روضه محرم شب نهم [ دهه سوم محرم 1444 هجری قمری ]

روضه محرم شب نهم [ دهه سوم محرم 1444 هجری قمری ]

روضه محرم شب نهم درباره ورود به محشر صحبت می کند که چه اتفاقاتی رخ میدهد.

روضه شب نهم


متن سخنرانی شب نهم

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه

بحث‌مان را در این شب‌ها اینگونه آغاز کردیم که حالت ورود افراد به صحرای محشر نشان دهنده آن است که در دنیا چه خصوصیات خاصی داشتند. از روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله متوجه می‌شویم که عده‌ای به صورت انسان وارد صحرای محشر نمی‌شود که یکی از دسته‌های این گروه، جماعت سخن‌چین هستند. از مهمترین مصادیق سخن‌چینی در زمان ما، انتشار دادن مطالبی در فضای مجازی‌ست که هیچ سود و فایده‌ای ندارد و باعث دو بهم ‌زنی می‌شود.

دسته دوم، جماعتی که تقیدی به مال حلال نداشتند. به مصادیق و عوارض مال حرام اشاره کردیم و در آثار آن نکاتی را ذکر کردیم.

شخصی به نزد امام صادق علیه السلام رسید و درباره آیه۹۱ سوره هود سؤال کرد؛ در این آیه می‌خوانیم: به فرستاده من گفتند ما اصلاً نمی‌فهمیم که تو چه می‌گویی! پرسید: چرا آنها با پیامبرشان اینگونه صحبت کردند و می‌گفتند ما نمی‌فهمیم؟ حضرت به او جواب دادند: زیرا لقمه‌هایشان حرام بود و باعث شده بود که حتی دوست نداشته باشند صدای پیامبرشان را بشنوند.

گروه سوم، جماعت دیگری که در صحرای محشر به صورت آدمی وارد میشوند اما حالات عجیبی دارند، بطوری که تمام افراد متعجب می شوند. این افراد، رباخوار هستند.

از امام صادق علیه السلام سؤال کردند: چگونه می‌شود که وقتی ما می‌میریم و پس از چند سال بدن‌مان جزئی از خاک می‌شود، خدا ما را به حالت اولیه بیرون بیاورد؟ حضرت فرمودند: در بدن ما جزئی ثابت است که هیچ وقت تغییر نمی‌کند (در علم حال ثابت شده که آن جزء DNA است) خداوند بوسیله آن همه را به شکل قبل‌شان از خاک بیرون می‌آورد.

در روایات ما چند خصلت را اینگونه توصیف کرده‌اند: مانند راه رفتن مورچه سیاه روی سنگ سیاه در دل شب! که ریا و ربا هر دو از این خصلت‌ها هستند.

نکته برای تشخیص ریا: اگر می‌خواهید ببینید کارهای شما خلوص دارند یا آنها را به خاطر ریا انجام می‌دهید، ببینید حالت‌تان در خلوت و در جمع چگونه است؟!

نشانه دوم: از اینکه اسم‌تان را در جمع برای کاری ببرند، خوشحال می شوید یا نه؟!

  1. فرشته‌ها رباخوار را لعن می‌کنند!
  2. اهمیت لعن به قدری است که اگر فردی یا شیء ای را لعن کنیم که مستحق لعن نباشد، به خودمان برمی‌گردد!
  3. روایت است که فرشته‌ها مشغول لعنت دو دسته‌اند: 1- قاطع رحم 2- رباخوار

نکته: پیامبر صلی الله علیه و آله وقتی از کسی قرض می‌کردند آن را وزن می‌کردند و بعد بیشتر از آن می‌دادند.

در روایات داریم که اگر می‌خواهید قرض‌تان زود ادا شود، مقید باشید چند کار را انجام دهید:

1- هر روز خواندن این دعا: اللّٰهُمَّ لَحْظَهً مِنْ لَحَظاتِکَ تُیسِّرُ عَلَىٰ غُرَمائِی بِهَا الْقَضاءَ، وَتُیسِّرُ لِی بِهَا الاقْتِضاءَ، إِنَّکَ عَلَىٰ کُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ.

2- اگر خدا ببیند دل بنده‌اش برای برطرف کردن بدهی جوش می‌زند، خدا خیلی زود قرض او را ادا می‌کند.

نکته: خدا عمل صالح را از فرد رباخوار قبول نمی‌کند!

از پیامبر صلی الله علیه و آله حرمت پایین‌ترین قبح ربا پرسیدند، ایشان فرمودند: به اندازه ۳۶ مرتبه زنا با نامحرم درون کعبه است!

ماجرایی نقل شده که آیت الله اراکی برای نماز نافله شب از خواب بیدار می‌شوند که می‌بینند انگار حیاط، حیاط خودشان نیست. از یکی از اتاق‌ها صدای ناله و شکنجه بلند شده، به آن سمت می‌روند. از پشت پنجره می‌بیند یکی از معتمدترین افراد بازار تهران را دارند به بدترین نحوه شکنجه می‌کنند.

بعد از نماز صبح به در خانه یکی از اولیای خدا رفتند و آن عالم هنوز در را باز نکرده، فرمودند: آرام باش. ظرفیت داشته باش. یک چیزی را به تو نشان دادند! آیت الله اراکی برایشان ماجرا را تعریف می‌کنند. ایشان فرمودند: آن ساعت، ساعت قبض روح آن شخص بوده و آن فرد در ورطه ربا افتاده بوده.

ماجرای دیگری‌ست که فردی به حرم عسکریین می‌رود و شب جمعه را آنجا می‌ماند. پس از انجام اعمال عبادی، لحظه‌ای خوابش می‌گیرد و چشمانش را روی هم می‌گذارد. در عالم رؤیا می‌بیند امام هادی علیه السلام از ضریح بیرون آمدند و با حالت غضب به او نگاه می‌کنند. پس از اینکه اصرار کرد که بگویید چه خطایی از من سر زده، به او فرمودند: 40 تومن قرض دادی، باید ۴۸ تومن بگیری؟

نکته: حتی اگر فرد رباخوار را در حرم امام حسین علیه السلام دفن کنند، باز هم برای او هیچ تضمینی نیست.

روایت است که چند گناه است که زلزله می‌آورد و ربا یکی از آنهاست.

پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: از دو چیز به خدا پناه می برم؛ یکی کفر و یکی قرض (یعنی این دو را هم سنگ شمردند).  قرض(ذلت روز + ناآرامی شب)

دسته بعدی که وارد صحرای محشر می‌شوند، از امت من هستند اما به خاطر نوع زندگی‌شان محکومند که کور وارد صحرای محشر شوند. آنها کسانی هستند که اهل قضاوت بیجا و ناعادلانه بودند.

روایت است که از اولین نفری که خدا خلق نمود تا آخرین نفری که قبض روح شد، همه قرار است در صحرای محشر حاضر شوند. (حال فکر کنید در این هیاهو انسان از نعمت بینایی هم محروم باشد)

یکی از گناهانی که باران را بند می‌آورد، قضاوت بیجاست.

امید: حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: از خدا خواستم گریه کن حسنم، کور وارد صحرای محشر نشود.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا