روضه محرم شب چهارم [ دهه سوم محرم 1444 هجری قمری ]

روضه محرم شب چهارم [ دهه سوم محرم 1444 هجری قمری ]

روضه محرم شب چهارم: شب‌های گذشته مطرح شد که با نفخ صورِ احیا همه وارد صحرای محشر می شویم و باید پاسخگوی اعمال‌مان باشیم. به گفته پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله عده‌ای از مردم هستند که در صحرای محشر، حشرشان به صورت آدمی نیست، دسته‌ای به خاطر سخن چینی و دسته‌ای دیگر به خاطر خوردن مال حرام.

روضه شب چهارم


متن سخنرانی شب چهارم

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه

شب‌های گذشته مطرح شد که با نفخ صورِ احیا همه وارد صحرای محشر می شویم و باید پاسخگوی اعمال‌مان باشیم. به گفته پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله عده‌ای از مردم هستند که در صحرای محشر، حشرشان به صورت آدمی نیست، دسته‌ای به خاطر سخن چینی و دسته‌ای دیگر به خاطر خوردن مال حرام.

در نکوهش سخن چینان

از امام صادق علیه السلام روایت شده که در بالای درهای بهشت نوشته شده: ورود افراد سخن چین ممنوع است. (به گفته حضرت مجالس ذکر اهل بیت علیهم السلام هم روضه است.)

امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: وقتی به پیش خیاط می روید، آیا اول پارچه را می‌بُرد بعد اندازه می‌کند؟! گفتند: خیر این کار بیهوده و عبثی است. فرمودند: پس شما هم جایی که می‌خواهید سخن بگویید، اول فکر کنید، بعد حرف‌تان را بزنید!

در نکوهش حرام‌خواری

دومین دسته، طبق روایت جماعت حرام‌خوار هستند. روایت شده از ده جزء عبادت کردن و عبد شدن، نه جزء آن طلب حلال است.

نکته: علت اینکه در طلب مال حلال بودن، از شمشیر زدن در راه خدا برتر است، این است که چرک وجود شیطان با مال حلال در انسان خشک می‌شود.

نکته: لقمه‌هایی که می‌خوریم، همه در مودت و محبت ما نسبت به اهل بیت علیهم السلام تأثیر می‌گذارد!

 در دعای ندبه، زمزمه می‌کنیم که خدایا تمام دغدغه‌ام را رضایت امامم قرار ده. زیرا کسی که تمام دغدغه‌اش دنیا باشد، به آن می‌رسد. کسی که تمام دغدغه‌اش آخرت باشد، به آن می‌رسد اما کسی که تمام دغدغه‌اش رضایت امامش باشد، هم به دنیایش می‌رسد و هم به آخرتش.

نکته: یک لقمه حرام تا چهل روز در خون بدن فرزندتان می ماند!

نکته تربیتی: روایت است که سعی کنید جایگاهی نزد فرزندان‌تان داشته باشید که اگر سه روز با آنها صحبت نکردید، بزرگ‌ترین تنبیه برای‌شان باشد.

 در جای دیگری از دعای ندبه زمزمه می‌کنیم که خدایا من رأفت امام زمانم را می‌خواهم. (رأفت حتی شامل اخم پدر به فرزند هم می‌شود. مانند شیعیانی که به درب خانه حضرت رضا علیه السلام آمده بودند اما ایشان آنها را راه ندادند و بار شصتم اجازه ورود دادند! به این دلیل که آنها خود را شیعه می‌خواندند و حضرت به آنها فرمودند: همین توهم شیعه بودن، مانع پیشرفت‌تان شده.)

حرام‌خوار بودن معاویه لعنت الله علیه

معاویه لعنت الله علیه در منابع اهل سنت رسما رباخوار معرفی شده.

چرایی لقب «خال المؤمنین» برای معاویه

 اما جالب است بدانید چرا عبارت خال المؤمنین برایش به کار گرفته شد؟ یکی از همسران پیامبر صلی الله علیه و آله به نام ام حبیبه دختر ابوسفیان بود. به گفته قرآن، همسران پیامبر امهات و مادران امت هستند. پس معاویه که برادر ام حبیبه است، می‌شود دایی! آن هم دایی اهل ایمان!

در جواب آنها می‌گوییم: اگر آنقدر مسئله دایی مؤمنان برای‌تان مهم و ضروری‌ست، محمد بن ابوبکر هم یکی از برادران همسران پیامبر صلی الله علیه و آله بود و قطعاً و یقیناً او شایسته‌تر است که دایی اهل مؤمنان باشد. پس خال الفاسقین می‌شود معاویه لعنت الله علیه و خال المؤمنین هم محمد بن ابی‌بکر.

در باب زندگی ام حبیبه نقل‌هایی داریم که یکی از آنها این است که زمان مرگ عثمان، پیراهنش را برای برادرش معاویه فرستاد و معاویه توانست با آن پیراهن یک سال مردم شام را علیه حضرت امیر علیه السلام تحریک کند!

و نقل دیگری است که زمان شهید شدن محمد بن ابی‌بکر، او به همه ولیمه داد!

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا