روضه محرم شب هشتم [ دهه سوم محرم 1444 هجری قمری ]

روضه محرم شب هشتم [ دهه سوم محرم 1444 هجری قمری ]

روضه محرم شب دهم در مورد روز حشر هست، که فرمودند در روز حشر عده‌ای هستند که خود را مسلمان می‌پنداشتند اما در گروه مسلمانان نیستند و خداوند اجازه نمی‌دهد با سیمای آدمی محشور شوند!

روضه شب هشتم


متن سخنرانی شب هشتم

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه

موضوع بحث‌مان را به روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله اختصاص دادیم که در بیانی فرموده بودند: در روز حشر عده‌ای هستند که خود را مسلمان می‌پنداشتند اما در گروه مسلمانان نیستند و خداوند اجازه نمی‌دهد با سیمای آدمی محشور شوند!

پیرامون بحث نفخ صور و وارد شدن به صحرای محشر، روایتی از امیرمؤمنان علیه السلام نقل کردیم که فرموده بودند: در آن روز حتی اگر پای‌تان به زمین برسد، خوشحال می‌شوید! جماعتی که در روز محشر از سیمای آدمی هم محرومند، دو دسته هستند:

1- سخن‌چینان

امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: یک سوم از عذاب برزخ برای سخن‌چینان است.

در روایت‌ها به ما سفارش شده که اگر کسی نزد ما غیبت شخصی را کرد، غیبتش را رد کنیم و با او عبوس برخورد کنیم. برای رفتار با جماعت سخن‌چین هم، این نوع برخورد سفارش شده است. به طور مثال شخصی به نزد امام سجاد علیه السلام آمد و از دوستش پیش حضرت سخن‌چینی کرد.

امام با چهره گرفته به او فرمودند: حق برادری را ضایع کردی! و بعد با گروهی از اصحاب که آن شخص هم در بین آنها بود، به نزد فردی رفتند که پشت سر حضرت حرف زده بود. به او فرمودند: شنیده‌ام که در مورد من اینطور بیان کردی، اگر حرف‌های تو راست است که خدا از سر تقصیرات من بگذرد و اگر حرف‌های تو اشتباه است، من از تو گذشتم!

2- افرادی که مال‌شان حرام است.

نکته قابل توجه فروشنده‌ها: اگر به عنوان مالیات پولی را بیشتر از مشتری خود می‌گیرید ولی آن پول را در زندگی خود بیاورید، حرام مرتکب شده‌اید.

نکته: از روایات اینگونه متوجه می‌شویم که امکان ندارد کسی از لقمه حرام بیشتر از روزی‌اش بخورد.

 ما دو قِسم رزق داریم:

رزق مشروط: به این معنی است که آن رزق مشروط به چند شرط به ما می‌رسد: مثلاً بیدار ماندن بین الطلوعین، وادار نکردن همسر (خانم) به کار اقتصادی، مقید بودن به نماز اول وقت و …

رزق محکوم: به این معنی است که خداوند نسبت به تلاش و سعی و کار فرد روزی‌اش را می دهد و حتمی است. در شب قدر مشخص شده. نکته: عاملی هست که حتی می‌تواند رزق محتوم را کم کند! در کتاب کافی، جلد ۵ صفحه ۸۰ از امام باقرعلیه السلام روایتی داریم که می‌فرمایند: هر کس رزقی دارد که خداوند رسیدن آن رزق را به بنده‌اش واجب کرده و از حتماً باید از راه حلال به او برسد. امتحانی که خداوند در این راه قرار داده، این است که فرد در راه رسیدن به این رزق محتوم و حلال، گذرش به حرام بیفتد و کافیست شروع کند به خوردن این مال حرام. تقاصش این است که به همان مقداری که از حرام خورده، از رزق محتومش کم شود.

آثار لقمه حرام

گروهی نزد امام رضا علیه السلام آمدند و گفتند: ما را موعظه‌ای کنید. حضرت فرمودند: کسی که بتواند از مال حرام مقداری جمع کند، خداوند آن شخص و آن مالی را که جمع کرده، در جهنم قرار می‌دهد. آنها گفتند: می‌شود بیشتر توضیح دهید؟ حضرت به زبان خودشان فرمودند: از باد آید و به دم شود!

تأثیر بر تمایلات

روایت است که لقمه حرام در تمایلات شما تأثیر می گذارد. همانطور که فرمودند تحول جدی را از رئیس اعضا یعنی قلب شروع کنید. در روایات سفارش کرده‌اند از مال حرام بپرهیزید که لقمه حرام بر روی تمایلات شما و قلب شما تأثیر می‌گذارد.

 امام حسین علیه السلام در روز عاشورا فرمودند: اینها حتی میل ندارند صدایم را بشنوند و مشکل‌شان این است که شکم‌هایشان از حرام پر شده. 

تأثیر بر نسل انسان

دومین تأثیر لقمه حرام، در نسل انسان است. علما با استنباط از روایات می‌فرمایند: اگر می‌خواهید تربیت بچه‌هایتان را شروع کنید، باید قبل از تولد بچه دست به عمل بزنید و از لقمه‌هایتان شروع کنید!

اهمیت لقمه حرام به حدی است که وقتی مهدی عباسی از شریک بن عبدالله که فرد ولایتمداری بود، خواست قاضی شهر شود و یا مربی بچه‌های او را قبول کند، زمانی که قبول نکرد، او را دعوت به شام کرد و به او لقمه حرام داد. بعد گفت: کارش تمام است!

نکته: اگر کسی با مال حرام صدقه بدهد، خداوند صدقه را هم قبول نمی‌کند.

یکی از مصادیق صدقه، صله است که حضرت فرمودند: غیر از امور واجبی که بر گردن‌تان است و انجام می‌دهید، مالی برای نشر معارف ما اهل بیت علیهم السلام هم کنار بگذارید. یکی از مصادیق صدقه، کمک به زائرانی‌ست که در دهه آخر صفر به سمت مشهد حرکت می‌کنند.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا