عزاداری حسینی – پرسش و پاسخ محرم

عزاداری حسینی (آیا عزاداری باعث افسردگی میشود)

در پرسش و پاسخ عزاداری حسینی و روضه خوانی به این سوال که: چرا بر انجام مراسم عزاداری و روضه خوانی که نتیجه اش افسردگی و جمود است این قدر اصرار می کنید؟ پاسخ داده شده است به فایل تصویری و متن مراجعه کنید.

فایل تصویری پرسش و پاسخ عزاداری حسینی

متن سخنرانی پرسش و پاسخ عزاداری حسینی

بسم الله الرحمن الرحیم

 سلام و درود بر شما، این که عزاداری می کنید و موجب افسردگی خود و دیگران می شوید در طول تاریخ موجب خمود و جمود رکود شیعیان می شود یا اینکه شیعیان مدام و ایام زیادی از سال را برای امام حسین علیه السلام عزاداری می کند گریه می کند باعث افسردگی شما می شود و این افسردگی در حرکت شما و سیر شما رکود و سکون ایجاد می کند.

این سوال و این شبهه در فضاهای مختلفی نشر می‌شود باید به اصل سوال وارد شویم قبل از اینکه جواب بدهیم این سوالات را از جملات بازخوانی کنیم بعضی از سوالات کامپلت کوئزشن است سوال های درهم پیچیده شده است.

قبل از پاسخ دادن باید سوال را حلاجی کنیم یک افسردگی چیست کی افسردگی به بار می نشیند آیا هر عزاداری و سوگواری موجب افسردگی است عزاداری و سوگواری را به دو بخش تقسیم می کنیم گاه کسی ذلیل است بر سر او خورده است حق او را گرفته‌اند، آه ندارد با ناله سودا کند، از سر ضعف از سر بیچارگی دستش به جایی نمی‌رسد داد و فریاد می کنید افسردگی دارد عزاداری میکند بر سر و سینه میزند.

این یک دست عزاداری و سوگواری و افسردگی است اما گاه کسی عزاداری که می کند عزاداری او از ذلت نیست از سر رسالت است عزاداری او تعزیه سوگواری او به مثابه یک رسالتی است که بر دوش او قرار داده شده است در طول تاریخ این رسالت حرکت می‌کند.

شیعه حضرت اباعبدالله علیه السلام عزاداری می کند تا به جایی برسد و نه اینکه در جایی بنشیند عزادار در حال حرکت است برای این است که عزاداران سیدالشهدا علیه السلام از خانه بیرون می آیند در شهر و خیابان حرکت می کنند و این حرکت معنای دارد.

عکس آنچه که می فرمایید از عزاداری موجب افسردگی میشود عزاداران سیدالشهدا علیه السلام به حرکت می‌افتد آنها از سکون و قعود به جوشش تبدیل می کنند حیات خودشان را به کجا حرکت می‌کنند به کدام سو حرکت می کند به سوی یک صبح به سوی یک افق به سوی یک امید آنها می‌گویند مظلومیت سیدالشهداء علیه السلام را از باب رسالت بر دوش می کشیم و نسل بعد از نسل می آوریم تا به دستان منتقم برسانیم.

 امید ما و حرکت ما به سمت صبح  که الیس صبح قریب دلیل عزاداری ماست این عزاداری حرکت به سمت طلوع است به سمت صبح است، عزاداری می‌کنند تا به ظهور و فرج امام عصر علیه السلام برسند بله اگر عزاداران سیدالشهدا آنچنان که شما تصور می کنید.

در خیمه‌ای بودند و در دخمه بودند و خاک بر سر می‌ریختند و بیچاره بودند هیچ حرکت فرهنگی و اجتماعی نمی داشتند بسا از شما تا حدی می پذیرفتیم، اما وقتی شما جریان شیعه امامیه را در طول تاریخ رصد می کنید، در دل تمام این دشمنی‌ها و ظلم ها و مصائبی که از در و دیوار بر آنها دشمنان باریده اند.

به حفظ حیات خودش به قوام خودش پرتر شدن و قوت خود رسیده است از کدام مسیر حرکت عزاداری عاشورایی را می یابید که این عزاداری از جنس سوگواری های خاک بر سرانه افسردگی آور نیست از جنس حرکت‌های دریایی است موج هاست که دست به دست همدیگر می دهند.

و دریا می شوند از قضا دوست عزیز بدانید نگرانی دشمن هم از همین امواج های متصل به هم است بدان عزیز من اگر قصه عزاداری حسین بن علی علیه السلام جمود و خمود بود این همه دیگران را آزار نمی داد به قطاری که حرکت می کند سنگ می‌زند.

قطاری که گوشه افتاده است مندرس کسی به کار او کاری ندارد قطاری که حرکت می‌کند مسافری می‌برد و سوت میکشد و تندر و قریحه دارد آن در معرض سنگ ها قرار می‌گیرد، قطار عزاداری سیدالشهدا علیه السلام با نیرو و انرژی امید به ظهور ولی الله که منقم امام حسین علیه السلام است در طول تاریخ حرکت می‌کند، عزاداری امام حسین علیه السلام نه که افسردگی؛ که جوشش قدرت رشد و رشاد است.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا