روضه محرم شب هفتم [ دهه سوم محرم 1444 هجری قمری ]

روضه محرم شب هفتم [ دهه سوم محرم 1444 هجری قمری ]

روضه محرم شب هفتم پیرامون نفخ صور احیا بود که بواسطه آن، از اول تا آخر تمام موجودات در صحرای محشر حاضر می‌شوند و پاسخگوی اعمال‌شان هستند. 

روضه شب هفتم


متن سخنرانی شب هفتم

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه

بحث ما در این شب‌ها، پیرامون نفخ صور احیا بود که بواسطه آن، از اول تا آخر تمام موجودات در صحرای محشر حاضر می‌شوند و پاسخگوی اعمال‌شان هستند. در این هیاهو عده‌ای هستند که پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله درباره آن‌ها می‌فرمایند: آن عده نمی‌توانند با سیمای آدمی وارد صحرای محشر شوند؛ جماعت سخن‌چین و جماعتی که مال‌شان حلال نیست، از این عده هستند!

سخن‌چینی در قرآن

در قرآن می‌خوانیم: ویل لِکلِ هُمزه لمزه جایگاهی مخصوص در جهنم وجود دارد، برای عده‌‌ای که اهل عیب‌جویی و سخن‌چینی هستند!

قرآن کریم همسر ابولهب را ملعون خوانده و او را جابجا کننده هیزم می‌خواند؛ زیرا یکی از خصوصیات این زن، بردن اخبار بین دو طرف بوده و به همین دلیل مورد لعن قرار گرفته است.

دسته دومی که از صورت آدمی در صحرای محشر بهره‌ای ندارند، گروهی هستند که لقمه‌شان پاک نیست. ما دو نوع لقمه داریم: یک لقمه طیب و یک لقمه حلال. لقمه طیب لقمه‌ای است که حتی بطن لقمه هم حلال است. از مصادیق لقمه طیب می‌توان به خوردن آب سقاخانه امام رضا علیه السلام و پذیرایی عزای سیدالشهدا علیه السلام اشاره کرد.

در مذمت خمس ندادن

در وسائل الشیعه، جلد ششم، صفحه ۳۳۸ بیان شده که امام صادق علیه السلام فرمودند: کسی که حساب سال ندارد و خمس در مالش هست و در عین حال وجدان درد هم نداشته باشد، بهترین راه فرارش این است که به علت‌ها و دلیل‌ها رو می‌آورد. (مانند زمان ما که می‌گویند اصلاً خمس در کجای قرآن آمده؟!)

امام باقر علیه السلام می‌فرمایند: اگر کسی با پول خمس نداده چیزی بخرد، خداوند به هیچ وجه عذرش را نمی‌پذیرد.

شبهه‌ای در این روزها مطرح شده که می‌گویند امام زمان علیه السلام فرمودند: من خمس را به شیعیان بخشیدم. و از این استنباط می‌کنند که نیاز به خمس دادن در زمان غیبت حضرت نیست!!! اما عبارت حضرت فقط در بحث کنیز آمده و می‌فرمایند: کنیزها را بخشیدم. خودشان فرمودند: این کار را کردم تا نطفه‌ها مشکل‌دار نشوند.

نکته: فردی به یکی از ائمه رجوع کرد و گفت: می‌دانم شما آنقدر کریم هستید که حق خودتان را می‌بخشید. امام فرمودند: حتی اگر ما هم ببخشیم، خدا از حق امام نمی‌گذرد!

در روایت، پاداش کسی که یک ششم لقمه حرام را ترک کند، هفتاد هزار حج با پول پاک و مقبول است!

با اینکه روایات بسیاری در فضیلت صله رحم آمده و حتی در جایی روایت شده که دو گناه است که خانه را ویران می‌کند: 1- قطع صله رحم 2- قسم دروغ؛ اما خداوند صله رحم و حج فردی که مال او حرام است را قبول نمی‌کند.

پیشنهاد: چند اصل را در فروش اجناس‌مان رعایت کنیم:

  1. مشتری را در رودروایسی نگذاریم.
  2. از جنس‌مان الکی تعریف نکنیم.
  3. مشتری را مجبور به خریدن نکنیم.
  4.  قسم راست برای به دست آوردن پول نخوریم.

فضیلت کربلا رفتن

شیخ جعفر شوشتری در کتاب خود نقل می کنند که به کسانی که می‌گویند چرا فضیلت کربلا رفتن از خانه خدا رفتن بیشتر می‌دانید؟ بگویید: اباعبدالله علیه السلام ، ثارالله هستند و کعبه بیت الله است. معلوم است که فضیلت خون خدا، بیشتر از خانه خداست.

اما با وجود این همه فضائل برای رفتن به زیارت سیدالشهدا علیه السلام ، اگر مال کسی حرام باشد و با آن مال به زیارت اباعبداللهG برود، زیارت او مقبول نیست.

  1. اربعین در قرآن

آیه ۱۲۰ سوره توبه: اگر پیاده‌روی دسته جمعی غیض کفار را تحریک کند، هرکس این عمل را انجام دهد، ما برای او عمل صالح منظور می‌کنیم. پس نتیجه می‌گیریم که از مصادیق عمل صالح، زیارت اربعین است.

نکته‌های بسیار مهم زیارت عاشورا: ما در زیارت عاشورا سه دسته را لعن می‌کنیم که لعن آنها هم سطح با لعن شمر و عمر سعد لعنت الله علیهما شمرده شده:

  1. خداوند لعنت کند کسانی که زین‌ها را به اسب‌ها بستند.
  2. کسانی که نمی‌توانستند کاری کند، اما لگام بر دهن اسب‌ها زدند.
  3.  شرایط را فراهم کردند.

حال اگر دقت کنیم، می‌توانیم عکس اینها را در زیارت سیدالشهدا علیه السلام انجام داده و در فیض اربعین سهیم شویم:

  1. تجهیز کردن زائران
  2. جواب دادن به دشمنان اهل بیت علیهم السلام در فضای مجازی
  3. شرایط را برای زائران فراهم کردن
دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا