یگانه وارث غدیر – طوفان فکری غدیر

یگانه وارث غدیر – معرفی امام عصر علیه السلام در خطبه غدیر

یگانه وارث غدیر، عنوان طوفان فکری، در مورد امام عصر علیه السلام صحبت کرده، که چگونه می توان از این جشن های غدیر برای تبلیغ و تذکری به ایشان استفاده کرد. مهم ترین وظیفه ما در برابر یگانه وارث غدیر در برنامه­ های تبلیغی غدیر چیست و چگونه می­ توان اجرا کرد؟ از مراسم و فرصت عید غدیر می­ توان به خوبی برای معرفی تنها بازمانده غدیر استفاده کرد.

یگانه وارث غدیر در بخش هشتم خطبه غدیر

بخش هشت خطبه غدیر، بهترین مرجع برای پرداختن به این موضوع می­ باشد. با خواندن این فراز در محافل و جشن­ها و توجه و تذکر به جملات این بخش، می­ توان به معرفی وارث غدیر پرداخت. در برنامه­ های تبلیغی حتما باید بخش هشتم خطبه را با هر روش تبلیغی­ ای که در حال خدمتگزاری هستیم بگنجانیم.

تا دشمنان امام زمان عجل الله تعالی فرجه که منتظر فرصتی برای ضربه زدن به اعتقاد مهدویت­ اند بدانند که این اعتقاد، ریشه در خطبه­ ی غدیر دارد و مهدی موعود به همراه ویژگی­ هایش، توسط پیامبر صلی الله علیه و اله در خطبه غدیر معرفی شده است.

روش های تبلیغی یگانه وارث غدیر

با انتشار بروشورهایی که در بردارنده فراز هشتم خطبه غدیر و احادیث توصیف کننده دوران ظهور می باشد، می­ توان افراد را در سطح جامعه را با وارث غدیر آشنا کرد. تصویر صفحات بروشوری در این راستا که در سال­های قبل تهیه شده، در کانال اتاق فکر غدیر موجود است.

باید نکته ­های نهفته در خطبه غدیر، مخصوصاً فراز هشتم که در مورد وارث غدیر است، به صورت امروزی و همچنین با مقایسه­ سازی با کتب ادیان مختلف، در جشن­ ها و مراسم ­ها در اختیار مخاطبین گذاشته شود تا با تمام وجود به ضرورت حضور ایشان ایمان پیدا کنند.

ابلاغ پیام غدیر

یکی از مهم­ ترین پیام­ها در برنامه­ های تبلیغ غدیر، رساندن وجوب ابلاغ پیام غدیر به دیگران است. همان طور که در خطابه غدیر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، پذیرفتن ولایت امیرالمومنین علیه السلام و فرزندانشان را شرط قبول توبه و اعمال دینی معرفی می­ کنند، لازم است که در مراسم­ های عید غدیر این موضوع را برای مخاطبین تبیین کنیم.

که در دوران غیبت، شرط قبولی اعمال ما، سرسپردگی به ولایت امام زمان عجل الله تعالی فرجه می­ باشد و راه سعادت و خوشبختی، تنها از مسیر محبت و کسب رضایت تنها وارث غدیر در تمام مراحل زندگی و تصمیم­ گیری­های زندگی می ­باشد.

یگانه وارث غدیر  – روش های تبلیغی غدیر

بدون شک در برنامه­ های تبلیغی عید غدیر می­ بایست روش تبلیغ را از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرا بگیریم. ایشان در خطبه غدیر، دعوت مردم به سوی جایگاه ولایت اهل بیت را، رأس امر به معروف معرفی کردند.

در این زمان این جایگاه منحصراً متعلق به امام زمانمان می باشد. خواندن بیعت نامه در جشن­ها و مراسم و تجدید بیعت با امام عصر عجل الله تعالی فرجه پیشنهاد می­ شود.

با توصیف مراسم سه روزه غدیر و بیعت جمع حاضر با امیرالمومنین علیه السلام، می­ توان فضایی را فراهم کرد برای این که افراد با تنها وارث غدیر بیعت کنند. به گونه ­ای که با قرائت بخش بیعت خطبه و تکرار جملات این بخش توسط حضار، افراد با امام زمانشان بیعت کنند.

اجرای مراسم بیعت

لازم است در کنار اجرای مراسم بیعت در جشن­ ها، افراد را آگاه کنیم به معنای واقعی بیعت که همان تسلیم شدن و قبول کردن امر ولایت می­ باشد. این تسلیم دارای سه مرحله زبانی، قلبی و عملی می­ باشد. در دوران غیبت و پس از بیعت با تنها وارث غدیر، می­ بایست آثار این بیعت در اعمال ما مشهود باشد.

یکی از مصادیق بیعت با وارث غدیر، عمل در مسیر خشنودی ایشان و ترک گناه می ­باشد. می­ توان در کنار برنامه بیعت، از افراد خواست که همزمان با عید غدیر، هر کس برای خودش، طرح چهل روز ترک یکی از گناهان که موجب نارضایتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه می­شود را شروع کند و به این وسیله، بیعت عملی خود را آغاز کند و از برکاتش بهره مند شود.

برای طرح ترک گناه، می ­توان در ابتدا به گناهان کبیره که افراد در روز غدیر و بعد از آن انجام دادند از جمله کارشکنی، نفاق، دورویی، بیعت ظاهری، یکسان نبودن قول و عمل، غصب حق دیگران و … اشاره کرد و در نهایت، از افراد خواست که همگی یک گناه را به طور همگانی ترک کنند.

نقش شیطان در غدیر و نابودی آن با یگانه وارث غدیر

با اشاره به نقش شیطان در انحراف جانشین پیامبر از مسیر اصلی خود یعنی غدیر، توطئه­ های شیطان در موقعیت­های مختلف در طول این 1400سال، قسم جلاله­ ای که خورده برای انحراف مردم، و نهایتاً مرگ شیطان در زمان ظهور تنها وارث غدیر، مخاطبین را دعوت کنیم به دعا برای ظهور ایشان و تلاش برای خودسازی و درک دوران ظهورشان.

در این خصوص باید سعی کنیم دوران ظهور حضرت را با تمام زیبایی­ هایش برای افراد به خوبی به تصویر بکشیم و با دادن آگاهی به افراد در مورد دوران طلایی ظهور، آنان را به ظهور تنها وارث غدیر و منجی بشریت امیدوار کنیم.

متذکر شدن به یگانه وارث غدیر

یکی از راه­ های متذکر شدن به وجود مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه به عنوان تنها وارث غدیر، انجام اعمال عید بزرگ غدیر به نیابت از ایشان می ­باشد. می­ توان بقیه را نیز به انجام این عمل دعوت کرد. مجالس خطبه خوانی غدیر به نیت تعجیل در فرج تنها وارث غدیر برگزار کنیم.

با هدیه دادن کتاب­ های «غدیر، روز بیعت با امام زمان عجل الله تعالی فرجه» و یا «موعود غدیر» و یا « پیمان غدیر، بیعت با مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)» و یا «تجلی اهداف غدیر در عصر ظهور » و برگزاری مسابقه از محتوای این کتاب­ ها، می­ توان در راستای معرفی تنها وارث غدیر گام برداشت.

نکته مهمی که در مباحث تبلیغی باید مَد نظر باشد، این است که “از کوزه برون همان تراود که در اوست”. ما اگر قصد داریم چیزی را تبلیغ کنیم، باید به آن اعتقاد قلبی داشته باشیم، نه این که فقط لقلقه­ ی زبانمان باشد. وقتی که ما به چیزی اعتقاد قلبی و واقعی داشته باشیم و آن را به دیگران معرفی کنیم.

در ضمیر افراد، حس اعتماد به خودمان و آن مطلب ایجاد می­ شود و این، یعنی تأثیر صحیح و روش درست. با این نوع تبلیغ، و حفظ این حالت در شناساندن یک موضوع و یا حتی جنس به دیگران، موفقیت و نتیجه گیری بهتر خواهد بود.

روش تبلیغی

اگر کمی در روش تبلیغی بزرگ­ترین مبلّغان دین، یعنی انبیاء و ائمه علیهم السّلام دقت کنیم، به خوبی این مطلب برای ما نمایان می­ شود که: علت تأثیرگذاری سخن پیام رسانان الهی در جان و صفحه­ ی دل بشر این بوده و هست که آن­ها به حرفی که می­زنند اعتقاد قلبی داشتند و دارند و به آن عمل می کردند.

ما هم برای رساندن پیام حقیقی دین به دیگران، باید اول اعتقادات خودمان را راجع به آن موضوع تقویت کنیم، تا به قول قدیمی­ ها حرفمان از دلمان باشد که: «حرفی که از دل برآید لاجرم بر دل نشیند».

بنابراین در امر معرفی وارث غدیر، باید ابتدا اعتقاد و ارتباط قلبی خودمان با حضرت را بیش از پیش تقویت کنیم تا بتوانیم دیگران را هم به این مسیر دعوت کنیم.

ابلاغ پیام غدیر

باید سعی کنیم واقعه غدیر را طوری به مردم ابلاغ کنیم که بتوانیم انتهای آن را با ظرافتی خاص به آقا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه ربط بدهیم. اگر مخاطبین اصلی این حرکت ما، بچه­ های دبستانی باشند تأثیر بیشتری خواهد داشت، چون ذهن آماده ­تری دارند.

مثلا با تهیه بنری که سفر حجه الوداع پیامبر صلی الله علیه و آله را نشان می­دهد، ماجرا را به صورت تصویری و توضیحی بیان کنیم و به وارث اصلی غدیر برسانیم تا هیچ وقت از ذهن شان پاک نشود و همیشه با شنیدن نام غدیر، به یاد وارث آن آقا صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه بیفتند.

در ادامه وظائف خودمان نسبت به ایشان که هر کس در حد توان خودش چه کاری می­ تواند انجام دهد را برشماریم. مهم ترین وظیفه این است که به مردم یادآور شویم که پیامبر صلی الله علیه و اله با ماجرای غدیر و بیان ولایت امام علی علیه السلام، قصد داشتند حکومت جهانی اسلامی را پایه­ گذاری کنند که تنها به دست امامان قابل اجرا است.

همان طوری که در آن زمان خلفا کارشکنی کردند و از مسیر اصلی منحرف شدند و در پایان کار به هلاکت رسیدند، ما هم اگر کاری نکنیم که وارث غدیر ظهور کند و حکومت را به دست گیرد، به هلاکت می­ رسیم.

یگانه وارث غدیر – واقعه غدیر

 هم­چنین باید به مسلمانان جهان یادآور شویم که واقعه غدیر، اتفاقی بود که بسیاری از مسلمانان از پیر و جوان و از نژادهای مختلف در آن حضور داشتند. یکی از عوامل زنده بودن این واقعه تا به امروز، بعد از خواست خدا و با وجود خیانت بسیاری از حضار و نقل نکردن ماجرای غدیر و عمل نکردن به فرمایش پیامبر صلی الله علیه و اله درباره آن، همین قضیه است. ما هم باید با کمک تمام مسلمانان جهان، این واقعه را زنده نگه داریم.

 شناخت جوان ­های امروزی از غدیر خلاصه شده به این که روزی هست که امام علی علیه السلام به امامت رسیدند. در حالی که در این روز، برنامه زندگی سعادتمند برای بشر تا روز قیامت داده شده است. باید امامت وارث غدیر که غایب است، در کنار وقایع تاریخی این روز بیان و وارد کتاب­های درسی و مباحث مذهبی شود. یعنی باید همه بدانند که اهمیت غدیر، فقط در مورد امامت امام علی علیه السلام نبوده و نیست.

در یک کلیپ (موجود در کانال اتاق فکر) زندگی اجتماعی بشر را با زنبورها مقایسه کرده و نیاز بشر به وجود یعسوب (در کلام عرب به ملکه زنبور اطلاق می ­شود) را مطرح می ­کند. سپس از کلام پیامبر صلی الله علیه و آله سند ارائه می­ کند که حضرت امیرالمومنین علیه السلام و همچنین آخرین حجت الهی یعسوب الدین معرفی شدند. با ارائه چنین مثال­ هایی اهمیت مسئله در ذهن افراد به خوبی نقش می­ بندد.

یادمان باشد برای معرفی بهترین پدر عالم و تنها وارث غدیر که با ظهورشان تنها زیبایی ها را به همراه خودشان می آورند، باید زیباترین روش ها را انتخاب کنیم.

کادوی فراموش نشدنی (برگرفته از سایت خطابه غدیر)

ذکر داستان زیر در این خصوص خالی از فایده نیست: تازه رفته بودم کلاس پنجم دبستان. توی مسابقات نقاشی استان رتبه ی دوم رو کسب کرده بودم. همه ی فامیل جمع شده بودن خونه ی ما تا این موفقیت رو جشن بگیریم؛ بعلاوه جشن تولدم هم بود. هر کسی هم بنا به وضعیت مالی و سلیقه ی خودش برای من کادو گرفته بود. یه عمو داشتم که زن و بچه نداشت. خیلی پولدار بود.

همیشه عیدا که می رفتیم خونش، بیشترین عیدیا رو بهمون می داد. خیلی دلم می خواست ببینم اون واسم چی گرفته! کادوها را رو یکی یکی به من دادن. هر کدوم یه رنگ و لعابی داشت و تو کاغذهای کادوی قشنگ بسته بندی شده بود. اما هدیه ی عمو اصلاً اینطور نبود و هیچ بسته بندی دلچسب و جذابی نداشت. با بی میلی گرفتم و گذاشتم کنار بقیه.

اینقدر ناراحت شده بودم که هیچ کدوم رو باز نکردم. تا آخر شب هم ناراحت بودم و با عمو خیلی حرف نمی زدم. آخه ازش توقع یه کادوی خوب رو داشتم! مهمونا که رفتن، کادوها رو تک تک باز کردم؛ اما نمیدونم چرا؟ ولی کادوی عموم رو باز نکردم و گذاشتم گوشه ی کمد. چهار ماه بعد که داشتم کمدم رو مرتب می کردم، چشمم به کادوی عموم افتاد، دوباره ناراحت شدم.

کادو

خواستم بازم کادو رو کنار بذارم، از شدت ناراحتی! ولی بازش کردم تا ببینم چیه؟! خدایا چی می دیدم!!! یه ساعت مچی درجه یک. تا به حال کادوی به این ارزشمندی نگرفته بودم. اما آخه چرا توی این بسته بندی به این بدی! باقی کادوها خیلی از اون کم ارزش تر بودن، ولی کادو پیچیِ خوبی داشتن.

امروز که دارم این مطلب رو براتون می نویسم دقیقاً 20 سال از اون ماجرا می گذره. قبل از اینکه مطلب رو بنویسم چند تا کار تبلیغی مسیحیا، زرتشتیا، بهایی ها، بودایی ها، عرفان کیهانی ها و … رو بررسی کردم تا ایده بگیرم؛ که به یاد این خاطره افتادم.

آره دقیقاً دشمنان دین و تشیّع، بی ارزش ترین و بی کیفیت ترین کالاها رو در بسته بندی های به ظاهر شیک و زیبا به خورد جوون های ما میدن، ولی ما با ارزش ترین کالای عالم رو در بسته بندی نامناسب و حتی بدون بسته بندی به دیگران عرضه می کنیم!

شما فکر می کنید اون جوونی رو که وهابیّت تحریک می کنه تا با حمله ی انتحاری به اماکن مقدس شیعیان هم خودش کشته بشه و هم مردم، با یک بسته بندی معمولی جذب شده یا با ظاهر سازی کم نظیر؟

اصلاً قصد من این نیست بگم که ما باید برای تبلیغ دیگران ظاهرسازی یا ریا کنیم؛ نه! من منظورم اینه که وقتی با ارزش ترین جواهر هستی و عالَم رو می خوایم به دیگران نمایش بدیم، باید ظاهر اون رو هم مثل باطنش زیبا و پسندیده کنیم.

یگانه وارث غدیر – روایت

در روایات مختلفی از ائمه صلوات الله علیهم اجمعین نقل شده: « إنَّ اللَّهَ جَمِیلٌ‏ یُحِبُّ الْجَمَالَ، بدرستی که خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد.»  چرا این زیبایی را در معرفی خدا و اولیاء او به دیگران به کار نبریم؟

آقا علی بن موسی الرّضا علیهما السّلام می فرمایند: «اگر مردم زیبایی ها و محاسن کلام ما را بدانند از ما پیروی خواهند کرد.»

آیا این وظیفه ی ما نیست که زیبایی های کلام معصومین علیهم السّلام برای دیگران بیان کنیم؟ آیا نباید در شناساندن دین به دیگران از بهترین الفاظ و ابزارها استفاده کنیم؟ آیا نباید در تبلیغ و رساندن حق و حقیقت به سایرین شکیل ترین بسته بندی را انتخاب کنیم؟

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا