ماه مهمانی خدا – ویدیو استوری ماه رمضان

ماه مهمانی خدا – تفسیر روایی آیات مرتبط با امام زمان علیه السلام

در ماه مهمانی خدا قرائت هر آیه قرآن معادل یک ختم قرآن است. چه خوب است که آیه ای که قرائت می کنیم درباره امام زمان علیه السلام باشد.


روز اول ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره فجر

راوی می گوید: امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: قولُهُ عَزّوجلّ: “وَالفَجرِ”، ألفَجرُ هُوَ القائِمُ؛ “لَیالٍ عَشرٍ”، ألأئِمَّهُ مِنَ الحَسَنِ إلی الحَسنِ؛ “وَالشَّفعِ”، أمیرُالمؤمِنینَ وَ فاطِمَهُ؛ “وَالوِترِ”، هُوَ اللّهُ وَحدَهُ لاشَریکَ لَهُ؛ “وَالَّیلِ إذا یَسرٍ”، هِیَ دَولَهُ حَبتَرٍ فَهی تَسری إلی دَولَهِ القائِمِ.  تأویل الآیات الظاهره ص٧٩٢

مراد از فرموده ی خدای عزوجل در “والفجر” فجر همان قائم است. “و لیال عشر” امامان از حسن [مجتبی] تا حسن [عسکری] هستند؛ “والشفع” امیرالمؤمنین و فاطمه میباشند؛ “والوتر” همان خداوند یکتاست که هیچ شریک ندارد. “والیل اذا یسر” منظور دولت حبتر (روباه) است که ادامه پیدا می کند تا دولت حضرت قائم (عجل الله فرجه) منتهی می گردد.

پ. ن: حبتر کنایه از اولین غاصب خلافت اهل بیت علیهم السلام است.


روز دوم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره شمس

راوی می گوید: از امام جعفر صادق علیه السلام درباره ی معنای آیه شریفه “والشَّمسِ وَ ضُحاها” پرسیدم، فرمودند:  خورشید رسول خدا میباشد که برای مردم دینشان را واضح و روشن ساخت. عرض کردم: “و سوگند به ماه که در پی آن است” ، فرمودند: او امیرالمومنین است که در پی رسول خدا است.

گفتم: “و سوگند به روز که تاریکی را می زداید و جهان را روشن می سازد”، فرمود: آن امام از ذریه فاطمه از نسل رسول الله است که تاریکی جور و ظلم را می زداید. پس خداوند سبحان از او حکایت آورده که فرموده: “و سوگند به روز که تاریکی را می زداید و جهان را روشن می سازد”، منظور از آن حضرت قائم می باشد.

و پرسیدم:”و سوگند به شب هنگامیکه عالم را در پردهء سیاهی برکشد”، فرمود: آن امامان جور و ظلم هستند که به استبداد خود جدای از خاندان رسول، زمام امور را به دست گرفتند و به مسندی تکیه زدند که آل رسول شایسته تر بودند، پس دین خدا را با ظلم و ستم پوشاندند، که خدای سبحان کار آنان را حکایت کرد و فرمود: و سوگند به شب هنگامی که عالم را در پرده سیاهی برکشد.

 تأویل الآیات الظاهره ص ۸۰۵


روز سوم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره عصر

راوی میگوید: از امام جعفر صادق علیه السلام درباره این آیات پرسیدم، فرمودند:“العَصرُ” عَصرُ خُروجِ القائِمِ؛ “إنَّ الإنسانَ لَفی خُسرٍ” یَعنی أعدائِنا؛ “إلّا الّذینَ آمَنوا” بِآیاتِنا “وَ عمِلوا الصّالِحاتٍ” یَعنی بِمواساهِ الإخوانِ “وَ تَواصَوا بِالحَقِّ” یَعنی بِالإمامَهِ “وَ تَواصَوا بِالصَّبرِ” یَعنی فِی الفَترَهِ. 

عصر، زمان خروج حضرت قائم (عجل الله فرجه) است و “همانا انسان در زیانکاری و خسران است”، یعنی دشمنان ما در زیانند؛ “مگر آنانکه ایمان آورده اند” یعنی آنانکه به آیات ما ایمان آورده اند و “کارهای نیک انجام دادند” یعنی با مواسات برادران دینی؛ و “یکدیگر را به حق سفارش نمودند” یعنی به امامت؛ “یکدیگر را به صبر و پایداری توصیه کردند” یعنی به صبر در دوران غیبت که عقاید در آن سست می شود.

 کمال الدین و تمام النعمه ۶۵۶/٢


روز چهارم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره حجر

راوی می گوید: به امام صادق علیه السلام عرضه داشتم روز مورد نظر این آیه چه روزی خواهد بود؟فرمودند: أتَحسَبُ أنَّهُ یَومَ یَبعَثُ اللّهُ تَعالی النّاس؟ لا، ولکِنَّ اللّهَ عزّوجلّ أنظَرَهُ إلی یَومَ یَبعَثُ اللّهُ عزّوجلّ قائِمَنا، فإذا بَعَثَ اللّهُ عزّوجلّ قائِمَنا فَیُأخَذُ بِناصِیَتِهِ و یُضرَبُ عُنُقُهُ فذلکَ یومُ الوَقتِ المَعلومِ. 

آیا گمان کرده ای که آن روز، روز رستاخیز (قیامت) است؟ خیر، لکن خدا او را تا روزی که قائم ما (علیه السلام) را برانگیزد مهلت داده است؛ پس هنگامی که خدا قائم ما (عجل الله فرجه) را برانگیزد، پیشانی ابلیس را می گیرد و گردن او را می زند؛ آن هنگام روز وقت معلوم است.

 دلائل الإمامه ص٢۴٠


روز پنجم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره اسراء

راوی می گوید: امام باقر العلوم علیه السلام درباره این آیه ی شریفه فرمودند: إذا قامَ القائِمُ ذَهَبَ دَوْلَهُ الباطِلِ. هر گاه قائم (عجل اللّه فرجه) بپاخیزد، دولت باطل از بین می رود و زایل میگردد.

 روضه کافی ص۲۸۷


روز ششم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره انبیاء

الکُتُبُ کُلُّها ذِکرُ اللّهِ، “أنَّ الأرضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصّالِحونَ” قال: القائِمُ وَ أصحابُهُ. تفسیر قمی ۷۷/۲ تأویل الآیات الظاهره تفسیر مجمع البیان ۶۶/۷

تمام کتاب ها[ی آسمانی] ذکر خداوند است و “البته بندگان صالح من زمین را به ارث خواهند برد” منظور: حضرت قائم (عجل الله فرجه) و اصحاب اویند.


روز هفتم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره نساء

راوی می گوید: شهر بن حوشب گفت: حجاج بمن گفت: ای شهر! آیه ای در کتاب خدا هست که در آن درمانده ام! گفتم: ای امیر کدام آیه است؟ گفت: فرمودهء خداوند: “هیچ کس از اهل کتاب نیست جز آنکه پیش از مرگ به وی ایمان خواهد آورد”؛ به خدا سوگند من دستور میدهم یهودی و نصرانی را گردن می زنند، سپس چشم بر او می دوزم، پس نمی بینم لبهایش حرکت کند تا اینکه بی حرکت گردد.

گفتم: خداوند حال امیر را اصلاح نماید، چنانکه تأویل کرده ای نیست! گفت: چگونه است؟ گفتم: إنَّ عیسی یَنزِلُ قَبلَ یَومِ القِیامَهِ إلی الدُّنیا فلایَبقی أهلُ مِلَّهٍ یهودیًّ و لا نَصرانیًّ إلّا آمَنَ بِهِ قَبلَ موتِهِ وَ یُصَلّی خَلفَ المَهدیّ. قال: وَیحَک … أنّی لَکَ هذا وَ مِن أینَ جِئتَ بِهِ؟ فقلتُ: حَدَّثنی به محمّدُ بنُ علیِّ بن الحُسینِ بنِ علیِّ بنِ أبیطالِبٍ. فقالَ: جِئتَ بِها وَاللّهِ مِن عَینٍ صافِیَهٍ.

همانا عیسی علیه السلام پیش از قیامت به دنیا فرود می آید، پس اهل هیچ آیین یهودی و نصرانی، باقی نماند مگر آن که پیش از مردنش به او ایمان آورد و پشت سر مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف نماز می گزارد.

حجاج گفت: وای بر تو … این را از کجا میگویی و از کجا آورده ای؟ گفتم: این را محمد بن علی بن الحسین بن علی بن ابیطالب علیهم السلام برایم حدیث فرمود. گفت: به خدا سوگند! آن را از چشمهء زلالی آورده ای.

تفسیر قمی ۱۵۸/۱


روز هشتم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره مبارکهء آل عمران

راوی می گوید: امام باقرالعلوم علیه السلام در تفسیر این آیه شریفه فرمودند: إصبِروا عَلی أداءِ الفَرائِضِ وَ صابِروا عَدُوَّکُم و رابِطوا إمامَکُمُ المُنتَظَر. 

صبر کنید بر ادای فرایض و با دشمنانتان پایداری کنید و با امامتان که انتظارش را می کشید، مرابطه (*) نمایید.

(*) مرابطه با امام عصر علیه السلام یعنی: خود را به رشته ی ولایت او بستن و بر خدمت و یاری و پیروی از او گردن نهادن {برای توضیح بیشتر به ترجمه ی کتاب مکیال المکارم ۵۸۶/۲ مراجعه نمایید.}

کتاب الغیبه ص١٠۵


روز نهم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره یونس

راوی می گوید: از امام صادق علیه السلام دربارهء آیات ابتدایی سوره بقره پرسیدم، فرمودند: ألمُتَّقونَ، شیعَهُ عَلیٌّ وَ الغَیبُ هُوَ الحُجَّهُ القائِمُ وَ شاهِدُ ذلکَ قَولُ اللّهِ عزّوجلّ: ” وَ یَقولونَ لَو لا اُنزِلَ عَلیهِ آیَهٌ مِن رَبِّهِ قُل إنَّما الغَیبُ لِلّهِ ، فَانتَظِروا إنّی مَعَکُم مِنَ المُنتَظِرینَ.

متقیان، شیعیان علی هستند و غیب، همان حجت قائم می باشد و شاهد بر این است فرموده خدای عزوجل: “و [کافران] گویند چرا آیتی از پروردگارش بر او نازل نمی شود، پس بگو همانا غیب مخصوص خداوند است، پس منتظر باشید که من نیز از منتظران هستم.”

”کمال الدین و تمام النعمه ٣۴٠/٢


روز دهم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره انعام

راوی می گوید: از امام باقرالعلوم علیه السلام درباره آیه ی فرق پرسیدم، فرمودند: أمّا قَولُهُ : “فَلَمّا نَسوا ما ذُکِّروا بِهِ” یَعنی فَلَمّا تَرَکوا وِلایَهَ علیٍّ أمیرِالمؤمنینَ و قَد اُمِروا بِها ، “فَتَحنا عَلیهم أبوابَ کُلِّ شَیءٍ” یَعنی دَولَتَهُم فِی الدُّنیا و ما بُسِطَ لَهم فیها ، وَ أمّا قَولُهُ : “حَتّی إذا فَرِحوا بِما اوتوا أخَذناهُم بَغتَهً فإذا هُم مُبلِسونَ” بذلک قیامَ القائِمِ ، حَتّی کَأنَّهم لَم یَکُن سُلطانٌ قَطٌّ ، فذلکَ قَولُهُ “بَغتَهً”؛

 این که فرموده: “پس چون آن چه به ایشان تذکر داده شده بود همه را فراموش کردند” یعنی: پس چون ولایت حضرت علی، امیرالمومنین علیه السلام را ترک گفتند در حالی که به آن امر شده بودند، ” ابواب همه چیز را بر آن ها گشودیم”

یعنی: دولت شان در دنیا و آنچه بر ایشان در آن گسترده شده است، و اما اینکه فرمود: “تا آنگاه که به آنچه عطا شدند شادمان و مغرور گشتند به ناگاه آن ها را گرفتار کردیم و در آن هنگام خوار و ناامید شدند”، منظور از آن قیام حضرت قائم علیه السلام است، به طوری که گویا هیچ گاه آنان سلطنتی نداشته اند و این است که فرموده: “به ناگاه” ؛

تفسیر قمی ۲۰۰/۱، بصائر الدرجات ص٧٨


روز یازدهم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره ملک

عمار می گوید: از رسول خدا صلی الله علیه و آله پرسیدم: پدرم و مادرم به فدایت ای رسول خدا، این مهدی کیست؟ فرمودند:یا عَمّارُ ، إنَّ اللّهَ تَبارَکَ عَهِدَ إلَیَّ أنَّهُ یُخرِجُ مِن صُلبِ الحُسَینِ أئمَّهً تِسعَهً و التّاسِعُ مِن وُلدِهِ یَغیبُ عَنهُم وَ ذلکَ قَولُهُ عزّوجلّ : “قُل أرَأیتُم إن أصبَحَ ماؤکُم غَوراً فَمَن یَاتیکُم بِماءٍ مَعینٍ” ؛

تَکونُ لَهُ غَیبَهٌ طَویلَهٌ یَرجِعُ عَنها قومٌ وَ یَثبُتُ عَلَیها آخَرونَ ، فَاذا کانَ فی آخِرِ الزَّمانِ یَخرُجُ فَیَملَا الدُّنیا قِسطاً وَ عَدلاً کَما مُلِئت جَوراً وَ ظُلماً وَ یُقاتِلُ عَلَی التَّأویل کَما قاتَلتُ عَلی التَّنزیل وَ هو سَمِیَّی وَ أشبَهُ النّاسِ بی.

ای عمار، خداوند تبارک و تعالی با من پیمان بسته که از صلب حسین نُه امام بیرون آورد، و نهمین آنها از نظر مردم غایب می شود و همین است که خداوند عزوجل فرماید: “بگو اگر آب به زمین فرو رود، کیست که باز آب گوارا برایتان پدید آورد؟

غیبتی طولانی برای او خواهد بود که گروهی از عقیده شان بر می گردند و عده ی دیگری ثابت قدم می مانند، پس هر گاه آخر زمان شود خروج می کند و دنیا را پر از قسط و عدل می نماید چنانچه از ظلم و جور پُر شده است، و بر مبنای تأویل مقاتله می کند همانطور که من بر مبنای تنزیل جهاد نمودم، و او همنام و شبیه ترین مردم به من است.

راوی می گوید: از حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام دربارهء معنای این آیهء شریفه پرسیدم، فرمودند:اذا غابَ عَنکُم إمامَکُم فَمَن یَاتیکُم بِإمامٍ جَدیدٍ.

کفایه الأثر ص١٢٠


روز دوازدهم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره مطففین

راوی می گوید: امام صادق علیه السلام ذیل این آیهء شریفه فرمودند: یعنی یُکَذِّبُ بِالقائِمِ إذ یَقولُ لَهُ : لَسنا نَعرِفُک وَ لَستَ مِن وُلدِ فاطِمهَ کَما قالَ المُشرِکونَ لِمُحَمَّدٍ.

یعنی حضرت قائم (علیه السلام) را تکذیب می کنند که به آن حضرت می گویند: تو را نمی شناسیم و تو از فرزندان حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نیستی، همانطور که مشرکین به حضرت محمد صلی الله علیه و آله، چنین گفتند.

تأویل الآیات الظاهره ص٧٧٢


روز سیزدهم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره صف

علی بن ابراهیم در تفسیر خود از قول امام صادق علیه السلام ذیل این آیهء شریفه میگوید: یعنی فی الدُّنیا بِفَتحِ القائِمِ. یعنی در دنیا، با فتح و پیروزی حضرت قائم (عجل اللّه فرجه)

تفسیر قمی ۳۶۶/۲


روز چهاردهم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره بینه

عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام‏ فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ ذلِکَ دِینُ الْقَیمَهِ قَالَ إِنَّمَا هُوَ وَ ذَلِکَ‏[1] دِینُ‏ الْقَائِمِ‏ علیه السلام. ابوبصیر از امام صادق (علیه السلام)درمورد این ایه  وَذَلِکَ دِینُ الْقَیِّمَهِ نقل می کند که حضرت فرمودند : آن همان دین حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است.

[1] ( 1) کذا، بزیاده الواو.

تأویل الآیات ص801


روز پانزدهم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره قصص

عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَینِ‏ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ عَلِی علیه السلام‏ فِی قَوْلِهِ تَعَالَى‏ وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ‏[1] قَالَ هُمْ آلُ مُحَمَّدٍ یبْعَثُ اللَّهُ مَهْدِیهُمْ بَعْدَ جَهْدِهِمْ فَیعِزُّهُمْ وَ یذِلُّ عَدُوَّهُمْ‏.  

امیرالمومنین در مورد این آیه وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ فرمودند: آنان که در زمین ضعیف گشته‌ اند آل پیغمبر (صلی الله علیه و آله) هستند که خداوند پس از تلاش همه‌ ی ائمّه (علیهم السلام)، مهدیِ آن‌ها را بر می‌ انگیزد تا آنان را عزیز و دشمنانشان را ذلیل گرداند.

[1] ( 2) القصص: 5. الغیبۀ (طوسی) ص184


روز شانزدهم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره هود

حَدَّثَنِی جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ الْفَزَارِی مُعَنْعَناً عَنْ عُمَرَ بْنِ زَاهِرٍ قَالَ: قَالَ رَجُلٌ لِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیه السلام نُسَلِّمُ عَلَى الْقَائِمِ بِإِمْرَهِ الْمُؤْمِنِینَ قَالَ لَا ذَلِکَ اسْمٌ سَمَّى اللَّهُ بِهِ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ [علیه السلام‏] لَا یسَمَّى بِهِ أَحَدٌ قَبْلَهُ وَ لَا بَعْدَهُ إِلَّا کَافِرٌ قَالَ فَکَیفَ نُسَلِّمُ عَلَیهِ قَالَ تَقُولُ السَّلَامُ عَلَیکَ یا بَقِیهَ اللَّهِ قَالَ ثُمَّ قَرَأَ جَعْفَرٌ بَقِیتُ اللَّهِ خَیرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ‏. 

عمربن‌زاهر گوید: مردی از امام صادق (علیه السلام) پرسید: «[آیا] به امام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) با عنوان امیرمؤمنان سلام می‌کنند»؟ فرمود: «نه! خداوند آن نام را مخصوص امیرالمؤمنین (علی‌ّ بن‌ ابی‌ طالب (علیه السلام)) نهاده است، پیش از او کسی به این نام، نامیده نشده و بعد از او هم جز کافر آن نام را برخود نبندد». عرض کردم: «قربانت شوم! پس چگونه بر او سلام کنند»؟ فرمود: می‌گویند: «السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا بَقِیَّهَ الله»! سپس این آیه را قرائت فرمود: بَقِیَّهُ الله خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنِین.

تفسیر فرات کوفی ص193


روز هفدهم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره فصلت

عَنْ أَبِی بَصِیر عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ سَنُرِیهِمْ آیاتِنا فِی الْآفاقِ وَ فِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یتَبَینَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُ‏[1] قَالَ یرِیهِمْ فِی أَنْفُسِهِمُ الْمَسْخَ وَ یرِیهِمْ فِی‏ الْآفَاقِ‏ انْتِقَاضَ‏ الْآفَاقِ‏ عَلَیهِمْ‏ فَیرَوْنَ قُدْرَهَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِی أَنْفُسِهِمْ وَ فِی الْآفَاقِ قُلْتُ لَهُ‏ حَتَّى یتَبَینَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُ‏ قَالَ خُرُوجُ الْقَائِمِ هُوَ الْحَقُّ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ یرَاهُ الْخَلْقُ لَا بُدَّ مِنْهُ.  

ابوبصیر گوید: درباره‌ی تفسیر آیه: سَنُرِیهِمْ آیاتِنَا فِی الآفَاقِ و فِی أَنفُسِهِمْ حَتَّی یتَبَینَ لهُمْ أَنَّهُ الحَقُّ از امام صادق علیه السلام سؤال کردم. آن حضرت فرمود: «خداوند در وجودشان مسخ‌شدن و در جهان، تنگ‌ شدن عرصه‌ ی هستی بر آنان را به ایشان نشان می‌ دهد. در نتیجه آنان به قدرت خداوند در وجودشان و جهان هستی پی می‌ برند. همچنین حَتَّی یتَبَینَ لهُمْ أَنَّهُ الحَقُّ به معنای خروج قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است که حقیقتی از سوی پروردگار است که بی‌تردید مردم او را خواهند دید.

الکافی ج8ص381 [1] ( 4) فصّلت: 53.


روز هجدهم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره آل عمران

رَوَى عَلِی بْنُ عُقْبَهَ عَنْ أَبِیهِ قَالَ: إِذَا قَامَ الْقَائِمُ حَکَمَ بِالْعَدْلِ وَ ارْتَفَعَ فِی أَیامِهِ الْجَوْرُ وَ أَمِنَتْ بِهِ السُّبُلُ وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ بَرَکَاتِهَا وَ رَدَّ کُلَّ حَقٍّ إِلَى أَهْلِهِ وَ لَمْ یبْقَ أَهْلُ دِینٍ حَتَّى یظْهِرُوا الْإِسْلَامَ وَ یعْتَرِفُوا بِالْإِیمَانِ أَ مَا سَمِعْتَ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یقُولُ‏ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً وَ إِلَیهِ یرْجَعُون‏…

علیّ‌ بن‌ عقبه گوید: هرگاه قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور کند عدل را در میان مردم برقرار می‌سازد و جور و ستم در زمان او برطرف می‌ شود و راه‌ها امن می‌گردد در زمان او زمین برکات خود را بیرون می‌کند و قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) هر حقی را به صاحبش بر می‌گرداند در ظهور او تمام مردم روی زمین دین اسلام را خواهند پذیرفت و به ایمان آوردن اعتراف میکنند، ایا این آیه‌ی شریفه را نشنیده ای : وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ کَرْهاً وَ إِلَیْهِ یُرْجَعُونَ.

اعلام الوری ، ص462


روز نوزدهم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره نحل

عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ کَثِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام‏ فِی قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ أَتى‏ أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ  فَقَالَ هُوَ أَمْرُنَا أَمْرُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَلَّا تَسْتَعْجِلَ بِهِ حَتَّى یؤَیدَهُ اللَّهُ بِثَلَاثَهِ أَجْنَادٍ الْمَلَائِکَهِ وَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الرُّعْبِ وَ خُرُوجُهُ‏ کَخُرُوجِ‏ رَسُولِ‏ اللَّهِ‏ ص وَ ذَلِکَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ- کَما أَخْرَجَکَ رَبُّکَ مِنْ بَیتِکَ بِالْحَقِّ وَ إِنَّ فَرِیقاً مِنَ الْمُؤْمِنِینَ لَکارِهُون‏.

عبدالرّحمن‌ بن‌ کثیر گوید: امام صادق (علیه السلام) درباره‌ی آیه: أَتَی أَمْرُ اللهِ فَلاَ تَسْتَعْجِلُوهُ فرمود: «منظور، امر (امام زمان علیه السلام) ماست؛ خداوند حکم کرده است که درباره‌ ی آن عجله نکنیم تا او را با سه لشکر یاری رساند: با ملائکه، مؤمنان و ترس [در دل دشمنان]. خروج قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) همانند ظهور پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) است. همان‌گونه که خداوند فرموده است: آن‌چنان بود که پروردگارت تو را از خانه ات به حق بیرون آورد، حال آنکه گروهی از مؤمنان ناخشنود بودند.

غیبت نعمانی، ص243


روز بیستم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره حج

عَنِ ابْنِ مُسْکَانَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام‏ فِی قَوْلِهِ «أُذِنَ لِلَّذِینَ یقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا … إلخ» قَالَ: إِنَّ الْعَامَّهَ یقُولُونَ نَزَلَتْ فِی‏ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله لَمَّا أَخْرَجَتْهُ قُرَیشٌ مِنْ مَکَّهَ وَ إِنَّمَا هِی لِلْقَائِمِ علیه السلام إِذَا خَرَجَ‏ یطْلُبُ‏ بِدَمِ‏ الْحُسَینِ‏ علیه السلام وَ هُوَ قَوْلُهُ: نَحْنُ أَوْلِیاءُ الدَّمِ وَ طُلَّابُ الدِّیه.

ابن مسکان از امام ­صادق نقل‌ می کند که در مورد این سخن خداوند عزّوجلّ [که فرموده:] أُذِنَ لِلَّذینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللهَ عَلی نَصْرِهِمْ لَقَدیرٌ؛ فرمود: «اهل سنّت معتقدند که این آیه در مورد رسول خدا در آن هنگام که قریش ایشان را از مکّه بیرون راندند، نازل شده است؛ در حالی‌ که منظور آیه، حضرت قائم است؛ در آن‌ هنگام‌ که ظهور کرده و خون خواهی حسین نماید، گوید: ما اولیای دم و خواهان دیه ی امام‌ حسین (علیه السلام) هستیم.

تفسیر القمی، ج‏2، ص: 48


روز بیست و یکم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره حج

عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام‏ فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَهُ الْأُمُورِ قَالَ هَذِهِ لِآلِ مُحَمَّدٍ وَ[1] الْمَهْدِی وَ أَصْحَابِهِ یمْلِکُهُمُ اللَّهُ تَعَالَى مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبَهَا وَ یظْهِرُ الدِّینَ وَ یمِیتُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ وَ بِأَصْحَابِهِ الْبِدَعَ وَ الْبَاطِلَ کَمَا أَمَاتَ السَّفَهَهُ الْحَقَّ حَتَّى لَا یرَى أَثَرٌ مِنَ الظُّلْمِ وَ یأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ ینْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ.

از امام­ باقر نقل‌ شده که در مورد آیه‌ ی: الَّذینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاهَ وَ آتَوُا الزَّکاهَ؛ فرمود: «این آیه اختصاص به آل‌ محمّد تا آخرین امام حضرت‌ مهدی و یارانش دارد، همان کسانی‌ که خداوند آن‌ها را مالک شرق و غرب زمین خواهد نمود و دین را به‌ وسیله‌ی او آشکار کند و بدعت‌ها و ناحقّ را به‌ وسیله‌ی او و یارانش از میان بردارد؛ آن چنان‌که بی‌ خِردان، حقّ را نابود کرده‌اند؛ و [عدالت آنگونه گسترش یابد که] اثری از ظلم باقی­ نمی‌ماند؛ و آن‌ها امر به ­معروف و نهی ­از منکر می­ کنند.

البرهان ج3ص893/ (1) الزیاده من تفسیر القمّی.


روز بیست و دوم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره طه

عَنْ عِیسَى بْنِ دَاوُدَ النَّجَّارِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: سَأَلْتُ أَبِی عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ فَسَتَعْلَمُونَ‏ مَنْ‏ أَصْحابُ‏ الصِّراطِ السَّوِی‏ وَ مَنِ‏ اهْتَدى‏ قَالَ الصِّرَاطُ السَّوِی هُوَ الْقَائِمُ وَ الْمَهْدِی مَنِ اهْتَدَى إِلَى طَاعَتِهِ وَ مِثْلُهَا فِی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ إِنِّی لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدى‏ قَالَ إِلَى وَلَایتِنَا.

موسی بن جعفر علیه السلام می فرماید که از پدرم در مورد این آیه پرسیدم ، فرمودند : منظور از الصِّرَاطِ السَّوِیِّ؛ حضرت قائم است و هرکس که به فرمانبرداری از او راه یابد، هدایت‌ شده است. نظیر این آیه، آیه‌ ی دیگری است که خداوند در آن می‌فرماید: وَ إِنِّی لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ و َآمَنَ وَ عَمِلَ صَالِحًا ثُمَّ اهْتَدَی؛ که منظور از راه یافتن در اینجا، راه یافتن به ولایت ما می‌باشد.

تأویل الآیات ص317


روز بیست و سوم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره انفال

قال أبو جعفر علیه السلام:… و أما قوله: «لِیحِقَّ الْحَقَ‏» فإنه یعنی لیحق حق آل محمد حین یقوم القائم علیه السلام، و أما قوله: «وَ یبْطِلَ‏ الْباطِلَ‏» یعنی‏ القائم‏ فإذا قام یبطل باطل بنی أمیه، و ذلک قوله: «لِیحِقَّ الْحَقَّ وَ یبْطِلَ الْباطِلَ- وَ لَوْ کَرِهَ الْمُجْرِمُونَ‏».

امام باقر علیه السلام فرمودند : این کلام خدای عزّوجلّ: لِیُحِقَّ الحَقَّ یعنی حقّ آل محمّد را در هنگام قیام قائم احقاق می‌کند و این سخن خدای تبارک ‌و تعالی: وَ یُبْطِلَ الْبَاطِلَ؛ یعنی حضرت قائم هنگامی‌ که قیام می‌ کند، باطل بنی‌ امیّه را ابطال خواهد کرد و این همان سخن اوست که فرمود: لِیُحِقَّ الحَقَّ وَ یُبْطِلَ الْبَاطِلَ وَ لَوْ کَرِهَ المُجْرِمُونَ.

تفسیر عیاشی ج2 ص50


روز بیست و چهارم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره جن

عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَیلِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْمَاضِی علیه السلام قَالَ: … قُلْتُ‏ حَتَّى إِذا رَأَوْا ما یوعَدُونَ‏ فَسَیعْلَمُونَ مَنْ أَضْعَفُ ناصِراً وَ أَقَلُّ عَدَداً[1] یعْنِی بِذَلِکَ الْقَائِمَ وَ أَنْصَارَه‏…

 محمّد بن ‌فضیل گوید: از امام کاظم (علیه السلام) درباره‌ی این آیه: حَتَّی إِذا رَأَوْا ما یُوعَدُونَ فَسَیَعْلَمُونَ مَنْ أَضْعَفُ ناصِراً وَ أَقَلُّ عَدَداً پرسیدم. فرمود: «مقصود از این آیه قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و یاران اوست.

الکافی، ج1،ص432/[1] ( 2) الجن: 24.


روز بیست و پنجم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره توبه

راوی می گوید از امام کاظم علیه السلام پرسیدم: “اوست خدایی که رسولش را با هدایت و دین حق فرستاد”، منظور چیست؟ فرمودند: هوَ أمرُ اللّهِ وَ رَسولِهِ ، هُوَ الّذی أمَرَ رَسولَهُ بِالوِلایَهِ لِوَصِیِّهِ و الوِلایَهُ هِیَ دینُ الحَقِّ. قلتُ: “لِیُظهِرَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ”؟ قالَ: یُظهِرَهُ عَلی جَمیعِ الأدیانِ عِندَ قِیامِ القائمِ.

آن امر خداوند و رسول اوست، اوست خدایی که رسولش را امر فرموده به ولایت برای وصیش، و ولایت همان دین حق می باشد. عرض کردم: “تا او را بر همه دین ها آشکار سازد” منظور چیست؟ فرمود: آن را بر همه ادیان آشکار می سازد هنگام قیام قائم (عجل الله فرجه).

کافی ۴۳۲/۱


روز بیست و ششم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره حدید

راوی می گوید: امام باقرالعلوم سلام الله علیه درباره این آیه شریفه فرمودند: یعنی بِمَوتِها کُفرَ أهلِها وَ الکافِرُ مَیِّتٌ، فَیُحییها اللّهُ بِالقائِمِ فَیَعدِلُ فیها فَیُحیی الأرضَ وَ یُحیی أهلَها بَعدَ مَوْتِهِم. 

منظور از مردنِ زمین، کفر ورزیدن اهل آن است و کافر مرده است؛ پس خداوند آن را به (ظهور) حضرت قائم (علیه السلام) زنده خواهد کرد که در زمین عدالت می نماید پس زمین را زنده می سازد و اهل آن را پس از مرگشان زنده می نماید.

تأویل الآیات الظاهره ص۶۶۳


روز بیست و هفتم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره لقمان

عَنْ أَبِی أَحْمَدَ مُحَمَّدِ بْنِ زِیادٍ الْأَزْدِی قَالَ: سَأَلْتُ سَیدِی مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ علیهما السّلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ وَ أَسْبَغَ عَلَیکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَهً وَ باطِنَهً[1] فَقَالَ علیه السلام النِّعْمَهُ الظَّاهِرَهُ الْإِمَامُ الظَّاهِرُ وَ الْبَاطِنَهُ الْإِمَامُ الْغَائِبُ فَقُلْتُ لَهُ وَ یکُونُ فِی الْأَئِمَّهِ مَنْ یغِیبُ قَالَ نَعَمْ یغِیبُ عَنْ أَبْصَارِ النَّاسِ شَخْصُهُ وَ لَا یغِیبُ عَن‏قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ ذِکْرُهُ

وَ هُوَ الثَّانِی عَشَرَ مِنَّا یسَهِّلُ اللَّهُ لَهُ کُلَّ عَسِیرٍ وَ یذَلِّلُ لَهُ کُلَّ صَعْبٍ وَ یظْهِرُ لَهُ کُنُوزَ الْأَرْضِ وَ یقَرِّبُ لَهُ کُلَّ بَعِیدٍ وَ یبِیرُ بِهِ کُلَّ جَبَّارٍ عَنِیدٍ وَ یهْلِکُ عَلَى یدِهِ کُلَّ شَیطَانٍ مَرِیدٍ ذَلِکَ ابْنُ سَیدَهِ الْإِمَاءِ الَّذِی تَخْفَى عَلَى النَّاسِ وِلَادَتُهُ وَ لَا یحِلُّ لَهُمْ تَسْمِیتُهُ حَتَّى یظْهِرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ فَیمْلَأَ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً.

محمّد بن زیاد أزدىّ گوید: از سرور خود موسى بن جعفر علیهما السّلام از تفسیر این کلام الهى پرسیدم: وَ أَسْبَغَ عَلَیکُمْ نِعَمَهُ ظاهِرَهً وَ باطِنَهً فرمود نعمت ظاهره امام ظاهر است و نعمت باطنه امام غائب است، گفتم: آیا در میان ائمّه کسى هست که غائب شود؟

فرمود: آرى شخص او از دیدگان مردم غایب مى‏ شود امّا یاد او از قلوب مؤمنین غایب نمى ‏شود و او دوازدهمین ما امامان است. خداوند براى او هر امر سختى را آسان و هر امر دشوارى را هموار سازد و گنج هاى زمین را برایش آشکار کند و هر بعیدى را براى وى قریب سازد.

و به توسّط وى تمامى ‏جبّاران عنود را نابود کند و هر شیطان متمرّدى را به دست وى هلاک سازد، او فرزند سرور کنیزان است کسى که ولادتش بر مردمان پوشیده و ذکر نامش بر آنها روا نیست تا آنگاه که خداى تعالى او را ظاهر ساخته و زمین را پر از عدل و داد نماید همان گونه که پر از ظلم و جور شده باشد.

کمال الدین و تمام النعمه، ج‏2، ص: 368/ [1] ( 3). لقمان: 20.


روز بیست و هشتم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره انعام

عَنْ سُلَیمَانَ بْنِ هَارُونَ الْعِجْلِی قَالَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام یقُولُ‏[1] إِنَّ صَاحِبَ هَذَا الْأَمْرِ مَحْفُوظَهٌ لَهُ أَصْحَابُهُ لَوْ ذَهَبَ‏ النَّاسُ‏ جَمِیعاً أَتَى اللَّهُ لَهُ بِأَصْحَابِهِ وَ هُمُ الَّذِینَ قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ- فَإِنْ یکْفُرْ بِها هؤُلاءِ فَقَدْ وَکَّلْنا بِها قَوْماً لَیسُوا بِها بِکافِرِینَ‏[2] وَ هُمُ الَّذِینَ قَالَ اللَّهُ فِیهِمْ- فَسَوْفَ یأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یحِبُّهُمْ وَ یحِبُّونَهُ أَذِلَّهٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَى الْکافِرِین‏.

سلیمان بن هارون می گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمود : یاران صاحب این امر برای وی محفوظند و اگر همه‌ی مردم از بین بروند، خدا یارانش را برای او می‌آورد و آنان همان کسانی‌اند که خدای عزّوجلّ در مورد آنان می­ فرماید: فَإِن یَکْفُرْ بِهَا هَؤُلاء فَقَدْ وَکَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَّیْسُواْ بِهَا بِکَافِرِینَ.

غیبت نعمانی ص316[1] ( 1). فی بعض النسخ« قال: قال أبو عبد اللّه( علیه السلام):« ان صاحب- الخ».[2] ( 2). الأنعام: 89.


روز بیست و نهم ماه مهمانی خدا – قرائت آیات سوره نور

راوی می گوید: از امام جعفر صادق علیه السلام درباره این آیه شریفه پرسیدم، فرمودند: “خداوند به کسانی از شما که ایمان آورده و عمل صالح انجام داده اند وعده فرمود که در زمین خلافت دهد. چنانچه امم صالح از پیامبران گذشته را جانشین پیشینیان خود ساخت”

فرمود: درباره علی بن ابیطالب (علیهما السلام) و امامان از فرزندان او نازل گشت؛ “و دین پسندیده آنان را بر همه جا مسلط و نافذ گرداند و بر همه مومنان پس از ترس و هراس از دشمنان ایمنی عطا فرمود که مرا عبادت کرده و هیچ شرک نورزند” فرمود: منظور از آن ظهور حضرت قائم (عجل الله فرجه) است.

تأویل الآیات الظاهره ص۳۶۸ – کافی ۱۹۳/۱

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. سلام
    واقعا ازاین استوری ها لذت بردم. دعای امام زمان بدرقه ی راهتان
    آیا همچنان برای روزهفتم به بعد راهم می گذارید؟
    تا بتوانیم هرروز را استوری کنیم
    باتشکر

  2. سلام وارادت
    باتشکر از استوری ها
    می بخشید چندبار تاحالا تو متن نوشته قرآنش اشتباه داشته
    مثلا توی روز نهم سوره یونس بجای فقل نوشته قل.
    ممنون از پیگیریتون??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا