکسی که از این راه به سمت من بیاید یقین به خدا رسیده است.

در واقع به این معنا است که لذا حالا که این چنین قبول کردیم خلیفه را به این معنا پس مقصد و فرامین و دستورات شخص خلیفه که ان هو مقصد و فرامین همان شخص اصلی هستش که رسول الله باشد.

لذا فرمان او فرمان رئیس است امضای او امضای رئیس است محبت به این خلیفه محبت به همان نفر اصلی که رسول الله است. بغض به این شخص بغض به رسول الله و به خداوند تبارک تعالی می شود.

 اینجا رسول الله صلی الله علیه و آله می‌ فرمایند: امیرالمومنین خلیفه من و جانشین من و قائم‌ مقام من می‌ باشد.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت پنجم – امیرالمومنین، امام است، امامت بالاترین مقام است

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت پنجم

یکی دیگر از فضایل مولامون امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر بحث امام بودن آن حضرت بعد از وجود مقدس و مطهر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می باشد. که آن حضرت در چند مورد به این مطلب اشاره داشته اند

فَأُعْلِمَ کُلَّ أَبْیضَ وَأَسْوَدَ: أَنَّ عَلِی بْنَ أَبیطالِبٍ أَخی وَوَصِیی وَخَلیفَتی عَلی أُمَّتی وَالاِمامُ مِنْ بَعْدی خطبه غدیر

در جای دیگر فرمودند: وَما مِنْ عِلْمٍ إِلاّ وَقَدْ عَلَّمْتُهُ عَلِیّاً، وَ هُوَ الْإِمامُ الْمُبینُ
در جای دیگر فرمودند: وَالْإمامُ الْهادیَ یا هذه عَلیٌ الامامکم و ولیکم

احادیث بسیار زیادی داریم از وجود مقدس رسول الله مانند این حدیث که به ابن مسعود فرمودند: یابن مسعود انه علی بن ابی طالب امامکم بعدی

بارها و بارها وجود مقدس رسول الله به این اشاره کردند امام شما بعد از من نه اینکه مدتی بگذرد دقیقاً بعد از اینکه من از دنیا رفتم امام شما علی بن ابیطالب است. در قرآن هر اشاره شده است به بحث امامت که در سوره بقره آیه ۱۲۴ که خداوند تبارک و تعالی می فرمایند:

إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ سوره بقره/ 124

من هستم که خودم برای مردمان امام قرار می‌ دهم.

و امامت بالاترین مقامی است که خداوند به شخص می دهد و در حدیثی از حضرت اباعبدالله امام صادق علیه السلام داریم که حضرت فرمودند خداوند ابراهیم را اول عبد قرار داد سپس نبی سپس رسول و بعد از رسول خلیل وقتی که تمام اینها برای او جمع شد او را امام قرار داد.

و این قدر این بحث امامت مهم بود که گفت حضرت ابراهیم فرمودند: قَالَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی یعنی به ذریه من هم می‌ رسد خداوند گفت: لَا یَنَالُ عَهْدِی الظَّالِمِینَ امام به چه معنا است؟ امام به معنای قصد است قصد همراه با توجه خاص به یک شخص لذا بهش می گویند مقتدی.

اقتدا کننده به او در تمام امور و بعد از پیامبر آن کسی را می‌ توانیم امام قرار بدهیم که بتواند تمام امور دین و دنیای ما را کامل کند. و او علی بن ابی طالب است.

یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت ششم – نسبت امیر المومنین به رسول الله، نسبت هارون به حضرت موسی است

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت ششم

بسم الله الرحمن الرحیم

 دیگر از فضایل امیرالمومنین علیه السلام که وجود مطهر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بیان فرمودند این قسمتی از خطبه است که

الَّذی مَحَلُّهُ مِنّی مَحَلُّ هارُونَ مِنْ مُوسی اءلاّ أَنَّهُ لا نَبِی بَعْدی خطبه غدیر

در جنگ تبوک وقتی رسول الله خواستند خارج بشوند و امیرالمومنین را به عنوان خلیفه خودشان در مدینه قرار دادند خود امیرالمومنین علیه السلام فرمودند:

 ان تخلفنی فی النساء و صبیان

بعد رسول الله فرمودند: لا ترضا راضی نیستی تو نسبت به من به منزله هارون نسبت به موسی هستی. الا انه لا نبی بعدی

و همچنین سعد بن ابی وقاص وقتی که معاویه به او گفت چرا به علی بن ابیطالب ناسزا بی احترامی نمی‌ کنی گفت چند فضیلت می‌ شمارم و می‌ دانم که اگر آنها نبود این کار را انجام می‌ دادم یکی از آن فضایلی که نقد می‌ کند همین مبحث منزلت امیرالمومنین به رسول الله است.

وقتی در آیات الهی نگاه می‌ کنیم وظایفی را برای حضرت هارون حضرت موسی بیان می‌ فرمایند که از خدا آنها را میخواهد در سوره طه آیه بیست و نهم تا سی و دوم

وَاجْعَلْ لِی وَزِیرًا مِنْ أَهْلِی  ﴿۲۹﴾ هَارُونَ أَخِی ﴿۳۰﴾ اشْدُدْ بِهِ أَزْرِی ﴿۳۱﴾ وَأَشْرِکْهُ فِی أَمْرِی ﴿۳۲﴾ سوره طه/ 29-32

همین چندتا را من توضیح بدهم. که خدایا برای من وزیری از اهل خودم قرار بده. وزارت خوب بار سنگینی است که امیر دارد و این را وزیر بر دوش خودش می‌کشد و متصدی انجام آن می‌شود.

هارون اخی هارون؛ بحث اخوت و برادری را من در جلسات قبل توضیح دادم که چه مقام و فضیلت پس عظیم است. و شدت ازر یعنی پشت او را یعنی پشت رسول الله به امیرالمومنین محکم گشت. این هم یکی از کارهایی که هارون انجام داد و اینجا بر امیرالمومنینی ثابت است.

وَأَشْرِکْهُ فِی أَمْرِی که شریک در امر هست امر پیامبر در چه چیزهایی بود؟ قضاوت حکم بین مردم  بیان امور اختلاف مردم. اولا به تصرف این که از خود آنها مردم به خودشان سزاوارتر است.

پس تمام این ها برای امیرالمومنین هم ثابت می شود و این یعنی هر آنچه که برای رسول الله از فضایل است از علم از عصمت اینکه خدا او را باید انتخاب کند همه اینها برای امیرالمومنین ثابت است. غیر از نبوت که برای علی بن ابیطالب ثابت نیست.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت هفتم – ولیّ بودن امیرالمومنین علیه السلام به چه معناست ؟

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت هفتم

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی دیگر از فضایل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر این است که رسول الله این حضرت را ولی مردم معرفی کرده اند در جای دیگر فرمودند:

 وَهُوَ وَلِیکُمْ بَعْدَ اللّه‏ِ وَرَسُولِهِ خطبه غدیر

یا فرمودند اللّهُمَّ إنَّکَ أَنْزَلْت عَلی اَّنَّ الاْمامهَ بعدی لعَلِی وَلِیکَ  یا فرمودند هذا علیٌ امامکم و ولیکم و عَلیٌ وَلیّ

اللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَعادِ مَنْ عاداهُ خوب ولی به چه معنا هست گاهاً در معانی و ترجمه ها به معنای دوست می آورد اما این صحیح و دقیق نیست

چند معنا در مورد ولی در لغت به دست می‌ آید یکی این است که ولی یعنی قرب یعنی دو تا چیز چنان به همدیگر چسبیده هستند که میان آنها چیز دیگری فاصله نینداخته لذا می شود قرب.

لذا می‌گویم ولی دم یعنی کسی که صاحب خون است صاحب خون یعنی نزدیک ترین فرد به اون شخصی که الان از دنیا رفته یا مثلاً کشتنش ولی یتیم یعنی کسی که همین الان دارد یک یتیمی را سرپرستی می‌کند مباشرهً یعنی هیچ فاصله بین شخص و او نیست این یک معنا است که قرب است.

یک معنا هم یعنی اختیار دار یعنی صاحب اختیار لذا می فرمایند: النَّبِی أَوْلَىٰ بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِم

 یعنی کسی که بهترین شخص است برای صاحب اختیار شما مدبر شما تدبیر کننده شما رسول الله است از او تبعیت کنید و او را به عنوان ولی خود انتخاب کنید و لذا هرچه گفت از او تبعیت کنید واجب الاطاعه هست

یا می‌فرمایند: یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَتَوَلَّوْا قَوْماً غَضِبَ الله اختیار نکنیم کسانی که ولایت کسانی را که خداوند در آنها غضب کرده و آن‌ها را به عنوان ولی و صاحب اختیار خودتان و سرپرست خودتان انتخاب نکنید این می‌شود معنای ولی پس هم واجب اطاعت درش نهفته شده است و همین که صاحب اختیار و این که نزدیک ترین شخص که کسب باید از او تبعیت شود.

یا در مورد حضرت ابراهیم می فرماید:

إِنَّ أَوْلَى النّاسِ بِإِبْراهیمَ لَلَّذینَ اتَّبَعُوهُ

کسانی می توانند نزدیک ترین فرد به حضرت ابراهیم باشند که از او تبعیت کنند و هذه نبی یعنی این نبی که برای شما آورده‌ایم این چنین است خوب با این معنا حالا مشخص می شود که رسول الله فرمودند ولی شما یعنی صاحب اختیار شما همه کاره شما سرپرست شما نزدیکترین فرد به شما بعد از خدا و رسولش امیرالمومنین هست از او تبعیت کنید و به دستورات او گوش فرا دهید ولی شما هست و نزدیکترین فرد به خدا و رسول امیر المومنین هست.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت هشتم – امیرالمومنین، لحظه ای از یاد خداوند غافل نبوده است.

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت هشتم

بسم الله الرحمن الرحیم

وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم وقتی که آیه ولایت برای امیرالمومنین فرمودند و اشاره کردن در انتها مطلبی را فرمودند بسیار قابل اهمیت و آنکه

  یُریدُ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ فی کُلِّ حالٍ

امیرالمومنین آن کسی هست که در تمام حالات زندگیش خدا را اراده کرده است و این به یک معنا جواب یک شبه ‌ای می‌باشد گفته می شود چگونه امیرالمومنین علیه السلام در حالی که داشتن نماز می خواندند صدقه هم به یک فقیری عنایت کرده است در این جا جواب داده می‌شود که آن صدقه دادن هم کاری الهی است.

اراده خدا بوده اراده کرده خداوند را که صدقه بدهد در عین حال نماز هم کارش الهی بوده یعنی با هم منافاتی ندارد که انسان به گونه‌ای رفتار کند که البته موجب بطلان نمازش نشود و کار الهی هم انجام دهد هم نمازش کار الهی خدا را اراده نمود و هم صدقه دادنش اینکه پیامبر فرمودند امیرالمومنین در همه‌ی حالات اراده می‌کند خداوند را.

خوب یاد خداوند کاری می‌کند که شیطان به او گزندی وارد نکند در آیات الهی داریم سوره اعراف آیه دویست و یکم که شیطان مانند طواف کننده کوشا پیرامون قلب انسان می گردد و دنبال یک نفوذی می شود تا وارد شود و انسان را آلوده کند.

حال کسی که در همه حالات لحظه‌ای از خدا غافل نبوده است در تمام زندگی اش خدا را اراده کرده است پس شیطان در او نفوذ نکرده است پس اینجا می توان اثبات کرد که امیرالمومنین علیه السلام معصوم هستند و این کلام رسول الله شاید به یک معنا جلوه دیگر شد در این حدیث نهفته شده باشد که

عَلِی مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی، یدورُ مَعَهُ حَیثُما دارَ

امیرالمومنین با حق است و حق با امیرالمومنین است هر کجا که امیرالمومنین می‌رود حق هم همان‌جا هست یعنی هیچگاه از خدا غافل نشده است. که در تمام کارهایش خداوند را در نظر گرفته است لحظه‌ی غافل نبوده است این شخص ارزش جانشینی پیامبر را دارد. تا آن کسی که شیطان روزانه چندین مرتبه او را گمراه و از خدا غافلش می‌کند.

یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت نهم – نصب امام فقط به دست خداست

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت نهم

بسم الله الرحمن الرحیم

با یکی دیگر از فضایل مولامون امیرالمومنین علی علیه السلام در خدمت شما هستیم وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:

فَاعْلَمُوا مَعاشِرَ النّاسِ! أَنَّ اللّه‏َ قَدْ نَصَبَهُ لَکُمْ وَلِیا وَإماما

ای مردم بدانید که علی بن ابی طالب را خدا برای شما ولی و امام قرار داد و نصب کرد.

یکی از عقاید شیعه که ریشه وحیانی دارد در سنت پیامبر و همچنین در آیات الهی این است که امام را باید خدا انتخاب کند و مردم هیچ حقی در این زمینه ندارند چرا؟ چون مردم از دل‌ها و قلوب شخص دیگری آشنا نیستند.

تنها خداست که می تواند و می داند از دلها و می‌تواند کسی را انتخاب کند که لایق امامت باشد. در اینجا وجود مقدس رسول الله می فرماید امیرالمومنین را خداوند نصب کرده است. قبلا قبل از اینکه این عالم به وجود بیاید در عالم خلقت نوری خداوند او را به عنوان امام و ولی شما نصب کرده است.

این در آیات الهی هم به این مطلب اشاره شده است که هیچکس حق انتخاب امام  حجت را ندارد در سوره قصص در آیه ۶۸ و ۶۹ می فرمایند:

 وَرَبُّکَ یَخْلُقُ مَا یَشَآءُ وَیَخْتَارُ مَا کَانَ لَهُمُ الْخِیَرَهُ سوره قصص/ 68- 69

این که پروردگار تو خلق می کند هر که را بخواهد و اختیار می‌کند و انتخابش می‌کند در این صورت مردم هیچ حقی ندارند.

وَرَبُّکَ یَعْلَمُ مَا تُکِنُّ صُدُورُهُمْ وَمَا یُعْلِنُونَ‏

پروردگار تو می داند آنچه که در دلها می‌گذرد و آنچه که پنهان شده است اما خدا می‌داند.

 در روایتی از علی بن موسی الرضا علیه السلام داریم که می فرمایند: هل یعرفونه قدر امامه آیا می‌توانند بشناسند و معرفت پیدا کنن به قدر امامت و محلها من امه فالیعجوز فی الاختیاره آیا امت می تواند اختیار کند و انتخاب کند امام را.

الاِمامَهَ اَجَلُّ قَدراً، وَ اَعظَمُ شَأناً، وَ اَعلا مَکاناً وَاَمنَعُ جانِباً وَ اَبعَدُ غَوراً

اینکه اصلا نمی‌توانند به ذهنشان نمی‌تواند برسد به عقلشان نمی تواند برسد که مقام امامت چقدر بالاست تا اینکه آنها را انتخاب کنند. لذا وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بارها و بارها در همین خطبه فرمودند: که نصب امامت به دست خداست و در یک قسمت فرمودند:

الا و من قد بلغت من تبلیغ کردم این امامت را و این ولی بعد از خودم را فرمودند: ان الله قال و انا قُلتُ انا الله من از جانب خدا برای شما تبلیغ کردم این که شما قبول کنید وظیفه شما هست.

یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت دهم – اطاعت از امیرالمومنین بر همگان واجب است و این بزرگترین منزلت در نزد خداوند است.

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت دهم

بسم الله الرحمن الرحیم

وجود مقدس و مطهر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فضیلتی را در مورد علی بن ابیطالب این چنین فرموده اند:

مفَترَضاَ طاعَتَهُ عَلَی الْمُهاجِرینَ وَالاْءَنْصارِ وَعَلَی التّابِعینَ لَهُمْ بِإحْسانٍ، وَعَلَی الْبادی وَالْحاضِرِ، وَعَلَی الْعَجَمِی وَالْعَرَبِی، وَالْحُرِّ وَالْمَمْلُوکِ وَالصَّغیرِ وَالْکَبیرِ، وَعَلَی الاْءَبْیضِ وَالاْءَسْوَدِ، وَ عَلی کُلِّ مُوَحِّدٍ خطبه غدیر

واجب است طاعت از او هم بر مهاجرین هم بر انصار هم بر انسان سفید و سیاه و هر کسی که موحد است و می‌گوید لا اله الا الله هر کسی حاضر است یا در وادی و روستا هست عربی باشد یا عجمی باشد آزاده باشد یا مملوک و عبد باشد کوچک باشد یا بزرگ باشد.

ما کجا چنین مقامی را رسول الله برای شخص دیگری این چنین بیان فرموده باشند که از او در همه امور تبعیت کنید مفترضا طاعته. در حدیثی داریم که بالاترین مقامی که خداوند تبارک و تعالی و اعظم  عندالله عظیم ترین منزلت در نزد پروردگار مفترض الطاعه بودن است.

در حدیثی داریم از امام صادق علیه السلام فرمودند چگونه مردم انکار می‌کنند امامی را که مفترض الطاعه است

و الله فی الارض منزلت اعظم عند الله مفترض الطاعه

به خدا قسم که در روی زمین منزله و منزلتی بزرگتر در نزد خدا از اینکه مفترض الطاعه شخصی باشد نیست و اگر کسی شد مفترض الطاعه یعنی مقامش فوق آن چیزی است که انسان تصور کند و احادیث زیادی در این باب داریم که ذیل این آیه می فرماید

أَمْ یحْسُدُونَ النَّاسَ عَلَىٰ مَا آتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ

بعد فرمودند: فَقَدْ آتَینَا آلَ إِبْرَاهِیمَ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَ وَآتَینَاهُمْ مُلْکًا عَظِیمًا ما به آنها ملک عظیم داده‌ایم در روایات مختلفی فرمودند ملک عظیم یعنی طاعه المفروضه یعنی اطاعت آن مفترض الطاعه اطاعت خداست و عصیان او عصیان خداست.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت یازدهم – دلیلی بر عصمت حضرت امیرالمومنین علیه السلام

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت یازدهم

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از اعتقادات مهم شیعه در مورد امام و حجت خدا این است که آن حضرت و آن امام را معصوم و عصمت از هر گناهی بلکه حتی فکر گناه هم می دانند آن شخصیتی است که مورد تایید خداوند است و مصطفی است او انتخاب شده خداوند است.

به عنوان امام بر روی زمین و خلیفه خودش در تمام زمین بر موجودات عالم لذا وقتی که شخصی به طور مطلق و بدون قید مفترض الطاعه شد یعنی اینکه اطاعت او بر همه‌ی موجودات حاکم شد و باید همه از او تبعیت کنند.

حتی جمادات در  یک حدیثی وجود مقدس امام صادق علیه السلام فرمودند: حتی آتش جهنم هم از ما تبعیت می کند. که چه کسی را بگیرد و چه کسی را نگیرد

و من ذلک الطاعه الجهنم لهم یوم اقیامه یا هشام

و از این جهت است اینکه مفترض الطاعه است خوب وقتی که اطاعتش بدون قید و بدون هیچ شرطی برای انسان باید از او تبعیت کند اینطوری شد او معصوم است او عصمت دارد.

در همه مراحل زندگی نه اینکه فقط در یک مورد مثلاً فرض کنید پدر و مادر تبعیت‌شان واجب اطلاعاتشان واجب اما اگر امر به گناه کنند و و اینکه بگویند نماز نخوان مثلاً اینجا دیگر اطاعتشان واجب نیست بر من.

اما امام علیه السلام این چینی نیست امام در تمام مراحل زندگی اطاعت او واجب است لذا وجود مقدس رسول الله به این امر اشاره داشته اند در جای‌جای مختلف این خطبه در جلسه قبل بحث مفترض الطاعه را گفتیم در ادامه‌اش

 ماضٍ حُکْمُهُ، جازٍ قَوْلُهُ، نافِذٌ أَمْرُهُ،

یعنی هر مسلمانی که ادعای مسلمانی می کند و توحید را قبول دارد باید دستورات او را اجرا کند سخنانش را عمل کند فرمان او نافذ است کسی که این چنین به طور مطلق امر او واجب است که اطاعت بشود یقیناً از عصمت بهره‌مند هستش.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت دوازدهم – مخالفت با علی بن ابی طالب علیه السلام مورد لعن الهی است

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت دوازدهم

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از نعمت هایی مهم و بزرگ و قابل اهمیتی که پروردگار به ما مرحمت فرموده است همین بحث محبت و ولایت امیرالمومنین علیه السلام و خاندان پاک و مطهر او می‌باشد.

پس بیاییم قبل از اینکه دشمنان از این خطبه و اقوال و احادیث حضرات معصومین استفاده کامل ببرند ما خودمان استفاده کنیم و امروزه در کل دنیا بیش از ۳۰ تا ۳۷ دانشگاه شیعه شناسی دارند که شرط ورودی‌شان انسان های یهودی و نصرانی می باشند.

و آنها چگونه دارند از احادیث ما کمال استفاده را می برند اما به اسم خودشان تمام می کنند. پس چرا ما استفاده نکنیم در خطبه غدیر چنان وجود مقدس رسول الله امیرالمومنین علیه السلام را معرفی کردند که دیگر به هیچ کس شک و شبهه نمی‌برند.

که اون حضرت هستند که جانشین بلافصل می‌تواند ارزش این را  دارند که جانشین پیامبر باشند و تمام آن کارهایی که رسول الله انجام داده‌اند و مورد تایید پروردگار بوده است امیرالمومنین به طریق اولا می‌توانند انجام بدهد نسبت به بقیه.

در قسمت دیگری وجود مقدس رسول الله می فرمایند:

مَلْعُونٌ مَنْ خالَفَهُ، مَرْحُومٌ مَنْ تَبِعَهُ مومن من صَدَّقَهُ، فَقَدْ غَفَرَ اللّه‏ُ لَهُ وَلِمَنْ سَمِعَ مِنْهُ وَأَطاعَ لَهُ. خطبه غدیر

و آن کسی که مخالفت امیر مومنین علیه السلام را بکند مورد لعن قرار می گیرد و تبعیت از اون مورد رحمت الهی است خوب چنین شخصی باید فردی باشد که بتواند تمام زوایای زندگی اش الهی فکر کند نگاه او گوش او فکر غضب او شادی او خدایی هست و لحظه‌ ای از خدا غافل نباشد و از اون طرف امکان ندارد که کسی گناهکار باشد و یا امر به گناه کند.

و تبعیت از گناه کند و امر به گناه کند و تبعیت از او مورد غفران و رحمت الهی گردد و مخالفتش مورد غضب الهی قرار بگیرد و این نوع صفات یا برای رسول است یا برای وصی رسول می باشد فقط به یک آیه اشاره می کنم می فرمایند:

إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِی یحْبِبْکُمُ اللَّهُ وَیغْفِرْ لَکُمْ ذُنُوبَکُمْ ۗ

اگر شما خدا را دوست دارید از من پیامبر تبعیت کنید که این نشان می‌دهد که تبعیت از پیامبر مورد رحمت و محبت خداوند را می آورد و از آن طرف وصی او هم همچنین است.

یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت سیزدهم – امیر المومنین، مفسر و‌ مبیّن قرآن است

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت سیزدهم

بسم الله الرحمن الرحیم

از فضایل دیگری که وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم در روز غدیر در آن خبطه‌ی قراء در مورد عی بن ابیطالب فرمردند این است که آن حضرت را مفسر قرآن و افضل از تمام مردم نسبت به قرآن دانسته اند.

در این قسمت که فرمودند حلالی نیست مگر اینکه خداوند حلال کند و حرامی نیست مگر اینکه خداوند حرام کرده

عَرَّفَنِی الْحَلالَ وَالْحَرامَ خطبه غدیر

من آن حلال و حرام را می شناسم

وَأَنَا أَفْضَیتُ بِما عَلَّمَنی رَبّی مِنْ کِتابِهِ وَحَلالِهِ وَحَرامِهِ إلَیهِ.

و من تفویض کردم آن علومی را که پروردگارم به من عنایت کرده از کتاب خدا و حلال و حرام به علی بن ابی طالب

لذا در آیات الهی هم به این مبحث اشاره شده است که

وَمَا أَنْزَلْنَا عَلَیکَ الْکِتَابَ إِلَّا لِتُبَینَ لَهُمُ الَّذِی اخْتَلَفُوا فِیهِ ۙ

یا در آیه دیگری می فرماید:

وَأَنْزَلْنَا إِلَیکَ الذِّکْرَ لِتُبَینَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیهِمْ

ما این کتاب خدا را برای تو فرستادیم تا تو بیان کنی برای مردم یعنی یک ظاهر و یک باطن دارد قرآن در احادیث مختلف هم داریم نحن راسخون فی العلم و نحن نعلم تأویل ما تأویل آیات الهی را می‌دانیم.

و یا در روایت دیگر فرمودند از امام باقر علیه السلام سوال کردند که اینکه هیچ آیه نیست مگر اینکه ظاهری دارد و باطنی دارد تأویلش به دست کیست؟ حضرت فرمودند: ما اهل بیت ما اینها را می دانیم نحن راسخون فی العلم و نحن نعلم تأویل

ناسخی دارد متشابه ای دارد منسوخی دارد. محکماتی دارد خاص و عام دارد قرآن اینها را ما متوجه میشویم و ما باید برای شما بیان کنیم در یک حدیث دیگری در کتاب البرهان این چنین نقل شده است که رسول الله فرمودند:

انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و علی بن أبی طالب واعلموا ان علیا لکم أفضل من کتاب الله لأنه مترجم لکم عن کتاب الله” کتاب البرهان

امیرالمومنین برای شما با فضیلت تر از کتاب خداست چرا لأنه مترجم لکم عن کتاب الله

چون او مفسر قرآن است اگر کتابی باشد با بیان های مختلفی و بیانات مشکل تا استاد نباشد و معلمی نباشد که این را بیان کند برای ما چه ارزشی دارد البته نه اینکه بی ارزش باشد به طور مطلق ارزشمند هست اون موقعی که بفهمیم. این ارزشش می‌شود بالاتر  و آن علی بن ابی طالب است.

یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت چهاردهم – تفویض دین به أمیرالمومنین توسط رسول الله صلّی اللّه علیه و آله

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت چهاردم

بسم الله الرحمن الرحیم

در جلسه قبل گفتیم که امیرالمومنین علیه السلام مفسر و مبین قران است و آنچه که خداوند از علوم کتاب خودش به پیامبر مرحمت نموده است رسول الله هم به امیرالمومنین عنایت کرده است.

یکی دیگر از بحث‌های مهمی که در اینجا نهفته شده است آن هم بحث تفویض دین است آنجا که فرمودند:

وَأَنَا أَفْضَیتُ بِما عَلَّمَنی رَبّی مِنْ کِتابِهِ وَحَلالِهِ وَحَرامِهِ إلَیهِ.

آنچه که حلال و حرام خدا به رسول الله عنایت کرده است من رسول الله به امیرالمومنین تفویض می‌کنم و در اینجا یک بحث مفصلی در مورد تفویض دین است که روایات بسیار زیادی داریم یک روایت و آن هم در انتهای این حدیث امام صادق علیه السلام فرمودند: اینکه خداوند تفویض ‌کرد دینش را به پیغمبرش و فرمود:

وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ۚ

هرچه پیامبر می‌فرماید بگیرید و عمل کنید و هرچه را نهی فرمودند نهی کنید و انجام ندهید و این یعنی حرام و حلال الهی در مچ و دست و اختیار رسول الله است و او می‌د اند چه چیزی حلال و چه چیزی حرام است.

و لذا نمی شود به او ایرادی وارد کرد و نقد پیامبر را چرا چون او وصل به وحی است و عصمت کلیه و ولایت کلیه دارد در ادامه همان حدیث می فرمایند: آنچه را خدا تفویض کرده به رسول الله به ما اهل بیت پیامبر تفویض نموده است.

این در ‏کتاب الکافی جلد اول صفحه ۲۶۰ است و این می‌سازد با همین بحثی از خطبه‌ی غدیر که ما داشتیم فرمود:

وَأَنَا أَفْضَیتُ بِما عَلَّمَنی رَبّی مِنْ کِتابِهِ وَحَلالِهِ وَحَرامِهِ إلَیهِ. الکافی ج1 ص ۲۶۰

لذا اکمال دین در روز غدیر است کسی که در خانه اهل بیت بیاید معارف دینش را و حلال خدا را می تواند به بهترین صورت و صحیح ترین شکل انجام بدهد توحیدش معارفش نماز و روزه‌اش حلال و حرام شدن همه اینها درست است چرا چون این شخص است که وصل به وحی است این رسول الله است که تمام حلال و حرام را به این آقا عنایت کرده است. پس راه درست و راه مستقیم راه امیرالمومنین است.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت پانزدهم- تمام علوم رسول الله صلّی اللّه علیه و آله نزد امیرالمؤمنین است

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت پانزدهم

بسم الله الرحمن الرحیم

ارزش هر انسانی به تقوا وعلم و ایمان او هست و هر آنچه این ایمان و این علم الهی باشد و بیشتر باشد در نزد پروردگار فضیلت بیشتری دارد.

مولای ما امیرالمومنین علی علیه السلام که افتخار می کنیم که محبت و ولایت آن حضرت را داریم آن حضرت شخصیتی بود که رسول الله در خطبه غدیر فرمودند: آنچه که خداوند علم در نزد من قرار داده  است همه را به امیرالمومنین مرحمت کرده‌ام.

مَعاشِرَ النّاسِ، فَضِّلُوهُ. ما مِنْ عِلْمٍ إلاّ وَقَدْ أَحْصاهُ اللّه‏ُ فِی خطبه غدیر

در من قرار داده احصاه کرده

 وَکُلُّ عِلْمٍ عُلِّمْتُ فَقَدْ أَحْصَیتُهُ فی إمامِ الْمُتَّقینَ، وَما مِنْ عِلْمٍ إلاّ وَقَدْ عَلَّمْتُهُ عَلِیا، خطبه غدیر

هر علمی که داشتم و بلد بودم و خدا به من عنایت کرده چون علم اهل بیت علم الهی است شاکرد و استادی که نیست همه را به امیرالمومنین مرحمت کرده‌ام.

یکی از شرایط و ویژگی های امام و حجت خدا این است که آن حضرت عالم است به تمام سوالات نیازهای مردم پاسخگویی به تمام سوال های مردم حتی به غیب آنچه که فردا رخ می دهد بلایا اطلاع از بلایا و منایا چه کسی چه زمانی فوت میکند.

ممکن است زنده بماند یا نه مانند اسم اعظم همه اینها از ابعاد علم شمرده می شود لذا می بینیم سیدالشهدا علیه السلام حضرت از روز اول که از مدینه خارج می شود تا روز آخر می‌ فرمایند ما به سمت شهادت می رویم یعنی خبر دارند.

لذا در یک حدیثی امام کاظم علیه السلام فرمودند به شخصی که یا ابا محمد امام بر او مخفی نیست کلام احدی از مردم یعنی به هر لغتی که بتواند و بخواهد می‌تواند سخن می گوید عربی عجمیه لغتی که فکر کنید و لا طیر حتی لغت پرندگان و لابهیمه حتی چهارپایان بگو لاشی فیه روح هیچ چیزی که در این عالم روح دار باشد  که امام نتواند با او سخن بگوید.

قَالَ لِی یا أَبَا مُحَمَّدٍ إِنَّ اَلْإِمَامَ لاَ یخْفَى عَلَیهِ کَلاَمُ أَحَدٍ مِنَ اَلنَّاسِ وَ لاَ طَیرٍ وَ لاَ بَهِیمَهٍ وَ لاَ شَیءٍ فِیهِ اَلرُّوحُ فَمَنْ لَمْ یکُنْ هَذِهِ اَلْخِصَالُ فِیهِ فَلَیسَ هُوَ بِإِمَامٍ

اگر این خصلت‌ها نبود او امام نیست، از امیرالمومنین بارها و بارها شنیده‌اید که در مسجد فرمود سلونی قبلَ اَنْ تفقدونی از من سوال کنید از کتاب خدا سوال کنید به خدا قسم آنچه که نازل شده از آیات الهی از کتاب الله.

که پیامبر کجا این مطلب را فرمودند کجا نازل شده کجا قرائت کردن همه را پیامبر تأویل این آیات را پیامبر به من مرحمت کرده‌ اند.

یا در جای دیگری حضرت فرمودند که رسول الله به من هزار باب علم آموخت که از هر بابی هزار باب دیگر باز میشود و فرمودند امیرالمومنین من از اهل تورات؛ تورات را بهتر بلدم از اهل انجیل همچنین من عالم به قرآن هستم از اهل خود قرآن.

پس نتیجه می گیریم کسی که چنین علومی دارد این شخص می تواند جانشین باشد و این شخص لیاقت این را دارد که انسان دنباله‌ روی این آقا باشد.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت شانزدهم – امیرالمومنین، امام مبین است

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت شانزدهم

بسم الله الرحمن الرحیم

در خطبه غدیر یکی دیگر از فضایل علی بن ابیطالب امام مبین اشاره شده است

وَما مِنْ عِلْمٍ إلاّ وَقَدْ عَلَّمْتُهُ عَلِیا، وَهُوَ الاْءمامُ الْمُبینُ خطبه غدیر

روز قبل از تذکراتی و اشاراتی در مورد علم علی بن ابیطالب داشتیم و انسان چقدر باید نسبت به این که آن حضرت را به عنوان امام خودش و پیشوای خودش قبول کرده است انسان باید شاکر باشد تا آن کسانی که رهبرشان و مولایشان و امامام‌شان کسانی هستند.

که حتی آیه و سوره های از آیات الهی را بلد نیستند بخوانند تا برسد به این که بتواند تفسیر بای بسم الله را بگویند. این افتخار ما شیعیان است که الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین به ولایت امیرالمومنین

این امام مبین در آیات الهی در سوره یس در آیه دوازدهم اشاره شده است.

وَکُلَّ شَیءٍ أَحْصَینَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ سوره یس / 12

وقتی که این آیه نازل شد دو نفر در آن مجلسی که بود بلند شدند و از رسول الله پرسیدند که آیا امام مبین منظور تورات است. حضرت فرمودند: خیر گفتن انجیل است فرمودند: نه گفتند قرآن است حضرت فرمودند: نه

بعد نگاهشان به سمت امیرالمومنین شد و قال رسول الله این امامی است که خداوند تبارک و تعالی در تمام علوم هر چیزی که فکر کنید در سینه او نهفته است و برای او احصا کرده است.

خوب این  احصا به چه منظور است و به چه معنا هست یعنی آن چیزی که بتواند هم بشمارند و هم تصرف کند گاهی اوقات من در منزل هم یک دانه چراغ میبینم خوب می‌توانم ببینمش می‌توانم تصرف کنم و بازش کنم و می تواند بشماردش

گاهی اوقات انسان ستارگان آسمان را می بیند نمی‌تواند بشمارد نه می‌تواند تصرف کند احصا یعنی کسی که هم بتواند بشمارد و هم بتواند تصرف کند. کم کند زیاد کند بالا کند پایین کند این را عرب می‌گوید احصا.

لذا در یکی از غزوات، عمار در خدمت امیرالمومنین علیه السلام بود گفت از بیابانی عبور می‌کردیم که مملو از مورچگان بود گفتم یا اباالحسن کسی هست که شماره این مورچگان را بداند حضرت فرمود من می‌ دانم و می توانم تعداد آنها را تعیین کنم بعد حضرت فرمودند: که آیا این آیه را نخوانده ای

وَکُلَّ شَیءٍ أَحْصَینَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِین سوره یس / 12

این هم یکی از فضایل مولای ما امیرالمومنین است.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت هفدهم – کسی که از علی علیه السلام جدا شود، گمراه است.

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت هفدهم

بسم الله الرحمن الرحیم

در جای دیگر در خطبه غدیر وجود مبارک رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم، راه حقیقت و بی راه را به ما نشان داده اند نه تنها ما گرچه به تمام انسان های آزاده روی زمین تا قیام قیامت راه درست را به ما نشان داده‌اند در آنجا که فرمودند:

مَعاشِرَ النّاسِ، لا تَضِلُّوا عَنْهُ وَلا تَنْفِرُوا مِنْهُ، وَلا تَسْتَنْکِفُوا عَنْ وِلایتِهِ خطبه غدیر

ای مردم از علی جدا نشوید (صلوات الله علیه) و به سوی گمراهی نروید از علی رو برنگردانید و از ولایتش سرپیچی نکنید در واقع رسول الله می فرمایند اگر بنده واقعی خداوند می‌خواهید واقع بشوید این است که شما دنباله‌روی علی بن ابیطالب باشید.

لذا به عمار در آن حدیث شریف فرمودند که عمار اگر تمام مردم رفتن به یک سمت و علی بن ابی طالب به سمت دیگر رفت تو راه امیرالمومنین را برو و بدان که آن راه هدایت و حقیقت و تو را به کمال می رساند و امروز هم این مطلب همچنان باقیست.

آن کسانی که از علی بن ابیطالب جدا شدن در واقع در بیابان بی سر و ته‌ای وارد شدن که هر چه میرود از جاده راست و حقیقی و مستقیم دارند جدا می شوند و در آخر به پرتگاه جهنم خواهند رسید در توحید شان در نماز شان در احکام شان در نبوت‌شان در اعتقاداتشان و تمام زوایای دین به مشکل بر می‌خورند.

اما آن کسی که به دنبال علی بن ابیطالب برود در واقع در راه مستقیم قرار گرفته است این را رسول الله به ما آموخته اند و خودشان در این خطبه به فرموده اند: هر چه من می‌گوییم از سمت خدا میگویم از طرف خودم حرفی ندارم لذا می توان گفت که این فضیلت شاید بتوان گفت جلوه دیگر از حدیث ثقلین است. که فرمودند:

انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله وعترتی ما ان تمسکتم بهما لن تضلوا ابداً حدیث ثقلین

وقتی که این دوتا را با همدیگر گرفته یقیناً گمراه نمی شوید لن تضلوا نفی گمراهی ابدی است.

یعنی با پیروی تمسک کردند پناهنده شدن به ثقلین و عمل به دستورات آن دو هیچ وقت گمراهی پدید می آید و این می‌ رساند که رفتار و گفتار اهل بیت همواره در راستای هدایت و مخالفت با آنها ضلالت است.

یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت هجدهم – پشت کردن و دوری کردن از علی بن ابی طالب علیه السلام، دور شدن از خداوند است

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت هجدهم

بسم الله الرحمن الرحیم

روز قبل گفتیم که وجود مقدس رسول الله فرمودند از علی بن ابیطالب جدا نشوید او را تنها نگذارید که هرکس از این راه جدا بشود به بیراهه خواهد رفت در ادامه می فرمایند

مَعاشِرَ النّاسِ، لا تَضِلُّوا عَنْهُ وَلا تَنْفِرُوا مِنْهُ خطبه غدیر

حرف وَلا تَنْفِرُوا مِنْهُ به این معناست که در واقع پشت کردن و دوری جستن است اصل این ماده به این شکل است که این سیر و حرکت با کراهت است مانند شخصی که می خواهد برود به جبهه و جنگ خوب عملا این برایش کراهت دارد ولی مجبور هم هست یا اینکه شخصی که از وطنش که مألوف است.

به آنجا و الفت گرفته به خاطر تحصیل علم و فقه می خواهد برود به شهر و جا و وطنی دیگری برای خودش برگزیند خوب برایش سخت است یعنی در واقع از آن شهر دارد دور میشود و دارد پشت می‌کند به آن شهر و جای دیگر می رود یا کسی که میخواهد برود به سمت قاضی تا برایش حکم شود میترسد  در واقع دارد از منزلش دور می شود و به سمت دادگاه و قضاوت میرود.

این برای سخت است این را می‌گویند عرب می گوید نفر، رسول الله فرمودند از علی بن ابیطالب و به علی بن ابیطالب پشت نکنید از او دور نشوید هرکس از او دور شود در واقع از خداوند دور شده است از هدایت دور شده است.

چرا وجود مقدس رسول الله این را فرموده اند شاید یکی از علت‌های این بود که بعضی از اصحاب رسول الله ناراضی بودند از این که علی بن ابی طالب برای آنها امام باشد لذا در کتاب مناقب آل ابی طالب آمده است بعضی از همین افرادی که خودشان را جز اصحاب پیامبر می دانستند اینها تاسف خوردند بر آن چیزی که در غدیر افتاد.

در این مورد داشتن صحبت میکردن یک سوسماری داشت رد می‌شد بعضی از آنها گفتند ای کاش که رسول الله امر می‌ کرد و بر ما که آن امام و ولی امرمان را این سوسمار قرار می‌ داد اما علی بن ابیطالب را به عنوان امام قرار نمی‌ داد که این نشان می‌ دهد که عده‌ ای دوست نداشتند با علی بن ابیطالب باشند.

لذا رسول الله فرمودند: َلا تَنْفِرُوا مِنْهُ از او دور شوید که دور شدن از او دور شدن از حقیقت است.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت نوزدهم – امتناع از ولایت امیرالمومنین، موجب جهنمی شدن ابدی است

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت نوزدهم

بسم الله الرحمن الرحیم

در فضایل مولامون امیرالمومنین علیه السلام به این قسمت از خطبه غدیر رسیدیم

مَعاشِرَ النّاسِ، لا تَضِلُّوا عَنْهُ وَلا تَنْفِرُوا مِنْهُ، وَلا تَسْتَنْکِفُوا عَنْ وِلایتِهِ،

دو قسمت قسمت اول رو توضیح دادیم قسمت انتهایی فرمودند: استنکاف یعنی امتناع نکنید از این ولایت و ولی بودن آن حضرت ولی را توضیح دادیم که به چه معنا است به معنای دوست نیست بالاتر از دوست است.

رسول الله دارند به ما یاد می دهند که مبادا امتناع کنید از ولایت آن حضرت کسی که ولایت را نداشته باشد و روز قیامت بیاید ولو که و عمل ۷۰ نبی  از انبیا الهی را با خودش بیاورد خداوند هیچ عملی را از او قبول نمی کند.

در یک داستانی که فضایل ابن شاذان نقل می کند صفحه شصت و چهارم از عمر بن خطاب می گوید ما نزد پیامبر بودیم در مسجد حضرت نماز ظهر را با مردم خواندن و نشستن در محرابشان نگاهی به آسمان کردند طولانی بود این نگاه و بعد نگاهی به زمین کردن سپس سمت چپ و راست را نگاه کردن فرمودند

یا معاشر المسلمین ان الصمت یرحمکم الله خطبه غدیر

ای مسلمین آرام باشید و سکوت کنید خدا شما را رحمت کند و بدانید که در جهنم یک وادی است که بهش  می گویند ضبا و در آن وادی یک چاه است و در آن چاه یک مار است که جهنم هر روز به خداوند به خاطر آن چاه تا هر روز هفتاد مرتبه شکایت میکند و شکایت می کند آن چاه باز از آن مار و فرمودند باز شکایت می‌کنند.

جهنم از آن مار به سوی خداوند ۷۰ مرتبه در روز یک شخصی گفت یا رسول الله این چاه و این مار برای  چه کسانی هستند حضرت فرمودند: این برای شخصی است که روز قیامت بیاید اما او قبول نداشته ‌باشد ولایت علی بن ابیطالب این نشان می دهد که می‌شود از فضایل امیرالمومنین گفت که عدم قبول ولایت او موجب در جهنمی شدن همیشگی شخص می شود پس هدایت هم با قبول ولایت آن حضرت است.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت بیستم – امیرالمومنین، هادی به سوی حق است، اشاره به آیه ۳۵ سوره یونس

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت بیستم

بسم الله الرحمن الرحیم

در ادامه‌ی فضایل امیرالمومنین رسول الله آن حضرت را هادی به سوی حق و عمل کننده به حق می دانند

 فَهُوَ الَّذی یهْدی إلَی الْحَقِّ وَیعْمَلُ بِهِ، خطبه غدیر

در واقع این قسمت از خطبه غدیر اشاره به آیه‌ای در مورد هدایت دارد که یکی از مهمترین آیات در باب امامت و ولایت است. آیه ۳۵ سوره یونس

أَفَمَنْ یهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یتَّبَعَ أَمَّنْ لَا یهِدِّی إِلَّا أَنْ یهْدَىٰ ۖ فَمَا لَکُمْ کَیفَ تَحْکُمُونَ سوره یونس / 35

این گونه می فرمایند خداوند در حدیث مفصلی از علی بن موسی الرضا علیه السلام داریم که به این آیه احتجاج کردند و اشاره کردند می فرمایند علم امام بالاتر از همه علوم در  تمام زمان‌ها است نه اینکه فقط علم دین بلکه علم غیر از دینی مانند فیزیک و شیمی تمام آن‌ها باز علم امام از همه آنها بالاتر است.

و به این آیه اشاره کرد این آیه دو گروه را مشخص میکند می‌فرماید که یک گروه کسانی هستند که خداوند آنها را هدایت کرده و هدایت الهی دارند و علم الهی دارند و مردم را به سمت خدا هدایت می کنند و یک گروه هم یک گروه هم تازه اول کار هستند.

یعنی باید یکی بهشون یک چیزی بگوید تا هدایت بشوند خوب در بین این دو گروه شما کدام یکی را انتخاب می کنید ببینید آیا کسی که به سوی حق هدایت می کند شایسته‌تر است و بهتر است از او پیروی شود یا کسی که راه را نمی یابد.

مگر اینکه هدایت شود شما چگونه قضاوت میکنید پس معلوم می‌شود کسی که علم الهی دارد به همه علوم آگاهی کامل دارد و این شخص می‌تواند بهترین قضاوت ها را انجام بدهد این شخص بهتر می تواند مشکلات مردم را حل کند دین مردم را مدیریت کند برای اینکه علمش الهی است تا آنکه شخصی که خودش محتاج به هدایت است.

از جزئیات علوم ناآگاه است چقدر این خلفای ثلاثه گفته‌اند: لَوْلا عَلِیٌّ لَهَلَکَ عُمَر

یعنی اینها یعنی نمی‌ دانستند یعنی بلد نبودن لذا امیرالمومنین به کمکشان می رفت مانند بچه ای که حساب کنید ۵ سالش است و میخواهد قاضی یک شهر بشود و اون کسی که عمری درس خوانده و تجربه پیدا کرده آیا این دوتا در کنار هم دیگه یکی هستند اصلا و خیر.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت بیست و یکم – امیرالمومنین، در هم شکننده باطل است

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت بیست و یکم

بسم الله الرحمن الرحیم

در طول تاریخ زمان می‌بینیم که بحث حق و باطل مورد بحث و اهمیت ویژه قرار گرفته است و هر گروهی و هر مکتبی خودش را به عنوان حق جلوه بدهد و باطل را طرف مقابل و حتی تا به امروز می‌بینیم که حتی وهابیت‌ مانند داعش و گروه‌های تکفیری خودشان را حق و حقیقت می بینند و شیعیان که در مقابل آنها ایستاده اند را باطل می بینند لذا حکم به تکفیر و کشتار آنها را می دهند سوال این است که حق و حقیقت و باطل کدام است.

 در اینجا رسول الله دارند نشان می دهند این راه را تا قیام قیامت علی بن ابیطالب حق است و او کسی است که باطل را از بین میبرد

وَیزْهِقُ الْباطِلَ وَینْهی عَنْهُ

آنچه که علی بن ابیطالب نهی می کند از آن که انجامش ندهید آن می‌شود باطل و هرچه که امر می‌کند می‌شود علی مع الحق و الحق مع علی

در زیارت آل یاسین می خوانیم

فَالْحَقُّ مَا رَضِیتُمُوهُ، وَالْباطِلُ مَا سَخِطْتُمُوهُ زیارت آل یاسین

حق آن چیزی است که شما راضی هستید به انجام آن و باطل آن چیزی است که شما از آن متنفر هستید ناراحت و ناراضی هستید لذا زهق که اینجا هست از بین برنده باطل کسی که باطل را در هم می شکند لذا کسی که با علی بن ابیطالب است دنبال باطل نرفته است در راه مستقیم قدم گذاشته است.

لذا شیطان در راه همان شخص می نشیند تا او را گمراه کند.

قَالَ فَبِمَا أَغْوَیتَنِی لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِرَاطَکَ الْمُسْتَقِیمَ

در سوره اعراف یقیناً مینشیند در راه کسانی که در صراط مستقیم هستند. در روز غدیر وقتی که رسول الله دست امیرالمومنین را بردن بالا و آن حضرت را جانشین خود انتخاب کردن آنجا دارد چنان فریادی ابلیس زد که تمام گروه ها و نوچه هایش همه متعجب شدن آمدند گفتند سید ما مولای ما ای شیطان بزرگ این چه داد و فریادی بود که تا به حال از تو چنین صدایی نشنیده بودیم.

اینجا مطلبی دارد شیطان می گوید اگر کاری که پیغمبر اکرم امروز اینجا انجام داد شکل بگیرد و همه دنبال  رو علی بن ابیطالب باشند اصلا عصیان  نمی‌شود پس این نشان می‌دهد راه علی بن ابیطالب راه حقیقت است و راه غیر امیرالمومنین راه باطل است.

یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت بیست و دوم – تمام اعمال امیرالمومنین برای خداوند بوده است

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت بیست و دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

دیگر از فضایل مولای ما علی بن ابیطالب صلوات الله علیه این است که رسول الله آن حضرت را این گونه معرفی کرده‌انداین که آنچه کارها و اعمالی که علی بن ابی طالب انجام میدهد لله و برای خداوند است. لذا شیطان در آن راه ندارد

وَلا تَأْخُذُهُ فِی اللّه‏ِ لَوْمَهُ لائِمٍ

در واقع یکی از جواب یکی از صفات اهل ایمان را دارند رسول الله معرفی می کنند. در مورد علی بن ابیطالب است در سوره مائده آیه ۵۴ در آنجا می فرماید:

یجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یخَافُونَ لَوْمَهَ لَائِمٍ سوره مائده / 54

آنها بر اساس احساس تکلیف و وظیفه‌ای که دارند کار می‌کنند و عمل انجام می دهند. نه برای خوشایند مردم نه اینکه مردم تمجید و تشویق‌شان کنند خوش‌شان بیاید یا آنها را سرزنش کنند.  بر اساس کبر و تکبر و حسادتی که دارند او را سرزنش کنند. کاری به این مباحث ندارند آن اعمالی که انجام می‌دهند فقط لله و برای خداست.

لذا اگر کسی کارش را برای خدا انجام داد هرچه نسبت های ناروا و بی احترامی حسادتها اینها را برایش انجام بدهند او را از هدف باز نمی دارد امیرالمومنین علیه السلام در خطبه ۱۹۲ در یک قسمتی اینگونه میفرمایند: من از آن قومم که در امور مربوط به خداوند سرزنش سرزنش‌کنندگان در آن تاثیری ندارد.

یعنی من کار را برای خدا انجام می‌ دهم نتیجه چه می‌ شود این است که کسی که خودش حق است و حق از او نشأت گرفته و راه حقیقت را داره نشان میدهد و باطل را از بین می برد این شخص می تواند تمام کارهایش را برای خدا انجام بدهد و کارهایش ریشه‌ی وحیانی دارد به ما هم دارند می آموزند کاری که می خواهی انجام بدهید لله باشد یکی از صفات اهل ایمان این است که برای خدا کار می‌کند.

یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت بیست و سوم – امیرالمومنین، اول کسی به رسول خدا صلی‌ الله علیه و آله ایمان آورده است.

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت بیست و سوم

بسم الله الرحمن الرحیم

از ویژگی‌ها و امتیازات امیرالمومنین علیه السلام این است که وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم آن حضرت را اول ایمان به خدا و رسول معرفی می کنند در اسلام این بزرگترین بلکه یکی بزرگترین امتیازاتی است که برای امیرالمومنین بوده است و گوی سبقت را از بقیه ربوده است البته که دشمن می‌خواهد شخص دیگری را به عنوان اول مومن انتخاب کند.

اما احادیث و روایات آنقدر زیاد است در این باب که کسی نمی تواند در این باب که کسی نمی تواند نسبت به آن خدشه‌ی وارد کند فرمودند

اِنَهُ أَوَّلُ مَنْ آمَنَ بِاللّه‏ِ وَرَسُولِهِ

در بعضی از نقل‌ها یک قسمت  اضافی هم دارد.

لَمْ یسْبِقْهُ إلَی الاْیمانِ بی‌أَحَدٌ

هیچ کس در این ایمان به من سبقت نگرفت مگر علی بن ابی طالب

اولین شخص امیرالمومنین بود شاید اولین بار در آن جای عمومی به وَأَنذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ باشد ذیل این آیه وقتی که اقوام خودشان را رسول الله جمع کردند و فرمودند نخستین کسی که به من ایمان بیاورد وزیر و وصی و خلیفه من است مولای ما امیرالمومنین بلند شدند.

در روایت دیگری داریم از سلمان از رسول الله که فرمودند اولین کسی که به من وارد میشود در حوض کوثر اَوَلَکُم اِسلاماً او اولین کسی است که اسلام آوردن علی بن ابیطالب یا در جای دیگر فرمودند: تو اولین کسی هستی یا علی ایمان به من پیامبر آورده‌ای.

یا در جای دیگر فرمودند اولین کسی بودی که به من ایمان آوردی یا در جای دیگر فرمودند: تو اول کسی بودی که من را تصدیق کردی و ایمان آوردی هُوَ صِدیقُ اَکبَر تو صدیق و راستگوی اکبر هستی و هَوَ فارُوقُ اُمَه تو فاروق این امت هستی.

این که حق و باطل را از هم جدا می کنی یا در یک حدیث دیگری در روز قیامت بین جهنمیان و بهشتیان فاصله می‌ اندازی و مشخص می کنی یعنی چه مشخص میکنی که چه کسی جهنمی و چه کسی بهشتی باشد.

در نتیجه این یکی از امتیازات امیرالمومنین است که مولای ما آن کسی است که از همه سبقت گرفته کسی که سبقت گرفته این شخص ارزش دارد از نگاه افضلیت جانشین رسول الله واقع بشود.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت بیست و چهارم – امیرالمومنین، فدایی رسول الله صلّی اللّه علیه و آله

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت بیست و چهارم

 بسم الله الرحمن الرحیم

از دیگر فضایل مولای ما امیرالمومنین این  است که آن حضرت خودشان را فدای رسول الله کردند.

وَالَّذی فَدی رَسُولَ اللّه‏ِ بِنَفْسِهِ

فداکاری های آن حضرت زبان زد دشمنان و دوستان آن حضرت است در بعثت و قبل از هجرت؛ حضرت سه سال در شعب ابی‌طالب  در آن سختی که در تاریخ ابوطالب امیرالمومنین را دم در می خوابید تا که  اگر مشرکین حمله کنند.

جان علی را فدای رسول الله کند گاهی اوقات در جایگاه رسول الله می خوابانید و رسول الله در مکانی دیگری می برد تا اگر حمله شد باز جان علی فدای رسول الله شده باشد.

در لیله المبیت در آنجا جانشان را فدای رسول الله کرد و فرمود اگر دین من سالم می‌مانند من جای شما می خوابم تا هجرت کنید، وقتی که در غار بودند مولا برای آنها طعام می بردند به آن سختی از مدینه از مکه غاری که حضرت تشریف داشتند.

در زمان هجرت هجرت زن و فرزندان رسول الله به دست امیرالمومنین بود. ما یک هجرت برای رسول الله داریم و یک هجرت برای امیرالمومنین داریم که کمتر گفتیم در اینجا رسول الله به امیرالمومنین عرضه می دارند که زن و فرزندان من را شما به مدینه بیاور.

اینجا وقتی که می خواهند از مکه خارج بشوند یک جنگ رخ می دهد و در اینجا امیرالمومنین اولین جنگی است و اولین شمشیری است که میان مشرکین و مسلمین گرفته می شود و این جا زده می‌شود به دست امیرالمومنین.

در جنگ بدر جنگ حنین در جنگ احزاب با کشتن عَمرو بن عَبدِوُدّ در جنگ خیبر در انواع جنگ ها سرلشکر سپاه اسلام تا اینکه از جان رسول الله دفاع کند امیرالمومنین علیه السلام بودند. اگر آن رشادت ها نبود یقین از اسلام تا الان چیزی باقی نمانده بود.

حال مهم این است که کسانی که ادعای خلیفه پیامبر می کنند که بعد از پیامبر آمده اند و ادعا کردند ما خلیفه پیامبری هستیم آیا برای دفاع از رسول الله قطره‌ ی خون ریختند یا مانند بز کوهی از جنگ ها فرار می کرد و به کوه ها پناه می بردند.

در جنگ احد در سوره مائده اشاره کامل به این مطلب دارد. و در انتها این حدیث را می خوانیم از وجود رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم که فرمود ایمان ندارد کسی مگر آنکه مرا از خودش بیشتر دوست بدارد  و عترت من را از عترت خودش عزیزتر بداند.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت بیست و پنجم – معیت با رسول الله صلّی اللّه علیه و آله از ابتدای تولد تا شهادت پیامبر

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت بیست و پنجم

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالَّذی کانَ مَعَ رَسُولِ اللّه صل الله علیه و آله و سلم معیت با اشخاص به انسان ارزش می دهد. می گویند اگر کسی را می خواهید به شناسی رفقای او را بشناس معلوم میشود با چه کسانی رفت و آمد می کند نشست و برخاست ها بسیار مهم است.

 اهل بیت فرمودند فرزندانتان را با ما آشنا کنید قبل از اینکه مرجئه با آنها نشست و برخاست کند آنها را از میان بردارد

لذا انسان باید خیلی دقت داشته باشد به رفقایش به نشست و برخاست هایش با افرادی که در ارتباط است البته امیرالمومنین علی علیه السلام در حدیثی فرمودند دو نوع برادر داریم گاهی اوقات برادرانی که خوب در بازار و کوچه در حد سلام و علیک هستند.

اما گاهی اوقات می فرماید کسانی که ارتباط بیشتری داری از آنها رنگ می گیریم آنها را مواظب باش آنها را مراقب باش که با کی نشست و برخاست داریم اینها خیلی مهم است لذا فرموده‌ اند جایی که معایب ما گفته می شود مسخره می‌ کنند و در آن مجلسی اصلاً ننشینید با آنها برخورد نداشته باشید.

در اینجا در حدیث رسول الله در خطبه غدیر می فرمایند علی کسی است که دائم با رسول الله بود از ولادت بگیرید تا آن موقعی که پیامبر به شهادت رسیدند بر روی زانوی امیرالمومنین موقعی که متولد شدند رسول الله در آغوش گرفتند و قرآن بر رسول الله خواندن تورات و انجیل خواندند و آن زمانی هم که در کودکی بودند برحسب ظاهر حضرت در کنار خودشان می خواباندن.

در نهج البلاغه در آن خطبه قاصِعَه خودشان می‌فرمایند که با پیامبر بودن در تمام آن لحظاتی که معجزاتی از رسول الله اتفاق می افتاد. یا در این قسمت فرمودند که در اسلام یک بیت فقط اسلام داشت در کل  مکه و آن بیت رسول الله و خدیجه بود.

وَاَنَا ثَالِثُهُمَا اَرَی نُورَ الْوَحْیِ وَالرِّسَالَهِ و من نور وحی را می‌دیدم وَ اَشُمُّ رِیحَ النَّبُوَّهِ  بوی نبوت را از پیامبر متوجه می‌شدم

وَلَقَدْ سَمِعْتُ رَنَّهَ الشَّیْطَانِ حِیْنَ نَزلَ الْوَحْی عَلَیْهِ

و  می‌شنیدم صدا و فریاد شیطان را آن موقع که وحی بر رسول الله نازل می شد.

فَقُلْتُ یَا رَسُولَ اللَّهِ مَا هَذِهِ الرَّنَّهُ فَقَالَ هَذَا الشَّیْطَانُ قَدْ اَیِسَ مِنْ عِبَادَتِهِ

و می گفتم یا رسول الله صدای چی بود حضرت فرمودند: بعد فرمودند رسول الله فرمودند:

اِنَّکَ تَسْمَعُ مَا اَسْمَعُ وَتَرَی مَا اَرَی اِلاَّ اَنَّکَ لَسْتَ بِنَبِیٍّ وَلَکِنَّکَ لَوَزِیرٌ وَاِنَّکَ لَعَلَی خَیْرٍ

ای علی میشنوم آنچه که من می شنوم و می‌ بینی آنچه که من می‌بینم. تو نبی نیستی بلکه وزیر من هستی پس می‌رساند. رسول الله صلی الله علیه و آله امیرالمومنین را برای خودش تربیت کرد و بلکه برای امامت بعد از خودشان

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت بیست و ششم – اولین شخصی با رسول خدا خداوند را عبادت می کرد

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت بیست و ششم

بسم الله الرحمن الرحیم

 آنچه که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در مورد امیرالمومنین می فرمایند و آن حضرت را توصیف می کنند همه‌ اش ریشه در تاریخ و روایات ما دارد مثلاً اینکه رسول الله فضایل آن حضرت را کنار هم چیده‌ اند تمام اینها قبلا اتفاق افتاده است.

و حالا وجود مقدس رسول الله دارند می‌فرمایند که آقا علی علیه السلام را بهتر بشناسید کس نگوید که خطابه غدیر از کجا آمده یا رسول الله این چنین فرموده اند یا نفرموده اند وقتی که ما می بینیم قسمت به قسمت و جمله به جمله این خطابه غدیر ریشه در روایات و ریشه در تاریخ ما دارد نشان از این است که این خطبه غدیر سند محکمی است برای شیعه.

دیگر از فضایل امیرالمومنین که رسول الله این فضایل را کنار هم چیدنده است. در روزهای آخر عمرشان که بدانید و بفهمید و متوجه باشید که علی بن ابیطالب چه کسی است حضرت می فرمایند:

وَلا أَحَدَ یعْبُدُ اللّه‏َ مَعَ رَسُولِهِ مِنَ الرِّجالِ غَیرُهُ

احدی از شما نبود آن موقعی که من عبادت می کردم خدا را علی بن ابیطالب هم خدا را عبادت می کرد همراه من غیر از او کسی نبود از مردها و این نشان دهنده افضلیت علی بن ابیطالب است. چرا که هر کسی اول است افضل است. مخالفین می خواهند خلفای خودشان را بگویند از اولین نفر ها هستش که به پیامبر ایمان آورده اند.

در حالی که رسول الله می فرماید تنها کسی که با من عبادت خدا را می کرد در روایات مختلف در کتاب مناقب آل ابیطالب داریم که رسول الله فرمودند که علی بن ابی طالب هفت سالش بود قبل از اینکه مردم نماز متوجه بشوند. من و علی بن ابی‌طالب نماز می خواندیم و کسی غیر از او نماز نمی‌خواند و در حدیثی دیگر امیرالمومنین فرمودند:

انا عبدالله و اخو رسوله الله و انا الصدّیق الاکبر لا یقولها بعدی الا

من صدیقه اکبر هستم بعد از من این حرف را کسی نمی‌زد مگر اینکه انسانی کاذب است. در حدیث دیگر داریم من با رسول الله نماز می خواندم در حالی که هفت سالم بود در یک حدیث دیگر داریم که رسول الله فرمودند نماز نخواندند غیر از من و غیر از علی بن ابی طالب.

اینها در کتاب مناقب آل ابی‌طالب است. در کتاب دیگری از صراط مستقیم درآنجا دارد خود امیرالمومنین فرمودند من نماز خواندم همراه با رسول الله در حالی که سه سالم بود. غیر از من هیچ کسی دیگر  این فضیلت را نداشت.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت بیست و هفتم – برتری دادن امیرالمؤمنین بر همه موجودات

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت بیست و هفتم

بسم الله الرحمن الرحیم

پیامبر اکرم با گفتن خطابه غدیر دنبال این هستند که مردم را هدایت کنند و آنها را از گمراهی در بیاورند و به راه صراط مستقیم حقیقی و واقعی و در راه توحید اصلی قرار بدهند انقدر این راه زحمت کشیدند که آیه نازل شد در سوره طاها

مَا أَنْزَلْنَا عَلَیکَ الْقُرْآنَ لِتَشْقَىٰ

برای چه خودت را اینقدر اذیت می کنی ما قرآن را بر تو نازل نکرده ایم که خودت را به زحمت بیندازی از بس که جوش میزنی از بس که به خودت داری زحمت می‌دهی که چرا این ها هدایت نمی‌شوند

إِلَّا تَذْکِرَهً لِمَنْ یخْشى‌

کار تو اینکه فقط تذکر بدهی یادآور بشوی برگردانیشان به فطرتشان لذا در این خطبه غدیر وقتی رسول الله فضایل را می‌گویند یقیناً که عده‌ای حسود هستند نمی توانند بپذیرند وقتی که فرمودند:

 مَعاشِرَ النّاسِ، فَضِّلُوهُ فَقَدْ فَضَّلَهُ اللّه‏ُ،

یعنی فضیلت بدهید برتر بدانید علی بن ابی‌طالب را بر همه‌ ی افراد؛ خدا به او برتری داده است. یعنی برتری دادن برتری دانستن پس خدا او را از همه افراد بالاتر دانسته پس شما هم بالاتر بدانید او از هم افضلیتش بالاتر است.

وقتی یک شخصی را فرض کنید فاضل باشد و یک شخصی که افضل است کدام یک را باید انتخاب کنیم؟ آن کسی که افضل است اگر فاضل را بر افضل انتخاب کرد انسان از نظر عقل قبیح و مذموم است

 در مورد پیامبران هم داریم می‌فرمایند:

تِلْکَ الرُّسُلُ فَضَّلْنَا بَعْضَهُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ

در آیه قرآن یعنی ما پیامبران را بعضی شان را بر بعضی دیگر فضیلت دادیم همه در یک رتبه نیستند همه در یک درجه نیستند بعضی درجات اینقدر بالا است.

مانند وجود مقدس رسول الله که اسلام او بر همه ادیان در کل زمین واجب است از آن طرف بعضی از انبیا الهی درخواب  به آنها وحی می‌شد نمی‌دیدند گاهی فقط صدایش را می‌شنیدند گاهی فقط برای خانواده خودش مأمور بود.

گاهی اوقات فقط برای خودش مأمور بود. گاهی اوقات در یک منطقه خاص مأمور بود خوب اینها فضیلت داده می‌شود برتری داده می‌شود. در اینجا وجود مقدس رسول الله می‌ خواهند بفرمایند که وقتی که علی بن ابیطالب را بر همه فضیلت و برتری دادید پس او می شود امام شما بر بقیه

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت بیست و هشتم – امیرالمؤمنین منصوب از جانب پروردگار است

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت بیست و هشتم

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی دیگر از فضایل امیرالمومنین علیه السلام که در جلسات قبل هم توضیح و بررسی‌ اش انجام شد. این است که نصب امام به دست پروردگار است و هیچ احدالناسی در اینجا با خداوند شریک نیست.

یکی از آیات را  بررسی کردیم سوره قصص آیه شصت و هشتم باز رسول الله به این مطلب مهم چندین مرتب اشاره داشته اند باز می‌فرمایند:

وَاقْبَلُوهُ فَقَدْ نَصَبَهُ اللّه‏ُ سوره قصص/ 68

اینکه امامت امام علی علیه السلام را قبول کنید. خداوند او را نصب کرده است یعنی من به پیامبر فقط تذکر می‌ دهم. فقط تبلیغ می کنم. اما این که نصبت به دست چه کسی است به دست پروردگار است. آن هم نه در این عالم دنیا بلکه در عالم ازلی در آن موقعی که خلقت نوری اهل بیت اولین خلقی که خداوند انجام داد. آنها را به عنوان امام خلق کرده است.

 دیگر از آن آیات این است.

وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا

ما در آیات الهی خیلی انا داریم مثلاً

إِنّا أَنْزَلْناهُ فی لَیْلَهِ الْقَدْرِ سوره قدر

و آیه إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ و آیات دیگر اما در اینجا می‌فرماید: إِنِّی یعنی منِ خداوند؛ یعنی هیچ احدالناسی در اینجا شریک نیست. هیچ‌کس کمک کار من نیست کسی نمی‌تواند این کار را انجام بدهد. برای مردم امام قرار بدهد.

و همچنین خلیفه اللهی؛ این خلیفه اللهی هم کار پروردگار است. نه اینکه هر انسانی به این مقام می‌رسد امکان ندارد! خدا باید انتخاب کند تا بشود خلیفه الله خلیفه خدا

وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلَائِکَهِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلِیفَهً

بالاترین مقام می‌شود مقام امامت ذیل همین آیه در سوره بقره آیه ۱۲۴ کتاب الکافی می‌فرمایند از امام صادق علیه السلام که حضرت ابراهیم ابتدا عبد بود.

قبل از اینکه نبی باشد خدا او را نبی قرار داد. قبل از اینکه رسول باشد. و رسولش قرارداد قبل از اینکه خلیل قرار بدهد و او را خلیل کرد. قبل از اینکه به او امامت بدهد وقتی که تمام اینها را به او داد حالا فرمود: إِنِّی جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا

اینقدر این مقام امامت در چشم ابراهیم بلند بود. بزرگ بود می‌گفت خدایا به ذریه‌ی من هم می رسد.  «قال لا ینال عهدى الظالمین»

 لذا امام رضا علیه السلام می فرمایند:

هل یعرفون قدر الامامه

آیا می‌توانند بشناس قدر امامت را تا بتوانند اختیارش کنند و انتخابش کنند این هم یکی دیگر از مقامات امیرالمومنین علیه السلام هست. که نصب او به دست خداوند است.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت بیست و نهم – مشرک به خداوند با عدم قبولی امامت امیرالمومنین

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت بیست و نهم

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از مباحث مهم توحیدی توحید در طاعت پروردگار است یعنی در اینجا شرک به چیست توحید به چیست؟ وقتی که انسان این امر را متوجه شد که هرچه به او میرسد فقط از جانب خداست گاهی اوقات مرگ؛ گاهی اوقات حیات؛ گاهی اوقات ذلت؛ گاهی اوقات عزت اینها بر اساس اعمال ما است اما از جانب پروردگار به ما می‌رسد.

 وقتی این چنین شد. باید فقط از او اطاعت کرد پس او می شود ولی ما؛ می شود بزرگ ما؛ میشود همه کاره ما لذا می‌بینیم مثلاً یک نفر از یک حیوانی می افتد و می میرد و از آن طرف هواپیما سقوط می‌کند اما یک بچه ۶ ماهه زنده می ماند پس این یعنی قدرت ماورای هست که می‌تواند بالا دست قدرت ما باشد.

خب وقتی این را فهمیدیم این می‌شود توحید، یعنی توحید آنی هست که اطاعت کنم از پروردگارم حالا این پروردگار هر چی گفت باید چکار کنم باید ازش تبعیت کنم. خوب این ولی می‌شود بزرگ می‌ شود همه کاره حالا إِنَّما وَلِیکُمُ اللَّهُ یا در آیه دیگر اللَّهُ وَلِی الَّذینَ آمَنوا یا در آیه دیگر می‌فرماید: وَاللَّهُ وَلِی الْمُؤْمِنِینَ

این ولایت را خداوند به شخصی عنایت کرد. اینجا باید چیکار کنم اینجا هم باید اطاعت کنم اگر اطاعت نکنم یعنی مشرک می‌شوم مشرک در اطاعت پروردگار مَنْ یطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ یا قُلْ أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ

این نشان می‌دهد هر چه پروردگار گفت من باید بگویم چشم خوب اینجا پروردگار فرموده اگر می خواهی من به عنوان ولی تو قبول باشم یک ولی دیگر هم برای تو نشان دارم یک نفر دیگر هم به عنوان ولی و به عنوان امام و به عنوان بزرگ برای تو انتخاب کردم اگر قبول کردیکه نه اگر قبول نکردی مشرک می‌ شوید.

ذیل این آیه را نگاه کنید إِنَّ اللَّهَ لَا یغْفِرُ أَنْ یشْرَکَ بِهِ خداوند نمی بخشد کسی را که مشرک به او باشد. وَ یغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِکَ لِمَنْ یشَاءُ

امام صادق علیه السلام فرمود یا جابر إِنَّ اللَّهَ لَا یغْفِرُ أَنْ یشْرَکَ بِهِ ولایت علی بن ابیطالب خدا آن کسی را که مشرک به علی بن ابیطالب است را نمی‌ بخشد چرا چون خدا گفته او را به عنوان ولی قرار بده اما این شخص گفته من مقابل خدا ‏می‌ ایستم

خدا گفته او را ولی قرار بده اما او قرار نمی دهد لذا این می‌شود مشرک چون مقابل پروردگار ایستاده است لذا وجود مقدس رسول الله می‌ فرمایند: مَعاشِرَ النّاسِ، إنَّهُ إمامٌ مِنَ اللّه‏ِ، او امامی است از جانب پروردگار یعنی باید قبولش کنی قبولش نکنی می‌شوی مشرک

یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت سی ام – شرط پذیرفته شدن توبه، داشتن ولایت امیرالمومنین علیه السلام

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت سی ام

بسم الله الرحمن الرحیم

ما احادیث و روایات و آیات فراوانی در مورد توبه انسان داریم که اگر کسی بیاید به سمت پروردگار و به حقیقت توبه کند از اعمالش خداوند او را خواهد بخشید اما همین بخشیدن هم و اینکه خدا توبه او را قبول کند باز یک شرطی دارد و شرایطی؛ شرط مهم آن داشتن ولایت و اعتقاد و قبول ولایت امیرالمومنین هست رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  این مطلب را گوشزد می‌کنند.

آنجا که می‌فرماید وَلَنْ یتُوبَ اللّه‏ُ عَلی أَحَدٍ أَنْکَرَ وِلایتَهُ در خطبه غدیر فرمودند خداوند توبه کسی را اصلا نمی‌ بخشد کسی که منکر ولایت علی بن ابیطالب باشد. در این باب اینقدر احادیث و روایات داریم که به حد تواتر می‌رسد مضمون این حوادث در سوره طاها آیه ۸۲ می‌فرمایند

 وَإِنِّی لَغَفَّارٌ لِمَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَىٰ سوره طه 82

من بسیار آمرزنده هستم برای کسی که توبه کند و ایمان بیاورد

در این باب روایت می‌فرماید از امام باقر علیه السلام فرمودند: این آیه والله به خدا قسم که اگر کسی توبه کند و ایمان بیاورد و عمل صالح انجام بدهد و بعد هدایت نشود به ولایت ما و مودت ما این توبه‌ اش و آن ایمانش و آن عمل صالح اش هیچ به درد نمی خورد.

 در حدیث دیگری حضرت باقر علیه السلام  فرمودند: نمی‌بینید چگونه پروردگار شرط گذاشته است لِمَنْ تَابَ وَآمَن توبه شخص برایش فایده ای ندارد اعمالش عمل صالح تا اینکه هدایت شود اگر جهاد کند به خدا قسم زحمت بکشد خدا هیچی از قبول نمیکند تا هدایت شود به سوی ولایت ما. لذا این نشان می دهد که اگر کسی توبه هم می‌خواهد بکند باید شرط ولایت را داشته باشد تا خدا به او نگاهی کند.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت سی و یکم – آمرزیده نشدن و عذاب همیشگی برای مخالف با ولایت امیرالمومنین

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت سی و یکم

بسم الله الرّحمن الرّحیم

در جلسه قبل گفتیم که پیامبر در خطبه غدیر فرمود: توبه کسی را که منکر ولایت علی بن ابیطالب باشد خدا نمی‌بخشد در این جلسه می فرمایند که وَلَنْ یغْفِرَ لَهُ خداوند هیچ گناهی را از کسی که منکر ولایت علی بن ابیطالب باشد نخواهد بخشید چقدر اینجا تاکید فرموده اند.

به قول ما وقتی که لن بر سر فعل مضارع می آید یعنی نفع ابد می‌کند یعنی هیچگاه نه در دنیا و نه در آخرت دوباره اینجا تاکید اضافه می کند حَتْما عَلَی اللّه‏ِ یعنی این حکم قطعی الهی است کسی شک نکند که شاید کسی توبه کند و خداوند ببخشدش نه این حتمی است که کسی با فرمان خدا در باب ولایت علی بن ابیطالب مخالفت کند خدا او را نخواهد بخشید و توبه او را نخواهد آمرزید.

أَنْ یفْعَلَ ذلِکَ بِمَنْ خالَفَ أَمْرَهُ وَأَنْ یعَذِّبَهُ عَذابا شدیدا

یعنی یک چنین عذابی کند نُکْرا یعنی چیز ناشناخته شده یعنی مشخص نیست یعنی مثلش رو ندیدند شنیده نشده یعنی فقط برای عده ای است که مخالف علی بن ابی طالب است أَبَدَ الاْآبادِ وَدَهْرَ الدُّهُورِ

یعنی اگر روزگار ها بیاید و برود او در  آتش است در سوره کهف آیه ۸۷ اشاره دارد.

فَیعَذِّبُهُ عَذَابًا نُکْرًا سوره کهف/ 87

عذاب عجیبی که شناخته شده نیست اینقدر که سخت است. خوب در واقع علت این عذاب چیه واقعاً؟ چون مخالفت با خلیفه خدا کرده در واقع دهن کجی و مخالفت با خود خدا کرده.

کسی که خلیفه الله از حجت الله است عین الله است این شخص ولی خدا هست وقتی مقابلش بایستی یعنی در مقابل خدا ایستاده‌ایم یعنی دهن‌کجی به دستور الهی می‌کنی مانندشیطان؛ شیطان مقابل پروردگار ایستاد گفت همین یک کار را از من نخواسته باش هر عملی خواسته‌ی باشی انجام می دهم. بعد خدا فرمود: من دوست دارم اونطوری که من خودم می‌خواهم عبادت بشم.

لذا امام رضا علیه السلام فرمودند مثل کسانی که ولایت امیرالمومنین علیه السلام را در روز غدیر قبول کردند مانند ملائکی هست که حضرت آدم را سجده کردند به مثل کسانی که اِبا کردند و مخالفت کردند و نپذیرفتن ولایت علی بن ابیطالب را در روز غدیر خم مانند ابلیس است در آن روز که قبول نکرد ولایت حضرت آدم را.

یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت سی و دوم – افتخار پیامبر اکرم صلی‌ الله علیه و آله به جانشینی امیرالمومنین

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت سی و دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وجود مقدس منور و مطهر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به جانشینی خودشون امیرالمومنین و این فضیلت افتخار می‌کنند و این را عطای از جانب پروردگار می دانند

مَعاشِرَ النّاسِ، حَبانِی اللّه‏ُ عَزَّ وَجَلَّ بِهذِهِ الْفَضیلَهِ مَنّا مِنْهُ عَلَی وَإحْسانا مِنْهُ إلَی خطبه غدیر

خداوند این فضیلت را از باب نعمت و منت به من عطا کرده پیامبر می فرمایند: اینکه من امیرالمومنین را به عنوان امام و جانشین خود انتخاب کنم این یک منتی از جانب پروردگار این نعمتی است و احسانی است و لطفی از جانب پروردگار به من است خوب اگر رسول الله این ولایت را که امیرالمومنین جانشینان آن حضرت هست منت بر خود می‌دانند از جانب پروردگار پس ما باید چقدر سر بر سجده بگذاریم که محبت و ولایت آن حضرت را داریم.

و نه اینکه پیامبر بلکه انبیای الهی هم افتخارشان این بود که از شیعیان امیرالمومنین باشند روایات مختلفی در اینجا هست من فقط یک حدیث می خوانم آن هم ذیل این آیه

وَإِنَّ مِنْ شِیعَتِهِ لَإِبْرَاهِیمَ

امام صادق علیه السلام فرمودند: یعنی ابراهیم علیه السلام از شیعه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم و شیعه علی علیه السلام است و افتخارش این است.

در حدیث دیگری که می فرمایند: خداوند تبارک و تعالی برای برادرم علی بن ابیطالب فضائلی نهفته است که اصلا نمی‌شود به شمارش بیاید بعد به این قسمت میرسند که من کتبه فضیلت من فضائل علی بن ابیطالب کسی که بنویسد یک فضیلت از فضایل علی بن ابیطالب را تا آن موقعی که این فضایل باقی باشد ملائکه برای او استغفار می کنند.

کسی که بشنود فضائل امیرالمومنین علیه السلام را خداوند گناهانی را که با گوش انجام می‌دهد را می بخشد و کسی که ببیند فضیلتی از فضائل امیرالمومنین علیه السلام را خداوند گناهان چشم او را می بخشد.

بعد فرمودند:

النَّظَرُ إِلَی عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ عِبَادَهٌ وَ ذِکرُهُ عِبَادَهٌ وَ لَا یقْبَلُ إِیمَانُ عَبْدٍ إِلَّا بِوَلَایتِهِ

پس چقدر باید بکشیم و افتخار کنیم به داشتن ولایت امیرالمومنین علیه السلام

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت سی و سوم – برخوردار از نعمت های مادی و معنوی به طفیل وجود اهل بیت علیهم السلام

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت سی و سوم

بسم الله الرحمن الرحیم

در قسمتی از خطبه غدیر از فضائل امیرالمومنین وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم بابی از معرفت را باز می کنند. و به یک نکته مهمی اشاره می کند که هرچه به شما می رسد از جانب ما و به خاطر ماست حتی نفس کشیدن شما

می فرمایند

بنا أَنْزَلَ اللّه‏ُ الرِّزْقَ وَبَقِی الْخَلْقُ. خطبه غدیر

اینکه آفریدگان؛ آفریدگان باقی هستند این که نفس میکشید زندگی می کنید اینکه رزق و روزی خداوند به شما می رساند به خاطر ما اهل بیت است. و این مطلب در دعاهای ما ادعیه ما و روایات ما بسیار فراوان به چشم می خورد.

و این باب مهمی از معرفت ما نسبت به اهل بیت است و چه قدر باید شکرگزار اهل بیت باشیم و امروزه امام زمان علیه السلام به وجود آن حضرت است که به ما چیزی می رسد غذای میخوریم آب مینوشیم میوه‌ای می خوریم اینها را باید دقت کنیم که این ولی نعمت که می‌گویم یعنی چه ولی نعمت ما یعنی صاحب یعنی همه کس یعنی این میوه به ما رسیده است.

به خاطر وجود مقدس حضرت است و این در روایت مختلفی  از زیارت جامعه کبیره می خوانیم که حضرت می فرمایند

بِکُمْ تُنْبِتُ الْأَرْضُ أَشْجَارَهَا وَ بِکُمْ تُخْرِجُ الْأَشْجَارُ أَثْمَارَهَا زیارت جامعه کبیره

اینکه زمین که درختان را می رویاند به خاطر ماست و اینکه درختان میوه میدهند

بِکُمْ تُنْزِلُ السَّمَاءُ قَطْرَهَا زیارت جامعه کبیره

و اینکه از آسمان باران می بارد به خاطر ماست

وَ بِکُمْ یکْشِفُ اللهُ الْکَرْب وَ بِکُمْ ینَزِّلُ اللهُ الْغَیث زیارت جامعه کبیره

خداوند غم را از دلها میبرد خوب این چیزهای دنیایی است اما از نگاه معنوی هم به همین است اگر کسی بخواهد خدا را بشناسد باز هم باید برود در خانه اهل بیت علیهم السلام.

من اراد الله بدء بکم و من وحده قبل عنکم اگر کسی می‌خواهد خدا را به وحدانیت بشناسد باز در خانه اهل بیت است یا در یک قسمت دیگر می فرمایند

یا وَلِی اللّهِ ! إنّ بَینى وَ بَینَ اللّهِ عز و جل ذُنُوبا لا یأْتى عَلَیها إلّا رِضاکُمْ

بین ما و بین خدا گناهانی است خداوند آنها را نمی بخشد مگر به رضایت شما یعنی بخشیدن گناهان به خاطر شماست.

بِمُوالاتِکُمْ عَلّمنا اللّهُ مَعالِمُ دینِنا زیارت جامعه کبیره

اینکه من ولایت شما را قبول کردم خداوند معالم دینش را به ما یاد داده است پس نتیجه می گیریم آنچه از نعمت های دنیایی اخروی و معنوی که به ما میرسد به وجود مقدس اهل بیت علیه السلام می باشد.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت سی و چهارم – لعنت و غضب الهی بر پیروی نکردن از امیرالمومنین

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت سی و چهارم

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی دیگر از فضائل مولای ما این است که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم می فرمایند که جبرئیل از طرف پروردگار به ما خبر داد و فرموده کسی که با علی بن ابیطالب دشمنی کند و ولایت آن حضرت را نپذیرد.

فَعَلَیهِ لَعْنَتی وَغَضَبی خطبه غدیر

لعنت من پروردگار و غضب من بر او باد

در قسمت دیگر این خطبه می فرمایند:

اللّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَعادِ مَنْ عاداهُ خطبه غدیر

دو مطلب در اینجا نهفته شده یکی عادِ یا همان عادِ علی همان دشمنی و دوم والاه والِ مَنْ والاهُ وَعادِ مَنْ عاداهُ این دوتا چه فرق هایی باهم دارند خوب روایاتی که در این باب داریم زیاد است. عَدُوِّه وَ عَدُوَّی یعنی دشمن علی‌بن ابیطالب دشمن من است.

و عَدُوِّی وَ عَدُوَّالله دشمن من دشمن خداوند است یا در یک حدیث دیگر فرمودند یاعلی دشمن تو دشمن من است و دشمن من دشمن خداوند است.

 و در حدیث دیگر فرمودند:

مَن أحَبَّ أن یرکَبَ سَفینَهَ النَّجاهِ

کسی که می‌خواهد سوار بر کشتی نجات شود پس ولایت علی بن ابیطالب را قبول کند.

وَلیعادِ عَدُوَّهُ و با دشمن او هم دشمن باشد خوب دو تا مطلب اینجا هست یکی ولا؛ ولا و ولی را قبلا توضیح داده ایم اما مختصر این شد که ۲ تا شی یا بیشتر به طوری باشند که بین اینها فاصله نباشد یعنی یکی حساب شود هیچ گونه اختلافی بین آنها نباشد.

لذا کسی که تابع کسی در اعتقادات در عمل و در صفات نفسی باشد را به او می‌گویم ولا می‌گویند فلانی شبیه فلانی است فلانی تابع فلانی است مدل مو مدل لباسش تابع النعل بالنعل یعنی پشت سر او حرکت کرده دقیقا خودش را شبیه او کرده در مقابل ولا؛ عدا است.

یعنی دشمنی ما می‌گوییم دشمنی در حالی که دشمنی ترجمه بغض است نه عدا؛ عدا یعنی پیرو نبودن به این معنا است یعنی دشمنی که بغض داشته باشد شخص نیست.

بنابراین نتیجه می شود پس کسی که پیرو شما نباشد اعم از اینکه نسبت به شما بغضی داشته باشد یا نداشته باشد. این شود دشمن شما و اگر کسی خلاف راه شما را برود خلاف راه خدا را رفته لذا کسانی بودند که علی بن ابیطالب را به عنوان یک رهبر معمولی قبول داشتند نه به عنوان ولی که جانشین رسول الله باشد جانشین خدا باشد خلیفه الله باشد.

دشمنی هم نداشتن اینها می‌شود عادی یعنی ‏عدو حالا چه بغض داشته باشند چه نداشته باشند و والاکم یعنی کسی که دنباله رو و پیرو شما است

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت سی و پنجم – از مخالفت با علی بن ابی طالب علیه السلام بپرهیزید

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت سی و پنجم

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی دیگر از فضائل مولای ما امیرالمومنین صلوات الله علیه این است که خداوند تبارک تعالی و رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم از مخالفت کردن با او بر حذر داشتند هم در آیات و هم در روایات متفاوتی به این اشاره شده است و این نشان می دهد که آن بزرگوار چه مقامی چه جلالتی و چه عظمتی پیش پروردگار دارد که مخالف با او موجب لعن پروردگار می شود.

در ادامه بحث فضایل به اینجا میرسیم که فرمودند و آیه‌ ای را خواندند رسول الله

وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ

یعنی باید نگاه کند هر کسی که برای فردای خودش برای قیامت چه پیش فرستاده است از خدا بپرهیزید و پروا داشته باشید که مخالفت با علی بن ابیطالب را.

این نشان دهنده این است که شما شاید در این دو سه روز دنیا چند صبای دنیا به مقامی برسید حواست باشد که مخالفت با علی علیه السلام نکنید، چون بالاخره از دنیا میروی فردای قیامت حساب کتابت با ما هستش.

قرآن آیات فراوانی دارد که اگر همه مردم کافر بشوند از خداوند چیزی کم نمی شود و چیزی هم اضافه نمی شود

إِنْ تَکْفُرُوا أَنْتُمْ وَمَنْ فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِی حَمِیدٌ

ببینید شما و تمام آنچه که در زمین هستش همه کافر شوند خداوند غنی و حمید است.

در آیه دیگر می فرمایند

یا أَیهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَکُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّکُمْ

رسولی برای شما فرستادیم اگر ایمان بیاورید بهتر است برای شما

وَإِنْ تَکْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ

ولی اگر کافر شدید باز هم خداوند مالک زمین و آسمان است پس اینجا رسول الله دارند یک تذکر می‌دهند حواستان باشد ببینید برای فردای خود چه چیزی فراهم کرده اید اگر چند صبای دنیا شخصی آمد و به زور خواست شما را بیعت کند با آن شخص حواس‌تان باشد که فردای قیامت بتوانید جواب بدهید خودتان، خودتان را از آتش جهنم نجات دهید به وسیله تبعیت از امیرالمومنین علیه السلام.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت سی و ششم – حسرت روز قیامت با کم کاری برای امیرالمومنین علیه السلام

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت سی و ششم

بسم الله الرحمن الرحیم

وجود مقدس و مطهر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم امیرالمومنین را جنب الله معرفی کرده است و این آیه را خوانده اند سوره زمر آیه ۵۶

أَنْ تَقُولَ نَفْسٌ یا حَسْرَتَا عَلَىٰ مَا فَرَّطْتُ فِی جَنْبِ اللَّهِ وَإِنْ کُنْتُ لَمِنَ السَّاخِرِینَ. سوره زمر آیه ۵۶

به این معناست که به جهت کراهت و نخواستن اینکه وقتی عذاب را می بیند. می‌گوید ای افسوس ای پشیمانی در کوتاهی من در مورد جنب الله من مسخره می‌کردم.

و یکی از اسمهای یوم القیامه یوم الحسره است و لذا حسرت می‌خورند و ای کاش کوتاهی نمی کردم می‌گویند طرف چقدر تفریط کرده یعنی کوتاهی کرده، ای کاش من در این راستا زحمت بیشتری می کشیدم.

دیگر آنجا راه برگشت نیست هرچه هست در همین دنیاست می‌رویم برای غدیر یک قدمی یک زحمتی یک‌کاری برداریم که فردای قیامت پشیمان نشویم؛ می توانستم یک کار بیشتری انجام بدهم اما انجام ندادم می‌توانستم یک کتاب بخوانم، یک آیه را پخش کنم، یک پرچم در منزلم بزنم اما انجام ندادم و به این حسرت گرفتار نشویم.

خوب این جنب الله هم تعبیری مانند یدالله؛ عین الله؛ و مانند اینهاست یعنی اینکه جنب الله یعنی همه کاره پروردگار یعنی همه کاره پروردگار بر روی زمین است جنب یعنی وابسته به پروردگار از هر کس این جنبه الله را شناخت و برای او قدمی برداشت یقیناً به خدا هم رسیده است.

امام صادق علیه السلام فرمودند:

انا شجره من جنب الله

ما درختی از آن جنب الله هستیم کسی که خودش را به ما وصل کند در در واقع خودش را به خدا وصل کرده است و بعد این آیه را خواندند.

رسول الله فرموده اند یا اباذر کسی که مخالف با حق امیرالمومنین باشد کسی که مسخره می‌کرد ولایت علی بن ابیطالب را روز قیامت می‌آید هم کر است هم کور است و هم لال است. بعد در آنجا در ظلمات روز قیامت منادی صدا می زند یا حسرتی ای کاش ای حسرت بر من که برای جنب الله کاری انجام ندادم.

یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت سی و هفتم – علم تمام قرآن و علم اولین و آخرین در نزد امیرالمومنین است

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت سی و هفتم

بسم الله الرحمن الرحیم

کسی که تدبر در قرآن و فهم آیات الهی محکمات متشابهات و تمام اینها را بتواند از تک تک آیات بیرون بکشد در واقع عالم به تمام علوم می باشد و او می تواند جانشین پیغمبر باشد لذا رسول الله فرمودند:

اِنّی تارِک فِیکُمُ الثَّقَلَیْن کِتابَ اللهِ وَ عِتْرَتی

این دو از نگاه عصمت از نگاه فهم از نگاه درک از همه نگاه ها یکسان هستند.

هرچه در این هست در آن هم باید باشد در اینجا وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به نکته بسیار بسیار با ارزشی اشاره می‌کنند که برای هیچ احدالناسی این چنین نفرموده اند.

کسی که تدبر در قرآن می‌کند، کسی که فهم آیات را متوجه شده است کسی که محکمات و متشابهات را می‌داند کسی که نواحی و اوامر را در قرآن می‌ داند. تمام اینها در دست شخصی است که الان او را در دست گرفته ام و بالا آورده ام تا به شما مشخص و معین کنم.

خود وجود مقدس امیرالمومنین علیه السلام بارها فرمودند این جمله را که

سَلُونِی قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَفْقِدُونِی

از آن زمان تا به امروز هیچ احدالناسی نتوانسته چنین ادعایی بکند که از هر موضوعی که می خواهید سوال کنید نه اینکه فقط مباحث دینی و قرآن؛ نماز؛ روزه نه حتی مباحث و موضوعات دنیای و حتی پزشکی عرضم به خدمت شما مکانیکی از هر چه که می خواهید سوال کنید به طور مطلق از هر جایی که براتون مشکل پیش اومده می‌خواهید سوال کنید.

هیچ کس نتوانسته تا به امروز این ادعا را بکند هر چی می‌خواهید از من سوال کنید من جوابش رو می دهم بعد در مورد آیه فرمودند: من از قرآن به اهل قرآن آشناتر من از تورات از انجیل از اهل‌شان بهتر متوجه هستم.

بعد فرمودند: سوال کنید از من از آیه آیه قرآن که در شب نازل شده است یا در روز مکی است یا مدنی در سفر بوده است یا در حضر ناسخاتش منسوخش محکماتش یا متشابهاتش تأویلش؛ تنزیلش همه این‌ها را از من سوال کنید اِنا اخبرتُ تا شما را خبر دهم.

 در یک جای دیگر فرمودند: سَلُونِی قَبْلَ‏ أَنْ‏ تَفْقِدُونِی از رسول الله دارم و عند عِلمی منَ الأوَّلینَ و الآخِرینَ که نزد من علم اولین و آخرین است.

هیچ کس تا به حال نتوانسته چنین ادعایی انجام دهد و این مهمترین به این معنا شاید بزرگترین فضیلت برای امیرالمومنین علیه السلام می‌ باشد که تمام قرآن در سینه او جا دارد می تواند جواب بدهد

یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت سی و هشتم – موالات به علی علیه السلام، امر خداوند است.

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت سی و هشتم

بسم الله الرحمن الرحیم

تفسیر واقعی و حقیقی قرآن نزد اهل بیت می باشد کتابی به نام کتاب علی صلوات الله علیه که تمام نکته های آیات را از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم گرفته‌اند در این کتاب نوشته شده است و بعد از اینکه غصب خلافت شد.

خلافت ظاهری علی بن ابی طالب بعد از چند روز که امیرالمومنین علیه السلام نشسته بودند در منزل و قرآن را جمع آوری می کردند و این تفسیر را در ذیل هر آیه آورده بودند آوردند و به مردم نشان دادند که این قرآن حقیقی و واقعی با تفسیرش نه اینکه به الفاظ توجه شود.

 آنها گفتند ما نیازی به این قرآن نداریم لذا علی بن ابیطالب صلوات الله علیه گفتند دیگر این را نخواهید دید و ببینید چه ظلمی حزب سقیفه بر بشریت انجام دادند. بر قرآن گفتند حسبنا کتاب الله اما بر خلاف آن عمل کردند در اینجا رسول الله می‌فرماید آن کسی که تفسیر کند برای شما و کسی که معلم شماست در دین او علی بن ابیطالب است همان کسی که من دستش را گرفته‌ام بلکه بازوی او را گرفت.

رسول الله فرمودند:

مَن کُنتُ مَولاه فَهذا عَلىٌّ مَولاه خطبه غدیر

اینجا مطلبی که باید دقت داشته باشیم این است که امیرالمومنین را رسول الله هم اسم بردند و هم ایشان را به مردم نشان دادند تا برای کسی مشتبه نشود که کدام علی را گفته علی دیگری باشد یا شخص دیگری باشد هم اسم بردند هم حضرت را نشان دادند هم بالا بردن تا همه ببینندشان.

و مطلب دوم اینکه

و موالاهُ مِن الله

گفتیم بار‌ها و بار‌ها رسول الله به این اشاره داشته اند به موالات علی کار خداست اینکه باید امیرالمومنین ولی قرار دهید کار من نیست علی از طرف خداست و بر من نازل شده که این کار را انجام دهم و کار من و  من مسئول این امر مهم هستم.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت سی و نهم – نکاتی که از حدیث ثقلین به دست می آید

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت سی و نهم

بسم الله الرحمن الرحیم

علاوه بر اینکه رسول الله در خطبه غدیر و روز غدیر امیرالمومنین علیه السلام را به عنوان امام و جانشین خود انتخاب می کنند از فرزندان آن حضرت و اهل بیت آن حضرت هم نام می برند و آنها را ثقل اصغر معرفی می‌کنند.

مَعاشِرَ النّاسِ، إنَّ عَلِیا وَالطَّیبینَ مِنْ وُلْدی مِنْ صُلْبِهِ خطبه غدیر

این ترتیب این پاک و طاهر و طهر و مطهر هستند یعنی آنها هم مانند علی بن ابی‌طالب در یک راستا هستند و کُلهم نُور واحِد و اینکه آنها هم جانشین من هستند و این نکاتی است که از این قسمت به دست می آید و علاوه بر آن؛ آن ها معصومیت و عصمت هم دارند.

هُمُ الثِّقْلُ الاْءَصْغَرُ، وَالْقُرْآنُ الثِّقْلُ الاْءَکْبَرُ

 و بعد فرمودند:

فَکُلُّ واحِدٍ مِنْهُما مُنْبِئٌ عَنْ صاحِبِهِ وَمُوافِقٌ لَهُ، لَنْ یفْتَرِقا حَتّی یرِدا عَلَی الْحَوْضَ. خطبه غدیر

هر کدام از این دو از یکدیگر خبر می دهند یعنی امام از قرآن لذا اهل بیت فرموده‌ اند هر جا که از ما سوال کنید که این صحبتی که کردید از کجای قرآن آمده ما به شما می‌گوییم و از آن طرف قرآن هم از اهل بیت سخن می گوید و آن ها را معرفی می کند.

صفات آنها را در قرآن مشخص می کند و موافق یکدیگر هستند و تعارضی بر یکدیگر ندارند این دو از یکدیگر جدا نمی‌شوند. تا این که در حوض کوثر بر من وارد شوند در جای دیگر خود امیرالمومنین فرمودند: ان الله تبارک و تعالی جعلنا مع القرآن

خداوند تبارک و تعالی ما را با قرآن قرار داده است و قرآن را همراه با ما و از هم جدا نمی‌شویم چندتا نکته‌ای که به دست می آید از حدیث ثقلین اینکه عصمت اهل بیت است همینطور که بدون قید و شرط باید از قرآن تبعیت کنیم.

از اهل بیت هم چنین است وقتی هیچ قیدی نزده یعنی در تمام مراحل و جزئیات دین و زندگی باید از آنها تبعیت کنیم پس از آنها دارای عصمت هستند یعنی هیچ اشتباهی در آن‌ها راه ندارد چون اگر اشتباه راه می‌داشت باید قید می زد که آقا فقط در فلان مسئله از این ها تبعیت کنید.

در این قسمت مثلاً انسانهای خوب و مسئول هستند در قسمت های دیگر نه وقتی که قیدی نزده است معلوم می شود که آنها هیچ اشتباهی ندارند در گفتارشان و اینکه اهل بیت و قرآن در تمام اعصار جدا نمی‌شوند و امکان جدایی از همدیگر را ندارد تا قیام قیامت و این نشان می دهد که اهل بیت در این زمان هم هستند و ما باید برویم پیداش کنیم.

و آن هم امام زمان علیه السلام هستند و تنها راه نجات همراهی با آنها است و همین که اگر از یکی از این ها جدا شدیم گمراه خواهیم شد و در آخر اعلمیت اهل بیت است همانطور که قرآن تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ‏ء است که همه چیز در آن نهفته شده است.

وَکُلَّ شَیءٍ أَحْصَینَاهُ فِی إِمَامٍ مُبِینٍ سوره یس

این امام مبین امیرالمومنین است

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت چهلم – امیرالمومنین، امانت الهی بر خلق

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت چهلم

بسم الله الرحمن الرحیم

از فضائل دیگر امیرالمومنین علیه السلام که البته رسول‌ الله برای اهل بیت هم اشاره داشته اند این است که

 أَلا إنَّهُمْ أُمَناءُ اللّه فی خَلْقِهِ خطبه غدیر

خوب امین یعنی چه یعنی کسی که انسان به او اطمینان کند می‌‌گویند اموالت را؛ خانه‌ات را به شخص امین بسپار. امین یعنی اینکه آن شخص برای انسان امنیت و آرامش می آورد و ترس و وحشت و اضطراب را از انسان دور می‌کند این شخص امین هست.

امانتت را به کسی بسپار که دغدغه‌ات راحت باشد خانه ات را به کسی بسپار و با خیال راحت برو مسافرت و در حین مسافرت دیگر وحشت نداری اضطراب نداری می دانی که این شخص خوب امانت داری می کند

إنَّهُمْ أُمَناءُ اللّه‏ِ فی خَلْقِهِ وَحُکّامُهُ فی أَرْضِهِ

در اینجا امنا جمع امین است و مورد اعتماد کنایه از این است که ممکن است مراد این باشد که بار امانت ولایت مطلقه الهی به این افراد واگذار شده است یعنی به اهل بیت علیه السلام یعنی این امانت به این سختی که ولایت مطلقه.

یعنی خداوند تبارک و تعالی هر چه خواسته است از مردم را به اهل بیت علیه السلام یاد داده یعنی در وجود آنها قرار داده است علمشان الهی است نه اینکه علم آنها با علم خدا یکی باشد نه علم خداوند به ذهن نمی‌آید به وهم نمی آید همچنان علم علی علیه السلام اما اینطور نیست که تناسخ داشته باشد.

بلکه تبایل دارد به آنها واگذار شده است در اینجا مرحوم مجلسی می‌فرمایند منظور علوم احکام و تاریخ الهی به دست اهل بیت علیه السلام است در جای دیگر ملا صالح مازندرانی می‌فرمایند امان الله یعنی آنها امانت های الهی هستند.

در بلاد در عباد در شهرها در کتاب خداوند این دو در حلالش در حرامش در ناسخش در منسوخش در متشابهاتش محکماتش تمام اینها قید و مطلقش تمام اینها خزنتها اسرار الله تمام این ها را خداوند به اهل بیت عنایت کرده است.

اگر که این چنین است که واقعاً هم همچنین است این دلالت می کند که آن اهل بیت که فرمودند امان الله فی خلقه بر تمام آنچه که خداوند خلق کرده است. اما اینجا خلقک یعنی هر آنچه خداوند خلق کرده نه اینکه انسان ها بر روی زمین اینها بر آن افراد ولایت دارند.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت چهل و یکم – فقط حیدر، امیرالمومنین است

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت چهل و یکم

بسم الله الرحمن الرحیم

از فضائل مولای ما امیرالمومنین علیه السلام این است که آن حضرت این لقب خاص را فقط به خود اختصاص داده است و این را بارها و بارها شنیده‌ایم که لقب امیرالمومنین علیه السلام فقط مخصوص حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام است و کسی حق ندارد که این لقب را  برای بقیه حتی برای ائمه دیگر به کار ببرد در خطبه غدیر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:

أَلا اءنَّهُ لا «أَمیرَالْمُؤْمِنینَ» غَیرَ أَخی هذا خطبه غدیر

نیست امیرالمومنین غیر از این برادر همین آقایی که دستش را گرفته ام

أَلا لا تَحِلُّ اءمْرَهُ الْمُؤْمِنینَ بَعْدی لاِءَحَدٍ غَیرِهِ خطبه غدیر

حلال نیست که این اءمْرَهُ الْمُؤْمِنین را کسی بیاید برای خودش بعد از من  یا برای شخص دیگری به کار ببرد واقعا این همه تاکید و صراحت برای چیست که رسول الله اینقدر دارند تاکید می‌کنند یعنی جای تردیدی برای کسی باقی نماند که حق با علی بن ابیطالب است بعد از من.

در احادیث مختلف داریم از اهل بیت علیه السلام از امام باقر علیه السلام در کتاب فرات کوفی که می فرمایند این لقب را خداوند تبارک و تعالی به امیرالمومنین در عالم ازله دادند نه در این عالم دنیا فرمودند اگر مردم می دانستند چه زمانی علی بن ابیطالب امیرالمومنین نامیده شده است.

در موردش اختلاف نمی‌کردند بعد می گوید سوال کردند متی در چه زمانی بود حضرت می فرمایند در عالم اذله موقعی که خداوند از بنی آدم از آنها پیمان گرفت و شهادت دادند آنها اینکه

أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قالُوا بَلی

اینکه فقط پروردگار خدای شما باشد آنها گفتم بله این ها قبول کردند پس نتیجه این می‌شود که این لفظ خاص را برای کسی نمی توانیم بکار ببریم و حتی برای بقیه ائمه علیه السلام برسد به نفرات دیگر این لقب خاص حضرت علی ابن ابیطالب علیه السلام است که معنای مهم در آن نهفته شده است.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت چهل و دوم – امیرالمومنین دعوت کننده به سوی پروردگار است

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت چهل و دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

وجود مقدس رسول الله فرمودند:

مَعاشِرَ النّاسِ، هذا عَلِی أَخی وَوَصِیی وَواعی عِلْمی، وخَلیفَتی فی أُمَّتی عَلی مَنْ آمَنَ بی‌وَعَلی تَفْسیرِ کِتابِ اللّه‏ِ عَزَّ وجَلَّ خطبه غدیر

تا اینجا را ما توضیحات‌هاتش را در جلسه قبل گفته ایم اخی؛ وصی؛ واعی علمی و خلیفه و داعی علیه این قسمت مانده که داعی الیه به چه معنا است یعنی علی بن ابیطالب علیه السلام دعوت کننده مردم به سوی خداوند است.

کسی که می‌خواهد به کمال برسد و به سمت خداوند برود و آنچه که خدا از او می خواهد باید باید ببیند امیرالمومنین چه خواسته است از مردم و چگونه برخورد کرده لذا او عصمت دارد لذا تمام علوم دین در اختیار ایشان هست. خوب این صفت و این فضیلت در قرآن در مورد رسول الله بیان شده است.

وَدَاعِیا إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَسِرَاجًا مُنِیرًا

که پیامبر آن کسی است که دعوت کننده به سوی پروردگار است به اذن خود خداوند از جانب خودشان به اذن خداوند از آن طرف دارد کسی که دعوت کننده به خدا را بیاید پاسخ بدهد چه چیزی به او می رسد و کسی هم که جواب ندهد چه بدبختی به او می رسد.

در سوره احقاف آیه ۳۱ داریم

یا قَوْمَنَا أَجِیبُوا دَاعِی اللَّهِ سوره احقاف / 31

ای قوم ما فراخواننده به خدا را پاسخش را بدهید او را جواب دهید یعنی دنباله روی او بروید وَآمِنُوا بِهِ به او ایمان بیاورید این را قرآن می‌فرماید یقیناً در خطبه غدیر امیرالمومنین را فرموده اند: داعی الیه از آن طرف قرآن فرموده واجب است به او ایمان بیاورید جواب او را بدهید پاسخش را بدهید از خودتون دورش نکنید طردش نکنید.

 اگر ایمان آوردید به او

یغْفِرْ لَکُمْ مِنْ ذُنُوبِکُمْ

خدا گناهان شما را می بخشد و شما را از عذاب دردناک پناه می‌دهد.

وَیجِرْکُمْ مِنْ عَذَابٍ أَلِیمٍ

خوب از آن طرف آیه بعدش می‌فرماید

وَمَنْ لَا یجِبْ دَاعِی اللَّهِ

کسی که جواب ندهد کسی که دنباله داعی الله نرود. اینجا نمی‌تواند خداوند را در زمین عاجز کند یعنی چه یعنی نمی تواند از قدرت او بیرون بیاید.

وَلَیسَ لَهُ مِنْ دُونِهِ أَوْلِیاءُ أُولَٰئِکَ فِی ضَلَالٍ مُبِینٍ

و در برابر خدا اصلا عددی حساب نمی شود که خواسته باشند عذاب را از خودشان دفاع کنند اینها در واقع گمراه کنندگان و خودشان گمراه هستند.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت چهل و سوم – تمام اعمال و رفتار امیرالمومنین مورد رضایت پروردگار است

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت چهل و سوم

بسم الله الرحمن الرحیم

از فضائل مولای ما امیرالمومنین که رسول الله به آن اشاره می کنند و بحث بسیار مهمی است می فرمایند:

وَالْعامِلُ بِما یرْضاهُ

این که عمل می کند و انجام می دهد کاری را که رضایت پروردگار در آن نهفته شده است. این بالاترین عمل یک شخص است یعنی همه افراد و همه‌ی مخلوقات دنبال این هستند که به گونه ای رفتار کنند و عمل کنند که رضایت پروردگار را جلب کنند.

این مهمه مخصوصاً همه افراد نه؛ مخصوصاً مومنین؛ مومنین دنبال این هستند که به گونه اعمالشان را انجام بدهند که حتماً رضایت پروردگار در اون باشد گاهی اوقات انسان در جهل مرکب است یعنی فکر می‌کند که کاری که دارد انجام می دهد کار خوبی است.

درست است اما در قیامت مشخص می‌شود که رضوان الله و رضایت پروردگار در آن نیست و در آن نبوده و این شخص در جهل بوده اما در اینجا امیرالمومنین شخصیتی هستند که پیامبر می فرمایند تمام اعمال مورد رضایت پروردگار است.

یعنی شما یک مورد و کمتر از ۱ مورد یک نگاه امیرالمومنین یک دست تکان دادن امیرالمومنین یک راه رفتن امیرالمومنین غیر از رضایت پروردگار نبوده و این نشان از عصمت آن حضرت است که دائماً با پروردگار در ارتباط بوده نه که در ارتباط جسمی در ارتباط قلبی و مورد رضایت پروردگار بوده خوب در آیات الهی هم زیاد داریم که رضوان الله را خیلی اهمیت بهش داده‌اند.

أَفَمَنِ اتَّبَعَ رِضْوَانَ اللَّهِ کَمَنْ بَاءَ بِسَخَطٍ مِنَ اللَّهِ

کسی که تبعیت می‌کند از رضایت پروردگار و رضوان الله آیا با کسی که سخط و عذاب خدا را دارد اینها با هم یکسان هستند در آیه دیگر داریم

سوره مبارکه التوبه آیه ۲۰

الَّذینَ آمَنوا وَهاجَروا وَجاهَدوا فی سَبیلِ اللَّهِ بِأَموالِهِم وَأَنفُسِهِم أَعظَمُ دَرَجَهً عِندَ اللَّهِ ۚ وَأُولٰئِکَ هُمُ الفائِزونَ سوره توبه / 20

کسانی که ایمان آورده اند بعد می‌فرمایند آنها را بشارت بده رحمت الهی و رضایت پروردگار در آیه دیگر می فرمایند

وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا وَمَسَاکِنَ طَیبَهً فِی جَنَّاتِ عَدْنٍ ۚ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ ۚ ذَٰلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ

این فوز عظیم و پیروزی بزرگ است کسی که بتواند رضایت پروردگار را جلب کند و امیرالمومنین از این اشخاص است که تمام اعمال ایشان مورد رضایت پروردگار است.

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت چهل و چهارم – امیرالمومنین با دشمنان خدا می جنگد

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت چهل و چهارم

 بسم الله الرحمن الرحیم

وجود مقدس رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند

وَالْمُحارِبُ لاِءَعْدائِهِ

علی بن ابی طالب آن کسی است که با دشمنان خداوند می‌جنگید خوب می دانیم که در کنار پیامبر با دشمنان رسول الله جنگید پرچم دار و علمدار جنگ های پیامبر امیرالمومنین علیه السلام بود در جنگ بدر جنگ احد در جنگ حنین در جنگ خندق در جنگ خیبر و بقیه‌ی جنگ ها در جنگ احد کسانی که دور ور پیامبر را خالی کردند و فرار کردند.

 اما امیرالمومنین آن کسی بود که تا آخرین لحظه از وجود مقدس و منوره رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم دفاع کردند این را هم شیعه می نویسد و هم سنی کار به این قسمت نداریم این بحث مهم است که رسول الله دارند یک کدی به ما نشان می‌دهند و آن هم این است که هر کسی که علی علیه السلام با او می‌جنگد او دشمن خدا است.

وَالْمُحارِبُ لاِءَعْدائِهِ

او با دشمنان خدا می جنگد با دوستی که نمی جنگد درست است.

پس هر کس مقابل علی بن ابیطالب ایستاد و رو به امیرالمومنین شمشیر کشید او دشمن خداست پس حواستان را جمع کنید. این یک کدی است به ما تا قیام قیامت. شاید می‌خواهند بفهماند که بعد از من هم علی بن ابیطالب جنگ‌هایی دارد و هر کس که در مقابل او ایستاد.

ولو هر انسان باشد و یک زمانی انسان خوبی بوده باشد از اصحاب بوده باشد از زنان پیامبر باشد اما الان مقابل علی صلوات الله علیه ایستاده است این شخص می شود دشمن خدا اگر فردا یه روز جنگ جمل راه افتاد بدانید که طلحه و زبیر و آن زن شترسوار دشمن خدا است.

اگر جنگ صفین راه افتاد بدانید که مقابل این علی بن ابیطالب معاویه است و دشمن خدا است اگر نهروان را افتاد و خوارج بدانید که راه روش خوارج اشتباه است آنها به اسم لا حکم الا عندالله با خداوند دارند دشمنی می کند این یک کدی است که رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ما آموخته است

 یا علی


فضائل امیرالمومنین علیه السلام در خطبه غدیر فضیلت چهل و پنجم – بهترین عملکرد امر به معروف و نهی از منکر در جامعه به دست امیرالمومنین اتفاق می افتد

متن فایل صوتی فضائل امیرالمومنین علیه السلام – فضیلت چهل و پنجم

بسم الله الرحمن الرحیم

 وَالْمُوالی عَلی طاعَتِهِ وَالنّاهی عَنْ مَعْصِیتِهِ

علی بن ابی طالب آن فردی است که یاری کننده مردم بر طاعت الهی است یعنی چی، یعنی امور جامعه را به گونه‌ ای تدبیر می کند و به گونه جلو می‌برد و مدیریت می‌کند که مردم در مسیر اطاعت الهی قرار بگیرند.

به گونه‌ای برنامه‌ ریزی و سیاستگذاری انجام می دهد که سعادت ابدی جامعه هویدا بشود. از کسانی که بخواهند در مسیر اطاعت الهی گام بردارند حمایت می کند آنها را یاری می کند. شما نگاه کنید در زمان خود امیرالمومنین صلوات الله علیه شخصی است.

مانند میثم به چه قله های کمال می رسد چون خودش خواسته یکی از مانند کمیل یکی هست مانند ابوذر و سلمان به قله های کمال رسیده اند جایی رسیده اند که جز خدا نمی‌بینند نه که خدا جسمی بلکه قلبی کارهایشان را طوری راه می‌برند طوری انجام می دهند که فقط امیرالمومنین را می‌بینند رضایت او برایشان مهم است اینها خواستند در راه کمال قرار بگیرند و امیرالمومنین علیه السلام و آنها را حمایت کرده نه اینکه اینها بلکه جامعه را همین طور

وَالنّاهی عَنْ مَعْصِیتِهِ

آن آقا علی بن ابیطالب کسی است که نهی کننده مردم از ارتکاب معصیت است یعنی حاکم اسلامی باید مردم را از کارهای پلید و گناه باز دارد علی بن ابی طالب بهترین فردی است که می تواند این نقش را به خوبی ایفا کند یعنی هم از این طرف امر به معروف و هم از آن طرف نهی از منکر برنامه ریزی او به گونه ای است که افراد متدین در کارهایشان احساس امنیت می‌کنند.

یعنی کسی به کارشان کاری ندارد که آقا چرا مثلاً نماز می خوانی بلکه امنیت دارند این در زمان ظهور امام زمان علیه السلام هویدا می شود پیدا می شود ان شاء الله و از آن طرف افراد خلافکار که اهل گناه هستند.

و می‌خواهند جامعه را به گناه و فحشا و فساد بکشاند اینها احساس ناامنی می کند قایم می شوند نمی‌توانند آن نقش های که دارند عملی کنند و کسی جرات این گناه را به آنها نمی دهد این کار امام است این کار حجت خدا و ولی خدا است انشاءالله باشیم زمان ظهور امام زمان علیه السلام را درک کنیم و این را به حقیقت وجدانش کنیم.

یا علی


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا