چشم به راه مهدی علیه السلام

چشم به راه مهدی علیه السلام (بررسی آثار دعای بر فرج امام عصر علیه السلام)

آقا جان بیا ما چشم به راه و منتظریم، روزها و شبها را به انتظار ظهورت می گذرانیم شبها را به امیدت صبح می کنیم و تنها آرزوی ما دیدن روی ماه شماست. مجموعه ی چشم به راه مهدی علیه السلام متن هایی از کتاب ارزشمند مکیال المکارم، در مورد آثار و فوائد دعا برای فرج امام عصر علیه السلام، که به طور خلاصه در این مقاله جمع آوری شده است. که شما گرامیان می توانید برای تبلیغ یاد و نام امام زمان علیه السلام در فضای مجازی آنها را نشر دهید.

ای سفر کرده به معراج به یادت هستیم****ای پدر ما همگی چشم به راهت هستیم


چشم به راه شماره 25 – دعا بر تعجیل فرج، پیروی از پیغمبر و امامان صلوات الله علیهم اجمعین است(1)

شیخ نعمانی در کتاب الغیبه به سند خود از یونس بن ظبیان از امام صادق علیه السلام آورده که فرمود: چون آن شب جمعه فرا برسد، پروردگار متعال فرشته ای را به آسمان دنیا می فرستد پس هنگامی که فجر طالع می گردد آن فرشته روی عرش بر فراز بیت المعمور می نشیند و برای پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه علیهم السلام منبرهایی از نور نصب می شود، پس بر آنها بالا می روند و فرشتگان، پیامبران و مومنین برای آنها جمع می گردند و درهای آسمان گشوده می شود.

هنگامی که خورشید به وقت زوال می رسد، رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: پروردگارا به وعده ای که در کتاب خود آورده ای وفا کن و آن این آیه است: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضَىٰ لَهُمْ وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا ۚ یَعْبُدُونَنِی لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا ۚ وَمَنْ کَفَرَ بَعْدَ ذَٰلِکَ فَأُولَٰئِکَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»

سوره نور آیه 55

خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده باشند وعده کرده که در زمین خلافت دهد هم چنانکه به کسانی که پیش از شما بوده اند خلافت بخشید و دین شان را که پسندیده؛ تمکین و تسلط خواهد داد و ترس شان را به امنیت مبدل خواهد ساخت.

ادامه دارد…


چشم به راه شماره 24 – تعجیل در امر فرج صاحب الزمان علیه السلام از نتایج دعای بر فرج است.

امام صادق علیه السلام فرمودند: هنگامی که فشارها بر بنی اسرائیل طول کشید، چهل صبح به درگاه خداوند ضجه و گریه کردند. خداوند به موسی و هارون علیهماالسلام وحی فرمود که آنها را از فرعون خلاص نمایند؛ پس صد و هفتاد سال را از آنها برداشت.

(راوی گوید:) امام صادق علیه السلام فرمودند: هم چنین شما اگر انجام دهید، هرآینه خداوند بر ما فرج خواهد کرد، ولی اگر چنین نباشید، البته این امر تا آخرین مرحله را طی خواهد کرد.

طبق روایات ظهور مولای ما حضرت صاحب الزمان علیه السلام از امور بدائیه و قابل تقدیم و تاخیرست که به سبب بعضی از اسباب پیش یا پس می شود و از جمله اسبابی که زمینه جلو افتادنش را فراهم می سازد، اهتمام مومنین در دعا برای تعجیل فرج است.

بحارالانوار، ج 52، ص 131


چشم به راه شماره 23 – برادری پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله از دیگر فوائد دعای بر فرج است.

روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ای کاش برادرانم را می دیدم، ابوبکر و عمر عرضه داشتند: مگر ما برادرانت نیستیم به تو ایمان آورده و باتو هجرت کردیم؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: شما اصحاب من هستید،

برادرانم کسانی هستند که پس از شما میایند، به من ایمان می آورند، مرا دوست می دارند، یاری و تصدیقم می کنند در حالی که مرا ندیده اند. محبت، یاری و ایمان بدون اینکه آن حضرت را دیده باشند، اموریست که در دعا برای فرج جمع است، زیرا که این عمل یاری پیامبر صلی الله علیه و آله و محبت آن سرور و ایمان و تصدیق به آن حضرتست.

بحارالانوار، ج 52 ص 132


چشم به راه شماره 22 – بازگشت به دنیا در زمان ظهور، از دیگر فوائد دعای بر فرج است.

محقق اردبیلی در کتاب حدیقه الشیعه از امام صادق علیه السلام حدیثی آورده که مضمونش چنین است: هر مومنی آرزوی خدمت امام زمان عجل الله فرجه الشریف، را داشته باشد و برای تعجیل فرجش دعا کند، در زمان ظهور کسی بر سر قبرش میاید و او را به نامش صدا می زند که:

فلانی مولایت صاحب الزمان ظهور کرده، اگر می خواهی بپاخیز و به خدمت امام شرفیاب شو و اگر می خواهی تا روز قیامت بیارام. پس عده بسیاری به دنیا باز می گردند و فرزندانی از آنها متولد می شود.

در خصوص بازگشت به دنیا در زمان ظهور، حدیثی در بحار الانوار و انوار النعمانیه آمده که می فرماید: هرکس تا چهل صبح دعای عهد را بخواند از یاران امام زمان علیه السلام خواهد شد و اگر پیش از آن حضرت بمیرد، خداوند متعال او را زنده می کند تا در خدمت امام جهاد نماید و به شماره هر کلمه از این دعا هزار حسنه برایش نوشته می شود و هزار سیئه محو می گردد.

بحارالانوار، ج 86 ص 61 – انوار النعمانیه ج 2 ص 104 و 105


چشم به راه شماره 21 – دعا کننده بر فرج، گناهانش آمرزیده می شود.

در روایتی از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است: سوگند به خدایی که مرا به پیامبری برانگیخت، مردی ازپیروان ما گناهان و خطاهایی دارد که از کوه احد چندین برابر بزرگترست، به مجرد اینکه توبه می کند و ولایت ما را بر خودش تجدید می کند: گناهانش بر زمین زده می شود شدیدتر از کوبیدن بنا و ساختمان.

پ.ن: ظاهرا منظور از تجدید ولایت، اظهار اموریست که بر التزام انسان به ولایت ائمه علیهم السلام دلالت کند و توجه او نسبت به آنان و تسلیم نسبت به اوامرشان را نشان دهد. تردیدی نیست که این امر با دعا برای فرج مولا صاحب الزمان علیه السلام حاصل می شود، زیرا که نشانه انتظار فرج آنها و علامت التزام به ولایت ایشان است. به یقین مومنی نیست که ایمانش کاملتر از مولای ما صاحب الزمان علیه السلام باشد؛ پس در دعا بر فرج حضرتش بشتاب.


چشم به راه شماره 20 – دعا کننده بر فرج، روزی اش فراوان و بلا از او دفع می شود.

از حضرت صادق علیه السلام روایت شده است که دعای مرد برای برادرش در غیاب او، روزی را فراوان و ناگواری ها رادور می سازد.
کافی ج 2 ص 507

از حضرت باقر علیه السلام نیز روایتی بدین مضمون وارد است که بر تو باد که در غیاب برادران دینی خود برایشان دعا کنی که روزی را برتو سرازیر می کند. این را سه بار فرمودند.
وسائل الشیعه ج 4 ص 1146 ح 7

به یقین مومنی نیست که ایمانش کاملتر از مولای ما صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه) باشد؛ پس در دعا بر فرج حضرتش بشتاب.


چشم به راه شماره 19 – دعای بر فرج، اداء اجر رسالت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله است.

در سوره شوری آیه 23 خداوند متعال به پیامبر رحمتش می فرماید: «قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَی…» ای پیامبر بگو بر رسالتم اجری از شما طلب نمی کنم مگر مودت و دوستی خاندانم.

منظور از مودت همان محبت قلبی است؛ با همه آثار ظاهری اش دعا کردن برای امام عصر علیه السلام از آثار مودت قلبی و دوستی به زبانست؛ همچنانکه در روش پدران نسبت به فرزندانشان می بینیم که محبت قلبی آنان را وا میدارد که برای فرزندانشان دعای خیر کنند.

به وسیله دعای بر فرج اندکی از اجر رسالت ادا میگردد و چون اداء اجر رسالت بر همه واجبست، پس بر باید نسبت به حضرت حجت علیه السلام مودت داشت و بر فرج ایشان دعا کرد.


چشم به راه شماره 18 – دعای بر تعجیل فرج سبب مستجاب شدن دعاهای دیگر است(قسمت دوم)

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله: هرگاه یکی از شما دعا کند، عمومیت دهد که دعا را لازمتر و ثابت تر می نماید؛ یعنی تمام مومنین و مومنات را در دعایش شریک گرداند و دعای او به گونه ای باشد که نفعش شامل همه بشود؛ مثل دعا برای امنیت و نزول برکتهای آسمانی و دور شدن بلا و…
الکافی ج 2 ص 487

دعا برای فرج امام عصر علیه السلام از این قبیل است؛ چون به ظهور آن حضرت، فرج هر مومن، خوشحالی هر معتقد، آشکار شدن عدل، زوال جهل، کشف علوم، برطرف شدن غصه ها، دور شدن بیماریها و…محقق می شود.


چشم به راه شماره 17 – دعای بر فرج وسیله به سوی خداوند متعال است

خدای عزوجل فرمان داده که به سوی او وسیله گرفته شود. در آیه 35 سوره مائده فرموده است: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَهَ وَجَاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ای کسانیکه ایمان دارید تقوای الهی پیشه کنید و به سوی او وسیله برگیرید و در راه او جهاد کنید باشد که رستگار شوید.

در این آیه سه چیز موجب رستگاری و نجات معرفی شده که هرسه در دعا برای صاحب الزمان علیه السلام جمع شده است:
تقوا پیشگی
ابتغاء وسیله
جهاد در راه خدا

بدون تردید دعای بر فرج نشانه تقوا و سبب کمال آنست و نیز از اقسام جهاد با زبان و همچنین وسیله به سوی پروردگار رحمان می باشد.

پی نوشت:

معنای وسیله: در حدیثی از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است: امامان ازآل محمد (صلوات الله علیهم اجمعین) وسیله به سوی خداوند و رشته اتصال به عفو او هستند… در دعای ندبه امامان علیهم السلام مایه رسیدن به قرب الهی و وسیله به سوی رضوان او هستند پس منظور از وسیله امام است و بر گرفتن وسیله به سوی خداوند، انجام اموریست که مایه رضایت و نزدیکی به درگاه آن حضرتست.

مرآت الانوار ص 331


چشم به راه شماره 16 – دعا کننده بر تعجیل فرج، به شفاعت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و شفاعت کبری نائل می شود(قسمت دوم)

امام صادق علیه السلام فرمودند : روز قیامت منادی ندا می دهد: ای خلایق سکوت کنید که محمد صلی الله علیه و آله با شما سخن می گوید. همه ساکت می شوند و پیامبر صلی الله علیه و آله بپا می خیزند و می فرمایند: ای گروه خلایق هر کس بر من احسان یا منت یا نیکی دارد برخیزد تا او را پاداش دهم… آنگاه عده ای که این کار ها را انجام داده اند برمی خیزند.

پس از سوی خداوند ندا می رسد: ای محمد ای حبیب من! پاداش آنها بر عهده خودت، هر جای بهشت که بخواهی آنها را منزل ده. پس آنها را در وسیله منزل می دهد بطوری که از پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت او علیهم السلام حجابی نخواهند داشت.

بدون تردید دعای بر فرج از اقسام نیکی است که دعا کننده مستحق شفاعت رسول اکرم صلی الله علیه و آله در روز محشر  می شود.

المنتهی الآمال، ج1، ص544


چشم به راه شماره 15 – دعا کننده بر تعجیل فرج، به شفاعت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و شفاعت کبری نائل می شود(قسمت اول)

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:
چهار طایفه را در قیامت شفاعت می کنم؛ هر چند که با گناهان اهل زمین بر من وارد شوند:
-آنکه ذریه ام را گرامی بدارد.
-آنکه حوائج آنان را برآورده سازد.
-آنکه در هنگام اضطرارشان به انجام امورشان اهتمام ورزد.
-آنکه با قلب و زبان آنان را دوست بدارد.

بحار الانوار ج 8 ص 49

سه عنوان از اینها بر دعا برای تعجیل فرج مولا صاحب الزمان علیه السلام صدق می کند؛ زیرا نوعی یاری کردن، محبت زبانی و قضاء حاجت است.


چشم به راه شماره 14 – دعا کننده بر تعجیل فرج، در قیامت به شفاعت امام زمان علیه السلام نائل می شود (قسمت دوم)

روز قیامت یک نفر به نزد مومن شیعه می آید و می گوید: برای من شفاعت کن. می گوید: چه حقی بر من داری؟ جواب می دهد: یکروز به تو آب نوشاندم، دیگری می گوید: در یکروز گرم از سایه دیوار من استفاده کردی، دیگری می گوید: تو را خوشحال کردم و… همه یادشان می آید.

وقتی وضع مومن باکسی که رابطه جزئی با او دارد چنین باشد، بدون تردید مولای ما حضرت صاحب الزمان علیه السلام در حق کسی که پیوسته برای آن حضرت دعا کند؛ شفاعت می کند و او را در عذاب قیامت رها نمی سازد، زیرا دعا از روابط مهم و ریسمانهای محکم است که نشانه محبت و از اقسام یاری و انواع خدمت به آن حضرت است.


چشم به راه شماره 13 – دعا کننده بر تعجیل فرج، در قیامت به شفاعت امام زمان علیه السلام نائل می شود (قسمت اول)

معنی شفاعت: اینکه شخصی از مافوق خود خیر و نیکی یا اسقاط عقوبت ویا زیاد نمودن ثواب را درخواست کند. اگر شفاعت برای اهل طاعت باشد، معنایش درخواست فزونی پاداش و بالا رفتن درجات است و اگر برای اهل گناه باشد، طلب عفو و مغفرت از لغزش هاست.

برای نیل به شفاعت شافعان در روز قیامت، لازمست رابطه ای میان شفیع و مشفوع له در دنیا بوده باشد، مثل اینکه خدمت یا کمک یا برآوردن حاجت یا دعا کردن یا اظهار محبت خالصانه یا دفع اذیت نسبت به وی انجام گردد.


چشم به راه شماره 12 – دعای بر فرج تعظیم خدا و دین خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله است (قسمت دوم)

قرآن برای مومنین شفا و برای کافرین خسران وزیانست:

وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَهٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ ۙ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا (اسراء /82)

امام زمان علیه السلام برای مومنین هدایت و رحمت و برای کافرین نقمت و هلاکت است. قرآن حجت باقی و پایدار الهی است، امام زمان علیه السلام بقیه الله و حجت پایدار حق است. خداوند رسیدن دست های نجس را به قرآن منع کرده؛ هم چنین دست های ناپاک را از امام عصر علیه السلام دور فرموده است.

هرکس به قرآن معتقد باشد به تمام کتاب های آسمانی اقرار کرده؛ هرکس به امام زمان علیه السلام ایمان داشته باشد، همه امامان را تصدیق کرده است.

قرآن روز قیامت برای خوانندگانش شفاعت می کند؛ امام زمان علیه السلام هم روز قیامت برای پیروانش شفاعت می کند؛ از این رو دعا بر تعجیل فرج، ابتدا تعظیم امام عصر علیه السلام و سپس تعظیم خدا و دین خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله می باشد.


چشم به راه شماره 11 – اداء بعضی از حقوق آن حضرت بر ما

از جمله حقوق مومن بر مومن دیگر دعا کردن برای اوست. علامه مجلسی در بحار ج 74 ص 226 از فقه الرضا روایتی آورده که امام علیه السلام فرمودند: بدان که حق برادران، واجب و فرض است… و توجه به سوی خدا به وسیله دعا کردن برای آنهاست.

در کافی ج2 ص 169 از امام صادق علیه السلام روایت شده: آسانترین حق مسلمان بر مسلمان آن است که آنچه برای خودت دوست می داری برای برادرت هم دوست بداری و آنچه برای خودت بد میدانی برای او بد بدانی.

از خشمگین ساختن او اجتناب ورزی و موجبات خرسندی اش را فراهم سازی، امرش را اطاعت نمائی و او را با جان و مال و دست و پایت کمک کنی….

بدون تردید این حقوق برای مولای ما حضرت صاحب الزمان علیه السلام مسلم است زیرا ایمان او از هر مسلمانی کامل ترست و دعای در حق او اطاعت امر و کمک کردن او به زبان است.


چشم به راه شماره 10 – اداء بعضی از حقوق آن حضرت بر ما 

 حق عالم بر متعلم امام زمان علیه السلام و پدران طاهرین ایشان راسخین در علم هستند، چنانکه در چند روایت از امام صادق علیه السلام آمده و نیز خداوند متعال دستور فرموده تا مردم هر چه می خواهند از خاندان وحی بپرسند.

«فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِن کُنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ» (سوره انبیاء آیه 7)

حق امام بر رعیت: از امیرالمومنین علیه السلام روایت شده است: به تحقیق خداوند متعال برای من بر شما حقی قرار داد به اینکه مرا ولی امر شما نموده… پس مهمترین چیزی که خداوند از جمله حقوق فرض کرده، حق والی و زمامدار بر رعیت است


چشم به راه شماره 9 – اداء بعضی از حقوق آن حضرت بر ما

حق آقا و ارباب بر بنده در زیارت جامعه در مورد امامان علیهم السلام آمده است: «وَ سّادَهِ الْوُلاهِ» و سیدهای والیان امر… معنی سیادت آن بزرگواران این است که، آنها در تمام امور از خود ما اولی و شایسته تر هستند، هم چنانکه خداوند متعال فرموده: “النبی اولی بالمومنین من انفسهم


چشم به راه شماره 8 – اداء بعضی از حقوق آن حضرت بر ما

حق خویشاوندی پیغمبر صلی الله علیه و آله قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبَىٰ بگو که من از شما بر تبلیغ رسالت، توقع مزدی ندارم جز اینکه در مورد خویشاوندانم مودت ورزید
( سوره شوری آیه 23)

حق منعم بر متنعم وحق واسطه نعمت، تمام بهره ها و استفاده هایی که به مردم می رسد، به برکت وجود امام آن زمان است. در زیارت جامعه در باره امامان علیهم السلام می خوانیم: ” و اولیاء النعم” در کتاب دارالسلام به نقل از بصائر الدرجات از ابوحمزه روایت کرده که امام سجاد علیه السلام به ابو حمزه فرمودند: ای ابوحمزه پیش از طلوع آفتاب نخواب که برایت خوش ندارم، خداوند در آن وقت روزی های بندگان را تقسیم می کند و بر دست ما آنها را جاری می سازد…


چشم به راه شماره 7 – اداء بعضی از حقوق آن حضرت بر ما

ابتدا به طور اجمال به این حقوق اشاره می کنیم:

1. امام زمان علیه السلام و پدران بزرگوارشان علیهم السلام واسطه رساندن فیوضات الهی به سایر مخلوقات هستند و در دعای ندبه به همین معنی اشاره شده: «أَیْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَیْنَ الْأَرْضِ وَ السَّماءِ» کجاست آن وسیله ای که فیوضات آسمان را به اهل زمین می رساند.

2. دوم حق بقاء در دنیا
امام صادق در الغیبه نعمانی؛ باب 10 ص 141 فرموده اند: «…لَوْلا الْحُجَّهُ لَسَاخَتِ الارْضُ بِاَهْلِهَا…» اگر زمین از حجت خدا خالی بماند اهلش را فرو می برد…


چشم به راه شماره 6 – نجات از فتنه های آخرالزمان

رئیس المحدثین شیخ صدوق در کتاب کمال الدین ج 2 ص 384 از احمدبن اسحاق چنین آورده: بر امام عسکری علیه السلام وارد شدم تا از جانشین آن حضرت بپرسم. امام، در حالی که کودک سه ساله ای را که مانند ماه شب چهارده می درخشید به من نشان دادند و فرمودند: ای احمد بن اسحاق!…به خدا قسم غایب می شود غایب شدنی که در آن زمان از هلاکت نجات نمی یابد مگر کسی که خداوند عزوجل او را بر اعتقاد به امامتش ثابت بدارد و در دعا کردن برای تعجیل فرجش توفیق دهد.


چشم به راه شماره 5 – رنجش و وحشت شیطان

دعا کردن برای تعجیل فرج، مایه فزع و ناراحتی شیطان لعین و دوری او از دعا کننده می شود؛ زیرا این عمل شریف عبادت ارزنده ای است که موجب کمال ایمان و تقرب به درگاه پروردگار سبحان است. واضح است هرچه مومن به درگاه خداوند نزدیکتر شود، شیطان از او دورتر و بیزارتر می شود؛ زیرا هر چیزی که در این عالم هست به جنس خود تمایل دارد.

جمله ذراتی که در ارض و سماست****جنس خود را همچو کاه و کهرباست

اگر شیاطین اطراف دل های بنی آدم نمی گشتند، آنها ملکوت آسمان را می نگریستند.
(بحارالانوار، ج 70 ص 59)


چشم به راه شماره 4 – احیاء امر امامان علیهم السلام

دعا بر تعجیل فرج زنده کردن امر امامان معصوم علیهم السلام است. از امام رضا علیه السلام منقول است که: هر کس در مجلسی که امر ما احیا می شود بنشیند، دلش نمی میرد روزی که دلها می میرند.
(بحار الانوار، ج 44 ص 278)

هم چنین امام صادق علیه السلام فرمودند: یکدیگر را ملاقات کنید و علم را برای یکدیگر بازگو نمایید که با حدیث، دل های زنگار گرفته جلا می یابد وبه حدیث، امر ما احیا می شود و هر که امر ما را احیا نماید، خدایش بیامرزد.


چشم به راه شماره 3 – اظهار محبت باطنی

محبت بسان درخت پر برگ و باریست که بر شاخه هایش گلهای رنگارنگ نشسته، همانطور که نمی توان درخت را از بروز دادن گلهایش منع کرد، صاحب محبت را نشاید از ظهور آثار آن مانع شد. هرچه درخت بیشتر رشد کند و پرورش یابد گلها و شکوفه هایش فزونتر شود و هرچه محبت و دوستی نیرومند تر گردد، آثار و نشانه های آن بیشتر می شود.

از دلایل فضیلت اظهار محبت به زبان، روایاتی است که در آداب معاشرت با برادران دینی وارد شده. امام صادق علیه السلام می فرمایند: اگر کسی را دوست داشتی او را ازاین امر مطلع ساز که دوستی بین شما را محکمتر می گرداند.
(کافی ج 2 ص 644)

اهتمام ورزیدن به دعا برای تعجیل فرج امام زمان علیه السلام اظهار محبت نسبت به آن جناب است، و سبب می شود که آن حضرت نیز نسبت به دعا کننده دوستی بیشتری پیدا کنند، بلکه موجب محبت پدران بزرگوارشان هم می شود؛ چون دعا کردن برای امام عصر علیه السلام ابراز دوستی نسبت به تمام این خاندانست؛ لذا مایه جلب عنایت و محبت آنان می گردد.


چشم به راه شماره 2 – زیاد شدن نعمت

وجود امام زمان علیه السلام نعمت است. در غایت المرام ص 259 از دو تفسیر عیاشی و قمی از امیر مومنان علیه السلام آمده که درباره آیه هشتم سوره تکاثر فرمود:

تکاثر ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ یَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِیمِ سوره تکاثر / 8

ما نعیم هستیم. نعیم سیب و گلابی و خانه و مرکب نیست؛ خداوند به بندگانش بوجود ما عنایت فرمود، و به ما آنان را به اسلام هدایت کرد و آنها را برادر ساخت پس از آنکه دشمن بودند و خداوند از حق نعمتی که بر مردم عنایت فرموده و آن پیامبر و خاندان اوست ازآنان سوال می نماید.

شکر نعمت واجب است:

«… وَاشْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّـهِ إِن کُنتُمْ إِیَّاهُ تَعْبُدُونَ» سوره نحل / 114

شکر نعمت مایه افزونی آن است:

«…لَئِن شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ» سوره ابراهیم / 7

شکر یعنی احسان کردن در مقابل احسان و یکی از اقسام شکر، شکر به زبان و بازگو نمودن نعمت و دعا برای بقاء آن است


چشم به راه شماره 1 – چگونه با دعا برای فرج امام زمان علیه السلام برای خودِ دعا کننده فرج حاصل می شود؟

به برکت این دعا، به آرزوهای دنیایی و خواسته هایی که در راه آنها تلاش می کند خواهد رسید؛ زیرا این دعا وسیله هرگونه خیر و صلاح است. خداوند به برکت این دعا به جای امیدی که دارد، از او هم و غم را دور می سازد و حاجتش را بر می آورد، زیرا کمک به مظلوم سبب یاری خداوند به کمک کننده است. خداوند صبر و استقامت در محنت ها و سختی ها را به او عنایت فرماید و دشواری ها را بر او آسان سازد.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا