سخنرانی کودک منتظر – سخنرانی نیمه شعبان کودک

سخنرانی کودک منتظر (دو سخنرانی برای کودکان جهت آشنایی با امام زمان علیه السلام)

سخنرانی کودک منتظر حاوی دو متن سخنرانی برای آشنایی و زنده نگهداشتن یاد امام زمان علیه السلام است که برای کودکان و نوجوانان و مناسب جشن نیمه شعبان است.

سخنرانی کودک منتظر شماره 1 

دوستت داره… خیلی بیشتر از اونی که فکرشو بکنی! همیشه هواتو داره… همیشه به یادته!… آخه می دونی؟ او پدر مهربون ماست! مگه میشه پدر بچه شو فراموش کنه؟!

همیشه مراقبته!… حتی وقتی که وسط خیابونای شلوغ زندگی، غافل از ماشینایی که با سرعت به طرفت میان، دستتو به زور از دستش بیرون می کشی  و سعی می کنی تنهایی بدویی اون طرف خیابون!… می بینی؟! او از مادرت هم دلسوزتره!

همیشه حواسش بهت هست!… بهت نزدیکه مثل یه برادر دوقلو! برادرای دوقلو همدیگه رو خیلی دوست دارن… احساس همدیگه رو می فهمن؛ از خوشحالی هم خوشحال میشن و از ناراحتی هم ناراحت!

می تونی همه حرفاتو بهش بگی…حتی حرفایی رو که به صمیمی ترین دوستت هم نمی تونی بگی؛ آخه او از هر دوستی صمیمی تره! به حرفات گوش می کنه و جواب می ده!!! می بینی چقدر او بهت نزدیکه! خودتو ازش دور ندون!… همیشه می تونی باهاش حرف بزنی… درد دل کنی… ازش کمک بخوای. و او کمکت می کنه… مطمین باش!!!

او مثل یه کشتی نجاته که فقط کافیه صداش بزنی و اون خودش به طرفت میاد؛ نه مثل تخته چوبی که باید خودتو به زور به طرفش بکشی تا شاید وسیله ای بشه برای نجاتت! آره… فقط کافیه صداش بزنی… از صمیم قلب…! می تونی وقتی دلتنگ میشی براش نامه بنویسی… هر جوری که دوست داری!

اگه برای شروع دنبال بهونه میگردی، نیمه شعبان می تونه یه بهونه خیلی خوب باشه که بهش بگی:

واسه ما جشن تولد یه  بهونه بود  همیشه ***که رو هدیه بنویسیم دلم از تو دور نمیشه

اما یادت نره که امام زمان هر لحظه به یادت هست، بی هیچ بهونه ای!!!

سخنرانی کودک منتظر شماره 2 – سخنرانی آشنایی با امام زمان علیه السلام

بچه های عزیز! تا حالا شده یه چیزایی ببینین و با یه چیزایی روبرو بشین که خیییییلی ناراحت بشین بعد پیش خودتون فکر کنین که کاش میشد هیچ وقت ازین اتفاقا تو دنیا نمی افتاد؟ یا پیش خودتون فک کردین که آیا امکان داره یه روزی برسه که هیچ کس هیچ مشکلی نداشته باشه و همیشه همه شاد و خوشحال باشن؟

به پاسخ تعدادی از بچه ها گوش بدید و ادامه دهید: خوب حالا که شما انقدر مهربونین و به فکر بقیه ی آدمای روی زمین هستین به این بخش برناممون خیلی توجه کنین. بچه ها! متأسفانه تو دنیای امروز ما، به جای این که همه ی آدمها همدیگرو دوست داشته باشن و به هم محبت و کمک کنن، بعضی وقتا بعضی از اونها با همدیگه دعوا میکنن و نامهربونن. و این نامهربونی و دعوا کردن، هم خود اونایی که این کارو میکنن اذیت و ناراحت میکنه و هم بقیه رو آزار میده.

ولی بچه ها! خدای مهربون ما به ما قول داده که یه روزی می آد که دیگه خبری از دعوا کردن نباشه و همه با هم مهربونن و به هم کمک میکنن و همدیگرو دوست دارن تا حالا شده شماها کارتون یا فیلم های مستند درباره ی طبیعت و حیواناتو ببینین و بعضی وقتا با دیدن صحنه هایی که بعضی از حیوونا همدیگرو میخورن ناراحت بشین و دلتون بشکنه و تو دلتون بگین کاش مثلا روباها یا گرگا هم علف میخوردن و سیر میشدن تا خرگوشا دیگه دلشون نمی لرزید و با آرامش با هم زندگی میکردن؟

راستش من خودم خیلی وقتا که اصلا نمیتونم این صحنه ها رو ببینم چون حسابی ناراحتم میکنه. ولیییییی به یه چیز امید دارم. میدونین چی؟ این که یه روز می آد که حیوونای درنده مثل گرگ و ببر و روباه دیگه با علف سیر میشن و دیگه بقیه ی حیوونا رو نمیترسونن و نمیخورنشون.

یه اتفاق دیگم هست که ما رو خیلی ناراحت میکنه چون پدر مادرامونو خیلی دوست داریم و جدایی از اونا برای هممون خیلی سخته و اون اینه که بچه ای برای پدر یا مادرش حادثه ی بدی پیش بیاد و از دنیا برن. غصه ای که این بچه ها تو دلشون دارن و اشکهایی که میریزن خیلی برای ما سخته و ما فقط میتونیم بهشون محبت کنیم و نشون بدیم که دوسشون داریم و میدونیم که خیلی سخته که بچه ها از خونواده هاشون دور باشن.

و همین طور میتونیم دعا کنیم و از خدا بخوایم که یه روزی رو برسونه که دیگه هیچ بچه ای تو دلش غمگین نباشه و با خونوادش خوشحال باشه. بچه ها، خدا رو شکر همه ی ما که این جا نشستیم در حدی که گرسنه نباشیم و بتونیم غذای خوب و لباس خوب داشته باشیم هستیم، ولی تو این دنیای بزرگ، حتی توی کشور، شهر و یا بعضی وقتا توی کوچه ی ما بعضی از آدما هستن که پول کافی برای خرید میوه و غذا و لباس ندارن و حتی بعضی شبا بچه هاشون مجبور میشن گرسنه بخوابن.

تا حالا شده فقیری رو ببینین و دلتون بشکنه و ناراحت بشین و کمکشون کنین؟ یا سعی کنین قدر نعمتایی که خدا بهتون داده رو بهتر بدونین و ازشون بهتر استفاده کنین و اونها رو هدر ندین؟ چون میدونین خیلیا هستن که اون نعمتا رو ندارن و به خاطرش زندگی خوبی ندارن.

یا بچه ها شده تا حالا براشون دعا کنین یا از مامانتون بپرسین که مامان کی همه ی آدمها به اندازه ی کافی پولدار میشن یا اصلا میشه یه روز بیاد که هیچ کس فقیر و گرسنه نباشه؟ بچه ها یکی از مهمترین نعمت هایی که خدا به ما داده چیه؟ سلامتی. اگه ما بیمار باشیم بعضی از کارا رو نمیتونیم بکنیم یا خیلی اذیت میشیم.

برای همینه که حسابی باید مواظب باشیم که مریض نشیم و تا وقتی که سالم هستیم قدر بدنمون رو بدونیم و خدا رو شکر کنیم و با بدنمون کارای خوب بکنیم. حالا بگین ببینم: کی تا حالا بیمارستان رفته و یا فیلم هایی رو دیده که بیمارا رو نشون میده یا شایدم خودمون یا یکی از افراد خونوادمون مریض شده باشن. خیلی ناراحت شدین؟

دیدن این که آدمها تو درد و سختی باشن خیلی سخته و ناراحت کننده. ما دوست داریم همه سالم و پرانرژی باشن و مثلا همه ی بچه ها بتونن بازی کنن نه این که دلاشون غمگین باشه و روی تخت بیمارستان باشن.

حالا ما برای اونا چه کارایی می تونیم بکنیم؟ می تونیم بریم عیادت یا دیدنشون که فکر نکنن تنهان و بدونن ما همیشه و هرجا که باشن دوسشون داریم. می تونیم براشون دعا کنیم که زودتر خوب بشن و این که ما حتی میتونیم دعا کنیم که یه روز برسه که هیچ کس مریض نشه و همه سالم باشن. بله! همچین روزی میرسه! خدا به ما قول داده، و ما امید داریم و دعا میکنیم اون روز زودتر بیاد و بیمارستانا از مریضا خالی بشه.

بچه ها شده تا حالا یه جاهایی رو روی زمان ببینین که آب و هوای خوبی ندارن و یا خیلی کثیفن و مردم اونجا زندگی سختی رو داشتهباشن؟ و پیش خودتون فکر کنین یا دعا کنین که ای کاش این جا هم سبز بود و پر از گل و گیاه و درخت و آب و هوای خوب؟ مخصوصا الان که خیلی جاها از دنیا بارون کمی میآد و هواش خیلی آلوده شده.

حالا ما چی کار میتونیم بکنیم که این مشکلا حل بشه؟ خوبه بگیم ما که خیلی کوچیکیم، کاری ازمون بر نمیآد، یا من یه نفرم، کاری نمیتونم بکنم؟ نهههه! ما کارای مهمی میتونیم انجام بدیم. مثلا هر جایی که هستیم مواظب طبیعت باشیم و آشغال روی زمین نریزیم و مثلا آب زیادتر از حدی که نیاز داریم مصرف نکنیم.

یه کار مهم دیگه اینه که دعا کنیم و از خدا بخوایم که اون روزی رو که قولشو به ما داده که زمین پر از گل و سبزه میشه رو برسونه که دیگه همه ی آدمها تو هوای خوب و جای خوب زندگی کنن. وای که چقدر خوب میشه اون روز بیاد. بچه ها! یکی از بدترین اتفاقا توی دنیا چیه که هم سلامتی رو از بین میبره، هم آرامش رو هم خونواده ها رو از هم جدا میکنه، هم طبیعت رو از بین میبره؟

درسته، متأسفانه جنگ بدترین و ناراحت کننده ترین اتفاقه که توی دنیای ما هم زیاد اتفاق میافته و هر روز یه عالمه بچه توی دنیا یا جونشون رو از دست میدن یا زخمی میشن، یا پدر مادرشون رو و یا خونه ها و شهرشون رو از دست میدن و این خیلیییی زیاد ناراحت کنندس و ما نمیتونیم حتی صحنه هایی از ناراحتی اونها رو ببینیم و تحمل کنیم.

ما باید برای اونها نه تنها دعا کنیم که از جنگ در امان بمونن، بلکه باید دعا کنیم اون روزی که خدا قول داده که اگه بیاد دیگه آدمها با هم دشمنی نمیکنن و همدیگر رو دوست دارن، زودتر برسه تا همه در آرامش و امنیت که یه نعمت خیلی بزرگه زندگی کنن.

خدا کنه دیگه چشمای هیچ بچه ای از ناراحتی و غم خیس و گریان نشه. و همه ی بچه ها هر جای دنیا که هستن شاد و سلامت باشن. خدایا اون روزی که به ما قول دادی رو هر چه زودتر برسون که دلهای غمگین خیلی زیاد شده و امید همشون خودتی. حالا بچه ها کی میدونه اون روز چه روزیه که خدای مهربون به ما قولش رو داده؟

بله درسته! زمان ظهور امام زمان عزیز ما، حضرت مهدی عجل الله فرجه. اون امام عزیز که با اومدنش و با خوبی ها و مهربونی های بیحد و حصرش دنیای ما رو پر میکنه از خوبی ها و مهربونی ها. از خوشحالیه ظهور اون امام عزیز و با شناختنشون، همه عاشقشون میشن، و حتی حیوونا هم با هم مهربون میشن و همدیگر رو اذیت نمیکنن.

حتی زمین و آسمون هم از خوشحالی و برای خوشحال کردن امام عزیز ما پر میشه از زیبایی و طراوت و شادابی. خلاصه بهتون بگم که نعمت ظهور امام زمان علیه السلام از همهی نعمت ها مثل سلامتی، آرامش، شادی، داشتن خونواده، نبودن جنگ، فقیر نبودن بهتره. کی میگه چرا؟

بله درسته! چون وقتی امام و راهنمای ما رهبر ما و رهبر کل دنیا باشن، همه ی اون نعمتای خوب با هم هست. پس چه خوبه که ما وقتی که برای هر چیزی دعا میکنیم، یادمون باشه مهمتر از اون دعا برای اومدن و ظهور امام زمانه.

پایان/ نتیجه گیری و دعا

خدای عزیز! برای این زمین و این جهان که آفریدهای، راهنما گذاشته ای. برای روزهایش خورشید آفریدی و برای شبهایش ماه. خورشید و ماه را دادی تا زمین را روشن نگه دارند و زمین راهش را گم نکند. برای ما آدمها هم راهنما فرستادی. راهنماهای زیاد که ما راهمان را گم نکنیم. راهنمایی مثل خورشید و ماه، روشن و گرم.

ابتدا پیامبر راهنمای ما بود و بعد از ایشان یازده امام؛ اما حال آنها نیستند. ما زنده هستیم و راهنما میخواهیم. میدانم تو یک راهنما و یک نماینده ی خوب و عزیز را برای ما نگه داشته ای. کسی که مثل پیامبر و یازده امام، مهربان و معصوم است. کسی که از جنس آنهاست. حرفهایش بوی آنها را میدهد. گل نرگس را میگویم که یادگار گل محمدی است. کسی که هم نام پیامبر است. عطر دل انگیز او را دارد.

کسی که از دختر پیامبر به یادگار مانده است. خدایا کاری کن آن امام زیبا و آن گل خوشبو را ببینیم. کاری کن زودتر بیاید تا دنیا پر از عطر گل محمدی بشود. کاری کن بیاید و حرفهای تو را به گوش ما برساند. ما چقدر باید منتظر دیدن زیبایی باشیم؟ وای که چقدر خوب میشود او بیاید. وقتی بیاید همهی چیزهای بد را از بین میبرد و جای آن دنیا پر از چیزهای خوب میشود.

خدایا او به ما کمک می کند تا تو را بهتر بشناسیم. کمک می کند تا در زندگی پیروز باشیم. کمک می کند تا راه 4 تو را برویم. ما به این راهنمای خوب احتیاج داریم. می خواهیم نماینده ی خودت را ببینیم. پس خواهش می کنیم کاری کن زودتر نماینده ی مخصوصت را ببینیم.

خواندن دعای فرج رو به قبله و ایستاده به احترام ایشان


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا