به داشته هایت فکر کن – تاک شو غدیر

تاک شو به داشته هایت فکر کن در رابطه با نعمت ویژه الهی

تاک شو به داشته هایت فکر کن را می توان در سه بخش تقسیم بندی کرد: در ابتدا اهمیت توجه به دارایی­ های هر فرد بیان می شود؛ سپس اینکه خداوند برای رشد این دارایی­ ها به ما راه­ هایی را نشان داده است و در بخش انتهایی نیز در رابطه با نعمت ویژه الهی صحبت خواهیم کرد. که این نعمت نه تنها یک پشتوانه و دارایی استثنائی به حساب می­ آید، بلکه موجب افزایش دارایی­ های مادی و معنوی ما نیز می­شود.

تاک شو به داشته هایت فکر کن – سلام، خوش­ آمد ­گویی، تبریک ­عید و معرفی­ خود

(مجری از یک زوج و یا دو دوست خواهش می­کند که او را همراهی کنند)

من از شما دو عزیز میخوام که من رو در این بخش از گفت و گو همراهی کنید:

از نفر اول می­خواهیم تا در یک زمان محدود (حدود 30 ثانیه) صفات شخصی خودش رو به ما بگوید. طبیعتاً تعداد محدودی پاسخ دریافت می کنیم. سپس از نفر دوم می­خواهیم تا با استفاده از تبلت و یا موبایلی که در اختیار دارد، از روی فایل پاورپوینت (که بر روی سایت موجود است)، صفات و ویژگیهای دوست و یا همسر خود (نفر اول) را نشان دهد.

این تست نشان می دهد که با تأمل بیشتر می توانیم ویژگیها و صفات بیشتری را برای توصیف خود پیدا کنیم.

همانطور که دیدیم خیلی از اوقات ما نسبت به داشته ­هایی از جنس همین صفات، ویژگی­ها، توانمندی­ها و… غافل هستیم. این ها دارایی های ما هستند که شاید کمتر به آنها به چشم دارایی نگاه می کنیم.

آنها معرف ما و شخصیت ما هستند و افراد پیرامون ما با تکیه بر همین دارایی ها تعاملاتشان با ما را تعریف می کنند. می توانیم در کنار دارایی های مادی از جنس اموال و دارایی و ثروت این داشته ها را داریی های معنوی خود بنامیم.

تاک شو به داشته هایت فکر کن – دارایی های معنوی

دارایی های معنوی ما آنقدر مهم هستند که با رشد و تقویت آنها می توانیم به دارایی های مادی خود هم بیافزاییم ولی شاید خیلی به آنها توجه نمی کنیم و گاهی غافلیم.

حتی در مواردی دوستان و یا همسر ما نسبت به خود ما آگاهی بیشتری به این ویژگی­ها دارند (که شاهد مثال این قضیه گفت و گوی ابتدایی است). مثلاً برای خودِ من پیش اومد که در یک مصاحبه شغلی، بعد از اینکه از من پرسیده شد که چه مهارت­ ها و توانمندی­ هایی دارم، فقط توانستم به دو یا سه مورد اشاره کنم اما مصاحبه کننده که من رو می­ شناخت شروع کرد به بیان ویژگی­ ها و مهارت­ هایی که دارم.

برای خودم هم خیلی جالب بود که حداقل در اون لحظه این موارد به ذهنم نرسیده بود. (حتی المقدور خاطره­ای شخصی از غفلت دارایی های خودمون بیان بشه)

این اتفاق در مواقعی که شما باید خودتون رو توصیف کنید به احتمال زیاد رخ خواهد داد. مثل مصاحبه شغلی، مصاحبه برای مهاجرت (که این روزها هم بسیار داغ شده!) و… در هیچ کدام از این مواقع برای فرد مقابل اولیت نداره که بفهمه دارایی مادی من چقدره، آن چیزی که مهم هست دارایی های معنوی و ویژگیهای فردی ماست.

عدم آگاهی مناسب درمورد خودمون میتونه یک نقطه ضعف پررنگ باشه. در خیلی از کلاس­های موفقیت هم روی این نکته بسیار تاکید دارند که افراد باید سلایق و ویژگی ­های خودشون رو کامل بشناسند تا بتونن گام­ های موفقیت رو طی کنند.

تاک شو به داشته هایت فکر کن – خود شناسی

در دنیای امروز خود شناسی قدمی بزرگ برای پیشرفت در زمینه­ های مختلف شغلی، خانوادگی، روابط اجتماعی و… است. برای مثال شخصی که شناخت درستی از خود ندارد، شغلی را انتخاب می‌کند که از آن لذت نمی‌برد و یا حتی پیشرفتی در آن ندارد.

و یا مثلاً با کسی ازدواج می‌کند که مناسب یکدیگر نیستند و شاید به همین علت باشد که آمار طلاق روز به روز افزایش پیدا می‌کند. از طرف دیگه شما به واسطه تقویت این ویژگی­ ها می­ توانید به دارایی ­های مادی خودتون هم اضافه کنید.

یعنی مثلاً اگر شما آدمی با ارتباطات قوی باشید، به راحتی می ­توانید در مهمانی ­ها و یا دورهمی ­های دوستانه شبکه سازی کنید و این امر باعث افزایش نفوذ شما خواهد شد. (به طور عامیانه شما لینک پیدا می­ کنید و مشکلاتتان را در بزنگاه­ها به این واسطه حل می ­کنید)

در کل می شود اینطور گفت که ما می توانیم از توانمندی­ ها و مهارت­ هایی که داریم پول در بیاوریم! آن چیزی که به عنوان شروع تحول در زندگی هر فرد باید تعریف بشه این هست که دارایی های معنوی خودش را بشناسد و به دنبال تقویت آنها باشد.

تاک شو به داشته هایت فکر کن – صحبت های استاد

اون استاد مکثی می کنه و به او می گه تو به وعده ی منکه بهت می گم ماهی 500 تومن می دم و خبر نداری که می تونم یا نه و اینکه پای قولم هستم یا نه ، یا اینکه معلوم نیست شرایط زندگیم چی می شه و می تونم پای قولم بمونم یا نه ؛ اعتماد کردی ! درسته؟!

چرا به وعده خداوند که می دونی می تونه ، می دونی پای وعده اش می مونه ، می دونی که هیچ تغییری در خدا نیست و اگر وعده ای داد خلف وعده نمی کنه ، به اندازه حرف من اعتماد نداری ؟! گفت ناگهان تکون خوردم ! خدایی که خودش سفارش کرده به این امر ، خودش گفته روزی تو و زن و بچه ات با من ، گفته من متولی روزی آنها هستم، دیگه دنبال چی می گردم؟

ما باید در برابر وعده های خدا کار درست رو انجام بدیم . یعنی همان کاری که خدا به ما گفته انجام بدید و به وعده های خدا اعتماد کنیم.

امام صادق علیه السلام فرموده­ اند: هر کس از ترس فقر و بی­ پولی ازدواج نکند نسبت به لطف خداوند بدگمان شده است. چرا که خداوند می­فرماید: اگر آنان فقیر هم باشند خداوند از فضل و کرم خود بی­نیازشان می­کند.

ماها بعضی وقت­ها چیزهای مهمی رو فراموش می­کنیم!

این مثال رو زدم که یادمان نرود که خداوند اگر وعده ای داد هیچ گاه خلف وعده نمی کند و فقط کافیه به خدا و کلام خدا اعتماد کنیم.

اعتماد – تاک شو به داشته هایت فکر کن

ما اگر دارایی معنوی ای داریم؛ مثلاً اگر هوش ویژه ای داریم اگر صفت اخلاقی خاصی داریم که ما را از دیگران متمایز می کند، خیلی از این دارایی ها که حاصل دسترنج خود ما نیست! ما با بسیاری از این ویژگی ها و صفات در این دنیا آمدیم.

خیلی از این دارایی ها رو کسب کردیم بدون اینکه خودمان حواسمان باشد و یا به دنبال آنها رفته باشیم. نکته استثنایی آنجاست که خداوند که خالق ما هست برای اینکه این دارایی ها را رشد بدیم و اضافه کنیم و بیشترین بهره را از آنها ببریم کلی برنامه و فرمول و قاعده و قانون دارد.

با هم قرار گذاشتیم اگر خداوند راهی را به ما نشان داد به آن راه اعتماد کنیم و بدانیم که روی حرف خدا باید حساب ویژه باز کنیم. جالبه بدانید که خداوند برای ویژگی ­ها و صفات مثبت ما اهمیت زیادی قائل شده و فرمول های فراوانی به دست ما داده که اگر ما این ویژگی­ ها رو داریم و چگونه تقویتشان کنیم و یا اگر نداریم چگونه واجد آنها شویم.

تقویت دارایی های معنوی می تواند زندگی ما را متحول کند چه از لحاظ مادی چه فردی و شخصیتی و معنوی. مثلاً: خداوند راهی را قرار داده که بتونیم دارایی هایمان را چندین برابر کنیم اگر واجد یک صفت ویژه باشیم.

می دونم که خیلی از شما عزیزان این صفت را در شخصیت خود دارید. قاعده خدا اینه که اگر کسی قدردان داشته های خود و  محبتها و کمکهای دیگران باشه، دریای نعمت و امکانات ویژه به سوی او روانه می شه.

وعده خدا – تاک شو به داشته هایت فکر کن

خداوند در کتاب آسمانی ما قرآن وعده داده که اگر قدردان نعمت ها باشیم، نعمت­ های ما رو بیشتر و بیشتر می کنه:

لَئِنْ شَکرْتُمْ لَاَزیدَنَّکمْ. سوره ابراهیم آیه 7

و یا به قول معروف: شکر نعمت نعمتت افزون کند.

یعنی بایست به داشته های خود نگاه کن و قدردان آنها باش، اینگونه به زمین و آسمان ثابت می کنی که لایق داشتن بهترین ها هستی چرا که لیاقت خودت رو برای آنچه که الآن داری نشان دادی پس برای بیشتر از آنها هم آماده ای. این فرمولی که خدا ازش صحبت می کند شاه کلید موفقیت بسیاری از افرادی ایت که من و شما شاید به چشم الگو به آنها نگاه می کنیم.

و یا اینکه خداوند اخلاق خوب رو کلید گنج­ های روزی به ما معرفی کرده. (میزان الحکمه، باب 1114، حدیث 5077)

کلاً حسن خلق آورده­ های خیلی زیادی داره که به خاطر کمبود وقت به یکیاش فقط اشاره کردیم. اتفاقی که این روزها به خاطر شرایط خاصی که توش هستیم کمتر از مردم می­بینیم. واقعاً کسی که خوش اخلاقِ نعمت خیلی بزرگی داره که شاید خودش ندونه دقیقاً چه چیز با ارزشی رو داره!

و یا اینکه رحم کن، تا به تو رحم شود: اِرحم، تُرحم. (امالی صدوق، ص 278، ح 308) و…

بی­شمار از این قواعد ساده به ما معرفی شده­اند اما خیلی وقت­ها به خاطر عدم آگاهی از اون­ها در زندگی روزمره­ مون استفاده نمی­کنیم. قرار شد که به خالق خودمون اعتماد داشته باشیم!

بخش پایانی گفتگو تاک شو به داشته هایت فکر کن

اجازه بدهید می خواهم مثالی بزنم و خواهش می کنم که ذهنهایتان را با من همراه کنید. فرض کنید یک مجموعه بزرگ بین المللی شما را به عنوان نماینده ی خودش در ایران معرفی می کند. مثلاً شرکت آمازون (بزرگترین فروشگاه آنلاین خرده فروشی جهان) به شما برای راه اندازی شعبه ایران اختیار داده.

فرض کنید از چنین امکانی برخوردار هستید که هر کجا رفتید می توانید بگویید من نماینده فلان مجموعه هستم. زندگیتون چه فرقی می کند؟ دیگه حاضرید یک گوشه بنشینید؟! یا این امکان باعث می شه چندین برابر کل زندگیتون بدویید و با شور و هیجان و سرعت کار و فعالیت می کنید؟

همه اش قرار هماهنگ می کنید، مستقیم گزارش می دید، دائماً در ارتباطید که مثلاً فلان آفیس رو بگیریم، فلان خرید رو انجام بدیم، فلان مجوز، فلان همکاری و …. دائم در حال فعالیت و ارتباط مستقیم هستید با آن پشتیبانی که الآن تبدیل شده به دارایی شما و هر کجا می روید با خیال راحت و دل قرص و محکم صحبت می کنید چون شما با پشتوانه ای آنچنان عظیم دارید حرکت می کنید.

دارایی ها معنوی بزرگ باعث می شوند حرکت کردن ما در زندگی متفاوت شود. هم محکم تر و قرص تر حرکت می کنیم هم دیگر نشستن و فرصت از دست دادن بی معنی می شود.

نکته ویژه تاک شو به داشته هایت فکر کن

این نکته ویژه را برای آنها که ایمان دارند می گویم، خدا به دنبال این است که ما قرص و محکم در این دنیا حرکت کنیم و لحظه ای ناامید نشویم و از حرکت نائیستیم و بدانیم خدا در کنار تمام دارایی های ما، ثروت و دارایی ویژه ای را قرار داده که هم خودش می تواند به بزرگترین دارایی ما تبدیل شود و هم دیگر دارایی های ما را رشد می دهد.

مثالی که زدیم رو به یاد بیاورید! اینکه من وقتی می فهمم فردی با قدرت در کنار من هست که برای هر کارم می توانم به او تکیه کنم و او از هیچ کمکی دریغ نمی کند و با او بودن تمامی درها را برویمان باز می کند آنچنان اعتماد و قدرتی با خود همراه دارد که دیگر لحظه ای با شک و تردید قدم بر نمی داریم و دیگر هر نشستن و رخوتی بی معنی می شود.

پیامبر خدا  والاترین خلق خدا، ولی و یاور ماست. این نزدیکی تا جایی است که پیامبر خود و وصی خود را پدران این امت نامیدند. وقتی خداوند از پشتیبانی و ولایت و همراهی به مردم می گوید و بعد پیامبر خود را که والاترین خلقش می باشد را به مردم نشان می دهد، مردم می فهمند این حمایت یعنی چه!

می بینند که وقتی در کنار پیامبر هستند، وقتی پیمان همراهی با او می بندند، وقتی آنقدر به پیامبر نزدیک هستند گویا از تمام عالم بی نیازند. مااز این قدرت داریم صحبت می کنیم ، از اینکه با کسی از جنس پیامبر دست همراهی بدی.

تاک شو به داشته هایت فکر کن – غدیر خم

این همراه قرار نیست همراهیش تاریخ مصرف داشته باشه. وقتی خداوند اینگونه بشارت می دهد که من هستم، اولیای من هم مانند پیامبر در کنارت هستند، هیچ وقت نباید این همراهی فرستاده خدا قطع بشه، من باید بتونم همیشه کسی رو از طرف خدا در کنارم داشته باشم که دست در دست او بگذارم.

برای همین وقتی پیامبر به اواخر عمر شریف خودشون نزدیک می شوند در بی سابقه ترین اجتماع مسلمانان تا آن تاریخ و در مهمترین نقطه عطف تاریخ بشریت به تک تک انسانها بشارت ادامه دار بودن این همراهی را می دهند.

در غدیر خم در سال پایانی عمر شریف پیامبر پس از حج وداع پیامبر در میان جمعیتی در حدود 120 هزار نفر پیامبر همه ی چشم ها و هوش ها و حس ها را متوجه یک اتفاق می کنند و آن هم ادامه دار بودن این ولایت و همراهی تا روز قیامت هست

در میان آن اتفاق و در برابر چشم انکار ناپذیر تاریخ دست کسی را بالا می برند که از او به وصی خود و خلیفه تعیین شده از طرف خدا بعد از خود در میان مردم و یاور و ولی هر کس که هم پیمان با خدا و رسولش شده ، نام می برند.

هان مردمان کیست از شما به شما سزاوارتر؟ گفتند خدا و رسول خدا ! پس دست مبارک امیرالمومنین علی علیه السلام را بالا بردند و فرمودند هر کس من یاور و پشتیبان و ولی او بودم از امروز علی همراه و نزدیک و ولی اوست.

دست کسی را بالا بردند که خداوند در قرآن از او به نام نفس و جان پیامبر نام می برد. علی بن ابی طالب می شود ولی هر کس که به دنبال همراهی جوانمرد و رفیق می گرده.

پناه بشر – تاک شو به داشته هایت فکر کن

امیرالمومنین می شه پناه هر کسی که در زندگی به دنبال رسیدن به بهترین هاست. امیرالمومنین حق کسانی که دوستی و همراهی او را پذیرفتند را به گردن می گیره. می دونید یعنی چی؟ یعنی حجت خدا می شه پشت و پناهت، یعنی حجت خدا لحظه ای دیگه ازت چشم بر نمی داره، یعنی همیشه در هر حالی هم که باشی، دستهای مهربان نزدیکترین فرد زندگیت همراهته. یعنی فرستاده خدا از پدر بهت نزدیکتر می شه.

خداوند فرمود:

اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً. خطبه غدیر / سوره مائده

نعمتی به شما دادم که قرار نیست یه روز نباشه، این نعمت تداوم داره تا اینکه هر کسی بتونه در زمانش لذت زندگی در کنار فردی از جنس پیامبر رو ببینه. حالا امروز هم خداوند در کنار تک تک ما فردی را قرار داده که هیچ قدرت و امکان و فردی با او در این دنیا برابری نمی کند.

خدا می گوید اگر می خواهی خدایی کردن خدا را در زندگیت نمایان ببینی، کسی در کنار توست که زمین و زمان را به او سپردم که اگر دست در دست او قرار دادی لحظه ای شک و تردید و لغزش در مسیرت رخ ندهد.

می توانی در هر قدمی که بر می داری تکیه کنی به نماینده من در زمین. کسی که بهره مند از صفات من است تا هیچ گاه ناامید از همراهی با او نشوی.

تاک شو ببه داشته هایت فکر کن – بزرگترین دارایی

من اگر پدر پول داری داشته باشم، اگر نماینده یک مجموعه قدرتمند باشم دیگه مثل یک آدم معمولی زندگی نمی کنم تمام پشتوانه ام می شود آن دارایی. خداوند می گوید بزرگترین دارایی این دنیا را در اختیارت می توانی داشته باشی. می توانی پشت به گرمای حضوری فردی در کنارت دهی که حجت خداست در زمین.

کسی که هر صفتی که برای شناختش به ما گفته اند برای این است که بدانی که می توانی به پشتوانه او حرکت کنی. و آن که یافت چه نعمت و ارزش بزرگی در زندگی دارد دیگر یک لحظه را هم از دست نمی دهد. یک قدم را هم بدون او بر نمی دارد. پشت به کوه می دهد و می داند که والاترین قدرت الهی در کنار اوست.

این نماینده و فرستاده خدا در هر زمان کسی است که هم برای آنکه او را نزدیک و صمیمی به خود ببینی او را از پدر مهربانتر به تو می نامند و هم برای آنکه لحظه ای شک به دل راه ندهی که او می تواند در سختیهای زندگی تو را همراهی کند، او را خلیفه و جانشین خدا در زمین می نامند کسی که زمین و زمان در اختیار قدرت اوست.

حجت خدا در زمین و امام هر زمانی بزرگترین دارایی است که خداوند برای آنان که می خواهد هر قدمی که بر می دارند با اطمینان و قدرت بردارند، قرار داده و این دارایی می تواند در دسترس هر کدام از ما قرار گیرد.

به داشته هایت فکر کن – زندگی در کنار امام عصر علیه السلام

زندگی در کنار امام عصر چندین تفاوت پر رنگ با زندگی بدون او دارد. کسی که امام زمانش تبدیل به بزرگترین دارایی معنویش شد، کسی است که لحظه ای را از دست نمی دهد. مگر می شود ما دارایی بزرگی داشته باشی و وقت و زندگی را به بطالت بگذرانیم؟

حاصل داشتن چنین پشتیبانی درست بهره بردن و دائم در حرکت و فعالیت بودن هست که اگر اینگونه نباشد داشتن یا نداشتن این امکان تفاوتی ندارد و آنرا از دست می دهیم.

کسی که با امامش زندگی می کند کسی است که در پایین و بالای زندگی و تلاطمات آن با قلبی محکم و مطمئن به پشتوانه ی عظیمش آرام است و می تواند با آرامش آن سختیها را پشت سر بگذارد. سختی که هست برای همه هم هست مهم اینست که چه کسی با چه پشتوانه ای سالم از این سختی بیرون بیایید و خودش را نابود نکند

کسی که دست در دستان امامش دارد کسی است که می توان اثر همنشین را در او مشاهده کرد، کسی است که از صفات امامش رنگ و بو گرفته. امام ما کریم است و کریمانه با فرزندانش برخورد می کند، آنکه با امامش و در کنار امامش زندگی می کند هم زندگیش رنگ و بوی کریمانه دارد

تاک شو به داشته هایت فکر کن – غیبت و تنهایی

امام ما قرن هاست در تنگنای سختی غیبت و تنهایی ست اما او اسوه صبر و انتظار دوران روشن برای تمام آن کسانی است که سختی های دوران بر آنها نیز فشار آورده و امید به تحقق وعده الهی دارند که دورانی خواهد آمد که مهدی دیگر در پرده غیبت نباشد و دنیا روی زیبای خودش را به گل روی حجت خدا نشان خواهد داد.

برای آنکه زندگی در کنار امام زمان دارایی زندگی ما هم شود نیاز نیست کار سختی انجام دهید. شروعش می شود اینکه از همین الآن برای هر قدم و تصمیمی که می خواهیم در زندگی بگیریم او را در کنار خود ببینیم و از او طلب خیر و راهنمایی کنیم.

و بگوییم که مولاجان! شما پدر مایی، همانطور که هیچ پدری اجازه نمی دهد فرزندش که دستش را به او سپرده آسیبی ببیند، شما هم دست ما را رها نکن و پدرانه همراه هر لحظه زندگی باش.

بیاییم ما هم زندگی در کنار امام زمانمان را تجربه کنیم.

این گفتگو هدیه من بود به امامم که با شما از او بگویم به این نیت که اگر هر کدام از شما قصد کردید که در زندگی دست در دستان بزرگترین دارایی ای که خدا در زمین برای ما قرار داده بگذارد، ذره ای از غربت و تنهایی او کم می شود.

به داشته هایت فکر کن – اللهم عجل لویک الفرج

مولا جان خالصانه از شما گفتیم به این نیت که بدانید ما فرزندانی نیستیم که از یاد ببریم پدرمان در تنهایی و غیبت و غربت به سر می برد و خداوند کوتاه شدن و تمام شدن این غربت را به دست ما سپرده که اگر دعایی از ته دل و خالصانه برای رفع غربت شما باشد حتما گشایش و فرج در آنست.

دست به دعا بر می داریم و با تمام وجود خدا را صدا می زنیم که خدایا برسان جان جانان مرا …

برای مشاهده منبع تاک شو به داشته هایت فکر کن در (سایت مناسبت ها) کلیک نمایید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا