روضه محرم شب دوم [ دهه سوم محرم 1444 هجری قمری ]

روضه محرم شب دوم [ دهه سوم محرم 1444 هجری قمری ]

روضه محرم شب دوم : یکی از جریاناتی که شیعیان باید به آن اعتقاد داشته باشند، بحث نفخ صور و برانگیخته شدن است. در نفخ صور اول همه حتی در عالم برزخ معنای حقیقی مرگ را تجربه می کنند.

روضه شب دوم [همراه با فایل صوتی]


متن سخنرانی شب دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه:

یکی از جریاناتی که شیعیان باید به آن اعتقاد داشته باشند، بحث نفخ صور و برانگیخته شدن است. در نفخ صور اول همه حتی در عالم برزخ معنای حقیقی مرگ را تجربه می کنند. اما نفخ صور دوم به معنای احیا است که در آن جناب اسرافیل همانطور که در روایات آمده، در شیپوری می دمد و همه زنده می شوند و باید پاسخگوی اعمالشان باشند.

نکته: کسانی که قبل از سن تکلیف از دنیا رفتند، جنین بودند و یا کلمه حقه دین به گوششان نرسیده، شرایطی برایشان فراهم می شود که به عالمی به نام اعراف رفته و آنجا را تجربه کنند و امتحان بدهند و تعیین تکلیف بشوند.

ورود به صحرای محشر:

امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: در بدو ورود به صحرای محشر، جمعیت به قدری زیاد است که انبوه جمعیت فرد را با خود می برد؛ به طوری که حتی فرد برای تکان دادن شانه خود میدان ندارد.

اما عده ای هستند که از این ورود هولناک مصون هستند و به راحتی وارد قصر خود در بهشت می شوند. در مقابل هم عده ای هستند که محرومند از اینکه به هیبت آدمی وارد محشر شوند.

پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمایند: ۱۰ دسته افراد هستند که ادعای اسلام دارند اما نه تنها بهره ای از اسلام نبردند؛ بلکه حشرشان هم به صورت آدمی نیست:

1- افراد سخن چین

معنای سخن چینی: اگر مطلبی را جایی نقل بکند که مصداق غیبت نباشد اما باعث چرکین شدن دل شود، همان لحظه شخص از چشم خدا می افتد و از ولایت خدا خارج می شود. تا این اتفاق می افتد؛ فرد به زیر چتر ولایت شیطان می رود اما شیطان هم نیازی نمی بیند که او را تحت ولایت خود داشته باشد و شیطان هم او را ول می کند!

نکته: شایع ترین بحث سخن چینی در زمان ما، فضای مجازی است.

به دستور صریح اهل بیت علیهم السلام ما حق فضولی در زندگی دیگران را نداریم.

مکتب اهل بیت علیهم السلام : فردی به نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و گفت همین الان دو نامحرم را دیدم که با هم در خانه رفتند. پیامبر]، امیرالمؤمنین علیه السلام را به آن خانه فرستادند و ایشان دق الباب کردند. وقتی وارد شدند، چشمانشان را به پایین انداختند و با دست به آنها اشاره کردند که بروند. زمانی که به نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمدند، فرمودند: من دختر و پسری با هم یک جا در آن جا ندیدم. پیامبر] فرمودند: سیره و سنت ما این است.

اما در مکتب اهل بیت علیهم السلام چند جا تأکید شده که حتما افراد را محک بزنید؛ مخصوصا آنهایی که مدعی شیعه بودن ما هستند:

1- آنها را به نماز اول وقت محک بزنید.

حضرت زهرا سلام الله علیها در این باره می فرمایند: شیعه ما قبل از اذان، متفاوت تر از بقیه است.

2- آنها را به حفظ سِر (راز) امتحان کنید.

از سخنان اهل بیت علیهم السلام اینگونه متوجه می شویم که یکی از دلایل سخن چینی عدم کرامت است. برای مثال خواهر عمر بن عبدود، با این که داغدار برادرش بود اما روبروی کسانی که از امیرالمؤمنین علی علیه السلام بد می گفتند، ایستاد و گفت برادر من را یک جوانمرد کشته و اینگونه متوجه می شویم با اینکه خواهر عمر بن عبدود دین نداشت اما آزاده بود و این خود نشانه کرامت است.

نکته بسیار مهم: اگر می خواهید ببینید بچه هایتان کریم بار آمده اند یا نه، ببینید از سخن چینی دیگران برای شما حس خوبی دارند؟

 امام سجاد علیه السلام توصیه می کنند که اگر بچه صبور می خواهید، وقتی در سنین کودکی است، شما خبرچین نباشید. اگر مادر عیب ها را پوشاند، زمان توبه این بچه زودتر می رسد. زیرا که سرمایه اش که آبروست، پیش پدرش از بین نرفته!

امام صادق علیه السلام می فرمایند: یک سوم کسانی که در برزخ از عذاب می شوند، جماعت سخن چین هستند.

امام رضا علیه السلام نماینده ای داشتند به اسم هشام بن ابراهیم که او وکیل تام الاختیار حضرت بود. هشام هم راوی روایات بود و هم کاسب بسیار خوبی بود. از زمانی که حضرت به خراسان آمدند، کار و کاسبی اش به هم ریخت و دورش بسیار خلوت شد. اینگونه شد که روزی به نزد وزیر مأمون رفت و گفت به ازای مبلغی که به من بدهید و به این شرط که شما هوای من را داشته باشید، حاضرم هر خبری بود، برای شما بیاورم!

و این عدم کرامت دینی است.

نکته خیلی مهم: حواسمان باشد در فضای مجازی چه چیزی منتشر می کنیم!

کرامت اصالت اینگونه در روایات آمده است که اگر دیدی کسی از روحیه سخن چینی برخوردار است و از عواقبش هم بین ندارد، یکی از دلایلش نطفه اشتباه است.

2- دومین دسته از کسانی که به صورت آدمی در روز محشر وارد نمی شوند، جماعت حرام خوار هستند.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: هر بحثی تا قیامت مبتلا به آن باشید، ما نسخه آن را داده ایم.

در کلام امام صادق علیه السلام به دنبال راه های رسیدن به هدف خلقت هستیم که می بینیم ایشان فرموده اند: ۱۰ راه برای رسیدن به هدف خلقت وجود دارد که 9 راه آن، طلب روزی حلال است.

امام صادق علیه السلام می فرمایند: اگر کسی اهل خوردن حرام باشد، هیچ عبادتی از او قبول نمی شود و بیشترین حسرت اهل جهنم این است که می گویند کاش دنبال حرام نبودیم.

از نکاتی که قرآن برای ترک حرام به آن یادآور شده، این است که مال حرام جمع می شود اما فرد بیشتر از روزی اش نمی تواند بخورد! امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمایند: اگر کسی از مال حرام امرار معاش کرد، بداند که روزی حلالش به همان اندازه بود اما او مسیر نجس را انتخاب کرده!

فردی به امیرالمؤمنین علیه السلام گفت: صحنه ورود به محشر، صحنه خیلی ترسناکی است.

حضرت در جواب فرمودند: برای شیعه من نه!

در جواب گفت اما در قرآن آمده: یومَ یُفرُ المر من اخیه. حضرت فرمودند: مراد، فرار قابیل از هابیل علیه السلام است.

 گفت: و اُمِّه … حضرت فرموند: جناب موسی علیه السلام از مادرش.

گفت: و ابیه … فرمودند: حضرت ابراهیم علیه السلام از آذر.

 گفت: و صاحبه … فرمودند: حضرت لوط علیه السلام از همسرش.

گفت: و بَنیه … حضرت گفتند: نوح علیه السلام از پسرش، پس شیعه ما راحت وارد محشر می شود.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا