ایده های فرهنگی نیمه شعبان برای کودک و نوجوان در مدارس

بسم الله الرحمن الرحیم

در این مقاله به برنامه هایی اشاره می شود که افراد بزرگسال، اعم از پدران و مادران، و همچنین معلمین و مسئولین مدارس و مساجد و… می توانند برای کودکان و نوجوانان اطراف خود در ایام نیمه شعبان برگزار کنند تا علاوه بر تعظیم شعائر الهی، فرهنگ مهدوی را از سن کم به نسل بعدی جامعه منتقل کرده باشند و همچنین خاطره ی خوشی از ایام شادی اهل بیت علیهم السلام در ذهن این نسل به جا گذاشته باشند. در ادامه، به چند ایده برای این اهداف پرداخته می شود:

1- بزرگداشت «نام» امام زمان علیه السلام

یکی از مطالبی که در دین ما به آن تأکید شده است و حتی جزء حقوق فرزندان بر گردن والدین دانسته شده است، گذاشتن نام های خوب و زیبا روی فرزندان است. در این میان، زیباترین و مقدس ترین نام ها، نام اهل بیت علیهم السلام است که علاوه بر زیبایی معنایی، نشانه ی محبت خانواده ها به این بزرگواران است و همچنین، یاد آن انوار الهی را در دل ها زنده می دارد. همچنین، این مهم است که خود فرزندانی که به این نام ها نامیده شده اند، قدر آن را بدانند و به آن مفتخر باشند.

از این رو، به جهت تکریم این اسامی مقدس و تذکری به منشأ آنها، خوب است به افرادی در فامیل نزدیک که نامشان از القاب امام زمان علیه السلام مثل مهدی، محمد مهدی، حجت و… است به مناسبت نیمه ی شعبان هدیه ای داده شود.

2- جشن تکلیف مهدوی

جشن تکلیف، یا جشن «تشریف» به تعبیر زیباتر، مراسمی است که برای نوجوانان در شروع سن تکلیف شرعی آنان گرفته می شود و بدین وسیله به آنان یادآوری می شود که با رسیدن به این سن، به افتخار بندگی خدا مشرف شده اند.

اگرچه سن تکلیف شرعی، نه سال قمری برای دختران و پانزده سال قمری برای پسران است، اما الزامی ندارد که حتماً جشن تکلیف در روز تولد قمری نوجوانان گرفته شود؛ بلکه با یک تعجیل یا تأخیر هوشمندانه (مثلاً برگزاری جشن تکلیف دو یا سه ماه زودتر یا دیرتر، در ایام نیمه ی شعبان به جای روز تولد خود شخص)، می توان مطلب مهمی را به آنان یادآوری کرد:

بندگی خدا، تنها در پیروی و اطاعت از امام زمان علیه السلام است و تنها با تمسک و توسل به ریسمان هدایت آن بزرگوار می توان به این مقام رسید.

با برگزاری جشن تکلیف در این ایام، می توان به انگیزه ی عبادات نوجوانان، رنگ و بوی مهدوی داد و به آنان آموخت که در تمام جزئیات دین، آنچه مهم است جلب رضایت امام زمان علیه السلام می باشد که همان رضایت خداست.

3- میزهای نقاشی و کاردستی کودک و نوجوان

در محلات، پارک ها و ایستگاه های صلواتی، و حتی سایر اماکنی که بزرگسالان به کارهای دیگری مشغولند و کودکان فرصت دارند، و همچنین جشن هایی که برای کودکان و نوجوانان برگزار می شود و در عنوان بعد به آنها پرداخته شده است، می توان میزهایی برای کودکان درنظر گرفت که امکانات نقاشی یا کاردستی برای آنها فراهم شده است. غیر از کاغذ، مداد رنگی، پاک کن و مدادتراش که برای نقاشی است، از مقواهای رنگی، قیچی و چسب ماتیکی برای انواع کاردستی ها می توان بهره برد.

مهم است که موضوع نقاشی یا کاردستی صراحتاً نیمه ی شعبان و امام زمان علیه السلام باشد اما محصول نهایی می تواند از روی یک الگوی مشخص یا به اختیار خود کودک باشد. مثلاً می توان یک تصویر آماده ی رنگ آمیزی را به کودک داد تا در فرصتی که دارد رنگ آمیزی کند (یا با چسباندن قطعات مقواهای رنگی تصویر رنگی ایجاد کند) و یا می توان از او خواست در یک موضوع مهدوی (مثلاً تصویر خیالی خودش از زمان ظهور) نقاشی خودش را بکشد.

همچنین از ایده های خلاقانه ی کاردستی مثل اوریگامی با کاغذهای آماده که طرح نهایی روی آنها چاپ شده باشد و فقط نیازمند تازدن و چسباندن باشند می توان استفاده کرد و کاردستی نهایی را به خود کودک هدیه داد.

می توان با همکاری چند نفر، جشنی برای کودکان یا نوجوانان برگزار کرد. در ادامه، توضیحاتی درباره ی خود جشن و سپس برنامه های قابل اجرا داده می شود.

پیش از هرچیز، باید توجه داشته باشیم که در سنین کودکی و نوجوانی (سن رشد)، شخصیت افراد به سرعت در حال تغییر و شکل گیری است و از این رو، فاصله ی سنی مدعوین نباید تفاوت زیادی با هم داشته باشد. از این رو شاید اولین قدم برای برگزاری چنین جشنی، تعیین دقیق سن مخاطبین آن می باشد (مثلاً دوره ی اول دبیرستان یا دوره ی دوم دبستان).

پس از انتخاب سن مخاطب، فرایند دعوت باید درنظر گرفته شود. در این مرحله دو راه پیش روی برگزارکننده است:

  • بررسی ظرفیت های اجرایی (مکان، نوع برنامه ها، بودجه و…) و محاسبه ی حداقل و حداکثر تعداد مدعوینی که می توان دعوت کرد و سپس بررسی این که این تعداد مدعو را از کجا و به چه صورت دعوت کنیم که حتماً درصد خوبی از آنها حضور بیابند.
  • بررسی مدعوینی که به دعوت مؤثر از آنها (دعوتی که با اطمینان خوبی بدانیم عده ی قابل قبولی از مدعوین حضور خواهند یافت) دسترسی داشته باشیم و بر اساس تعداد این مدعوین (مثلاً بچه های فامیل، مدرسه یا …) تعیین برنامه ی قابل اجرا و شرایط اجرا (مکان، نوع برنامه ها، بودجه ی لازم و…)

در ادامه، برنامه های مختلفی می توان در جشن اجرا کرد که هر یک برای شرایط متفاوتی مناسب است و به تناسب آنچه گفته شد، از بین این برنامه ها می توانید انتخاب کنید و در صورت لزوم، تغییرات خلاقانه ای در آنچه عرض می شود، ایجاد کنید. به دلیل تنوع برنامه های قابل اجرا، شرح آنها در مقاله ی دیگری درباره ی ایده های برنامه های جشن نیمه شعبان تقدیم می شود.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا