تبلیغ غدیر در مدارس – طوفان فکری غدیر

تبلیغ غدیر در مدارس و راهکارهای تبلیغ به روشهای متفاوت

تبلیغ غدیر در مدارس باید به گونه ای طراحی شود که دانش آموزان جذب شوند و در مرحله اول به صورت داستانی شروع  و کم کم ماجرای غدیر بازگو شود. در این طوفان فکری راهکارهای پیش روی شما قرار داده است تا از آنها استفاده نمایید.

جشن غدیری

  1. چگونه می توان از فرصت تقارن جشن ولایت و جشن بازگشایی مدارس برای تبلیغ غدیر استفاده کرد؟
  2.  جشن شکوفه ها و بازگشایی مدارس، فرصت خوبی هست برای متذکر شدن دانش آموزان و خانواده هایشان.
  3.  اجرای برنامه شروع سال در قالب جشن غدیر پیشنهاد می شود.
  4.  اجرای جشن غدیر با برنامه هایی مثل همخوانی و مسابقه و نمایش غدیری، در چند ساعت پایانی مدرسه در روز اول شروع مدارس پیشنهاد می شود.

 مسئولین مدارس کارت های دعوت تهیه کنند. یک هفته قبل از بازگشایی مدارس از دانش آموزان دعوت به جشن غدیر شود. هدایایی مثل خودکار یا کارت پستال با کمک انجمن اولیا سال پیش تهیه شود. با خواندن دکلمه و توضیح خلاصه ایی از غدیر برای بچه ها یادمانی در ذهن آنها بر جای گذارند.

 روز جشن بازگشایی مدارس مقطع دبستان، داستان غدیر به صورت خلاصه برای کودکان مطرح شود. با اهدای یک جعبه مداد رنگی از آنها خواسته شود که نقاشی با موضوع داستان گفته شده بکشند و به مسئولین مدرسه تحویل دهند. در یکی از اعیاد، نمایشگاهی از نقاشی بچه ها در مدرسه برگزار شود.

جشن بازگشایی مدارس

 در جشن بازگشایی مدارس، فرصتی برای شادی کردن بچه ها با مولودی خوانی غدیر یا پخش نوای صوتی شاد در مورد غدیر اختصاص داده شود. بعد از پخش نوا متناسب با سن و حوصله ی بچه ها در مورد عظمت غدیر برایشان صحبت شود.

 در ایام باز گشایی مدارس و جشن عید غدیر می شود به چند مسئله متذکر شد: این که هر جامعه ای مثل مدرسه به یک مدیر و مدبر و کسی که کار بلد باشد نیاز دارد. در هر مدرسه اگر یک روز مدیر نیاید، حتماً ناظمی به جای خودش می گذارد. ملاکی که یک مدیر برای جایگزین خودش در نظر می گیرد چیست؟

 جشن شکوفه ها با تِم غدیر برگزار شود. معلم سال قبل هر کلاس، معلم سال نو را به عنوان سرپرست جدید اعلام کند و بگوید که راهنمای دانش آموزان برای سال آینده خواهد بود و مثل معلم سال قبلشان، تنها کسی است که می تواند به آنها در درس خواندن و در مدرسه کمک کند.

حتی می شود در مدارس پسرانه از پوششی مثل نمایش استفاده کرد تا جذابیت و تشبیه سازی بیشتری شود. در پایان با اشاره ای به داستان غدیر، علت شروع سال به این روش توضیح داده شود.

 کمک و همراهی گرفتن از بچه های مقطع بالاتر برای برگزاری جشن غدیر برای بچه های کوچکتر موثر است، چون بچه ها بخصوص در سنین اواخر دبستان و اوائل راهنمایی از این که به آنها به عنوان بزرگتر و کمک کننده به کوچکترها استفاده بشود استقبال می کنند.

البته باید این که از این فرصت برای قدرت نمایی یا زورگویی استفاده نکنند را هم مدنظر داشت. برگزاری جشن غرفه ای در مدرسه با میزبانی دانش آموزان و دعوت از والدین برای شرکت در آن پیشنهاد می شود.

برگزاری جشن

 برگزاری جشن بادبادک های غدیری در دبستان، به این صورت که از بچه ها خواسته شود بادبادک درست کنند. به بچه ها گفته شود، هر جمله ای دوست دارند به صاحب الزمان عجل اللّه تعالی فرجه بگویند را روی بادبادک بنویسند.

چند روز بعد در حیاط مدرسه جشن بادبادک ها با دعوت از اولیا برگزار شود و همه بادبادک ها پرواز داده شوند. یکی از معلمین از این فرصت برای معرفی امام زمان عجل اللّه تعالی فرجه به عنوان وارث غدیر استفاده کند.

 یکی از کارهایی که خاطره خوب از جشن غدیر در ذهن بچه ها به خصوص دبستانی ها به جای می گذارد این است که روز اول مدرسه برای بچه ها یک جشنواره غدیر برگزار شود. مثلاً ساعتی را به همخوانی گروهی بچه ها در مدح امیرالمومنین علیه السلام، مسابقه نقاشی روی دیوار (حتی می توان بخشی از دیوارهای راهروها را به این موضوع اختصاص داد تا برای چند روز جلوی چشم بچه ها باشد)، مولودی، آموزش یک مهارت و ….. اختصاص داد.

 در مقاطع بالاتر، برگزاری شب شعر غدیری به جای جشن مورد استقبال دانش آموزان قرار می گیرد. خرید بسته های شکلات در جعبه های مقوایی مزین به نام غدیر و توزیع بین دانش آموزان در مراسم اولین روز مدرسه پیشنهاد می شود. با توجه به تقارن غدیر و شروع سال تحصیلی، می توان سربندهایی با شعار “خدا را شکر مولایم علی شد” آماده کرد و با هماهنگی مدرسه در جشن ها بر سر بچه ها بست.

تبلیغ غدیر در مدارس با فضاسازی

 ایجاد جذابیت های بصری در فضای مدرسه برای بچه ها خاطره ساز است. به طور مثال، کلاس ها و راهروهای مدرسه،با پوسترهای غدیری و احادیث فضایل امیرالمومنین علیه السلام تزئین شود. مطالب غدیری و تک بیت های زیبا در جاهای مختلف مدرسه و جلوی چشم بچه ها در سطح راهنمایی و دبیرستان نصب شود.

 فضای مدرسه در روز اول، مثل مکان غدیر خم طراحی و صحنه سازی شود و سن و مکان سخنرانی در روز اول مدرسه برای مدیر مدرسه، مثل مکان سخنرانی پیامبر باشد. در صورت امکان پوشش مسئولین مدرسه در آن روز مثل اعراب باشد. در کنار این فضا می توان مراسم نمادین بیعت 3 روزه پیامبر را شبیه سازی کرد.

 یک بنر بزرگ از نماد پیامبر اکرم صلی اللّه علیه و آله و امیرالمومنین علیه السلام با توضیحی کوتاه درباره غدیر در درب ورودی مدرسه نصب شود. تمامی دانش آموزان با نوشتن کلمه لبیک در زیر بنر، بیعت خود را با وارث غدیر اعلام دارند. با نصب بنر مسیرکاروان غدیر در فضای مدرسه می توان داستان غدیر را در زنگ تفریح ها با سبک نقالی برای گروه های مختلف بچه ها بیان کرد.

تبلیغ غدیر در مدارس با روزنامه دیواری

روزنامه دیواری توسط بچه های مدرسه ای آماده شود و در هفته اول در مدارس نصب شود. می توان روزنامه دیواری بزرگی تهیه کرد و قسمت هایی از آن مثل شعر غدیری، چرا غدیر مهم است؟، جدول و مسابقه را خالی گذاشت. به دیوارهای مدرسه نصب و از دانش آموزان خواسته شود که در زنگ های تفریح، این روزنامه دیواری ها را روی دیوار تکمیل کنند. به بهترین کار جایزه داده شود.

تبلیغ غدیر در مدارس با برگزاری مسابقات

برگزاری مسابقه کتابخوانی در حوزه خطابه یا حفظ آن، ویژه ی معلمین و کادر مدرسه.

مسابقه حفظ آیات غدیر در مقطع راهنمایی در طول یک هفته بعد از غدیر و اهدای جوایز در زنگ تفریح یا ساعت نماز.

برگزاری مسابقه نقاشی غدیر در جشن شکوفه ها و جایزه به نفر برتر. بهتر است یک نقاشی واحد باشد تا بعد از مسابقه، یک نفر از معلمین بتواند از روی نقاشی برای بچه ها واقعه غدیر و اهمیت آن را کوتاه توضیح دهد.

چند روز بعد از شروع مدارس، سر صف در مورد احادیث نصب شده در فضای مدرسه، مسابقه شفاهی برگزار شود.

برگزاری مسابقه دل نوشته ای با مولایم امیرالمومنین علیه السلام یا مسابقه ی عهد نامه ای با مولایم امیرالمومنین علیه السلام در دبیرستان.

در برخی از مدارس دیده شده روی دیوار سرتاسر مدرسه در ایام دهه فجر پارچه نقاشی کشیده شده و برای هر کلاس به اندازه یک بوم نقاشی از پارچه را اختصاص دادند تا در مورد ایام نقاشی بکشند. در پایان این 10 روز به بهترین نقاشی از دید خود بچه ها و با رای گیری جایزه می دهند. میتوان همین کار را به مدت یک هفته و با موضوع غدیر و ولایت انجام داد.

برگزاری مسابقه پازل در حیاط مدرسه

نقاشی های رنگی غدیری در قطع بزرگ چاپ شود. بعد روی یونولیت چسبانده و قطعه ها جدا شود. بچه ها به گروه های 4 نفری تقسیم شوند تا این  قطعه ها را به هم بچسبانند. هر طرحی را درست در بیاورند به گروه برنده جایزه داده شود.

برگزاری مسابقه غدیر چه بود در کلاس ها

یعنی یک طرح نقاشی خام و اولیه از روز غدیر و برگزاری مراسم آن به بچه ها داده شود و از آنها خواسته شود که هر کسی هر چیزی را که درباره غدیر می داند در چند روز آینده به این نقاشی اضافه کند و در جلسه بعد توضیح دهد.

تبلیغ غدیر در مدارس توسط لوازم التحریر غدیری

لوازم التحریر با نوشته های مربوط به غدیر فراهم و به عنوان جوایز مسابقات غدیری به دانش آموزان هدیه شود. مثلاً کیف یا جامدادی یا خط کش و … بطوری که تا پایان سال تحصیلی این جملات را همراه داشته باشند.

در مدارسی که خود مدرسه وظیفه ی تهیه ی لوازم تحریر بچه ها را برعهده دارد، همه لوازمی که به بچه ها می دهند را مزین به کارت تبریک غدیر کنند.

تولید دفاتر و لوازم التحریر متناسب با غدیر.

یاد بودی که هر روز بچه ها را بیاد روز غدیر بیاندازد به آنها هدیه شود.

یکسال در مشهد کتابچه ای توزیع شد به نام مدرسه غدیر، که بخش های مختلف آن غدیر را از دیدگاه های مختلف با عناوینی چون زنگ تاریخ، زنگ جغرافیا (بررسی جغرافیای غدیر)، زنگ قرآن (آیات غدیر)، و… بررسی می کرد. این کتابچه یا مشابه آن می تواند دستور کلاس پرورشی مدارس باشد.

تبلیغ غدیر در مدارس – مراسم صبحگاه بهترین زمان برای تبلیغ غدیر

می توان به مدت یک هفته بعد از عید غدیر، برنامه های غدیری ویژه مراسم صبحگاه برگزار کرد.

می توان روز اول، کاغذهایی که شعرهای شاد غدیری در آن نوشته شده به بچه ها داد. هر روز در مراسم صبحگاه با پخش آن نواها، از بچه ها خواست که همخوانی کنند. در بچه های دبستان شور و حال به یاد ماندنی ایجاد می شود.

با پخش سرود شاد غدیری در زنگ تفریح ها و درخواست از بچه ها برای همخوانی با سرود، حال و هوای مدرسه عوض می شود.

می توان به مدت یک هفته در مراسم صبحگاه، آیات مربوط به غدیر را تلاوت کرد و توضیح کوتاهی در مورد آیه و شأن نزول آن داد.

اجرای مراسم عهدنامه با امیرالمومنین علیه السلام در صبحگاه یا ساعت نماز به مدت یک هفته بعد از عید غدیر.

پخش بخش هایی از خطبه ی غدیر در صبحگاه و صحبت کوتاه در مورد آن به مدت یک هفته (فایل های صوتی و تصویری خطبه غدیر موجود است).

سی دی صوتی بچه ها غدیر برای پخش در صبحگاه پیشنهاد می شود.

تمرین سرود مجزای غدیری برای هر پایه و اجرای این طرح که در طول 6 روز (در دبستان) یا 3 روز (در دبیرستان مقطع اول) اجرای این سرود در صبحگاه بر عهده ی بچه های پایه اول یا دوم یا… باشد.

مدرسه می تواند در روز بازگشایی، بسته بندی های صبحانه ای تدارک ببیند و روی بسته بندی، جمله ی به یمن ولایت اهل بیت علیهم السلام روزی می خوریم” یا جملاتی شبیه به این که واسطه ی روزی بودن مولا و صاحب الزمان را نشان بدهد بچسبانند. قبل از پخش، در صبحگاه، صحبت کوتاهی در مورد مولا و امیرالمومنین بودن حضرت علی علیه السلام شود.

بسته بندی شامل بادام، پسته، بادام هندی و … به همراه همان بر چسب در صبحگاه به بچه ها داده شود. چون عموماً صبحانه نمی خورند برایشان جذاب خواهد بود.

تبلیغ غدیر در مدارس با کتاب

 ارائه کتاب یا جزوه های شعر غدیری و دادن مهلت یک هفته ای به بچه هایی که علاقمند هستند. بعد از یک هفته در حین برگزاری یک جشن،  مشاعره از اشعار انجام بشود و به برنده ها جوایز غدیری داده شود.

 برگزاری نمایشگاه کتاب غدیر با تخفیف ویژه در ایام غدیر در مقاطع راهنمایی و دبیرستان. ارائه کتاب هایی متناسب با آن مقاطع همراه با ارائه توضیحات لازم در مورد کتاب های موجود در نمایشگاه به منظور ترغیب مخاطبین برای خرید کتاب.

 می توان برخی کتاب ها را به صورت امانت در اختیار دانش آموزان قرار داد که در بازه یک هفته مطالعه کرده و به نمایشگاه بازگردانند.

تبلیغ غدیر در مدارس با کمک معلمان

 در مقطع دبیرستان که ذهن بچه ها شدیداً درگیر کنکور و برنامه مناسب جهت موفقیت درکنکور و رسیدن به هدف مورد نظرشان هست، می توان توسط معلمان آن ها را متذکر کرد به این که خداوند، بهترین برنامه زندگی را برای رسیدن به والاترین هدف خلقت، در اختیار اهل بیت علیهم السلام قرار داده و با توسل به وجود مبارک اهل بیت علیهم السلام، می توان به مقصد آفرینش دست یافت و در بخش های مختلف زندگی موفق شد.

 معرفی دعای امین الله به بچه های کنکوری و صحبت در مورد اثرات آن توصیه می شود (از این فرصت می توان برای تبلیغ غدیر استفاده کرد).

 یک طرح معرفی کوتاه به همه ی معلمین داده شود. یعنی همه معلمین در روز اول شروع کلاس، بعد از آشنایی اولیه با دانش آموزان، دقایقی را به صحبت در مورد غدیر و عظمت این عید بزرگ اختصاص دهند. می توان  به همه معلمین قبل از شروع مدارس بروشوری در این مورد داد تا مطالعه کنند و آمادگی داشته باشند.

مبلغ غدیر

انتقال این حس به بچه ها که پیامبر صلی اللّه علیه و آله از همه شما خواسته اند مبلغ غدیر باشید، در دستور کار قرار گیرد. یعنی حالا که متوجه شدید جانشین پیامبر چه کسی است و از جریان غدیر باخبر شدید، شما نماینده و سفیر حضرت رسول هستید و باید همه جا این خبر را پخش کنید.

 هر معلمی در آغازین لحظات صحبت خود با ربط دادن درس خود به واقعه ی غدیر کلاس را شروع کند. مثلاً معلم جغرافیا، جغرافیای غدیر را توضیح دهد. معلم تاریخ، از نظر تاریخی واقعه را بررسی کند. معلم ریاضی، تعداد بیعت کنندگان را بگوید و دلیل بیعت را و این که چند نفر در نهایت به آن عمل کردند. در ساعت ورزش، صحنه ی ایراد خطبه ی پیامبر را بازسازی کنند و…

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا