خطبه شعبانیه 27 – تذکر دهنده ماه رمضان

خطبه شعبانیه 27 – تذکر دهنده ماه رمضان

در بیست و هفتمین فراز از خطبه شعبانیه 27، دو نکته بسیار اساسی مطرح است. یکی ثواب ذکر صلوات و دوم ثواب قرائت قرآن.

فایل صوتی شرح خطبه شعبانیه 27 

 

در بیست و هفتمین فراز از خطابه شعبانیه 27، دو نکته بسیار اساسی مطرح است. یکی ثواب ذکر صلوات و دوم ثواب قرائت قرآن. هرچند این دو مبحث، هر کدام جای یک ساعت حداقل سخن گفتن دارد، و لی چون فرصت رو به پایان  است، ان شاالله  هر دو مبحث را اشاره خواهیم کرد.

ذکر صلوات :
در سوره مبارکه احزاب آیه ای داریم که همه حفظ هستیم و زیاد تکرار می شود در مساجد و در مجامع نماز جماعت : “اعوذ بالله من الشیطان الرجیم؛ إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیمًا ” [1]  اللّهم صلی علی محمد و آل محمد  و عجل فرجهم.

در این آیه کریمه اشاره است به  این که خدا و ملائکه خدا، توجه به خاتم الانبیاء دارند، بر خاتم الانبیاء درود می فرستند، سلام  می فرستند. توجه به این بزرگوار می کنند. ای اهل ایمان شما هم خودتان را  با نظام تکوین هماهنگ کنید، شما هم بر پیامبرتان درود بفرستید و تسلیم فرمان او باشید.

یعنی همان گونه که خدا و ملائکه بر پیامبر درود می فرستند شما هم این گونه باشید. شما هم نسبت به پیامبر ادای احترام کنید و درود بر حضرت بفرستید. این آیه کریمه در واقع تکلیف را روشن می کند که ما نسبت به پیامبر یکی از تکالیف مان ذکر صلوات است. در این خطابه  شعبانیه می فرمایند:

“ومَن أکثَرَ فیهِ مِنَ الصَّلاهِ عَلَیَّ ثَقَّلَ اللّه ُمیزانَهُ یَومَ تَخَفَّفُ المَوازینُ” کسی که در این ماه زیاد صلوات بفرستد و از ذکر صلوات زیاد استفاده کند، در روز قیامت خدا میزان پرونده اعمال خیر او را سنگین خواهد کرد.

یعنی یکی از بالاترین اعمال و کارهایی که پرونده کارهای خیر را سنگین می کند، در روایات ما  ذکر صلوات است. چرا این ذکر مهم است؟ چون در واقع در این ذکر شما برای خودتان چیزی طلب نمی کنید از خدا. کسی که مشغول ذکر صلوات می شود از خدا برای بهترین خلق خدا و بهترین گل های عالم هستی که محمد و اهل بیت محمد صلوات اللّه علیهم اجمعین هستند تقاضا می کند.

لذا داریم که این تقاضا، تقاضایی است که از زبان هر کس که خارج بشود، خدا مستجاب می فرماید. چرا؟ برای این که صلوات دعایی است برای اشرف کائنات، برای برترین مخلوق خدا، برای اول محبوب عالم هستی و خاندان پاک ایشان. بنابراین این دعا از زبان هرکس که صادر بشود پذیرفتنی است.

به همین جهت در احادیثی مانند فرمایش مولا امیرالمؤمنین سلام اللّه علیه می فرمایند: اگر حاجتی نزد خدا دارید، اول صلوات بفرستید، بعد حاجت خودتان را بگویید و مجدد صلوات بفرستید. اگر این کار انجام بشود دعای شما مستجاب می شود.

چرا؟ می فرمایند چون صلوات دعایی است مستجاب شدنی، کسی که سه دعا را با همدیگر به درگاه خدا عرضه می دارد، خدا آن قدر کریم است که نمی شود اولی و سومی را بپذیرد و دومی را رد  بفرماید. در باب فضائل صلوات مطلب خیلی داریم. کتاب های متعدد در این باب نوشته شده که صلوات در دنیا چه آثاری دارد، در آخرت چه ثواب هایی دارد، در قبر و عالم برزخ چه هدایایی را برای انسان پدید می آورد و این  آخر که دیگر جایگاه خودش را دارد و اگر فرصتی باشد باید به آن کتاب ها مراجعه کرد.

ثواب قرائت قرآن :
اما پیام دوم در این  قسمت بیست و هفتم: “ومَن تَلا فیهِ آیَهً مِنَ القُرآنِ کانَ لَهُ مِثلُ أجرِ مَن خَتَمَ القُرآنَ فی غَیرِهِ مِنَ الشُّهورِ”  کسی که در این ماه یک آیه از قرآن را تلاوت کند، مانند ختم یک دور از قرآن در سایر ماه های سال، به او پاداش داده می شود.

یعنی در واقع قرائت قرآن بیش از شش هزار  برابر آن یازده ماه دیگر ثواب دارد. حال خود قرائت قرآن به طور عادی، منهای ماه رمضان چه خواصی در آن است؟
من بسنده می کنم به کلام مقدس خاتم انبیاء صلی الله علیه وآله وسلم به برترین نور چشمی از اصحابشان، سلمان فارسی یا به تعبیری سلمان محمدی. که باعث افتخار ما ایرانی هاست، که برترین فرد از صحابه بعد از اهل البیت، جناب سلمان هستند. مراجعه خواستید بفرمایید به بحار 92 چاپ ایران، صفحه 17، حدیث 18.

پیامبر می فرمایند: ” یَا سَلمَانُ عَلیکَ بِقَرآءَهِ القُرآنِ  فَإِنَ قَرآءَتَهُ کَفارَهٌ لِلذُنوبِ وَ سِترٌ فِی النّارِ وَ أَمَانٌ مِنَ العَذَابِ ،” ای سلمان بر تو باد به  قرآن خواندن، به تلاوت قرآن کردن. کفاره گناهان تو خواهد بود و باعث نجات از دوزخ خواهد بود.

“وَ یَکتُبَ لِمَن یَقرَؤُهُ بِکُلِ آیَهٍ ثَوابُ مِائَهِ شَهِیدٍ” این قید ماه رمضان ندارد، این وقت عادی است. در وقت عادی این قدر قرائت قرآن ثواب دارد. به ازای هر یک آیه ای که قرائت کنی ثواب صد شهید را به شما عنایت می کنند.

“وَ یُعطَی بِکُلِ سُورَهِثَوابَ نَبِیٍّ “با خواندن هر سوره، ثواب یک پیامبر را به شما خدا عنایت می کند و بر کسی که مشغول قرائت قرآن می شود، رحمت خدا نازل می شود. ملائکه بر او  استغفار می کنند و بهشت مشتاق ملاقات اوست. و مولایش، خدای او، از او رازی می شود. باز ادامه داریم، مؤمن هنگامی که مشغول می شود به قرائت قرآن، خدا به نظر رحمت به او نگاه می کند.

باز در ادامه در صفحات بعدی داریم ” یَا سَلْمَانُ الْمُؤْمِنُ إِذَا قَرَأَ الْقُرْآنَ فَتَحَ اللَّهُ عَلَیْهِ بَابَ الرَّحْمَهِ ”  وقتی او مشغول می شود، باز می کند قرآن را در مقابل خودش و می خواهد مشغول قرائت قرآن بشود، درهای رحمت خدا بر او گشوده می شود.

“خَلَقَ اللَّهُ بِکُلِّ حَرْفٍ یَخْرُجُ مِنْ فَمِهِ مَلَکاً یُسَبِّحُ لَهُ إِلَى یَوْمِ الْقِیَامَهِ” به ازای هر یک حرف نه یک کلمه، هر یک حرفی از حروف قرآن، که از زبان این قاری خارج می شود، خدای متعال ملکی را می آفریند که تا روز قیامت مشغول تسبیح می شود.

“فَإِنَّهُ لَیْسَ شَیْ‏ءٌ بَعْدَ تَعَلُّمِ الْعِلْمِ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ قِرَاءَهِ الْقُرْآنِ” پس از یادگیری علومِ مورد نیاز انسان هیچ چیزی برتر از قرائت قرآن نیست. پس از یادگیری علوم ضروری.

” إِنَّ أَکْرَمَ الْعِبَادِ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى بَعْدَ الْأَنْبِیَاءِ الْعُلَمَاءُ ثُمَّ حَمَلَهُ الْقُرْآنِ” گرامی ترین بندگان در نزد خدا، اول انبیاء هستند و بعد حاملین قرآن.

که حاملین قران را در روایات ما به  دو گونه معنی کرده اند:

یکی کسانی که قرائت قرآن م می کنند و یکی کسانی که علوم قرآن را در سینه دارند که این دو شامل اهل بیت عصمت و طهارت می شود و امیدوارم که ان شاالله خداوند متعال با ظهور صاحب الزمان ارواحنا فداه دست ما را به دامان حاملین اصلی علوم قرآنی برساند و از محضر آن بزرگوار بهرمند بشویم و حال اگر کسی این قرائت قرآن را هدیه کند به وجود مقدس صاحب الزمان ارواحنا فداه دیگر ثوابش چقدر مضاعف در مضاعف خواهد شد،بماند.خدا ان شاالله به همه توفیق این عمل را کرامت بفرماید.

و السلام علیکم و رحمه الله برکاته

[1]سوره احزاب/آیه56

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا