سخنرانی معرفت امام عصر علیه السلام – سخنرانی نیمه شعبان

سخنرانی معرفت امام عصر علیه السلام (ایمان و باور قلبی به امام عصر علیه السلام)

در سخنرانی معرفت امام عصر علیه السلام سخنران بیان میکند برای رسیدن به اطمینان قلبی یعنی بالاترین مرحله شناخت باید درجه از معرفت دست یافت.

متن سخنرانی معرفت امام عصر علیه السلام 

یک چشم زدن غافل از آن ماه نباشیم *** شاید که نگاهی کند آگاه نباشیم

سخن در باب شناخت و معرفت امام زمان علیه السلام است. معرفتی که آنقدر اهمیت و اعتبار دارد که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در این رابطه فرمودند:” هرکس بمیرد در حالی که امام زمانش را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت مرده است (1)”.

لذا لازم و ضروری است که هر انسانی در حد توان و دانش خویش این معرفت و شناخت را گسترش داده و بتواند با عنایت به احادیث و روایات و آیات قرآن بینشی صحیح در رابطه با امام زمان علیه السلام بدست آورد.

بخش اول سخنرانی معرفت امام عصر علیه السلام – معرفت نظری و معرفت عملی

با نگرش به آیات قرآن و احادیث مربوط به بحث معرفت امام زمان علیه السلام می توان معرفت امام را به دو بخش کلی تقسیم نمود:

  1. دانستنی ها یا (معرفت نظری)
  2. ایمان و باور قلبی (معرفت عملی)

در رابطه با دانستنی ها یا معرفت نظری نکته قابل توجه در این زمینه این است که معرفت نظری به طور تنها و بدون ایمان و باور قلبی به هیچ وجه کافی نیست. زیرا چه بسا افرادی که شناخت و آگاهی نظری از امام زمان علیه السلام را در سطحی وسیع دارا هستند لیکن هیچگونه ایمان و باوری به او نداشته حتی در پاره ای موارد منکر وی نیز می باشند.

معتقدین به امام زمان علیه السلام وظیفه دارند با آموختن مطالب مربوط به آن حضرت و عمل به آموخته ها با رعایت تقوی و پاکدامنی در این مسیر هرچه پیشتر روند و با دوبال علم و عمل در آسمان ولایت آن امام به پرواز در آیند تا به سان مؤمنین راستین و منتظران حقیقی اویند از مردمان هر زمانی برترند زیرا که خداوند تبارک و تعالی به ایشان چنان عقل و خردی عطا فرموده که غیبت در نزد ایشان به سان ظهور آشکار است.(2)”

برای پرداختن به معرفت قلبی یا ایمان و باور قلبی به وجود مقدس امام زمان علیه السلام توجه به این امر مهم ضروری است که معنای صحیح غیبت چیست؟ باید دانست که غیبت امام زمان علیه السلام هرگز بدین معنی نیست که ایشان در روی این زمین و در میان مردم حاضر نبوده و از احوال و اعمال آنها بی اطلاع است، بلکه حضرت مانند سایر مردم روی همین زمین زندگی می کند و از اعمال و رفتار و احوال ایشان کاملا” مطلع و آگاه است.

امیرالمؤمنین علیه السلام دراین زمینه می فرمایند:” قسم به پروردگار علی! هنگام غیبت که مردمان دچار گمان های باطل شده اند، حجت خدا در میان آنهاست و در کوچه و بازار آنها گام برمی دارد و بر خانه های ایشان وارد می شود و در شرق و غرب جهان به سیاحت می پردازد، گفتار ایشان را می شنود و به اجتماعات آنها وارد گشته به ایشان سلام می نماید.(3)”

و امام صادق علیه السلام می فرمایند:” صاحب این امر در بین مردم رفت و آمد می کند در بازارهایشان راه می رود و بر فرش هایشان قدم می گذارد(4)”. و نیز خود حضرت در این زمینه می فرماید: ” ما از اوضاع و احوال شما کاملا” با خبر هستیم و کوچکترین چیزی از اخبارتان از ما پوشیده نیست … ما در مراعات حال شما کوتاهی نمی کنیم و یاد شما را هیچگاه از خاطر نمی بریم(5)”.

احادیث در این زمینه بسیار فراوان است و به همین خاطر بسنده می کنیم.

نکته دوم

اینکه غیبت و پنهان زیستی امام زمان علیه السلام به هیچ وجه مانع بهره وری و استفاده شیعیان از آن وجود بزرگوار نمی باشد.

رسول گرامی اسلام صلی الله  علیه و آله و سلم فرمودند:” قسم به آنکه مرا به پیامبری برانگیخت مردمان در زمان غیبت او همانطوری که از خورشید پشت ابر بهره می گیرند از نور ولایتش روشنی گرفته و از وجودش منتفع می شوند.(6)”

با توجه به این تعلیم ارزشمند نبوی، وظیفه ما به دست آوردن راههای بهره وری و طلب نور می باشد. ایجاد پیوند معنوی و عرض ارادت و مودت به آستان قدس آن حضرت به هر نحو صحیح موجب می شود تا مفهوم بهره وری از خورشید پشت ابر را به طور روشن تری دریافت کنیم.

از راه های جلب توجه و عنایت بیشتر امام عصر علیه السلام با توجه به بیانات دانشمندان شیعه در این باره(7) می توان به این موارد اشاره داشت:

  1. مقدم داشتن آن حضرت در تمامی دعاها
  2. انجام اعمال مستحبی به نیابت از جانب وی (مانند نمازهای مستحبی، زیارت مشاهد ائمه علیه السلام و قرائت قرآن).
  3. دستگیری از ضعفای شیعه
  4. دادن صدقه برای سلامتی او و شیعیانش
  5. دعای بر تعجیل فرج
  6. قصد جدی برای یاری امام زمان در زمان ظهور
  7. و از همه مهم تر انتظار فرج

و بطور خلاصه همانطوری که آن حضرت خود در توقیعی به شیخ مفید فرموده اند:

” پس هرکس از شما باید بدانچه او را به محبت و دوستی ما نزدیک می کند عمل کرده، از آنچه موجب ناراحتی و نارضایتی ما می شود دوری و اجتناب نماید.” (8) از دیگر راههای مهم بهره وری و انتفاع از امام زمان علیه السلام توسل و استمداد در تمامی امور کوچک و بزرگ مادی و معنوی به آن وجود مقدس است.

بخش دوم سخنرانی معرفت امام عصر علیه السلام – القاب امام زمان علیه السلام

به القاب و اسامی آن حضرت که از متون زیارتی ایشان از کتاب مفاتیح الجنان انتخاب شده توجه نمایید:

  1. سفینه النجاه (کشتی نجات)
  2. علم الهدی (پرچم هدایت)،
  3. هادی (هدایتگر)،
  4. معدن العلوم النبویه (گنجینه دانش های نبوی)،
  5. الرحمه الواسعه (رحمت فراگیر)،
  6. کاشف البلوی (برطرف کننده بلاها)
  7. مفرج الکرب (گشاینده گرفتاری)،
  8. ولی الناصح (دوست و سرپرست خیرخواه) و ….

با دقت در معانی این اسامی به روشنی درمی یابیم که هرکدام از آنها نمایانگر کمالی از کمالات وجودی آن حضرت و فقر و نیازی از نیازهای ماست. غیبت امام زمان علیه السلام هیچگاه مانع ازبهره وری او در راستای امور فوق، در جهت برطرف کردن فقر و نیاز ما شیعیان نخواهد بود و آن حضرت در دوران غیبت همواره به برطرف کردن حوایج شیعیان در رابطه با این امور می پردازند.

بنابراین” … غیبت حجت خدا، غیبت کلی نیست بلکه این غیبت غیبتی جزیی است یعنی غیبت در شأنی از شؤون ولایت و آن شأن معاشرت با مردم و هدایت مستقیم اجتماع بشری و تشکیل حکومت حقه است و حضرتش در دیگر شؤون حاضر است و نافذ و فعال.”(9)

آری آن امام رئوف و مهربان که از احوال شیعیان کاملا” آگاه است و نسبت به ایشان مشفق و دلسوز، اگر گرفتاری و حاجتمندی او را از عمق جان بخواند و به او متوسل شود با دست گره گشایش، گره از کار او خواهد گشود زیرا که او الرحمه الواسعه (رحمت فراگیر)، غیاث المضطر المستکین (فریاد رس افراد درمانده و بیچاره)، کاشف البلوی (برطرف کننده بلاها) و مفرج الکرب (گشاینده گرفتاری) است.

برای آن که ایمان و باور ما نسبت به این کمال وجودی امام زمان علیه السلام هرچه بیشتر شود باید عملا” در این راه قدم بگذاریم و در مشکلات کوچک و بزرگ مادی و معنوی به صاحب و مولای خود حضرت بقیه الله علیه السلام متوسل شویم تا مزه شیرین لطف و عنایت حضرت را با تمام وجود احساس نماییم. از دیگر موارد بسیار مهمی که همگی شیعیان باید در آن مورد دست توسل به دامان امام زمان علیه السلام بزنند موضوع حفظ دین و باقی ماندن در مسیر صراط مستقیم است که در ایام غیبت به راستی دینداری سخت تر از نگاه داشتن پاره ای آتش در کف دست می باشد.

همچنین حل مشکلات علم و دین و پی بردن به معارف اصیل اسلامی و شیعی در غوغای پر سر و صدای حکایت و نظریات که به راستی انسان را دچار تحیر و سرگردانی می کند تنها با توسل و استمداد از او که کشتی نجات و پرچم هدایت و معدن علم نبوی است ممکن و میسر می گردد.(10)

و چون امام زمان علیه السلام ناظر کردارهاست مردم معتقد، از گناه و خلافکاری چشم می پوشند و راه صلاح و تقوی در پیش می گیرند و ظرف وجود خود را آماده پذیرش توجهات امام زمان علیه السلام می نمایند و هرچه بیشتر در انجام اعمالی که آنها را به حضرتش نزدیک تر می کند می کوشند و از کارهایی که آنها را از او دور می نماید پرهیز می نمایند.

آری برای شیعه معتقد به امام زمان علیه السلام از روز روشن تر است که وجود امام زمانش برای او فوائد بی شمار دارد واصلا” هر نعمتی که او از آن برخوردار است به یمن وجود آن حضرت و برکت توجه ایشان می باشد. لیکن سؤالی که هر شیعه امام زمان علیه السلام باید همواره از خود بپرسد این است که:  ” من برای امام زمانم چه فایده ای دارم؟….”

  1. اصول کافی، ج2، ص 208، حدیث
  2. کمال الدین شیخ صدوق، باب 3، حدیث 2
  3. روزگار رهایی(کامل سلیمان-مترجم: علی اکبرمهدی پور)ج 2- بخش 5 به نقل از غیبت نعمانی ص 73
  4. بحارالانوار(علامه مجلسی)ج52 ص 154
  5. بحارالانوار.ج53،ص 174، از توقیع آن حضرت به شیخ مفید
  6. بحارالانوار –ج52،ص 93
  7. به کتابهای “پیوندمعنوی با ساحت قدس مهدوی” تکالیف41،43،47،48، کتاب مکیال المکارم ج2، آفاق انتظار (نشرآفاق)، خطابه سوم ومعروف امام عصرعلیه السلام (سید محمد بنی هاشمی) از ص 219 به بعد مراجعه شود.
  8. بحار الانوار، ج53، ص 176
  9. خورشید مغرب (محمدرضا حکیمی) ص 184
  10. برای نمونه به کتاب ملاقات و وصایا (سیدجمال الدین حجازی) ص 153 به بعد و شرح و حال میرزا مهدی اصفهانی مطالعه شود

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا