شمر قاتل امام حسین علیه السلام – پرسش و پاسخ محرم

شمر قاتل امام حسین علیه السلام از سپاهیان جنگ صفین امیرالمومنین علیه السلام بود.

در مقاله شمر قاتل امام حسین علیه السلام به شبهه ای که ممکن است ذهن همه را مشغول کند پاسخ خواهیم داد این شبهه پاسخ به سوالی با این مضمون است: چگونه است شمری که قاتل امام حسین علیه السلام می شود خودش از اصحاب و سپاهیان امیرالمومنین علیه السلام در صفین بوده است؟

فایل صوتی سخنرانی شمر قاتل امام حسین علیه السلام 

 

  متن سخنرانی شمر قاتل امام حسین علیه السلام

گاه شنیده می‌ شود در مورد شمر بن ذالجوشن لعنه الله عذاب تعابیری به کار برده می‌ شود. که نمی‌ گوییم برای تطهیر او بلکه برای تخریب سپاهیان امیر‌المومنین علیه السلام شنیده می‌ شود که شمر‌بن ذالجوشن شخصیت متدین و مسلمانی بود بارها به خانه خدا رفت جز سپاهیان جنگ صفین المیرالمومنین علیه السلام بود.

او حتی در آن جنگ زخمی برداشت و اصطلاحا جان بازی بود در رکاب امیرالمومنین علیه السلام به دیگر سخن از این تعابیر می‌‌ خواهند استفاده کنند که شیعیان سیدالشهدا علیه السلام خودشان قاتلان سیدالشهدا علیه السلام بودند.

مراقب باشید. گاه ابتدای سخن را به صحت و درستی می‌ گویند اما کج‌ تابی‌های فراوانی در این مسائل وجود دارد. ابدا این جور نیست. شمربن ذالجوشن شخصیت ناپاک و پلیدی بود. که در طول مسیر زندگی چنان ناپاک و پلشت بود و این رفتار در او مکرر در مکرر دیده می‌ شد. نزاع او در جنگ‌ های که وارد می‌‌ شد و شرکت می‌ کرد.

نزاع ایمان و عقیده نبود. نزاع کفر و ایمان نبود. نزاع حق و باطل نبود. شغل‌ های فراوانی در آن سرزمین وجود داشت. یکی از شغل‌ ها جنگندگی بود. او نظامی بود شمشیر زن توانایی هم بود. او به تعبیری حقوق می‌ گرفت برای اینکه در جنگ‌ها شرکت کند او امرار معاش می‌ کرد.

کشتن مردمان برایش مهم نبود. آن کسی را که می‌ کشد حق است. یا باطل است. او به ازای ضربات شمشیرش به تعبیری ساعت می‌ زد هزینه دریافت می‌ کرد. و نکته‌ ی دیگر بلکه قبول داریم در تاربخ آمده است. شمر در بین سپاه امیرالمومنین علیه السلام در جنگ صفین بود. در مقابل معاویه اما به چه هدفی به چه نیتی سپاه آقا علی علیه السلام از عراق به سمت شامیان گسیل شدند.

در آن دوره قبیله‌ ی به نام بنی کلاب جز کسانی بودند. که همراه امیرالمومنین علیه السلام بودند بیشتر آن‌ ها نه عنوان هم عقیدگی و هم ایمانی با امیر المومنین سلام الله علیه از باب قواعد قبیله‌ گی و چون شمر از بنی کلاب بود. قبیله‌ اش در این جنگ شرکت کرد. او هم شرکت کرد چنان که عرض کردم به ازای ضربات شمشیرش از قبیله‌ اش دریافتی داشت.

یا همان خونی و نژادی را عمل می‌ کرد به هیچ وجه حضور او در جنگ صفین نه به معنای تعلق خاطر یا محبت‌ اش یا ایمانش و باورش به مولا امیرامومنین علیه السلام ابدا چنین نبود. او حرکت کرد چون قبیله اش حرکت کرده بود. اگر قبیله‌ اش در جناع مقابل امیرالمومنین علیه السلام بودند آش همین بود و کاسه همین قصه از این قرار نیست.

که حضور او از سر ایمان باشد اینکه در این جنگ ضربه‌ ای هم به صورت او خورد نقل این حکایت را فقط طبری می کند و نثر بن مراهم در واقع دو نقل هم نیست. طبری از نثر بن مراهم نقل می‌ کند و در واقع این خبر خبر واحدی است که اعتنایی به او نمی‌ کنیم. بر فرض هم که چنین باشد. که ضربه بر صورت و جان کسی در جنگ خوردن به چنین نیتی در جنگ شرکت کرد.

و در جنگ آسیب دید به ازای نیت او ضرباتی که بر جان آن‌ ها هم وارد می‌ شود. تغییر می‌ کند از قضا به شما بگویم نه قصه‌ ی شمر بیش از شمر حکایت افرادی دیگر در تاریخ آماده است. به این حکایت دقت بفرمایید که مرحوم طبرسی در اعلام الوراء در غزوه احد نقل می‌ کند. می‌ فرمایید کسی بود در بین انصار به نام قزمان، قزمان یک مدنی انصاری بود.

در جنگ احد در رکاب پیغمبر خدا می‌ جنگید با مشرکین در احد خیلی هم قوی بود می‌ جنگید حتی شش نفر از مشرکان را کشت، جراحت برداشت زخمی شد او را مسلمان آوردند. به به منزلش جراحت شدید برداشته بود مسلمانان به خدمت رسول خدا آمدند و گفتند فلانی بود قزمان نام در سپاه می‌ جنگید او زخمی برداشته و ما او را به خانه‌ اش هدایت کردیم شروع کردند از او ستایش که او چه خوب جنگید منتظر هستند آقا رسول‌ الله یک تعریفی یک دعای بفرمایند.

آقا فرمودند انه اهل النار یعنی چه رسول الله در غزه احد همراه شما می‌ جنگید شما می‌ فرمایید:  انه اهل النار مسلمانان چیزی نگفتند و ساکت شدند رفتند به خانه قزمان حال او مساعد نبود به او گفتند بر تو ان‌ شاء الله به بهشت وارد می‌ شوید و در کنار پیامبر صلی الله علیه و اله جنگیدی شروع کردن او را قدری آرام کردن.

گفت شما به من بشارت چه می‌ دهید و الله ما قاتلت الا اصحاب قومی اگر نبود که قبیله و نژادم اینجا بودند و آنها چون بودند من بودم و بعد اینقدر درد بر او فشار آورد و زخم برای او ناراحتی داشت که تحمل نکرد بعد از رفتن آنها خودکشی کرد و مرد. یعنی قزمان در احد با پیامبر صلی الله و علیه و آله جنگید انه اهل النار چون به چه نیتی جنگیده بود.

فرض بر این بزاریم که شمر بن ذالجوشن لعنه الله در جنگ صفین وقتی از شمار سپاهیان علی علیه‌ السلام بود برای چه نیتی بود چون قزمان گفته بود والله نا قتلت ال علی الحصی به قومی من نکته آخر رو هم عرض کنم. فرض بفرمایید که تمام این قصه‌ ها درست باشد. او در صفین هم جنگیده باشد زخمی هم برداشته است.

مصیبت اینجاست تو اگر علی علیه السلام را دیده‌ ای چرا چنین به سراغ شیطان رفتی اگر تو در کنار علی علیه‌ السلام بودی و عدل علی را دیده‌ ای سر سفره معاویه چه می‌ کنی‌؟ تازه اگر اسباط کنید او در صفین بوده است. جرم او مضاعف شده است تو خورشید را دیده‌ ای به سراغ مشارکان ابلیس آمده‌ ای؟


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا