دکلمه چشمه غدیر – دکلمه غدیر

دکلمه چشمه غدیر (روز معرفی امیر هدایت)

دکلمه چشمه غدیر در مورد ماجرای غدیر و اینکه اگر غدیر معرفی نمیشد؛ اگر خدای لطیف از سر لطف؛ هدایت نبوی را در برکه غدیر به زیور ولایت علوی نمی‌آراست انسان؛ سرگشته و حیران چونان ستوران راه از چاه باز نمی‌شناخت زنده بودن معنی نداشت تلاش را مفهومی نبود و هم اینک؛ در گرفتاری‌ها و مشکلات خویش چه پناهی نداشت.

دکلمه چشمه غدیر

سلام بر حضرت مهدی علیه السلام؛ سلام بر وارث غدیر. می خواهم از برکه ای بگویم که شاهد بزرگترین اتفاق تاریخ بود. می خواهم از روزی بگویم که تاریخ به آن می بالد.

می خواهم از مردی بگویم که دستش در دست خورشید درخشید تا عالم را نورانی کند؛ برکه ای کوچک ولی به اندازه ی تاریخ بزرگ… دو مرد از جنس نور بر فراز بلندی؛ مردمانی که همه منتظرند تا بشنوند سخنان مردی که  از سوی خدا وظیفه ای بزرگ بر دوش دارد.

همه منتظرند … نفس در سینه ها حبس است. مگر چه اتفاقی قرار است رخ دهد که رسول خدا اینگونه مردم را برای شنیدن آن دعوت کرده اند؟ به گمانم امروز؛ روز معرفی امیر هدایت است! همان روزی که تمامی پیامبران و اولیای خدا به آن بشارت داده بودند.

همان روزی که خدا در قرآن فرمود: امروز دین شما را کامل کردم و اسلام را برای شما پسندیدم. از خود می پرسم:  مگر آن چه روزیست که خدا آن را روز اکمال دین خوانده است؟ مگر آن چه پیغامی است  که خدا به پیامبرش دستور میدهد آن را بی کم و کاستی به مردم برساند؟

رسول نور … در روزی که غدیر خم لقب گرفت آن پیام را به مردم رساند. پیام این بود: ای رسول ما پیغام ما را در باره ی جانشین خود یعنی علی؛ به مردم برسان. و به مردم بگو در این روز به او به عنوان امیر المومنین  تبریک بگویند و پس از تو به او رجوع کنند. به همین دلیل  این روز را روز اکمال دین قرار دادیم.

آری این همان پیامی است که تمامی پیغمبران به آن بشارت داده بودند. معرفی کسی که جانشین و وصی آخرین پیامبر الهی خواهد بود.

ای مردم! به این امر الهی گردن نهید که  همانا خوشبختی شما در گرو آن خواهد بود.پس از رسول خدا به علی و فرزندان او تمسک بجویید.و بدانید آخرین فرزند از فرزندان علی؛ وارث غدیر مهدی علیه السلام خواهد بود.

او همان کسی است که جهان را پر از عدل و داد خواهد کرد. او همان کسی است که توسط خدا یاری می شود تا بر دشمنان دین چیره شود. اوست منجی عالم بشریت. پس او را به عنوان امام خود برگزینید که مایه ی رستگاری شما خواهد بود.و اینها همه جملاتی بود که پیامبر در خطبه خود در روز غدیر خم برای مردم بازگو کردند.

پیامبر دستور دادند: هر کس این پیام را شنید آن را بر غائبان برساند و  پدران به فرزندان تا روز قیامت. کوچه کوچه ی تاریخ گواه است بر این روز بزرگ.روز معرفی جانشین رسول خدا و معرفی امامان بعد از ایشان.

هر کس به آنها تمسک جست بر کشتی نجات آرام گرفت و هر که از آنها دوری کرد بر گمراهی و نابودی خواهد بود. ای مردم؛ این است پیام غدیر: علی علیه السلام جانشین پیامبراست. علی است آن راه مستقیمی که مسیر هدایت و سعادت است.علی است آن که خدا او را برای امامت مردم برگزیده است.

دوست خوبم حالا نوبت من و توست که به فرمان خدا و رسولش گوش فرا دهیم و آن پیام را بپذیریم. اینک همه با هم با صدای بلند خواهیم گفت: (قسمت پایین توسط مهمانها تکرار شود)

ای رسول خدا پیام شما را شنیدیم؛ و به آن گردن می نهیم؛ خدایا شاهد باش؛ ما جانشینی علی علیه السلام را پذیرفتیم ؛ خدایا شاهد باش؛ مهدی علیه السلام را به عنوان امام خود شناختیم؛ و با او بیعت کردیم.

عهد می بندیم دوست دار او باشیم و برای فرجش دعا کنیم .عهد می بندیم اگر در زمان ظهورش بودیم او را یاری نماییم. خدایا ظهورش را برسان.

دکلمه چشمه غدیر – نعمت هدایت

هیچ اندیشیده‌ اید: اگر پروردگار رحمان… نعمت هدایت بشری را با صبر، ایثار و لطف نبوی درهم نمی‌آمیخت و در کف با کفایت شریفترین و برترین برگزیده خویش «‌محمد‌ صلی الله علیه و آله‌»نمی‌نهاد….

فرجامی مبارک چون «غدیر» نداشت! اگر خدای لطیف از سر لطف؛ هدایت نبوی را در برکه غدیر به زیور ولایت علوی نمی‌آراست… اگر… سفیر برگزیده‌ی او بت‌ها را نمی‌شکست و دیو جهل و ظلمت را از صحنه‌ی زندگی آدمیان دور نمی‌ساخت و جانشین صبور و مظلومش را مشعلدار راه حیات آدمیان قرار نمی‌داد… اگر… آئین پر ارج «‌محمد صلی الله علیه و آله‌» را به نور روشن‌گر علم، عصمت و شجاعت حیدری منوّر نمی‌ساخت؛

اگر… نهال نو پای دین احمدی و فرائض انسان‌ساز سَرمدی را از زلال غدیر آبیاری نمی‌کرد. اگر…به اکمال دین و اتمام نعمت‌های خدادادیش در وادی «غدیر» اراده نمی‌فرمود.

اگر…پنج نور درخشنده (‌محمدصلی الله علیه و آله، علی علیه السلام، فاطمه علیها السلام، حسن و حسین علیهما السلام‌‌) را سبب آفرینش قرار نمی‌داد و وظیفه‌ی پیروی از ایشان و فرزندان پاک نهاد این قدیسان را در غدیر بر دوش انسانها نمی‌نهاد.

نه فقط آفرینش سببی بر وجود نداشت نه فقط توبه آدم‌ محملی بر پذیرش نداشت نه فقط خورشید بهانه‌ای بر گردش نداشت نه فقط افلاک را دلیلی بر پایداری نبود.(اشاره به مضامین حدیث شریف کساء ـ مفاتیح الجنان)

که انسان؛ سرگشته و حیران چونان ستوران راه از چاه باز نمی‌شناخت زنده بودن معنی نداشت تلاش را مفهومی نبود و هم اینک؛ در گرفتاری‌ها و مشکلات خویش چه پناهی داشت؟

به کجا روی می‌آورد؟ به که متوسل می‌شد؟ از که حاجت می‌خواست؟ و برتر از همه چگونه راه سعادت و کمال خویش را طی می‌نمود. چگونه از صف دوزخیان خارج می‌شد، و به کدام رهنمود به خیل بهشتیان می‌پیوست.

پس نه تنها در، گاه عبادتنه فقط در سجده و سجده‌گاه نه فقط چند لحظه و هر از گاهی که مدام در همه حال… باید خدای را بر نعمت تشیع سپاس گفت. و بر حاملان پیام غدیر درود و رحمت نثار کرد.

و مغفرت و علو درجه برایشان در خواست نمود. و بر نشر و گسترش اهدافشان از خدا توفیق خواست. و بر این خطابِ؛ خطابه‌ گوی غدیر، رحمت عالمیان، سبب تعظیم و کُرنش فرشتگان و مورد تکریم کَوْن و مکان که فرمود: «پیام غدیر را پدران به فرزندان و نسل‌ها به نسل‌ها برسانند. . .» لبیک گفت.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا