کرونا و اعیاد

بزرگداشت اعیاد پیش رو با توجه به کرونا

در مقاله کرونا و اعیاد چند پیشنهاد تبلیغاتی برای بزرگداشت اعیاد در این روزهای کرونایی جمع آوری شده است که می توانید از این پیشنهادات برای هرچه باشکوه تر اعیاد پیش رو استفاده نمایید.

کرونا و اعیاد – ایده ها و پیشنهادات

استفاده از کلیپ ها و گیف های جدید با انیمیشن های زیبا. انیمیشن هایی که در عین سادگی، جذاب و خوش آب و رنگ باشد. مثل بعضی از تبلیغات تلویزیونی که جدیدا برای بعضی مشاغل درست کرده اند.

به مخاطبین اعلام کنیم که متنی یا سرودی که راجع به پیامبر صلی الله علیه و آله علاقه مند هستند رو به حالت لب خوانی بخوانند و از مجموع آنها کلیپ جذابی تهیه شود.

اگر گروهی برای جشن مجازی راه اندازی کردیم، یکی از کارهایی که ممکن است جذاب باشد این است که از مادرهایی که دو یا سه بچه دبستانی یا چهار پنج ساله دارند، خواهش کنیم داستانی را با صدای خودشان به صورت نمایش رادیویی اجرا کنند و بفرستند. (داستان های مرتبط با آن مناسبت) حتی اگر کتاب داستان تصویری دارند، می شود از خود تصاویر کلیپ درست کرد. (البته با اجازه ناشر)

به نظرم اول کارهای ساده مثلا پیامک تبریک رو بزنیم برای مخاطبین. خیلی حیفه این ایام که یادشون نکردیم و حالشون خوب نیست ما هم تنهاشون بذاریم و یادی نکنیم.

ارسال یک هدیه ولو یک شاخه گل درب منزلشون.

یک غذای ساده درست کنیم و بسته بندی کنیم با رعایت پروتکل ها، ببریم محله خودمون و پخش کنیم درب منازل.

مردم خسته شدن از فضای مجازی. وقتشه یکم واقعی حس خوب بهشون انتقال بدیم. (هر چند تو مجازی بازخورد شاید بیشتر باشه و افراد بیشتری ببینند.) اما با شاد کردن دل یک نفر از نزدیکان به نظرم در واقعیت شروع کنیم.

مدیر یک کانون فرهنگی می‌تواند با ایجاد یک گروه در فضاهای مجازی (تلگرام، سروش، ایتا و…) و برگزاری مسابقات، تعدادی زیادی مخاطب رو جذب نماید. به این صورت که با توجه به اعیاد و مناسبت ها فایل pdf کتاب‌هایی را که در این زمینه اطلاعات خوبی را در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد، در گروه قرار دهد. و با قرار دادن هدیه به برندگان، مخاطبین را ترغیب به مطالعه در این زمینه بنماید. برای سهولت برگزاری مسابقه، می‌تواند از طریق سایت اقدام کند.

در نهایت با قرار دادن اسامی برندگان و اعلام جوایز، انگیزه دانش افزایی دینی را در مخاطب بالا ببرد. هم چنین می‌تواند با قرار دادن نواها و تبریک اعیاد به اعضای گروه شور و شعف بدهد. و می‌تواند به صورت مستمر در طول سال با هدف دانش افزایی و تغییر در رفتار مخاطبین خود، اقدام به ارسال پست های تذکری، اعتقادی و برگزاری مسابقات مختلف نماید.

با نوشتن یک متن نامه یا جمله زیبا در مورد حس و حال خوب برای مثلا ۱۰ نفر، با استفاده از یک روایت، نامه بفرستیم به زبان خودمون فقط! آخرش هم بنویسیم این یک روایت از پیامبر صلی الله علیه و آله بود. در کنارش حالا می شه هدیه ای هم داد.

اگر بخوایم یکم فراتر از خونه و همسایه عمل کنیم، پیشنهاد یک پست و استوری اینستاگرام رو می دم که ارسال کنیم. (اصلا لازم نیست بسازیم و هزینه هم نداره.)

به نظرم الان مردم بیشتر حال خوب نیاز دارند. و من هم بیشتر ایده های ساده اجرایی به ذهنم میاد. با حداقل ها می شه کار کرد. 5 تا شارژ ۵ هزار تومانی برای ۵ نفر ارسال کنیم، و پیام بدیم که این عیدی به این مناسبت!

همیشه یک کار متفاوت نهایت توجه مخاطبین رو به خودش جلب می کنه. مثلا اگه قراره مخاطبین من در تبلیغ اعیاد، خانواده ام باشن، بهترین کار اینه که بگردم و ببینم تو این شرایط که همه از همه چی خسته شدن، چی خانواده ام رو سر حال میاره؟؟؟ یک جشن توپ؟ یک آشپزی دست جمعی؟ یک فعالیت خانوادگی؟ یک اردوی خانگی؟ (مثل بازی فکری و تماشای فیلم. و اگه بخوایم بریم تو جنبه تبلیغی، یک مسابقه طنز یا یک سخنرانی باحال و…) هر کدوم از این کارها رو می شه به مناسبت عید با اعضای خانواده یا دوستان و … انجام داد.

این ایده به شدت خوب و عالیست و البته ساده و اجرایی: جعبه شیرینی بخریم یا درست کنیم ببریم به خونه ها بدیم.

رانندگان تاکسی این ایام خیلی ناراحتن! با یک بسته غذایی یا هدیه به نظرم خیلی می شه بهشون انرژی داد. البته باید به فکر کار فرهنگیش هم باشیم، با یک پرزنت ساده و کوتاه و در انتها هم تبریک عید. و بخواهیم اونا هم تبریک بگن.

با در نظر گرفتن مخاطبین در سه گروه: کودک، بانو و آقایان، می‌ توانیم پک ‌های کوچکی که در آن مناسب با مخاطب هدیه ‌ای قرار دارد تهیه کنیم.

برای کودکان: کتاب رنگ آمیزی مذهبی و مداد رنگی به همراه چند شکلات.

برای خانم ها: گیره شال و چند حدیث از پیامبر صلی ‌الله علیه و آله‌ و پیام تبریک اعیاد.

برای آقایان: یک شیشه عطر یا صلوات شمار به همراه حدیث و پیام تبریک اعیاد.

با رعایت پروتکل ‌های بهداشتی توزیع نماییم. و هنگام توزیع اعلام کنیم که این هدیه از طرف امام زمان علیه السلام هست. و از مخاطب بخواهیم چند صلوات برای تعجیل در فرج هدیه بفرمایند.

هر کاری که می‌کنیم یاد غریب زهرا سلام الله علیها باشیم و امام زمانمون رو یادآوری کنیم! ما همه بدبختیمون، نبود اماممون هست و ای کاش بفهمیم.

دقیقا درسته اما باید کاری کرد در حد توان خودمون. لطفا تمرکز کنید نباید مثل بقیه مایوس و ناراحت باشیم. ما یتیمیم، اما یتیمی که صاحب داره، و برای رسیدن به صاحبش باید تلاش کنه. از عبارت امید استفاده کنیم در خونه و پیامک هامون یا تبلیغاتمون. و تا حد توان حضرت رو تبلیغ کنیم.

از طرف امام زمان علیه السلام نامه بنویسیم. (نیازه که عالمی تایید کنه متنمون رو.)

متن نامه: «بسم الله الرحمن الرحیم» سلام فرزندم!دلتنگت هستم… احوال دلت را خوب می دانم… حتی می دانم همین حالا که نامه را می خوانی کجا هستی و چه می کنی و چه حالی داری… من از هر کسی به تو نزدیک ترم. و این هیچ اغراق نیست.

تو هر لحظه در خاطرم هستی. من تو را فراموش نکرده ام. با غصه هایت اشک هایم جاری می شود. چرا که هیچ کس تورا بیشتر از من دوست ندارد. دلم برای صدایت تنگ شده فرزندم. کاش کمی هم لا به لای دغدغه های روزانه ات با پدر تنهایت گفت و گوی کنی. از شادی هایت بگویی از غصه هایت، هر لحظه برای شنیدنش حاضرم.

من همیشه منتظرت هستم. منتظرم تا یادم کنی. با من حرف بزنی. دلتنگم شوی. و برای آمدنم دعا کنی… تا تمام شود این روزگار تنهایی هایمان. و روزی برسد که پدر و فرزندی کنار هم بنشینیم و غصه هایمان را به دست باد بسپاریم. و درد و رنج گذشته را دور بریزیم.

من یک بار این نامه رو نوشتم و پخش هم شده. حالا هر بزرگواری خواست ازش استفاده کنه می تونه برا متنش از یک عالم تایید بگیره و در راستای کارش استفاده کنه.

با کمال احترام خیلی ممنونم. اما من پیشنهادم متنیست خودمانی. جوان ها زیاد ارتباط نمی گیرند. مگر غیر این است بابا مهدی ما هستن؟ غیر اینکه درد و دل کنیم و از هرکسی نزدیک ترن و…؟ فکر کنم اگر این حس رو بتونیم انتقال بدیم، خیلی جذاب تر باشه. البته عذرخواهم نظر شخصی بنده است. (که خیلی موافق هم نیستم. اما برای جذب باید این گونه بود.) می شه همین متن رو خودمانی تر کرد.

چند تا کاردستی بگیم بچه ها با ایده های خودشون بسازن، و فیلم آموزشی اون رو برامون بفرستن و جایزه بدیم. مثل صندوق صدقات، دفترچه دعاهای خودم و قاب رومیزی و…

برای نوجوان همون ایده بالا رو برای یک کشف علمی یا یک آزمایش جالب و جدید اجرا کنند.

برای کودک و بزرگسال، برای دو سه نفر یک متن شعر بدیم بهشون تمرین کنن، و تو یک تماس تصویری بخونن، بعد تمرین هاشون و فیلم اون تماس تصویری رو ارسال کنن.

از دوستامون بخواهیم یک مولودی شاد رو روز عید استوری کنند، و به مخاطبینشون عید رو تبریک بگن.

استوری بذاریم با باکس سؤال و یک سؤال بپرسیم که مثلا به چیه این دنیا دل خوش کنیم؟ هرکس حرفی می زنه و پاسخش رو تو استوری های بعدی بدیم. در انتها هم یک روایت و رای گیری.

کادر درمانی که می شناسیم رو براشون یک هدیه ساده ارسال کنیم. خیلی زحمت می کشند این ایام.

ارسال پک با تم شاد برای مهمانانی که هر ساله میزبانشان بودیم.

هدیه خیلی جذابه خصوصا اگر غیر منتظره باشه و جدید. مثلا ریسه های چراغی جدید خیلی جذابه و هر کسی تو خونه اش نداره.

با نانوای محل صحبت کنیم که سرودی بذارن، و برای هر نفر که نان خواست دو نان هدیه بدن، و هزینش رو ما بدیم و ایشونم بگن کسی بانی شده به مناسبت عید.

اگر ماشین داریم و در توان است، تاکسی صلواتی باشیم و چند سرود هم بذاریم و عید رو تبریک بگیم، با رعایت پروتکل ها.

یا بگیم این کرایه یک هدیه از طرف امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف است. به این نشونه که به یادت هستند.

دقیقا! اما باز هم پیشنهادم اینه که از الفاظ ساده تر استفاده بشه. مثلا بگیم: «یکی هست که همیشه به یادته. خداروشکر که من وسیله ای شدم کمکی کنم. و سعی کردم با این کار دل بابا مهدیمون رو شاد کنم و… به نظرم تو این ایام خیلی می تونیم باهاشون حرف بزنیم. یک بارامتحان کن…»

یا حتی نه تنها کرایه نگیریم بلکه یه شاخه گل هم بهشون بدیم، با صحبت هایی که دوستان پیشنهاد دادند.

ایستگاه مترو می‌تونه فضای خوبی برای پخش پک های تبلیغاتی باشه، و یا گفتمان های کوتاه تبلیغی. (به طور نامحسوس که حس بدی به مخاطب القا نکنه.)

مغازه های اطراف بریم کسی اگر بدهی داشت، یک بخشی که در توانمون هست رو تسویه کنیم، و بگیم بهشون فقط بگن عیدی ای به این مناسبت بوده.

پیرو بحث صله ارحام، می شه مبلغ تقدیمی ای به نام عیدی و کار فرهنگی به ارحام نیازمندمون بدیم. مثلا یک پک هایی که یک سی دی و یک گل و یک محتوای تبلیغی توش باشه به اضافه مبلغ مورد نظر. طوری که فکر کنن شما به همه دادین و این یک کار تبلیغی از طرف یک مؤسسه است، که خجالت زده نشن.

چالش «روزمرگی عیدانه» در فضای مجازی. به این صورت که افراد کارهایی که در روز عید انجام می دهند و در قالب حدیث و روایت هست را به صورت سریالی استوری کنند یا تعریف کنند و افراد دیگر را به این چالش دعوت کنند. مثلا امروز لباس جدید بپوشید. امروز فلان عطر را زدم. امروز رفتم عید دیدنی (یا مثلا این دوستم را بعد مدت ها دیدم.) امروز فلانی را بستنی مهمون کردم به مناسبت روز عید و…

ما باید دیدمون و وسیع تر کنیم و به فکر مردمی باشیم که واقعا اطلاع ندارن و حال و حوصله مطالعه کردن هم ندارن و حتی به کسی اعتماد ندارن. می تونیم نظر اونا رو جلب کنیم و بتونیم راهی و براشون باز کنیم که با امام زمان علیه السلام که عین پدر مهربون ما هستن درد و دل و صحبت کنن. می تونه در قالب صوت باشه، عکس نوشته باشه، کلیپ باشه، اما همش کوتاه باشه. چون اگه طولانی باشه حوصله سر بر می شه.

تصمیم بگیریم به مدت یک هفته هرروز خودمون یک کار خوب انجام بدیم و کمک کنیم و بگیم که به این مناسبته حتی شده لبخند بزنیم و بگیم امروز بخاطر این مناسبت خوشحالم. بهتربن نوع تبلیغ نفر به نفر است.

شکلات بخریم بسته بندی کنیم و ضدعفونی کنیم به افراد تقدیم کنیم. (الکل همراه باشه که موقع تقدیم کردن ضدعفونی کنیم.) ما خودمون یقین به پاک بودن نذری ها داریم، اما باید مخاطب عام رو هم در نظر گرفت.

من چون مشهد هستم حرم امام رضا علیه السلام رو می تونم برم و تماس بگیرم افراد صحبت کنند با حضرت.
(برای مشهدی ها) یا قم و به نظرم شاید بشه به امام زاده ها هم رفت و در شکل های دیگه اجرایی کرد.

لایو اینستاگرام از حرم برای افراد مشهدی. می شه جذاب سازیش کرد، در زمینه اینکه مثلا افراد دل نوشته بنویسن و یا یک دعا بفرستن و مسئولش بره اونجا و بخونه و توی حرم. و یا حتی هدیه بده.

ایده ها و پیشنهادها ارزنده و قابل توجه هستند. منتهی یک خستگی ممتد از این قرنطینه ها و خانه نشینی های اجباری و شرایط بد اقتصادی و خبرهای بد مستمر به وجود آمده، و پیشنهاد بنده این هست که یک فضای سبز و مفرح مثل باغ یا پارک در نظر گرفت و با رعایت پروتکل های بهداشتی، چندین غرفه ایجاد کرد. غرفه هایی شکیل و مبتهج، که هر کس با هر سلیقه و ذائقه ای به طرف یکی از غرفه ها برود و آن قدر آنجا وقت صرف کند که کاملاً به لحاظ روحی از تمام تألمات رها شود. غرفه ها می توانند شامل این غرفه ها باشند:

  1. غرفه مسابقات ورزشی
  2. غرفه ورکشاپ خوشنویسی و تذهیب و نگارگری و نقاشی
  3. غرفه رصدخانه
  4. غرفه تیراندازی
  5. غرفه کتاب و شعر خوانی
  6. غرفه خوراکی ها
  7. غرفه مولودی خوانی [منتهی شورخوانی و دست زنی]
  8. غرفه تئاتر طنز خیابانی

و ده ها غرفه دیگر که هیجان خاص خودش را داشته باشد. در این بین بسته های شکلات و شیرینی هم توزیع شود. آتش بازی هم داشته باشد، و هدایایی هم که هر روز مخاطبین را به یاد آن مراسم و آن مولود معظم و حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف بیندازد، به شرکت کنندکان داده شود و خیلی منطقی و به دور از هر گونه فعالیت احساسی، این مهم را تعمیق دهیم که همه ما با هم و در کنار هم با هر ذائقه و سلیقه ای، محب اهل بیت علیهم السلام هستیم.

و باید به گونه ای در کنار همدیگر زندگی کنیم که فقط و فقط موجبات رضایت مندی حجت خدا را در بر داشته باشد. از همان جا اساس دوستی هایی بر محور محبت اهل بیت علیهم السلام را پایه گذاری کنیم، و بعد هم کم کم یک گروه با همین عنوان طراحی کرده و خوراک فکری بدهیم.

من اربعین حرکت فوق العاده ای دیدم از یک شهروند که از سقف ماشینش چهار تا چوب برده بود بالا و پرچم زده بود، و باند هم گذاشته بود و سرود زیبای عربی و سر و سنگین پخش می کرد. واقعا در حد خودش کار کرده بود و یک هیئت سیار شده بود. همین رو برای اعیاد هم می شه انجام داد بدون نیاز به تریلر و باقی چیزها. هر کس با ماشین خودش و یا چند نفری. حتی زیباتر و دلنشین تر. البته صوت های انتخابی باید دقت بشه.

در گروه های فامیلی از افراد خواست که اشعاری متناسب با مناسبت را ویس بفرستن، یا بچه ها نقاشی مناسبتی بکشن، یا دستور پخت یک غذای خاص را گذاشت و خانم ها اون را در روز عید بپزند، و به همین بهانه (بدون اعلام قبلی) عیدی داد.

با ۱۰ نفر تماس بگیریم و عید رو تبریک بگیم و فقط بگیم زنگ زدم حالت رو بپرسم و عید رو تبریک بگیم.

برای اینکه حال مردم رو خوب کنیم، با جملات تلنگری و حس و حال خوب براشون کارت تبریک عید بفرستیم به صورت مجازی.

آخر شب برای بزرگواران اعضای شهرداری فقط بریم یک خسته نباشید بگیم و یک بسته ماسک بدیم و پرزنت یک دقیقه ای که درسته زحمت می کشید و زندگی ها سخته اما ما صاحب داریم. اگر بتونیم هدیه ای هم بدیم عالیه. به نظرم این قشر جامعه رو خیلی بیشتر و بهتر می شه خوشحال کرد. مثلا با هدیه یک روسری و یک اسباب بازی که با خودش شب ببره خونه. پرزنتش هم بکنیم. با این موضوع که ما صاحب داریم و با حضرت هر روز صحبت کنه.

برگزاری مسابقه دلنوشته با موضوع همدردی با امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف. همیشه ما از دردهامون تو عریضه هامون نوشتیم، ولی این بار قربون صدقه شون بریم یا همدردی کنیم باهاشون، یا لااقل مثل یک دوست براشون بنویسیم که چه قدر دلم برای چند دقیقه در کنارتون چایی خوردن تنگ شده. با یک متن خوشگل اینو برسونیم به مخاطبمون.

این فوق العاده است. و می شه ایده رو پخت و اجرایی کرد. من انجام دادم در قالب نامه برای افراد و خیلی نتیجه خوبی گرفتیم. ولادت حضرت رقیه سلام الله علیها استوری ای زدم که به پنج نفر پنج تا شارز پنج هزارتومانی می دم. به هرکس که زیر پستی که از ولادت گذاشتم کامنت یا رقیه بذاره.

دوستان مشارکت کردند و شد ۴۰ تا پک هدیه، به همراه شاخه گل رز و یک نامه، که بردیم برای هرکس که یا رقیه نوشته بود. چند تا از عکساش رو تقدیم می کنم. از هرکس یک دلنوشته خواستیم که برای حضرت بنویسند و وقتی اون نامه رو باز کردیم اولش نوشتیم، شما برای من و به مناسبت ولادت من دلنوشته نوشتید و من هم می خوام کمی برایتان بنویسم.

یک سرود از پنجره خونمون پخش کنیم و فضا بیرون رو شاد کنیم. (البته مواظب باشیم که مانع آسایش همسایه ها نشیم.)

با توجه به اینکه خانواده مهمترین بنیان جامعه است، و مادر نقش بسزایی در تربیت دینی فرزندان دارد، مادر خانواده می‌تواند با آذین ‌بندی منزل و پخش اشعار صوتی در مدح اهل بیت علیه السلام، به فضای منزل شور و نشاط بدهد. هم چنین با پخت کیک و غذایی ویژه به مناسبت عید این نشاط رو مضاعف کنه، تا فرزندان در ذهنشان عظمت اهمیت بزرگداشت این مناسبت‌ها ثبت شود.

درخواست1: رانندگان تاکسی با قشر زیادی از مخاطبین ارتباط دارند چه کار می شه براشون انجام داد؟ لطفا مطالعه کنید و پاسخ بدید. امروز یک مسیر ۱۵ دقیقه ای با تاکسی رفتم (ماشینم خراب بود.) کل راه رو راننده از صبحش حرف می زد که هرکس چه قدر اذیتش کرده از صبح، و ناراحت بود‌.

اونها مجبورند برای انجام اینکار. اما پیشنهاد شما برای اینکه نفر بعد از من که نشست، ایشون شروع کنه از اتفاق خوب گفتن و تبلیغ کردن چیست؟

مسابقه خیلی جذاب با هدیه های درخور بذاریم، که هر کس خاطره خوش یک روزش رو با یک مسافرش بیان کنه. یک مدلی که راننده سعی کنه خودش اون خاطره خوب رو به وجود بیاره، و همه چیز رو برای شرکت تو این مسابقه که هم شده، با عینک خوش بینی ببینه. شماره یا کد تاکسیش رو هم باید اعلام کنه، که واقعا فقط راننده ها شرکت کنند، نه همه مردم. می تونیم برای مناسبت ها هم راهکار تبلیغی بهشون بدیم که اجرا کنند، و برامون تعریف کنند.

کرونا و اعیاد درخواست2: برای سورپرایز اعضای خوانواده در اعیاد چه کارهایی می شه انجام داد؟

واسه اعضای خانواده یک عیدی ای که دوست دارند تهیه بشه. (خصوصا برای بچه ها) سپس اون عیدی رو در محلی از خونه قایم کنیم، و براش نقشه گنج طراحی کنیم. مثلا اول یک برگه نامه بدیم دستش و عید رو تبریک بگیم، و سپس بگیم برگه تو یخچال و زیر فلان ظرف رو ببینه، بعد باز رفت اونجا یک نامه دیگه باشه و داخلش یک متن تبلیغی یا یک حدیث، و سپس ارجا داده بشه به یک جای عجیب دیگه. اتفاق به همین ترتیب و با متن طنز و صمیمی در مکان های مختلف خونه تکرار بشه، تا به هدیه نهایی برسه.

در پناه اهل بیت علیهم السلام باشید


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا