واقعه عاشورا – پرسش و پاسخ محرم

واقعه عاشورا (اطلاعات و اخباری که از حادثه عاشورا به ما رسیده است، معتبر است)

پرسش و پاسخ محرم به این شبهه پاسخ می دهد که اطلاعات و اخباری که از واقعه عاشورا به ما رسیده است، معتبر است. برای شنیدن این پاسخ به فایل صوتی و متن زیر مراجعه کنید.

فایل صوتی واقعه عاشورا

 

متن سخنرانی پرسش و پاسخ واقعه عاشورا

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام و درود بر شما؛ گاه عده‌ای می گویند ما از تاریخ کربلا چیز زیادی نمی‌دانیم حادثه کربلا به طور کامل و دقیق به ما نرسیده است اخباری هم که موجود است مربوط به دوران صفویه و پس از صفویه است با این بیان به نوعی تنقیس تحقیر و تخریب به متون موجود در باب حادثه کربلا وارد می کند.

آیا به راستی اینگونه است که ما آنچه می دانیم از حادثه کربلا اندک است و میراثی که در اختیار داریم میراث قابل اعتنایی نیست. و به دوران صفویه و پس از آن بر می گردد ابداً چنین نیست به این سوال پاسخ می دهیم.

ما آنچه از اخبار کربلا در دست داریم از کجا به دست آورده ایم جواب اول در فرهنگ عربی آن موقع این گونه بود که شعر و شاعری و حفظ اخبار تاریخی در میان مردم سینه به سینه به قوت نقل می‌شد درج میشد. و نشر میشد در سنت عرب کهن  و حتی عرب اسلامی  و حتی عرب جاهلی این گونه بود.

آنان به شعر تعلق خاطر داشتند و حجم فراوانی از اخبار از طریق اشعار انتقال پیدا می کرد شعر ایام یا گفتگوهایی بر وقایع ایام و شعر و شاعری سینه به سینه از طریق عربان منتقل می شد اگر مکتوب هم نمی بود همین تاریخ شفاهی بسنده بود برای انتقال اطلاعات تاریخی، حادثه‌ی کربلا حجم فراوانی از  آن توسط خود حاضران در کربلا انجام شده است.

قصه کربلا در پنهانی اختفا که نبود در منظره آدمیان انجام شد چنین نبود قصه کربلا در گوشه یا کنجی از بیابان انجام بشود کسی هم در آنجا نباشد و آن را گزارش نکند اتفاقا گزارشگران فراوانی داشت.

یک دسته از گزارشگران معروف حادثه‌ی ‌کربلا خود قاتلان بودند خود ظالمان بودند آنها به چند شکل گزارش کرده اند گزارش اصلی آنها زمانی بود که به سوی امیران خودشان می رفتند و شرح واقعه می کردند و از چگونگی ظلمی که به اباعبدالله الحسین و عزیزان کرده اند.

برای امیران گزارش می دادند تا صله های بیشتری بگیرند فراوان در فراوان داریم که آمده است پیش عبیدالله زیاد و گفته است چه بر سر اصحاب و اولاد حسین بن علی علیه السلام چه آورده‌ام، دو بخش دیگری از این گزارش ها گزارش های است.

که مختار ثقفی وقتی این قصابان و جلادان را ضبط و دستگیر می کند مختار از آنها می خواهد که بگویید به روز حسین چه آورده اید بگویید بر حسین بن علی چه کرده‌اید و این گزارش های ثبت و ضبط شده این گزارش ها درج شده است.

بخش دیگری از حادثه کربلا توسط خود آل الله صلوات الله علیهم اجمعین نقل شده است که در کربلا حاضر بوده‌اند امام سجاد علیه السلام در آنجا حاضر بوده‌اند زینب کبری سلام الله در آنجا حاضر بوده‌اند باقر العلوم علیه السلام در عین کوچکی در کربلا حاضر بوده‌اند.

بخشی از اطلاعات و اخبار کربلا توسط معصومان علیهم السلام نقل شده است اینجا اضافه کنم گاه کسی می گوید بله نقل شده است اما چون در دوران عمر بن خطاب قانون منع کتابت حدیث مطرح شده بود و تا سالیان سال ادامه داشت این قانون موجب شد اخبار اطلاعات مکتوب نشود و از بین برود.

دو خطای محاسباتی در این ادعا وجود دارد خطای اول قانونی عمربن خطاب، قانون منع کتابت حدیث بود نه قانون منع کتابت شعر و نه قانون منع کتابت تاریخ، او قانونش را در مواجهه و مقابله با  ثبت حدیث انجام داد در حین اینکه آن زمان این قانون منع بود.

در دورانی که این فضا تا مروانیان عبدالله عبدالعزیز طول کشید اما در همان زمان اشعار ثبت می‌شد درج میشد و نقل می شد اخبار ثبت درج و نقل می شد این یک جواب.

 نکته بعدی این قانون در میان اهل سنت پذیرفته شده بود در کدام جامعه‌ی شیعی آن عصر قانون منع کتابت رواج داشت و به آن پایبند بودند شیعیان که به این موضوع پایبندی نداشتند و بر اثر همین قصه؛ ابوذر ها تبعید شدند و دیگر حوادث رخ کرد.

 میراث مکتوب ما که توسط این قانون آسیبی ندید پس در مجموع به صدر سخن بر می گردیم ابداً چنین نیست که بگویید تاریخی که از کربلا داریم تاریخی کم اطلاعات و کم داده و کم برگ است بر خلاف این سخن باید گفت مجموعه اطلاعات تاریخی ما برای آن کسی که تاریخ بداند و کتاب تاریخ بشناسد تاریخ قوی و پر محتوا دقیق است.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا