روزشمار اربعین – 20 روز همراه باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان [رحیل اربعین]

با روزشمار اربعین ، 20 روز همراه شما تا باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان ، اربعین حسینی…

باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان در اربعین حسینی در بهترین مکان تاریخ تشکیل شده است، هر انسانی از هر نژادی قدم در سرزمین نور میگذارد و هم نوا با کاروان حسینی پیش می رود تا به جهانیان ثابت کند خونهایی در این سرزمین به ناحق ریخته و روزی انتقام گیرنده ی آنها خواهد آمد و انتقام خواهد گرفت.


1 روز تا باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان – رحیل اربعین (طرح روزشمار اربعین)

امام صادق علیه السلام فرمودند: اذا کانَ یَومَ القِیامَهِ نادى مُنادٍ لِزُوّارِ الحُسَینِ‏ علیه السلام: هذا مُحَمَّدٌ وَ عَلِىٌّ وَ فاطِمَهُ وَ الحَسَنُ وَ الحُسَینُ، فَأَلحِقوا بِهِم فَأَنتُم مَعَهُم فى دَرَجَتِهِم.
روز قیامت که می شود منادى به زائرین امام حسین‏ علیه السلام چنین خطاب می کند: این محمد و على و فاطمه و حسن و حسین هستند. به آنان ملحق شوید که شما با آنان در درجه آنان خواهید بود. (بحار الانوار: ج 98 ص21)

پیشنهاد تربیتی – تبلیغی روزشمار اربعین:

ورود به هر بزرگی را با یک هدیه همراه می کنند که او نیز هدایای بیشتری به میهمانان خواهد داد و برای امام حسین علیه السلام چه هدیه ای بهتر از دعای فرج برای منتقم خونشان…

لذا در حرم امام حسین علیه السلام پس از خواندن اذن دخول، دستها را به سوی آسمان گرفته دسته جمعی اللهم عجل لولیک الفرج… را گفته بعد از آن به زیر قبه انتهای دست چپ کنار ضریح که خلوت تر است رفته، آن قدر ادامه می دهیم تا کل جماعت حاضر آن را تکرار کنند.


2 روز تا باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان – رحیل اربعین (طرح روزشمار اربعین)

امام صادق علیه السلام فرمود: تنافَسوا فى زیارَتِهِ وَ لاتَدَعوا ذلِکَ، فَاِنَّ الحُسَینَ بنَ عَلِىّ‏ علیه السلام شاهِدٌ لَکُم عِندَ اللَّهِ وَ عِندَ رَسولِهِ وَ عِندَ عَلِىٍّ وَ فاطِمَهَ علیهما السلام. در زیارت امام حسین‏ علیه السلام از یکدیگر سبقت بگیرید و آن را رها نکنید، چرا که آن حضرت براى شما نزد خدا و رسول و على و فاطمه‏ علیهما السلام شاهد خواهد بود. ( بحار الانوار: ج 98 ص 47)

پیشنهاد تربیتی – تبلیغی روزشمار اربعین:
همه با هم…زائرین و جاماندگان…هم دل شویم و در واپسین لحظات عصر جمعه، هم نوا با ندای حزن انگیز مولای غریب مان…
صلوات منسوب به جناب ابوالحسن ضراب اصفهانی را به نیت فرج در امر ظهور مولایمان زمزمه کنیم.

فایل صوتی صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی

برای دانلود صلوات ضراب اصفهانی کلیک کنید.


3 روز تا باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان – رحیل اربعین (طرح روزشمار اربعین)

امام صادق علیه السلام فرمودند: اللَّهُمَّ اغْفِر لِزُوّارِ قَبرِ اَبِىَ الحُسَینِ ‏علیه السلام، اِجابَهً مِنهُم ِلاَمرِنا وَ غَیظاً اَدخَلوهُ عَلى عَدُوِّنا.
خدایا، زائرین قبر پدرم امام حسین‏ علیه السلام را بیامرز، که به خاطر پذیرفتن امر ما و به غیظ واداشتن دشمن ما به زیارت می آیند. ( بحار الانوار: ج 98 ص8 )

پیشنهاد تربیتی – تبلیغی روزشمار اربعین:
جاماندگان پیاده روی اربعین! تا بازگشت زائرین اربعین حسینی، هر روز در دو نوبت صبح و شام با دو نیّت صدقه دهیم: به نیابت از همه زائرین اربعین حسینی علیه‌السلام، برای سلامتی مولایمان حضرت صاحب‌الزّمان علیه‌السلام صدقه دهیم. به نیابت از مولایمان، حضرت صاحب‌الزّمان علیه‌السلام، برای سلامتی همه زائرین اربعین حسینی علیه‌السلام صدقه دهیم.


4 روز تا باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان – رحیل اربعین (طرح روزشمار اربعین)

امام صادق علیه السلام فرمودند: من زارَ الحُسَینَ‏ علیه السلام اِن کانَ شَقِیّاً کُتِبَ سَعیداً.
هر کس امام حسین‏ علیه السلام را زیارت کند، اگر شقاوتمند هم باشد سعادتمند نوشته می شود. ( بحار الانوار: ج 98 ص20 )

پیشنهاد تربیتی – تبلیغی روزشمار اربعین:
به همراه داشتن هدایای ساده و کوچک مانند (سربند، دستبند، بادکنک و …) برای کودکان عراقی و خدمتگزار زائرین امام حسین علیه السلام. به آنها هدیه بدهید و وجود امام عصر علیه السلام را یادآوری کنید. و بخواهید برای حضرت دعا کنند تا ان شاءالله فرجشان حاصل شود.

امام عصر صلوات الله علیه و آله می فرمایند: برای زود فرارسیدن فرج (و ظهور ما) زیاد دعا کنید، که آن همان فرج و گشایش شماست. (کمال‌الدین للصدوق، ج 2، ص 485)


5 روز تا باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان – رحیل اربعین (طرح روزشمار اربعین)

امام صادق علیه السلام فرمودند: اذا وَقَعَتِ الشَّمسُ عَلى زائِرِ الحُسَینِ‏ علیه السلام اَکَلَت ذُنوبَهُ کَما تَأکُلُ النّارُ الحَطَبَ.
آنگاه که آفتاب بر زائر امام حسین‏ علیه السلام می افتد گناهانش را می خورد همان گونه که آتش هیزم را می خورد. ( بحار الانوار: ج 98 ص 15)

پیشنهاد تربیتی – تبلیغی روزشمار اربعین:
برگزاری روزانه ختم قرآن از طریق تقسیم قرآن بین زائران (120 نفر که سهم هر یک، 1 حزب باشد) به نیت سلامتی صاحب الزمان علیه السلام و تعجیل در فرج ایشان.

امام حسن مجتبى (علیه السلام) فرمود: «هر کس قرآن بخواند بلافاصله یا با کمى تأخیر دعایش مستجاب خواهد‌شد» (بحارالانوار، ج‌89، ص‌204.)

حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) فرمودند: إِنَّا غَیْرُ مُهْمِلِینَ‏ لِمُرَاعَاتِکُمْ‏ وَ لَا نَاسِینَ لِذِکْرِکُمْ وَ لَوْ لَا ذَلِکَ لَنَزَلَ بِکُمُ اللَّأْوَاءُ وَ اصْطَلَمَکُمُ الْأَعْدَاء. ما در رعایت حال شما کوتاهی نمی کنیم و یاد شما را از خاطر نبرده ایم، که اگر جز این بود گرفتاریها به شما روی می آورد و دشمنان شما را ریشه کن می کردند.(بحار، ج ۵٣، ص 175)


6 روز تا باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان – رحیل اربعین (طرح روزشمار اربعین)

امام صادق علیه السلام فرمود: اللَّهُمَّ اِنّى اَستَودِعُکَ تِلکَ الاَنفُسَ وَ تِلکَ الاَبدانَ لِزائِرِى الحُسَینِ‏ علیه السلام حَتّى تُرَوّیهِم مِنَ الحَوضِ یَومَ العَطَشِ.
خدایا، جان و بدن‏ هاى زائرین امام حسین‏ علیه السلام را به تو می سپارم تا از حوض کوثر عطش آنان را سیراب کنى. ( بحار الانوار: ج 98 ص 8)

پیشنهاد تربیتی – تبلیغی روزشمار اربعین:
در این سفر بر خواندن نماز جناب جعفر طیار علیه السلام اهتمام داشته باشیم (نماز مستحبی را در حال حرکت هم می توان به جا آورد) به امید آنکه با آمرزش گناهان، موانع استجابت دعا از بین رفته و دعای برای ظهور مولایمان به استجابت برسد.

کیفیت نماز جناب جعفر طیار علیه السلام: این نماز که از چهار رکعت تشکیل شده‌است. دو نماز دو رکعتی، بدین صورت می‌باشد که: پس از نیت کردن برای نماز جعفر طیار و گفتن تکبیرالاحرام، در هر رکعت از آن، بعد از خواندن حمد و سوره پانزده مرتبه این ذکر گفته می‌شود: «سبحان الله و الحمدلله و لا اله الّا الله و الله اکبر».

در رکوع و بعد از رکوع و در اولین سجده و بعد از انجام سجده اول و همچنین در دومین سجده و بعد از انجام سجده دوم، در هر کدام از آنها همان ذکر مذکور را ده مرتبه می‌خواند. همچنین، این نماز دارای آداب دیگری نیز می‌باشد.

پیرامون خواندن سوره (پس از حمد)، می‌توان در هر یک از رکعت‌ها سوره توحید را خواند. البته روش دیگری نیز برای خواندن سوره‌های دیگر اشاره شده‌ است.

به این طریق که: در رکعت اول بعد از حمد، سوره زلزال و در رکعت دوم بعد از حمد سورهٔ عادیات خوانده می‌شود؛ و در دو رکعت بعد از آن، پس از حمد سورهٔ نصر و در دومین رکعت پس از حمد سورهٔ توحید خوانده می‌شود.


7 روز تا باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان – رحیل اربعین (طرح روزشمار اربعین)

امام صادق علیه السلام فرمود: انَّ الرَّجُلَ یَخرُجُ اِلى قَبرِ الحُسَینِ‏ علیه السلام فَاِذا اَتاهُ ناجاهُ اللَّهُ : «عَبدى سَلنى اُعطِکَ».
وقتى کسى به زیارت امام حسین‏ علیه السلام مى آید خداوند با او مناجات می کند و می فرماید: «بنده من، از من درخواست کن تا به تو عطا کنم». (بحار الانوار: ج 98 ص 24)

پیشنهاد تربیتی – تبلیغی روزشمار اربعین:

در تمام لحظات سفر پر خیر و برکت اربعین، تنها درخواست خود را «اللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج» قرار دهیم و به همه شیعیان این نوید را بدهیم که رفع تمام گرفتاری های جهانیان (شیعه و غیر شیعه) در گرو “فرج برای امام زمانمان” می باشد.

صاحب کتاب مکیال المکارم به نقل از آقا میرزا محمد باقر اصفهانی نقل کرده است که شبی از شب ها در خواب یا بین خواب و بیداری مولایم امام حسن مجتبی (علیه السلام) را دیدم که نزدیک به این تغبیر فرمودند: “بر منبرها به مردم بگویید و به آنها امر کنید که توبه کنند و برای فرج و تعجیل ظهور حضرت حجت (عجل الله تعالی فرجه) دعا نمایند و این دعا مثل نماز میت نیست که واجب کفائی باشد و به انجام دادن آن از سوی بعضی از مکلفین از سایرین ساقط گردد بلکه مانند نمازهای یومیه است که برتمام مکلفین واجب است آن را انجام دهند!


8 روز تا باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان – رحیل اربعین (طرح روزشمار اربعین)

امام صادق علیه السلام فرمود: اللَّهُمَّ اغْفِر لِزُوّارِ قَبرِ اَبِىَ الحُسَینِ‏ علیه السلام ، وَ اَعطِهِم اَفضَلَ ما اَمَّلوا مِنکَ فى غُربَتِهِم عَن اَوطانِهِم وَ ما آثَرونا عَلى اَبنائِهِم وَ اَهالیهِم وَ قَراباتِهِم.
خدایا، زائرین قبر پدرم امام حسین‏ علیه السلام را بیامرز، و بالاترین آرزوهایشان را به آنان عطا کن، در این سفرى که از وطن خود دور شده‏ اند و ما اهل بیت را بر فرزندان و خانواده‏ ها و فامیل خود مقدم داشته‏ اند. (بحار الانوار: ج 98 ص 6)

پیشنهاد تربیتی – تبلیغی روزشمار اربعین:
از فرصت حضور در بین زائرین اربعین برای رساندن پیام خطبه غدیر و معرفی وارث غدیر به عاشقان امام حسین علیه السلام استفاده کنیم و با ارائه بخش بیعت خطبه غدیر، آنها را به بیعت با تنها وارث غدیر دعوت کنیم.


9 روز تا باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان – رحیل اربعین (طرح روزشمار اربعین)

امام صادق علیه السلام فرمود: انَّ الرَّجُلَ مِنکُم لَیَغتَسِلُ عَلى شاطِئِ الفُراتِ ثُمَّ یَأتى قَبرَ الحُسَینِ ‏علیه السلام عارِفاً بِحَقِّهِ فَیُعطیهِ اللَّهُ بِکُلِّ قَدَمٍ یَرفَعُها اَو یَضَعُها مَائَهَ حِجَّهٍ مَقبولَهٍ وَ مِائَهَ عُمرَهٍ مَبرورَهٍ وَ مِائَهَ غَزوَهٍ مَعَ نَبِىٍّ مُرسَلٍ.
هر کس از شیعیان که کنار فرات غسل می کند و با معرفت به حق امام حسین‏ علیه السلام به زیارت قبر آن حضرت می ‏رود، خداوند به هر قدمى که برمی دارد و هر قدمى که بر زمین می گذارد ثواب صد حج و صد عمره قبول شده و صد جهاد با پیامبر مرسل به او می دهد.(بحار الانوار: ج 98 ص 87)

پیشنهاد تربیتی – تبلیغی روزشمار اربعین:
تلاوت روزانه سوره یس به نیابت از صاحب الزمان علیه السلام تقدیم به مادر سادات حضرت زهرا سلام الله علیها شود.


10 روز تا باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان – رحیل اربعین (طرح روزشمار اربعین)

امام صادق علیه السلام فرمود: من تَرَکَ زیارَهَ الحُسَینِ‏ علیه السلام لِخَوفٍ، رَآى مِنَ الحَسرَهِ ما یَتَمَنّى اَنَّ قَبرَهُ کانَ عِندَهُ.
هر کس زیارت امام حسین ‏علیه السلام را به خاطر ترس ترک کند چنان حسرتى خواهد خورد که آرزو کند اى کاش قبرش کنار حرم آن حضرت بود. (بحار الانوار: ج 98 ص 53)

پیشنهاد تربیتی – تبلیغی روزشمار اربعین:
اگر به هر دلیلی موفق به حضور در پیاده روی اربعین نیستیم، با قرض دادن ملزومات سفر (کالسکه کودک، کوله پشتی، کیسه خواب، کتب ادعیه و…) به زائرین با آنان در این مسیر همراه شویم و به زائرین متذکر شویم که سفر زیارتی خود را به نیابت صاحب الزمان علیه السلام به جا بیاورند.


11 روز تا باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان – رحیل اربعین (طرح روزشمار اربعین)

امام حسین علیه السلام فرمود: أنَا قَتیلُ العَبرَهِ، قُتِلتُ مَکروباً! وَ حَقیقٌ عَلَى اللَّهِ اَن لایَأتِیَنى مَکروبٌ اِلاّ رَدَّهُ وَ قَلَّبَهُ اِلى اَهلِهِ مَسروراً.
من کشته اشکم، با مصیبت کشته شدم! بر خدا سزاوار است که هیچ مصیبت زده‏ اى نزد من نیاید مگر آنکه او را مسرور به خانواده‏ اش بازگرداند. (بحار الانوار: ج 98 ص 48)

پیشنهاد تربیتی – تبلیغی روزشمار اربعین:
دقت داشته باشیم که در سفر معنوی اربعین، خستگی، ازدحام جمعیت و بُعد مسافت پیاده روی و پرداختن به مستحبات خللی در انجام واجبات ما ایجاد نکند.

قـالَ النّبِیّ صلی الله علیه و آله: اِعْمَلْ بِفَرائِضِ اللّه ِ، تَکُنْ مِنْ اَتْقَى النّاسِ، وَ ارْضَ بِقِسْمِ اللّه ِ، تَکُنْ مِنْ اَغْنَى النّاسِ، وَ کُفَّ عَنْ مَحارِمِ اللّه ِ، تَکُنْ اَوْرَعَ النّاسِ، وَاَحْسِنْ مُجاوَرَهَ مَنْ جاوَرَکَ تَکُنْ مؤمِنا. [امالى مفید، ص 350]

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: به واجبات خــدا عمل کن، تا با تقـواترین مردم باشى، به تقسیم خــدایى راضى باش، تا بى نیـازترین مردم شوى، از حرام هاى خــدا پرهیزکن، تا پرهیزکارترین مردم باشى، با کسى که همسـایه توست، خوشرفتارى کن، تــا مـؤمـن بـاشى.


12 روز تا باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان – رحیل اربعین (طرح روزشمار اربعین)

امام صادق علیه السلام فرمود: من زارَ الحُسَینَ‏ علیه السلام مِن شیعَتِنا یُکتَب لَهُ بِکُلِّ خُطوَهٍ خَطاها اَلفُ حَسَنَهٍ وَ مُحِىَ عَنهُ اَلفُ سَیِّئَهٍ وَ یُرفَع لَهُ اَلفُ دَرَجَهٍ.
هر کس از شیعیان ما امام حسین‏ علیه السلام را زیارت کند، به هر قدمى که بر می دارد هزار حسنه برایش نوشته می شود و هزار گناه از او پاک می گردد و هزار درجه برایش بالا برده می شود. (بحار الانوار: ج 98 ص 25)

پیشنهاد تربیتی – تبلیغی روزشمار اربعین:
دقت داشته باشیم که در سفر معنوی اربعین، خستگی، ازدحام جمعیت و بُعد مسافت پیاده روی سفران با گوش دادن به فایلهای صوتی تذکری در طول مسیر پیاده روی اربعین.

در حدیث ابوخالد از حضرت سیدالساجدین ‏علیه السلام آمده که فرمود: «ای ابوخالد به درستی که اهل زمان غیبت او که معتقد به امامتش و منتظر ظهورش باشند برتر از اهل هر زمانند، زیرا که خداوند تعالی ذکره به آنان از عقل‏ ها و فهم‏ ها و معرفت آن‏قدر عطا فرموده که غیبت نزد ایشان همچون مشاهده گردیده، و آنان را در آن زمان در منزلت و مرتبه مجاهدان شمشیر زده در پیش روی رسول خدا صلی الله علیه و آله قرار داده است، آنان به حق مخلصانند و شیعیان راستین ما، دعوت کنندگان به دین خداوند مخفیانه و آشکارا می ‏باشند» (کمال الدین، ۳۲۰:۱.)


13 روز تا باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان – رحیل اربعین (طرح روزشمار اربعین)

امام باقر علیه السلام فرمود: من خافَ فى زیارَهِ الحُسَینِ‏ علیه السلام آمَنَ اللَّهُ رَوعَتَهُ یَومَ یَقومُ النّاسُ لِرَبِّ العالَمینَ.
هر کس در راه زیارت امام حسین‏ علیه السلام دچار ترس شود خداوند وحشت او را مبدل به امن مى کند، در روزى که مردم در پیشگاه پروردگار جهان می ایستند. (بحار الانوار: ج 98 ص 11)

پیشنهاد تربیتی – تبلیغی روزشمار اربعین:
برگزاری ختم قرآن به نیابت صاحب الزمان علیه السلام و هدیه به شهدای کربلا در موکب ها و استراحتگاه های مسیر پیاده روی نجف تا کربلا.

 پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: دعایِ ختم‌ کننده قرآن، اجابت می‌ شود. همچنین بنابر روایتی دیگر از امام صادق (علیه السلام): ختم‌ کننده قرآن دعایش مستجاب می‌ شود. (علاّمه مجلسی، مرآه العقول، ج۱۲، ص۴۹۷.)


14 روز تا باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان – رحیل اربعین (طرح روزشمار اربعین)

امام باقر علیه السلام فرمود: انَّ زیارَهَ الحُسَینِ‏ علیه السلام مُفتَرَضَهٌ عَلى مَن اَقَرَّ لِلحُسَینِ‏ علیه السلام بِالاِمامَهِ مِنَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ.
زیارت امام حسین‏ علیه السلام فریضه است بر کسى که به امامت آن حضرت از سوى خداوند عزوجل اقرار دارد. (بحار الانوار: ج 98 ص 1)

پیشنهاد تربیتی – تبلیغی:
برگزاری جلسات تبلیغی و تذکر به وجود امام زمان علیه السلام در حین پیاده روی توسط مبلغین صورت پذیرد.

سلیمان از امام صادق (علیه السلام) و آن حضرت از پدر بزرگوارش امام باقر (علیه السلام) و آن حضرت از امام زین العابدین نقل می کند که حضرتش فرمودند: «ما (اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم) پیشوایان امت اسلام، حجت های خدا بر جهانیان، آقای اهل ایمان، پیشتوای روسفیدان و سرپرست مؤمنانیم. ما امان برای اهل زمین هستیم، همچنان که ستارگان امان برای اهل آسمانند.

ما کسانی هستیم که خدا به واسطه ما آسمان را بر فراز زمین نگه داشت و اهل زمین را از هلاکت نجات بخشیده است. به واسطه ما باران می بارد و رحمت خدا منتشر می شود و زمین برکاتش را بیرون می آورد و اگر نبود در هر عصر و زمانی امامی از ما اهل بیت در زمین، زمین اهلش را فرو می برد و هلاک می کرد.
سپس فرمودند: از هنگام خلقت آدم تا قیامت، زمین از حجت خدا خالی نبوده و نخواهد بود؛ خواه حجتش در میان مردم آشکار و معروف باشد یا غایب و ناپیدا. خدا در زمین عبادت نمی گردید». (کمال الدین، ص ۲۰۷، ح ۲۲.)


15 روز تا باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان – رحیل اربعین (طرح روزشمار اربعین)

امام صادق علیه السلام فرمود: من اَرادَ اَن یَکونَ فى جِوارِ نَبِیِّهِ‏ صلى الله علیه وآله وَ جِوارِ عَلِىٍّ وَ فاطِمَهَ علیهما السلام فَلایَدَع زیارَهَ الحُسَینِ بنِ عَلِىّ‏ علیه السلام.
هر کس می خواهد در همسایگى پیامبر و على و فاطمه‏ علیهم السلام باشد زیارت امام حسین‏ علیه السلام را رها نکند. (بحار الانوار: ج 98 ص 66)

پیشنهاد تربیتی – تبلیغی:
بر لب داشتن ذکر استغفار در طول مسیر جهت از بین بردن موانع استجابت دعا و کسب معرفت.

امام زمان حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف فرموده اند: لو لا استغفار بعضکم لبعض لهلک من علیها؛ اگر طلب مغفرت و آموزش برخی از شما برای یکدیگر نبود، تمام اهل زمین هلاک می گشتند. (دلائل الامامه، ص 792).

امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: «عجبت لمن یفنط و معه الاستغفار: در عجبم از کسی که نومید است، در حالی که او استغفار را دارد». (نهج البلاغه، حکمت 78)


16 روز تا باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان – رحیل اربعین (طرح روزشمار اربعین)

امام باقر علیه السلام فرمود: ما فِى الاَرضِ مُؤمِنَهٌ اِلاّ وَ قَد وَجَبَ عَلَیها اَن تَسعَدَ فاطِمَهَ علیها السلام فى زیارَهِ الحُسَینِ‏ علیه السلام.
هیچ بانوى مؤمنه‏اى روى زمین نیست مگر آنکه بر او واجب است حضرت زهرا علیها السلام را در زیارت امام حسین‏ علیه السلام یارى کند. (بحار الانوار: ج 98 ص 75)

پیشنهاد تربیتی – تبلیغی:
پخش تراکت هایی با این محتوا که از فرصت استجابت دعا تحت قبه امام حسین علیه السلام برای بهترین دعا یعنی دعای فرج استفاده کنیم.

امام صادق (علیه السلام) فرمود: هرکس حاجتی از خداوند متعال دارد، نزدیک سر مبارک حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام بایستد و بگوید:
« یا ابا عبدالله، اشهد انک تشهد مقامی، و تسمع کلامی، و انک حی عند ربک ترزق، فاسأل ربک و ربی فی قضاء حوائجی، فانها تقضی ان شاء الله تعالی».

ای ابا عبدالله ! شهادت می دهم که موقعیت مرا مشاهده می کنی و کلام مرا می شنوی، تو زنده ای و در پیشگاه خداوند روزی داده می شوی، پس از پروردگار خودت و پروردگار من برآورده شدن نیازهای مرا بخواه.

امام صادق (علیه السلام) فرمود: ان شاء الله «حاجات» او برآورده می شود. در روایت آمده «حاجات» او برآورده می شود، پس انسان هر حاجتی داشته باشد بر آورده می شود. (مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل ج‏10 345 )


17 روز تا باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان – رحیل اربعین (طرح روزشمار اربعین)

امام صادق علیه السلام فرمودند : من أَتَى الحُسَینَ‏ علیه السلام عارِفاً بِحَقِّهِ غَیرَ جاحِدٍ آتاهُ اللَّهُ بِفَرَجٍ عاجِلٍ.
هر کس با معرفت به حق امام حسین‏ علیه السلام و بدون انکار نسبت مقامات آن حضرت به زیارتش آید، خداوند برایش گشایش فورى ایجاد مى کند.(بحار الانوار: ج 98 ص 2)

پیشنهاد تربیتی – تبلیغی:
استفاده از بنرهایی با متن “و بیمنه رزق الوری” در موکب ها جهت تذکر زائران به وجود ولی نعمتمان.

«بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبتت الارض و السماء».  «از برکت وجود او (یعنی حجت و نماینده الهی) مردم روزی می خورند و به خاطر هستی او آسمان و زمین برپاست ».(بحار، ج 23، ص 19 )

«و بکم یمسک السماء ان تقع علی الارض الا باذنه ». «و به خاطر شماست که خداوند آسمان را از سقوط کردن بر روی زمین (مگر به اذن خویش) نگه می دارد». (مفاتیح الجنان، زیارت جامعه کبیره.)


18 روز تا باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان – رحیل اربعین (طرح روزشمار اربعین)

امام صادق علیه السلام فرمودند : انَّ فاطِمَهَ بِنتَ مُحَمَّدٍ صلى الله علیه وآله تَحضُرُ زُوّارَ قَبرِ ابْنِهَا الحُسَینِ‏ علیه السلام فَتَستَغفِرُ لَهُم.
حضرت فاطمه دختر پیامبر صلى الله علیه و آله شخصاً کنار زائرین قبر پسرش امام حسین ‏علیه السلام حاضر مى شود، و براى آنان طلب مغفرت می نماید. (بحار الانوار: ج 98 ص 55)

پیشنهاد تربیتی – تبلیغی:
کمک کردن به همسفران و دستگیری و دلسوزی نسبت به زائران حسینی به یاد کاروان اسراء

امام صادق (علیه السلام) به نقل از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) می‌فرماید: من عزی مصابا کان له مثل أجره من غیر أن ینقص من أجر المصاب شیء؛ کسی که مصیبت دیده‌ای را تعزیب دهد از پاداشی به مانند پاداش او برخوردار خواهد شد، بدون اینکه از پاداش مصیبت دیده کم شود. (ثواب الاعمال شیخ صدوق)

حال با کاروان اسراء چه کردند؟ آیا سرسلامتی به آنها گفتند؟ یا با تازیانه آنان را آرام کردند! دلها بسوزد و چشم ها خون گریه کند در چنین مصیبتی.


19 روز تا باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان – رحیل اربعین (طرح روزشمار اربعین)

امام صادق علیه السلام فرمودند: لا تَدَعْ زِیَارَهَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ (علیه السلام) وَ مُرْ أَصْحَابَکَ بِذَلِکَ یَمُدُّ اللَّهُ فِی عُمُرِکَ وَ یَزِیدُ اللَّهُ فِی رِزْقِکَ وَ یُحْیِیکَ اللَّهُ سَعِیداً وَ لَا تَمُوتُ إِلَّا سَعِیداً [شَهِیداً] وَ یَکْتُبُکَ سَعِیداً.َ

زیارت امام حسین علیه السلام را رها نکن و دوستان خود را هم به آن سفارش کن، که در این صورت، خداوند عمرت را طولانى و روزى ات را زیاد مى کند و زندگى ات را همراه با سعادت مى کند و جز سعادتمند نمى میرى و نام تو را در شمار سعادتمندان، ثبت مى کند.(کامل الزیارات ص 152)

پیشنهاد تربیتی – تبلیغی:
خواندن دعای سلامتی امام زمان علیه السلام به صورت دسته جمعی پس از طی کردن هر 100 ستون به شکرانه طی کردن مسیر و دعوت دیگر شیعیان به این امر است.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند بخشنده مهربان

اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحُجَهِ بنِ الحَسَن

خدایا، ولىّ‏ ات حضرت حجّه بن الحسن

صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِی

که درودهاى تو بر او و بر پدرانش باد

هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ

در این لحظه و در تمام لحظات

وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً

سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر

 وَ دَلِیلًا وَ عَیْناًحَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ

و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست ساکن زمین گردانیده،

طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِیهَا طَوِیلا”

و مدّت زمان طولانى در آن بهره ‏مند سازى


20 روز تا باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان – رحیل اربعین (طرح روزشمار اربعین)

امام صادق علیه السلام فرمودند: اللَّهُمَّ اغْفِر لِزُوّارِ قَبرِ اَبِىَ الحُسَینِ ‏علیه السلام، الَّذینَ اَنفَقوا اَموالَهُم، وَ اَشخَصوا اَبدانَهُم.
خدایا، زائرین قبر پدرم امام حسین ‏علیه السلام را بیامرز، که در راه او اموال خود را خرج می کنند و بدن‏ هاى خود را به زحمت می اندازند.
(بحار الانوار ج 98 ص 51)

پیشنهاد تربیتی – تبلیغی:
نیت سفر زیارتی اربعین به نیابت امام زمان علیه السلام و توصیه به دیگر شیعیان.

هر عملی نیاز به نیت دارد. برای سفر زیارتی نیت رضای خدای متعال، رسول اکرم (صلی الله علیه و آله)، امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا و ائمه هدی (علیهم السلام) را در نظر بگیر. [1] همچنین در روایت آمده هیچ‌گاه برای ریا و خود نمایی قصد رفتن به زیارت نداشته باش. [2]

در روایات تأکید شده برای زیارت قبور ائمه علیهم السلام باید به حق امام (علیه السلام) معرفت داشته باشیم. [3] معرفت به حق امام یعنی امام حجت خدا بر من است و هر فیض و رحمتی که به من می‌رسد از ناحیه وجود شریف آن حضرت است، و اطاعت از ایشان واجب است و اطاعت خدا حساب می‌شود.

هنگامی که قصد حرکت داشتی «بسم الله الرحمن الرحیم» بگو وسوره قدر قرائت کن. [4] و در هر حالی ذکر خداوند را بر زبان جاری ساز [5] و از یاد خداوند غافل مشو.

[1] . کامل الزیارات ص 141و142
[2] همان ص 144، تهذیب الاحکام: ج6 ص44
[3]بحارالانوار: ج101 ص42و43
[4] [5]وسائل الشیعه: ج8ص317، کامل الزیارات: ص130و131
[6] مستدرک وسائل الشیعه: ج1ص299


اربعین – باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان

باشکوه ترین اجتماع شیعیان جهان در اربعین حسینی در بهترین مکان تاریخ تشکیل شده است، هر انسانی از هر نژادی قدم در سرزمین نور می گذارد و هم نوا با کاروان حسینی پیش می رود تا به جهانیان ثابت کند خون هایی در این سرزمین به ناحق ریخته و روزی انتقام گیرنده ی آنها خواهد آمد و انتقام خواهد گرفت.

جابربن عبدالله انصاری، اولین زائر امام حسین علیه السلام در زیارت اربعین خود خطاب به آن حضرت عرض کرد: قسم به خداوندی که پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم را به حق مبعوث کرد، ما با شما در هر آن چه شما وارد شدید، شریک شدیم.

عطیه از جابر پرسید: ما که کوه و دشتی را طی نکردیم و شمشیر نزدیم، در حالی که بین سرها و بدن‌ های ایشان و نیز بین آنها و فرزندانشان جدایی افتاد و زن‌های ایشان همسران خود را از دست دادند.پس چگونه ما با ایشان شریک شدیم؟!

جابر در پاسخ گفت: یا عَطِیهُ سَمِعتُ حَبیبی رَسُولَ اللهِ صلّی الله علیه و آله و سلّم یقولُ: مَن اَحَبَّ قَوماً حُشِرَ مَعَهُم، وَ مَن اَحَبَّ عَمَلَ قَومٍ اُشرِکَ فِی عَمَلِهِم. ای عطیه، از حبیبم رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم شنیدم که فرمودند:کسی که گروهی را دوست بدارد، با آنها محشور می‌شود. و کسی که عمل گروهی را دوست بدارد، در عمل آنها شریک دانسته می‌ شود.

سپس اضافه می‌کند:و الَّذی بَعَثَ مُحَمَّداً صلّی الله علیه و آله و سلّم بِالحَقِّ اِنَّ نِیتی وَ نِیهَ اَصحابی عَلی ما مَضی عَلَیهِ الحُسَینُ علیه السلام وَ اَصحابُهُ. قسم به کسی که محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم را به حق برانگیخت، نیت من و اصحابم (دوستانم) همان نیتی است که امام حسین علیه السلام و اصحابش داشته اند.

جابر بن عبدالله انصاری از قول پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم یک قانون الهی را بیان می‌ کند: محبّت یک عمل قلبی و اختیاری است که می‌ تواند انسان را به محبوب خویش برساند. از این رو، کسانی که همراه حضرت سیدالشّهدا علیه السلام در کربلا نبوده اند، در هر زمانی که هستند، می‌ توانند با «نیت» و «محبّت» خود، همراه ایشان شوند و حتّی فیض شهادت در رکاب ایشان را ببرند؛ یعنی هم در دنیا جزء اصحاب امام حسین علیه السلام شوند و هم در آخرت پاداش یاران با وفای ایشان را ببرند.

(برگرفته از کتاب آفتاب در غربت سید محمد بنی هاشمی)

پیشنهاد تربیتی – تبلیغی: هم نوا با ندای محزون مولای غریب مان، زیارت اربعین را زمزمه می کنیم.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا