خطبه شعبانیه 5 – تذکر دهنده ماه رمضان

خطبه شعبانیه 5 – تذکر دهنده ماه رمضان

خطبه شعبانیه 5 پنجمین جمله از عبارات خطبه عظیم شعبانیه از فرمایشات رسول معظم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم این بود که: “فَاسأَلُوا اللّه َ رَبَّکُم بِنِیّاتٍ صادِقَهٍ و قُلوبٍ طاهِرَهٍ أن یُوَفِّقَکُم لِصِیامِهِ و تِلاوَهِ کِتابِهِ”

فایل صوتی شرح خطبه شعبانیه 5

پنجمین جمله از عبارات خطبه عظیم شعبانیه از فرمایشات رسول معظم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم این بود که: “فَاسأَلُوا اللّه َ رَبَّکُم بِنِیّاتٍ صادِقَهٍ وقُلوبٍ طاهِرَهٍ أن یُوَفِّقَکُم لِصِیامِهِ وتِلاوَهِ کِتابِهِ” در این ماه مبارک رمضان ماهی که نفس کشیدن شما تسبیح و خوابیدن شما عبادت است چه از خدا بخواهیم؟ خود اینکه انسان در مقابل یک بزرگی که قرار می گیرد متوجه باشد که چه خواهشی را بر زبان بیاورد، خود این یک نعمتی است و در همین جا ما نیاز به راهنما داریم.

یکی از دلایل نیاز ما به انبیاء همین است که راه سخن گفتن با خدا را به ما بیاموزند. پیامبر می فرمایند: در این ماه عظیم از خدا با نیت پاک و قلب پاکیزه دو تقاضا داشته باشید:

  1. توفیق بر انجام روزه
  2. توفیق بر تلاوت کتاب الله مجید، قرآن کریم.

خب اولین مطلب این است که در دعا کردن نیت صادق باشد و قلب پاکیزه و طاهر باشد. صداقت در نیت و در درخواست و گدایی کردن در خانه خدا به عنوان اولین شرط در این جا مطرح است. در دعای شریفی که حضرت صاحب الزمان ارواحنا فداه به ما آموخته اند در آغازش داریم: “اللَّهُمَّ ارْزُقْنَا تَوْفِیقَ الطَّاعَهِ وَ بُعْدَ الْمَعْصِیَهِ وَ صِدْقَ النِّیَّهِ”

سومین چیزی که از خدا می خواهیم ، بعد از انجام طاعات و ترک محرمات چی هست؟ پاک بودن و صداقت در نیت و قلب پاکیزه به هر حال اعتقاد به اینکه خدا می داند و می تواند عطا کند، اعتقاد به اینکه خدا قادر مطلق است و همه کار ها به دست اوست: ” اَزِمَّهُ الأمُورِ طِرّاً بِیَدِه”

اعتقاد به این مطلب در گدایی در خانه خدا بسیار تاثیرگذار است. این اعتقاد سبب می شود که گدا خیلی با سماجت و با اعتقاد به دریافت پاسخ و جواب در خانه خدا را در بزند. پس قلب پاکیزه و نیت، نیت صادقانه. چه بخواهیم؟ “أن یُوَفِّقَکُم لِصِیامِهِ”

خدا به شما توفیق روزه داری عطا کند. بحث توفیق روزه داری هم بحث بسیار بسیار مهمی است. نمی خواهم بگویم کسانی که روزه نمی گیرند خدای نخواسته کوتاهی می کنند. بسیاری از ایشان به دستور پزشک هست که روزه نمی گیرند. بسیاری شون به خاطر مسافرت ممکنه که نتونن روزه رو بگیرند.

اما شیطان در این وسط بیکار نیست، شیطان برای ما بهانه درست می کند که ما خودمون رو از روزه محروم کنیم .مراقب باشیم تا جایی که امکان داره، اون مقداری که وظیفه شرعی ماست بهانه های شیطانی بر ما مسلط نشود.  البته عرض کردم بیمارانی هستند که اصلا تکلیف شرعی شون نگرفتن روزه است. یک وقت مطلب اشتباه نشود.

اما اینکه آیا من تشنه می شوم، من خسته می شوم. من وقتی روزه می گیرم اخلاقم یه خورده بد می شود، وقتی روزه می گیرم چشم هام یک مقدار کم سو می شود، این ها چیزهایی هست که از خودمان  می تراشیم . گاهی اوقات معدم می سوزد، گاهی اوقات این جوری می شم و…..

اگر واقعاً دستور پزشک بر نگرفتن است و پزشک متخصص متدین به شما گفته است نگیرید خب نباید بگیرید و الا خود مون را از روزه محروم نکنیم.  به یاد داشته باشیم که مولایمان صاحب الزمان ارواحنا فداه  قطعاً از روزه داران ماه رمضان هستند و چه نیکو ست چه زیباست که خدمت گذار خودش رو با اربابش هم رنگ کند، هم گام کند.  لذا به عنوان همگامی با صاحب الزمان ارواحنا فداه  توفیق روزه رو از دست ندهیم .

”  وتِلاوَهِ کِتابِهِ”  و قرآن خواندن رو در این ماه توفیقش را از خدا بطلبیم. خدا به ما توفیق بدهد خواندن قرآن را و چه زیباست که وقتی میخواهیم قرآن را شروع کنیم برای ابتدای تلاوت قرآن،  انتهای تلاوت قرآن و در حین تلاوت به یاد بیاوریم آن تالی قرآن را،  تلاوت گر حقیقی قرآن را ،که زیباترین  تلاوت ها را او انجام می دهد: “اَلسَّلامُ عَلیکَ یا تالیَ کِتابِ اللهِ وَ تَرجُمانَه”

 به یاد آن بزرگوار بیوفتیم و به نیت آن بزرگوار قرآن را تلاوت کنیم که ثوابش چندین برابر و مضاعف در مضاعف خواهد شد آن بزرگواری که: “السَّلامُ عَلیکَ حینَ تَقرءُ وَ تُبیِّن”

او نه تنها قرائت گر و تلاوت کننده قرآن است، بلکه مفسر حقیقی قرآن خواهد بود در هنگام ظهورش و در عصر غیبتش هم برای بعضی ها این نمود را داشته که  نمونه آن را در داستان سید بحر العلوم در حرم مطهر نجف اشرف سراغ داریدکه داستانش رو بسیاری از عزیزان شنیده اند وقتی سید رضوان الله علیه وارد حرم شد به جای زیارت این شعر را ترنم کرد: چه خوش است  صوت قرآن ز تو دلربا شنیدن

و تعجب کردند همراهان آن بزرگ که چرا ایشان دارند به جای زیارت، شعر می خوانند. بعد ها فهمیدند که چه عنایتی شامل حال سید بزرگوار شده. خداوند به همه ما توفیق روزه داری صحیح و تلاوت  قرآن رادر این ماه کرامت بفرماید . در همین جا باید از خداوند تقاضا کنیم که:

 خدایا  این روز های ما را به تفیل روزه های اربابمان صاحب الزمان قبول فرما  و خدایا اگر قرار است برای روزه داری ما و برای تلاوت قرآن ما مزد و پاداشی معین کنی از باب لطف خودت و نه طلبکاری ما، آن مزد و پاداش توفیق خدمت گذاری به امیرالمومنین علی ابن ابی الطالب و خاندان معظم آن بزرگوار باشد به ویژه در ایام آینده غدیر.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا