بنر واقعه مباهله – سند حقّانیت پیامبر صلی الله علیه و آله

بنر واقعه مباهله – برجسته‌ ترین فضایل حضرت علی و اهل بیت علیهم السلام

بنر واقعه مباهله برای حادثه‌ ای به نام مباهله که در تاریخ اسلام رخ داده طراحی شده است. از برجسته‌ ترین فضایل حضرت علی و اهل بیت علیهم السلام و سند حقّانیت پیامبر صلی الله علیه و آله که، مربوط به سال‌ های پس از فتح مکّه و مکاتبات پیامبر اسلام با سران ادیان و قبایل و زمامداران برای پذیرش اسلام بود. از جملۀ نامه‌های رسول خدا صلی الله علیه و آله به مسیحیان نجران (منطقه‌ای بین حجاز و یمن) بود که آنان را به خداپرستی و ولایت خداوند دعوت کرد.

 هیئت بلند پایه‌ ای از سوی آنان به مدینه آمد و چون در گفتگو های شفاهی به نتیجه‌ ای نرسیدند، به پیشنهاد پیامبر، مباهله را پذیرفتند

﴿فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءکُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَهَ اللَّهِ عَلَى الْکَاذِبِینَ﴾. سوره آل عمران

روز موعود، مصادف با ۲۴ ذی حجّه بود. تعداد مسیحیان را ده‌ ها نفر (تا هفتاد نفر) نقل کرده‌اند که با هیئتی آراسته و باشکوه وارد مدینه شده بودند. قرار بود در روز تعیین‌شده برای مباهله، هردو گروه، طرف مقابل را نفرین کنند که اگر باطل و ظالمند دچار غضب الهی شوند.

مسیحیان چون دیدند پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله تنها با چند تن از نزدیکترین افراد خویش (علی، فاطمه زهرا، حسن و حسین علیهم السلام) با حالتی سرشار از خشوع آمده است، از مباهله بیمناک شدند و او را صادق یافتند، و الاّ نزدیکترین افراد اهل بیت خود را در معرض خطر قرار نمی‌داد.

با آن حضرت صلح کردند و قرار دادی مبنی بر پرداخت جزیه به حکومت اسلامی امضا کردند که داستان آن مفصّل است. این حادثه، موقعیّت والای اهل بیت علیهم السلام را نزد خدا نشان می‌دهد و از فضایل روشن علی بن ابی طالب علیه السلام است که در آیه، جان پیامبر به شمار آمده است و نشان می‌ دهد که او افضل صحابه است.

وقتی مأمون از امام رضا علیه السلام خواست که بزرگترین فضیلت حضرت علی علیه السلام را بیان کند، حضرت به این فضیلت اشاره فرمود، چونکه پیامبر برترین آفریدۀ خداست، علی علیه السلام هم در این آیه همچون جان رسول خدا صلی الله علیه و آله به شمار آمده است.

داستان مباهله در منابع تاریخی و حدیثی مفصّل آمده است، آنچه گذشت اشاره‌ ای فشرده به آن حادثۀ فضیلت‌ آفرین برای امیرالمؤمنین علیه السلام و اهل بیت پیامبر بود و اینکه امام علی علیه السلام در این آیه مصداق “أنفسنا” (جان ما، خود ما) به شمار آمده است. پیامبر خدا با تعابیر مختلفی به یکی بودن در فضایل و پیوند عمیق او با امیرمؤمنان تصریح فرموده است. (کتاب جواهر الکلام /سید علی میلانی)

جهت مشاهده بنر واقعه مباهله بر روی تصاویر کلیک کنید.

برای دانلود فایل بنر استند 2 متر در 90 و بنر علی جان من (zip) کلیک کنید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا