مسابقه نوجوانان غدیر – طوفان فکری غدیر

مسابقه نوجوانان غدیر – طرح ها و ایده های جالب و جذاب برای جشنها

مسابقه نوجوانان غدیر را می توان با یک سری طرح ها و ایده های جالب و جذاب برای آنها طراحی کرد. و در جشن های مختلف از آن استفاده کنید ما این امکان را برای شما فراهم کرده ایم تا کمک یار شما در جشن های مختلف مخصوصا در جشن بزرگ ولایت، عید سعید غدیرخم از آنها استفاده کنید.

همچنین شما می‌توانید با مراجعه به سایت محصولات فروشگاه خدمتگزاران از محصولات آن برای مجالس خود استفاده نمایید. محصولاتی همچون:

پیشنهادات کلی در راستای موضوع

بازی های پیشنهادی برای نوجوانان
بازی های هیجانی و فکری در جشن

پیشنهاده ویژه مسابقه نوجوانان غدیر

یکی از نکات قابل توجه برای برگزاری مسابقه برای نوجوانان، استفاده از هیجانات دوران نوجوانی است. می ­توان مسابقه با سؤالاتی در موضوع غدیر برگزار کرد و در انتها جوایز قابل توجه تقدیم نمود. هم­چنین می­ توان سؤالات مذهبی را با مسابقات عملی متنوع تلفیق نمود. در انتخاب و اجرای مسابقات باید به فضای اجرای مسابقه بسیار دقت و مسابقه مطابق فضا طراحی شود. هم­چنین در نظر گرفتن جذابیت مسابقه برای مخاطبین اصلی جشن بر اساس سن آن­ها ضروری است.

در طراحی مسابقات می­ توان هم جنبه رقابتی را در نظر داشت، هم جنبه تشویقی، آموزش کارهای گروهی و بالا بردن اطلاعات مذهبی. یکی از موارد مورد توجه نوجوانان در برگزاری مسابقات، استفاده از ابزارهای مدرن است. از استفاده مدام از آن در تمام برنامه ­ها باید پرهیز نمود ولی استفاده مقطعی از آن­ها بینابین مسابقات تحرک­ دار، برنامه را بهتر و هیجان­ انگیزتر می ­کند.

مسابقه نوجوانان غدیر بازی fifa یا pes با دسته

مثال: مسابقه بازی fifa یا pes با دسته؛ پخش روی ویدئو پروژکتور؛ زمان بازی روی 5 دقیقه و تیم­ ها دو نفره. (امکان تنظیم وجود دارد). بسته به زمان در نظر گرفته شده برای کل مسابقه، تعداد تیم ­ها مشخص شود. مسابقه جذاب و متفاوتی است و حال و هوای جشن را عوض می­ کند. در جشن مدرسه هم می­توان اجرا کرد. یک نفر از بچه­ ها بازی­ها را گزارشگری کند.

مسابقه نوجوانان غدیر – مسابقه پاورپوینتی

مسابقات پاورپوینتی برای سطوح علمی بالاتر پیشنهاد می­ شود. مسابقه معلومات عمومی مذهبی، مسابقه جذابی هست که با پاورپینت می­توان به زیبایی طراحی کرد.

مسابقه نوجوانان غدیر – بازی­ های پیشنهادی

برخی از بازی­ها صرفاً تفننی، برخی صرفاً مذهبی و حول محور غدیر، و برخی دیگر تلفیقی هستند.

یکی از ساده­ ترین مسابقاتی که می­توان برای نوجوانان برگزار کرد و برای آنان بسیار هیجان­ انگیز است، مسابقات ماست­ خوری می­ باشد.

خوردن بدون توقف آب معدنی (برای کودکان مناسب نیست)

خوردن نوشیدنی با شلنگ کولر تمیز که بسیار نازک است. هرکس که زودتر تمام کرد برنده است.

بازی­ های هیجانی مانند دارت، طناب­ کشی، برج هیجان، استخر توپ و … را می­توان با پرسش و پاسخ و محتوای غدیری تلفیق کرد.

مسابقه نوجوانان غدیر – باد کردن بادکنک به طرق مختلف

بادکردن بادکنک ماری (سوسیسی) با دهان. این کار خیلی سخت هست و جذابیت زیادی دارد.

باد کردن بادکنک بدون کمک دست.

بادکنک بزرگ در 30 ثانیه (بادکنکی که ترکیده نمی­شود)

هر جایزه­ی جشن شماره داشته باشد. شماره جایزه­ها در بادکنک باشد. مجری بادکنک­ها را معامله کند. پوچ هم باشد. جایزه ­ها از سطح بالا تا سطوح پایین، مثل اسمارتیز، جوراب، توپ پلاستیکی و..

آویزان کردن بادکنک پر از آب با نخ (دو نفره اجرا می­شود)

کشیدن عکس مفاهیم از قبل انتخاب شده روی تخته وایت برد و حدس آن توسط نفر دوم.

مسابقه نوجوانان غدیر – جمله ­سازی

چند نفر بالای سن بیایند. مجری یک کلمه بگوید و یک جمله را شروع کند، ترجیحا یک واژه سخت و دور از ذهن باشد. بعد از مجری هرکس به ترتیب با یک کلمه جمله را ادامه دهد و بدون غلط از اول جمله­ای را که ساخته شده تکرار کند.

مسابقه جمله­ سازی به این شکل که گروه­های 3 یا 4 نفره از بچه­ ها را انتخاب کنیم و چند کاغذ از کلمات بی­ربط به آن­ها بدهیم و بخواهیم بامزه­ترین جمله را با آن بسازند.

درست کردن پازل محتوایی و پیدا کردن پیام آن

استفاده از پازل کلماتی پیام ­های غدیر (برای مراسم در فضای محدود)

استفاده از جدول و کشف رمز آن به صورت مرحله­ ای

مسابقه نوجوانان غدیر – مسابقه پرسش و پاسخ

مسابقه پرسش و پاسخ که بعد از هر جواب درست حرفی از حرف­ های رمز که پیامی از غدیر هست آشکار شود. حدس رمز جدول پیش از آشکار شدن همه حروف برنده را مشخص می­ کند.

استفاده از اعداد و آیات و درست کردن کارت پاسخ و مسابقه پرسش و پیدا کردن پاسخ از میان پاسخ­ها

انواع مسابقه­ ها شامل: اجرای مداحی، پانتومیم، بازی جنگا، بازی تسلط بر اعصاب (که برقی هست و درصورت برخورد دسته با بدنه میله، بوق می ­زند)

مسابقه نوجوانان غدیر – روپایی

مسابقه روپایی با توپ تنیس

مسابقه مجری ­گری در موضوعات عجیب و غریب. مثلا بگوییم در مورد اعتیاد شروع به بحث کن و یک دقیقه بعد از یک کارشناس دعوت کن و …

اجرای مسابقات گزارشگری ورزشی و امتیازدهی توسط کارشناسانی که از خود بچه ­ها هستند.

اجرای مسابقه مداحی بصورت حذفی پلکانی

مسابقه سرودخوانی: بخشی از یکی از سرودهای غدیر پخش شود و بعد متن آن به شرکت­ کنندگان در مسابقه داده شود. هرکس باید به سلیقه خود با یک ریتم متفاوت آن سرود را بخواند. بهترین اجرا جایزه می ­گیرد.

مسابقه لب­ خوانی سرود­های مذهبی.

برگزاری مسابقه ­ای که خود بچه ­ها باید یک وسیله را بسازند و برای جمع­ آوری هر قطعه باید یک مرحله یا سؤال را پشت سر بگذارند.

از دومینو های بزرگ استفاده شود که بعد از افتادن روی همدیگر یکی از مهم­ترین پیام­ های خطبه غدیر را نشان دهد.

مسابقه نوجوانان غدیر – پیامی از غدیر

ساختن پیامی از پیام های غدیر حرف به حرف با استفاده از کاشی­ های ریز. البته اجرای چنین مسابقه ­ای نیازمند بررسی جو و میزان اطلاعات نوجوانانی هست که قرار است این برنامه را اجرا کنند.

قطعاتی از خطبه در کارت­ های جداگانه قرار داده شود. در کارت­ هایی دیگری پیام محتوای آن نوشته شود. یک کارت خطبه انتخاب و پیام مرتبط با آن از میان کارت ­ها جستجو شود.

مسابقه نوجوانان غدیر – سوالاتی از خطبه غدیر

سؤالات متنوعی از خطبه غدیر برای دانش­ آموزان راهنمایی به ­عنوان مخاطب جشن طراحی شود. میهمانان که از در وارد می ­شوند به هر کدام یک کتاب خطبه غدیر داده شود و بچه­ ها گروه­ بندی شوند.

سؤالاتی از قبیل جای خالی در جملات که باید در متن خطبه بگردند و جاهای خالی را پر کنند. جدول و پیدا کردن رمز (پاسخ همه سوالات در متن خطبه باشد و بایستی جستجو کنند) و… . این مسابقه جذاب و رقابتی است و نکته مهم آن است که تا آخر برنامه، تمام میهمانان کم و بیش با متن خطبه آشنا می ­شوند.

مسابقه نوجوانان غدیر – بازی پازل

برای اجرای پازل از کودکان جمع استفاده شود. به این صورت که کلمات یک عبارت در وصف امیرالمؤمنین علیه السلام یا فرازی از خطبه غدیر را روی کاغذ نوشته، هر کلمه به گردن کودکی آویخته شود، و کسی که می ­خواهد در مسابقه شرکت کند با جابجا کردن این کودکان، جمله را مرتب کند.

مسابقه نوجوانان غدیر – فلش کارت

در ورودی جشن کارت­ هایی شامل حدیث در فضایل امیرالمؤمنین (علیه السلام) با شماره توزیع شود. هر شماره که انتخاب شود، فردی که روی سن می­ آید موظف است حدیث خود را با ترجمه از حفظ بخواند.

بعد از گروه ­بندی به نماینده هر گروه پیامی داده شود تا بعد از حفظ کردن آن به جمع گروه خود رفته و پیام غدیر را برساند. سپس یکی دیگر از اعضا به صورت تصادفی انتخاب شود که باید پاسخگو باشد.

استفاده از رابطه اعداد و مفاهیم مرتبط با آن­ها. به این صورت که روی کارت ­های مختلف اعداد مختلف نوشته شود. روی کارت ­های دیگر اتفاق مربوط به آن اعداد نوشته شود.

مثلا عدد 13 روی یک کارت نوشته شود و روی کارت دیگر تولد حضرت امیرالمؤمنین. با انتخاب یک عدد از بچه ­ها بخواهیم که مفاهیم مربوط به هر عدد را از میان کارت­ ها پیدا کنند.

خطابه غدیر را به منزله گنجی مخفی کنند و مراحلی به‌ صورت رموز را برای یافتن آن تعبیه کنند. بهتر است گروهی انجام شود.

یکی از سوژه ­های جالب در موضوع غدیر وقایع مختلفی در زندگی پیامبر است که در آن، پیامبر امیرالمؤمنین علی علیه السلام را به عنوان جانشین خود معرفی کرده ­اند. کارت­ هایی شامل عناوین این وقایع آماده و بین افراد پخش شود. افراد به قید قرعه یا داوطلبانه بیایند و داستان خود را تعریف کنند. داستان­ هایی چون: یوم الدار، لیله المبیت، مباهله، غدیر، حدیث منزلت و…

مسابقه نوجوانان غدیر – مسابقه دارت تلفیقی

مسابقه دارت تلفیقی: سؤالات مسابقه را روی کاغذهایی به رنگ گروه بنویسید و لوله کنید. قبل از جشن آن را داخل بادکنک ­هایی به همان رنگ بگذارید و نزدیک به هم آویزان کنید. بادکنک پوچ هم برای هر رنگ باشد. بادکنک ها میتواند ساده و یا طرح دار (بادکنک غدیر با چاپ) باشد.

باید اعضای گروه با دارت از فاصله معین نشانه بگیرند و بادکنک ­های رنگ گروه خودشان را بترکانند. بعد از هر نوبت پرتاب دارت، کاغذهای سؤال رنگ گروهشان را بردارند. بعد نوبت دوم پرتاب دارت توسط عضو بعدی گروه و … تا همه سؤالات پیدا شوند.

بقیه اعضا در این مدت جواب سؤال پیدا شده را با هم هماهنگ می ­کنند. باید بدانند که هر گروه 5 سؤال دارد. اگر اشتباهی بادکنک رنگ حریف را بزنند به او کمک کرده ­اند. از زمان پیدا شدن همه کاغذها 5 دقیقه وقت دارند برای جمع ­بندی جواب­ها. پس هر گروهی زودتر کاغذهایش را به دست آورده وقت بیشتری برای پاسخ داشته است. در پایان وقت هر یک از اعضای گروه به یک سؤال پاسخ دهد.

مسابقه پرسش و پاسخ که زمان آن به وسیله گرفتن توپ در دست و به سمت جلو کنترل می­شود.

مسابقه نوجوانان غدیر – مسابقه رنگها

مسابقه رنگ­ ها، مسابقه هوش و سرعت محسوب می‌ شود. در نرم­ افزار پاورپوینت در هر اسلاید (۴ یا ۵) (هر اسلاید برای یک نفر). نام رنگ­ ها به تعداد زیاد و هر کدام با یک رنگ نوشته شود. (تکراری هم می ­تواند باشد) از شرکت کنندگان خواسته شود که رنگ کلمات نوشته شده را به سرعت پشت سر هم بگویند، نه خود کلمه را. هرکس اشتباه کمتری داشت و سرعت بالاتر برنده است. این مسابقه نیاز به پروژکتور یا تلویزیون در محل جشن دارد.

مسابقه نوجوانان غدیر – مشاعره

می­توان از مشاعره مذهبی استفاده کرد. موقع دادن دعوت­نامه، جزوه­ای از ابیات یا دوبیتی­ های مذهبی غدیری یا مربوط به مدح مولا به آن­ها داده شود و از آن­ها خواسته شود برای مشاعره روز جشن آماده شوند.

در فضای باز پارک­ها مسابقات دوچرخه­ سواری، دو ماراتون، پرتاب توپ در تور بسکتبال، پرش و … با پیام ­های زیبا از غدیر.

مسابقه نوجوانان غدیر – آوازخوانی

آوازخوانی: یک نوا پخش شود، چند نفر بیایند و همان قطعه را بخوانند. ترجیحا قطعه در اوج باشد.

چند نفر را به روی سن دعوت کنیم و برای هرکدام از آن­ها یک نوای شاد پخش کنیم. باید با سرود همزمان برای اولین بار کف بزنند.

مسابقه شاد لباس پوشیدن. شیوه: دو سبد لباس قبلا تهیه شود از لباس­هایی که در منزل هست هر چه که باشد (در سایزهای مختلف، تابستانی یا زمستانه یا … ) در دو سبد بطور متناسب تقسیم شود. در هر سبد حداقل ۱۳ یا ۱۴ تکه لباس باشد.

۴ نفر دعوت شوند و برای هر دو نفر یک سبد قرار داده شود. در زمان ۱ الی ۲ دقیقه هرکس که تعداد لباس بیشتری را روی هم پوشید برنده­ ی مسابقه است. بعد از تمام شدن وقت یک یک لباس ­ها را در­آورند تا برنده مشخص شود.  این مسابقه بارها اجرا شده و خیلی جالب و مفرح است. شیوه­ ی اجرای مجری مهم هست و واژه­ هایی که به کار می برد جهت خنده بیشتر.

مسابقه نوجوانان غدیر – مسابقه صندلی بازی

مسابقه صندلی بازی به شیوه ژاپنی. در این مسابقه یک صندلی کمتر از تعداد بچه ­ها گذاشته می ­شود و معمولا کسی که در پایان سرود همچنان ایستاده می ­بازد. در این شیوه غلط ولی رایج به بچه­ ها آموزش داده می­ شود که به فکر جایگاه خودت باش و به دیگران کاری نداشته باش.

اما در شیوه جدید که آموزنده ­تر است بچه­ ها باید تلاش کنند بعد از اتمام سرود همگی آن­ها روی صندلی­ ها که تعدادش کمتر است نشسته باشند. به این ترتیب بچه ­ها یاد می­ گیرند برای هم جا باز کنند و به فکر هم باشند. برای هیجان بیشتر در هر مرحله از تعداد صندلی­ ها کم شود. در پایان به تمام شرکت­ کنندگان جایزه داده شود.

مسابقه نوجوانان غدیر – مسابقه جدول و بادکنک

جدول و بادکنک: دو جدول بزرگ درست شود. یک سری سؤال مربوط به موضوع جشن طراحی شود. کد سؤالات در دو سری بادکنک هست که بعضی­ از آن­ها خالی است. دو گروه بیایند. اعضای گروه باید بادکنک­ ها را با دست بترکانند و سوالات را جواب دهند تا جدول کامل شود. هر گروهی زودتر کامل کرد و یا رمز جدول را پیدا کرد برنده است.

مسابقه نوجوانان غدیر – مسابقه پانتومیم

پانتومیم: یک گوی شیشه ­ای روی میز قرار دهید. کلمات خنده ­دار بنویسید و داخل گوی قرار دهید. دو نفر روی سن بیایند و با ایما و اشاره مفاهیم را برای هم توضیح دهند. برای جذابیت بیشتر چند گروه دو نفره تشکیل شود. هر گروه که بیشترین تعداد کلمات را حدس زد برنده است.

و السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته 

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

‫30 دیدگاه ها

  1. بسیار عالی بود . خیلی استفاده کردم
    همین مسابقات را میتوان مشابه سازی کرو برای نیمه شعبان و سایر مناسبت های مذهبی
    چقدر عالیه که سعی کنیم مناسبتهای مذهبی رو برای کودکان و نوجوانان جذاب سازی کنیم

  2. سلام خوب بود ممنون میشم طرح مسابقه برای مهمانا در سنین مختلف که هستن و بالای400نفر هم بگید طوری که بشه کنترل هم کرد ازدهام رو
    ممنون

  3. سلام واقعا عالی بود ممنونم فقط لطفا بیشتر بزارید ممنون.واقعا ممنون کمکم کردید .
    در پناه خدا .
    خدانگهدار.

  4. خیلی ممنون بابت مطالب !
    فوق العاده بود
    ما یه گروه 5 نفری حدودا بیست ساله هستیم که یه کار تربیتی رو به عهده گرفتیم
    این مطالب خیلی به دردمون میخوره اجرتون با امام حسین

  5. من پسر نوجوانی دارم که دوست دارد در مراسمات مدرسه مسابقه ای پیشنهاد دهد که تمام هم سن و سال هایش بتوانند از ان استفاده کنند و لحظات شادی را دور هم بگذرانند.
    مسابقات شما بسیار عالی بود و نظرم را جلب کرد
    با تشکر و به امید به روز رسانی بیشتر و بهتر شما

  6. بسیار عالی
    یه مسابقه ترکیبی هم میشه اجرا کرد
    مثلا شرکت کننده ها اول ماست را بدون دست بخورند و سپس با صورت ماستی بادکنک باد کنند و یا هویج بخورند

  7. سلام. این مسابقات بسیار جذاب بود و مرا تشویق کرد که ان شاالله یک جشن حتی کوچک برگزار کنم. خدا خیرتون بده بابت این ایده های بینظیر و دقیق !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا