بزرگداشت ایام محرم

بزرگداشت ایام محرم در روایات معصومین علیهم السلام

بزرگداشت ایام محرم در کتب مختلف و در روایت هایی که معصومین علیهم السلام بیان فرموده اند عزاداری سیدالشهدا علیه السلام را بر همگان واجب میکند که برای برپایی این مجالس همتی بگماریم. که با برپایی عزا این ایام را زنده نگه داریم.

امام رضا علیه السلام به «ریان بن شبیب» فرمود: اگر تو را خوشحال میکند که در درجات والاى بهشت با ما باشى، پس در اندوه ما غمگین باش و در شادى ما خوشحال باش. (جامع احادیث الشیعه، ج 12،)

متن بزرگداشت ایام محرم

شیخ صدوق رحمه الله در کتاب «عیون اخبار الرضا علیه السلام» از حضرت رضا علیه السلام نقل کرده است که فرمود: هنگامى که خداوند تبارک و تعالى به ابراهیم خلیل الرحمان دستور داد بجاى فرزندش اسماعیل آن قوچ را که براى او فرستاده است ذبح کن.

ابراهیم علیه السلام آرزو کرد که کاش اسماعیل را با دست خود قربانى کرده بود و به ذبح آن قوچ امر نشده بود تا به قلب او آنچه به قلب پدرى که بهترین فرزند عزیزش را با دست خود ذبح کرده وارد مى شد، و با این عمل سزاوار پاداش صبرکنندگان در مصیبت‌ ها مى شد و درجات والایى را تحصیل مى کرد.

خداوند تبارک و تعالى به او وحى فرمود: اى ابراهیم! محبوبترین آفریده من نزد تو کیست؟ عرض کرد: خداوندا! مخلوقى را نیافریده اى که نزد من محبوبتر از حبیب تو یعنى محمّد صلى الله علیه وآله وسلم باشد. فرمود: اى ابراهیم! او را بیشتر دوست دارى یا خودت را؟ عرض کرد: او را از خودم بیشتر دوست دارم.

فرمود: فرزند او را بیشتر دوست دارى یا فرزند خودت را؟ عرض کرد: فرزند او را از فرزند خودم بیشتر دوست دارم. فرمود: کشته شدن فرزند او از روى کینه و ستم بدست دشمنانش قلب تو را بیشتر به درد مى آورد یا قربانى شدن فرزندت بدست خودت در راه اطاعت من؟ عرض کرد: کشته شدن او بدست دشمنانش براى من دردناکتر است.

خدای متعال فرمود:

یا إبراهیم؛ إنّ طائفه تزعم أنّها من اُمّه محمّد صلى الله علیه وآله وسلم ستقتل الحسین إبنه من بعده ظلماً وعدواناً کما یذبح الکبش، و یستوجبون بذلک سخطی.

اى ابراهیم! گروهى که خود را از امّت محمّد صلى الله علیه و آله و سلم مى پندارند بزودى حسین علیه السلام فرزند او را بعد از او با ظلم و ستم مى کُشند همانطور که سر گوسفندى را جدا می‌کنند، و با این عمل سزاوار خشم و غضب من مى گردند. ابراهیم علیه السلام با شنیدن آن اندوهگین شد، و یاد آن مصیبت دل او را بدرد آورد و او را گریان نمود.

خداوند تبارک و تعالى به او از طریق وحى فرمود: اى ابراهیم! ناله و فریادت بر امام حسین علیه السلام و مصیبت کشته شدن او را فدیه و عوض قرار دادم براى بى تابى و تحمّل مصیبت فرزندت اسماعیل در صورتى که او را با دست خود قربانى کرده بودى، و درجات والاى مصیبت زدگان را نصیب تو گردانیدم.

و این تأویل کلام خداوند تبارک و تعالى است که فرمود: «وَفَدَیْناهُ بِذِبْحٍ عَظیم» «و بر او ذبح بزرگى فدا ساختیم» و هیچ نیرو و قدرتى نیست مگر به سبب خداوند بلندمرتبه بزرگ. ( القطره ج 1 ص 477) (سوره صافّات، آیه 107)

(عیون اخبار الرضا علیه السلام: 166/1 ح 1، جواهر السنیّه: 251، تأویل الآیات: 497/2 ح 12، تفسیر برهان: 30/4 ح6، المنتخب: 32، بحار الأنوار: 225/44 ح6 و در ذیل آن شرح و توضیحى آورده است.?)

بزرگداشت ایام محرم – عزاداری حسینی از ابتدای ماه محرّم

قیل للإمام الصادق علیه السّلام: سیدی جعلت فداک، إن المیت یجلسون بالناحیه بعد موته أو قتله؛ و أراکم تجلسون أنتم و شیعتکم من أول شهر بالمأتم و العزاء للحسین علیه السّلام. فقال: ما هذا ! إذا حل هلال محرم، نشرت الملائکه ثوب الحسین علیه السّلام و هو مخرق من ضرب السیوف و ملطخ بالدماء؛ فنراه نحن و شیعتنا بالبصیره و لا بالبصر، فإذاً تنفجر دموعنا. خصائص الزینبیه، ص 49 – ثمرات الأعواد، ص36

به امام صادق صلوات الله علیه عرض شد: آقای من به فدایتان شوم، وقتی کسی می میرد یا کشته می شود جلسه نوحه ای برای او می گیرند؛ و من مشاهده می کنم که شما و شیعیانتان از اول ماه محرم اقامه عزا می کنید. حضرت فرمودند: این چه حرفی است! هنگامی که هلال ماه محرم دیده می شود، ملائکه پیراهن امام حسین علیه السّلام را آویزان می کنند در حالیکه از ضربه های شمشیر پاره پاره شده و آغشته به خون است؛ ما و شیعیانمان این پیراهن را با چشم دل (و نه با چشم ظاهری) می بینیم، پس اشک های ما سرازیر می شود.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا