روضه محرم شب پنجم [ دهه سوم محرم 1444 هجری قمری ]

روضه محرم شب پنجم [ دهه سوم محرم 1444 هجری قمری ]

روضه محرم شب پنجم بحث‌مان در این شب‌ها پیرامون روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله است که می‌فرمایند: افرادی هستند در روز محشر که نه تنها بهره‌ای از اسلام نبردند؛ بلکه از صورت آدمی هم محروم هستند. یک دسته سخن‌چینان و دسته‌ای کسانی هستند که ادعای اسلام دارند اما اهل خوردن مال حرام هستند.

روضه شب پنجم


متن سخنرانی شب پنجم

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه

بحث‌مان در این شب‌ها پیرامون روایتی از پیامبر صلی الله علیه و آله است که می‌فرمایند: افرادی هستند در روز محشر که نه تنها بهره‌ای از اسلام نبردند؛ بلکه از صورت آدمی هم محروم هستند. یک دسته سخن‌چینان و دسته‌ای کسانی هستند که ادعای اسلام دارند اما اهل خوردن مال حرام هستند.

اجر طلب مال حلال

فردی به محضر امام باقر علیه السلام رسید و گفت: من در انجام اعمال دینی خیلی ضعیف العمل هستم. یعنی خیلی کم می‌شود نماز مستحبی و روزه مستحبی بگیرم، اما خصوصیتی دارم که محال است بگذارم لقمه حرام بر سر سفره زن و بچه‌ام بیاید. حتی اگر خودم هم نیاز داشته باشم، به غیر مسیری که خدا برای روزی‌ام مشخص کرده، راضی نمی‌شوم. امام باقر علیه السلام به تعریف و تمجید از او پرداختند و گفتند: کدام جهاد بالاتر از عفت شکم و عفت دامن است؟!

معاویه و حرام‌خواری

در شب های گذشته مصادیق متعددی برای حرام‌خواری ذکر کردیم که مصداق بارز حرام‌خواری، خود معاویه لعنت الله علیه است.

سه دلیل مهم در ذم معاویه و تنفر شیعه از او

1- در چند شب پیش گفتیم که در یکی از معتبرترین منابع اهل سنت به اسم میزان الاعتدال اینطور بیان شده که پیامبر صلی الله علیه و آله پس از شنیدن صدای موسیقی از خانه معاویه و عمروعاص شروع به نفرین آن دو کردند.

2- خیلی از افراد سپاه معاویه لعنت الله علیه بعد از شهادت عمار، به یاد سخن پیامبر صلی الله علیه و آله افتادند که فرموده بودند: عمار را گروهی ظالم می کشند و به این دلیل شمشیرهای خود را کنار گذاشته و دیگر قصد جنگ با امیرالمؤمنین علیه السلام را نداشتند! به دستور معاویه، عمروعاص به سمت سپاهیان آمد و گفت: اگر علی علیه السلام قشون کشی نمی کرد، عمار هم کشته نمی‌شد! او کسی است که پای عمار را به میدان باز کرد و باعث شهادتش شد نه من!!!

3- در صحیح مسلم جلد ۱۱ بابی هست به نام باب لعن هایی که پیامبر] در زمان زنده بودن‌شان کردند.

یکی از آن ملعون‌ها معاویه است. روزی پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: بروید به معاویه بگویید بیاید، کارش دارم. فردی به دنبال معاویه رفت و بعد از گذشت مدتی طولانی برگشت. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: چرا تنها برگشتی؟ گفت: معاویه در حال خوردن غذا بود و گفت تو برو، خودم می آیم.

برای بار دوم پیامبر صلی الله علیه و آله فردی را به سوی معاویه فرستادند. بعد از گذشت مدتی بسیار طولانی، او هم بدون معاویه بازگشت. پیامبر صلی الله علیه و آله گفتند: پس معاویه کو؟ گفت: معاویه گفت بروید بگویید غذایم تمام شد، خودم می‌آیم. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: خدا احساس سیری را از معاویه بگیرد. (مصداق سیری تنها غذا نیست؛ بلکه عدم قناعت و حرص و طمع را هم شامل می‌شود.)

ارتباط نماز اول وقت و برکت

 نکته: اگر کسی عمدا نماز اول وقت خود را به تأخیر بیندازد، برکت از مال و عمرش می‌رود.

 امام زمان علیه السلام می‌فرمایند: برکت از زندگی کسی که آنقدر نماز صبحش را به تأخیر بیاندازد که هوا روشن شده باشد، می‌رود! روایت است که اگر نماز مغرب را با تأخیری بخوانید که آسمان پر از ستاره شده باشد، برکت از زندگی‌تان می‌رود.

ثروتی به نام قناعت

 امام صادق علیه السلام می فرمایند: خوب است که پدران دو ثروت برای فرزندان‌شان باقی بگذارند؛ یکی ادب و دیگری قناعت. روایت است که اگر می‌خواهید این احساس(قناعت) را در خود پیدا کنید و بعد به بچه‌های‌تان هدیه بدهید، باید چند شرط را رعایت کنید:

  1. اول: به آن چیزی که خدا داده، فکر کنید و شکر کنید.
  2. دوم: چشم و هم‌چشمی را کنار بگذارید.
  3. سوم: آرزوهای طولانی نداشته باشید.

سؤالی مهم

 اما شاید سؤال بشود که چرا وجود مبارک پیامبر ما، چنین حرفی را به معاویه زدند؟ پیامبر ما که طبق آیات قرآن دارای خلق عظیم هستند، قطعاً و یقیناً این سخن و رفتار پیامبر صلی الله علیه و آله نشانه‌ای است برای اینکه به ما نشان دهند معاویه چه شخصیتی داشته!!!

گناهانی که باعث می‌شوند دعای ما بالا نرود!

شخصی از محضر امام سجاد علیه السلام سؤال کرد که کدام گناهان است که باعث می شود دعای ما بالا نرود و به استجابت نرسد؟ «اللهم اغفرلی الذنوب التی تحبس الدعا» چه گناهانی است؟ امام سجاد علیه السلام فرمودند:

  1. بد نیت باشد.
  2.  باطنش ناپاک باشد. (که ناپاک‌ترین ناپاک‌ها کسانی هستند که اهل غیبت و اهل بردن آبروی مؤمن هستند!)
  3. یقین به استجابت دعا نداشته باشد.
  4.  آدم‌های دورو (روایت است که کسی که ظاهرش از باطنش بهتر باشد، دورو است.)

* نکته: این به آن معنا نیست که اگر ما گاهی دچار گناه و معصیت می‌شویم، خودمان را از این به بعد امام حسینی نشان ندهیم؛ بلکه باطن مان را تقویت کنیم.

5- کسی که نماز اول وقتش را عمداً به تاخیر بیندازد.

6- ترک صدقه (و بارزترین صدقه‌ها به گفته روایات معصومین علیهم السلام رفتن به زیارت امام حسین علیه السلام است.)

7- بد دهن باشد.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا