روضه محرم شب ششم [ دهه سوم محرم 1444 هجری قمری ]

روضه محرم شب ششم [ دهه سوم محرم 1444 هجری قمری ]

روضه محرم شب ششم، بحث‌مان را از اینجا شروع کردیم که در صحرای محشر عده‌ای هستند که از سیمای آدمی هم بهره ندارند؛ سخن‌چینان و حرام‌خواران به گفته پیامبر صلی الله علیه و آله از این دسته هستند. 

روضه شب ششم


متن سخنرانی شب ششم

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه

بحث‌مان را از اینجا شروع کردیم که در صحرای محشر عده‌ای هستند که از سیمای آدمی هم بهره ندارند؛ سخن‌چینان و حرام‌خواران به گفته پیامبر صلی الله علیه و آله از این دسته هستند. در شب‌های گذشته، ذیل بحث حرام‌خواری سخن گفتیم و مصادیقی را عنوان کردیم.

عقوبت حرام‌خواری

نکته قابل توجه برای ترک لقمه حرام، این است که در اقوالات معصومین که در عوارض لقمه حرام گفته شده، دقت کنیم.

به‌عنوان مثال پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله روایتی دارند که می فرمایند: سه گناه در بین گناهان است که خداوند در چوب زدن آن فردی که یکی از این گناه‌ها را مرتکب شده، عجله می‌کند! ( بعضی از گناه‌ها هستند که عقوبت‌شان را در آخرت می‌بینیم ولی این گناه‌ها را خداوند در همین دنیا دچار عقوبت می‌کند.)

1- اهل ظلم به مردم باشد

اگر در عبارت روایت دقت کنیم، متوجه می‌شویم که در این عبارت، ظلم صرف به مؤمن نیامده؛ بلکه کلمه ناس یعنی همه مردم استفاده شده! و خداوند از حق مظلوم نمی‌گذرد.

2- گناه عاق والدین

نکته: اگر کسی بعد از فوت پدر و مادرش برای آنها خیرات نکند، دچار عاق می‌شود و محکوم به کم آوردن در زندگیست!

امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: از آثار عاق والدین، کم و قطع شدن نسل است.

زمانی مردی به پیامبر صلی الله علیه و آله رجوع کرد و اقرار کرد که سه دخترش را با دست خود زنده به گور کرده و اظهار پشیمانی کرد! پیامبر صلی الله علیه و آله  به او فرمودند: آیا مادرت زنده است؟ گفت: خیر. فرمودند: خاله‌ات چطور؟ گفت: بله. فرمودند: برو و او را خوشحال کن. در روایت است که بعد از رفتن آن فرد، پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: کاش مادرش زنده بود.

نکته: اگر ما سادات نیستیم، باز هم می‌توانیم حضرت زهرا سلام الله علیها را مادر صدا کنیم و چه چیزی بهتر از خوشحال کردن این مادر …

در نقلی هست که امام زمان علیه السلام به مردی که خیلی خوب پدرداری می کرد اما قرار داشت که هر شب چهارشنبه در مسجد سهله به یاد امام باشد، تذکر دادند که برو و همین وقتی که می‌خواهی به مسجد سهله بروی، در خدمت پدرت باش!

3- کسی به تو خوبی کند و تو در ازای آن بدی کنی

در فضیلت دعای مشلول

همین بس که امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: حق ندارید به غیر متدین‌ها دعای مشلول را یاد بدهید.

از آثاری که دعای مشلول دارد، این است که اگر در مدت طولانی با نیت خالص خوانده شود، آن شخص پیامبر صلی الله علیه و آله را در خواب می بیند!

سیدالشهدا علیه السلام می‌فرمایند: روزی با پدرم به مسجدالحرام رفتیم؛ در حالی که ساعت از نیمه گذشته بود. تا وارد شدیم، یک لحظه دیدم حالت چهره پدرم تغییر کرد و به پهنای صورت اشک ریختند؛ و این تغییر حالت به خاطر نجوای سوزناک شخصی بود که صدایش در مسجد پیچیده بود. پدرم به من فرمودند: برو و ببین این شخص کیست و او را به نزد من بیاور. سیدالشهدا علیه السلام رفتند و فهمیدند جوانی که نیمه بدنش فلج است، به این مناجات پرداخته است. او را با خود به نزد امیرالمؤمنین علیه السلام بردند.

حضرت به او فرمودند: ای جوان؛ بند دلم را پاره کردی. چرا اینطور نجوا می‌کنی؟ او تعریف کرد که بچه نااهلی بودم و با رفیق‌های ناباب دم‌خور بودم. پدرم خیلی به من توصیه می کرد که حرمت دو ماه رجب و شعبان را نگاه دارم اما من بارها حرمت پدرم را شکستم و یکبار موقع پول برداشتن از صندوقش، دست روی او بلند کردم.

پدرم گفت: وقتی بتوانم بلند شوم، وضو می‌گیرم و به مسجدالحرام می‌روم و از خدا می‌خواهم که بدنت را شَل کند و همین هم شد. سه سال جلوی پدرم ناله کردم و از او طلب مغفرت کردم تا دل پدرم راضی شد و غسل کرد و می‌خواست به مسجدالحرام برود و برایم دعا کند که مرکبش رم کرد و او بر زمین افتاد و مرد

. امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: «مابقی‌اش را با علی علیه السلام باش. پیامبر صلی الله علیه و آله دعایی به من آموختند که حاوی اسم اعظم است و فقط هم باید با نیت خالص خوانده شود.» و دعای مشلول را به او یاد دادند.

نکته: حالا که پای‌مان در خانه پدر اصلی‌مان امام زمان علیه السلام لنگ شده، مقید به خواندن دعای مشلول باشیم.

رضایت پدر و مادر؛ یک اصل مهم

امام صادق علیه السلام می‌فرمایند: اگر می‌خواهید از زندگی‌تان لذت ببرید، لذیذترین لقمه‌تان برای مادر باشد.

نکته: هرکس در زندگی‌اش دو اصل را رعایت کرده، حالش خوب است:

  1. نماز اول وقت
  2. رضایت پدر و مادر

نکته تربیتی: از این به بعد سعی کنیم وقتی فرزندان‌مان از آرزوهای بلند خود صحبت کردند، به آنها بگوییم اگر نماز اول وقت بخوانی، اگر دل پدر مادرت را بدست بیاوری، به همه آرزوهایت می‌رسی.

فرزندان امام هادی علیه السلام

سیدمحمد و سیدحسین از پسران امام هادی علیه السلام هستند که هر دو فردی مقرب و وکیل حضرت بودند. امام هادی علیه السلام سیدحسین و امام عسکری علیه السلام را سبطین خطاب میکردند. پسران سیدحسین در چشاندن شهد اشهد ان علی ولی الله به مردم ری معروف بودند.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا