راهکارهای خدمتگزاری غدیر – برگزاری جشن غدیر

راهکارهای خدمتگزاری غدیر (60 راهکار برای تبلیغ غدیر)

راهکارهای خدمتگزاری غدیر (60 راهکار) در این مقاله جمع آوری شده است که هرکس دغدغه ی تبلیغ غدیر را دارد می تواند از این راهکارها استفاده نماید.

سلام به غدیر و سلام به ولیّ غدیر و سلام به صاحب غدیر!

دوستان و عزیزان غدیری؛ اسفند ۹۸ طوفانی به پا شد، طوفانی که روزانه جان هزاران نفر را مثل فصل دروی گندم، درو می­کرد. دوست­داران اهل بیت علیهم ­السلام هم از این قاعده مستثنی نبودند. نه تنها دوست­داران که حتی خدمتگزاران امام عصر عجل ­الله ­تعالی­ فرجه ­الشریف هم یکی پس از دیگری چه بسا در درو یکسان نرفتند؛ بلکه گلچین شدند.

هر کدام از ما می­توانیم نام چند تن از آن­ها را بیاوریم و اینک جز نام نیک از آن­ها نمانده است و یقیناً خیل عظیمشان در لیست خدمتگزاران صدّیق قرار گرفتند. هر یک از آنانی که رفتند آرزو داشتند کاش جای ما بودند و یک برنامه ­ی مناسبتی را بدون استرس ویروس و بیماری سپری می­کردند. دو سال سخت را پشت سر گذاشتیم، سه  نیمه­ ی شعبان و دو غدیر و دو محرم و دو فاطمیّه ….

با هر کدام که سپری شد با خدای خود به راز و نیاز نشستیم و در خلوت و تنهاییمان گفتیم: خدایا دیگر در این مسیر خسته نخواهیم شد، نق نخواهیم زد، کوتاهی نخواهیم کرد، سدّ کار دیگران نخواهیم شد، از غیبت و تهمت به خدمتگزاران پرهیز خواهیم کرد، تمام توان فکری و جسمی و مالی خود را به کار میگیریم، … . بارالها فقط از تو می­خواهیم یک بار دیگر فرصت و توفیق ادامه­ی کار نه در فضای مجازی که در فضای حقیقی به ما عنایت فرمایی! 

اللهُ اعلم که دعای کداممان به آمین ولیّ عصر علیه­السلام در آمد و خدای متعال به همان آمین، ما را بار دیگر برای قدم گذاردن در این راه مجال جولانی دیگر داد. نیمه ­ی شعبان هنوز در تب و تاب کرونا و پیداکردن خود بودیم، سردرگم کارها؛ خوش به سعادت آن­هایی که تمام لحظات خود را از ۶۰ روز مانده به مولود شعبان وقف این ایّام کردند؛ امّا غدیر در راه است و برایمان فُرجه­­ای دیگر مقدر گردید، غنیمتش بشمریم … .

خدا را شاکریم بابت بودن و از خودش تمنای خوب ماندن می­کنیم و عهد میبندیم حال که در غدیر دهم هجری نبودیم تا برای مولایمان امیرالمومنین صلوات ­الله ­علیه کاری کنیم و مانع طوطئه ­ی سقیفه­ ی شوم شویم، با تمام قوا برای بازمانده ­ی غدیر در غدیر ۱۴۴۳ هجری قمری قدم­ هایی به یاری خود حضرتش در حد بضاعت برداریم.

راهکارهای خدمتگزاری غدیر – گفت­وگوی میزی

در این طرح با هماهنگی شهرداری­ها و دانشگاه­ها و… مکان مناسبی که امکان برپایی مراسم داشته باشد­، انتخاب می­شود. موضوع تبلیغی مناسبی که از قبل طرّاحی شده است، برای ده دقیقه گفت­وگو با مخاطب عام در اختیار تیم مجری قرار می­گیرد. مجری می­بایست با خلاقیّت و فنّ بیان مناسب با مخاطب ارتباط برقرار کرده و کم­کم ذهن مخاطب را متوجّه عید غدیر کند و گفت­وگو با ارائه ­ی چند تکلیف در ارتباط با روز عید غدیر و اهمیّت انجام آن­ها به پایان می­رسد­.

می­توان در کنار میزها، غرفه­ ی کودک برای نگهداری و پر کردن وقت کودکانی که والدین آن­ها بر سر میزها حاضرند، تدارک دید. بهتر است برای مراسم یک ورودی و یک محوطه­ی انتظار و یک مسیر خروج طرّاحی کرد. ­این غرفه برای راحتی والدین برای گفت­وگو از الزامات طرح است­.

در محل انتظار می­توان برای حضّار کلیپ­ های تبلیغی انگیزشی نیز پخش کرد. از افرادی که از غرفه‌ها بازدید می‌کنند و در برنامه‌ی میز شرکت می‌کنند در غرفه‌ی نهایی عکسی از آن‌ها گرفته می‌شود و بر روی تخته‌ی شاسی که پشت زمینه‌ی آن بنر یا پوستری زیبا­ی مناسبتی است، گرفته شده و به آن‌ها تقدیم می‌شود.

راهکارهای خدمتگزاری غدیر – تبلیغ فردی و میدانی

در این طرح قصد داریم در سالن­های انتظار مانند: مطب پزشکان، کلینیک­ها، بیمارستان­ها، رادیولوژی­ها، بانک­ها، فرودگاه­ها، ترمینال، لابی هتل­ها و سایر موارد مشابه مبلّغ غدیر باشیم .

راهکارهای خدمتگزاری غدیر – کافی­ شاپ غدیری

در این طرح شبیه­ سازی فضای یک کافی ­شاپ صورت می­گیرد. یک منوی کافی ­شاپ هدفمند از قبل تهیّه گردیده که در آن قیمت هر سفارش با یک تکلیف غدیری معادل­ سازی شده است.

مخاطبان در واقع با سفارش­دادن نوشیدنی یا دِسِر مورد نظر خود متعهد می­گردند یک تکلیف غدیری به عنوان مثال: خواندن زیارت امین الله، زیارت حضرت امیرالمؤمنین علیه­السلام، ذکر صلوات­، اطعام روز غدیر­، …  را انجام دهند­.­ برای افراد ضمن صرف سفارش، توسط مجری میز­، تذکار تبلیغی نیز ارائه می­شود.

در پایان فاکتور سفارش برای مخاطبان پرینت می­گردد که در واقع شامل تکالیف غدیری به عهده گرفته شده، توسط مخاطب است.

راهکارهای خدمتگزاری غدیر – نمایشگاه غرفه ای

این برنامه یکی از جذّاب­ترین برنامه­ ها برای مخاطبان می­باشد و به راحتی می­توان با مشارکت مؤسسات و نهادها و ارگان­ها و سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری (پارک­ها) مشارکت کرد و نسبت به طرّاحی و اجرا، متناسب با ظرفیّت نیروی انسانی و امکانات بهره برد. از جمله: غرفه­ های کودک، بازی، نمایش، گفت­وگو، نمایش و فروش آثار، تابلو و …

این نمایشگاه از غرفه‌های کوچک‌تر می‌توان شروع شود و به برنامه‌ی مفصلی ادامه پیدا کند. یک مغازه یا کوچه‌ی بن بست یا حسینیه را می‌توان به غرفه تبدیل کرد. غرفه حتماً باید ورودی و خروجی داشته باشد و تایم هر غرفه بیشتر از ۱۵ دقیقه نباید باشد، حتّی‌الامکان پیشنهاد می‌شود که از تلویزیون و پروژکتور برای پخش فیلم در برخی غرفه‌ها استفاده شود. برای جذب مخاطب اگر چند مرتبه این غرفه‌ها را تکرار کنیم در محلّه‌های مناسبی امکان برنامه­‌ی مستمر وجود دارد.

راهکارهای خدمتگزاری غدیر – زیلو

در ایام تابستان که معمولاً مردم و خانواده­ها در پارک­ها و بوستان­ها دور هم جمع می­شوند و بر روی زیلو می­نشینند،  برای عرض تبریک عید ولایت و ارائه ­ی پذیرایی مختصر و همچنین بیان یک تذکّر کوتاه و مؤثر نسبت به مناسبت غدیر و ساحت مقدّس امام عصر عجل­ الله ­تعالی ­فرجه ­الشریف مکان و زمان مناسبی است. برای این طرح دو نفر، یکی برای تقدیم شاخه­ ی گل یا پک پذیرایی و یک نفر هم برای عرض تبریک و بیان مطلب تبلیغی باید چند دقیقه ­ای وقت بگذراند­؛ هر چند اگر یک نفر هم باشد­، می­توان این طرح را به طور کامل انجام داد.

راهکارهای خدمتگزاری غدیر – نقال

حالت مرشد و بچه مرشد دارد محتوا و نقاشی و پرده در این طرح باید آماده شود که می توانیم خدمت دوستان تقدیم کنیم. یک مرشد و دو بچه مرشد با لباس‌های خاص و چوب مرشدی و پرده‌ خوانی این نمایش را اجرا می‌کنند. در هر مکانی مثل خیابان، پارک یا … قابل اجرا است.

راهکارهای خدمتگزاری غدیر – عینک

در این برنامه یکسری محتوا به مخاطب می‌دهند و متکلم وحده هستند مخاطب برنامه را گوش می‌دهد و فقط شنونده است و بیرون می‌رود، جنس برنامه بر پایه‌ی بازی است مسابقات طرّاحی شده به شکل پازل می‌تواند باشد. افراد گروه‌بندی می‌شوند که پازل را تکمیل کنند. باید محتوا پیرامون غدیر باشد و جمعیّت مخاطبین بین 20 تا ۵۰ را می‌توان پرزنت کرد. در هر کلاس و گروه‌های چهار نفره، هر گروه که برنده شد توضیح و ارائه‌ی کارش را انجام می‌دهد و در پایان به رسم یادبود هدیه‌ای به آنها تعلّق می‌گیرد.

فست­ فود

از زمان سفارش مشتری ۱۰ تا ۱۵ دقیقه تا آماده شدن غذا وقت برای اجرای برنامه برای کودکان و بزرگترها وجود دارد­، در این زمان می‌شود با مخاطب ارتباط گرفت و هدیه تقدیم کرد، برنامه با تبریک عید شروع شده و با برنامه های متنوع ادامه پیدا می­کند­.

پرزنت اتوبوسی

دو نفر به عنوان مبلغ وارد اتوبوس شرکت واحد شده و با استقرار در یک بخش مناسب از اتوبوس، ابتدا با ظرفی از شکلات از مسافران پذیرایی کرده و آن ایّام را تبریک می‌گویند و سپس تبلیغ خود را برای مخاطبان بیان می کنند.

مقدار مطلب نباید از فاصله­ی زمانی بین دو ایستگاه بیشتر باشد. هر چقدر از مدخل‌های عقلی و فرادینی بهره­ ی بیشتری برده شود ، انتقال پیام موفّق‌تر خواهد بود و احتمال مخالفت یا بی‌تفاوتی مخاطب کاهش پیدا خواهد کرد. می‌توان در پایان بروشوری را به مخاطبان تقدیم کرد که شامل مطالب بیشتری از سخنان مبلغ باشد و راه تماسی هم ارائه گردد.

گیم­نت­ها

در این طرح ابتدا با هماهنگی صاحب مغازه­­، دستگاه­های موجود برای یک شیفت کاری اجاره یا به صورت مشارکتی در اختیار گرفته می­شود. از دو هفته قبل می­بایست از طریق تبلیغات در کانال یا گروه مجازی که با عضویّت مشتریانِ گیم­نت راه­اندازی می­شود و هم­چنین با نصب بنر و پخش تراکت برگزاری مسابقات لیگ به مناسبت عید غدیر اطلاع ­رسانی می­شود و در مخاطب جوان ایجاد انگیزه و هیجان می­کند.

شرط ورود به مسابقه را شرکت در یک طرح مانند نوشتن یک نامه یا دلنوشته است. از بین شرکت­ کنندگان نفرات برتر را جهت شرکت در لیگ به مغازه دعوت کرده و در نهایت اخبار و تصاویر مربوط به مسابقات در همان گروه مجازی اطلاع­رسانی می­شود. در انتها هدایایی به رسم یادبود به شرکت­کنندگان اهدا می­گردد. می­توان از بستر گروه مجازی راه‌­اندازی شده نیز بهره برد.

کاروان سیّار خودرو

برای اجرای این طرح تعدادی خودرو که ترجیحاً با یک مدل انتخاب می­شوند را تزیین کرده و پس از مزیّن ­کردن آن­ها با نام امیرالمؤمنین علیه­السلام و نوشتن مطالبی در رابطه با روز غدیر یا هر تزیینی که می­تواند مخاطب را جذب کند، به طور همزمان حرکت می­کنند­؛ البتّه این حرکات نمایشی با پخش صوت نیز همراه بوده و همه­ ی خودروها که یک کاروان تشکیل دادند ، در سطح شهر و روستاهای اطراف جهت تبلیغ حرکت می­کنند، می­توان چند محلّه را انتخاب کرده و خودروها در آن محلّه ها توقّف کنند و سپس به اجرای یک برنامه­ ی شاد و مفرّح پس از جمع­ شدن مخاطبان، در آن محلّه ­بپردازند.

برگزاری دوره­ی مجازی با موضوع غدیر

در این طرح با هماهنگی مؤسسات، ستاد بنیاد غدیر و دفاتر مراجع و… فراخوان داده می­شود و از مربیان و طلّاب دعوت می­شود در این طرح شرکت و در پایان در صورت امکان، گواهی مربوطه برای افراد صادر می­شود. در این دوره مباحث مربوط به غدیر به صورت تخصصی آموزش ­های لازم و طرح درس­های سخنرانی و دیگر محتواها ارائه می­گردد.

تابلوهای مصور

با تهیه­ ی تابلوهای مصوّر و جا نمایی آن­ها در مکان­های عمومی نسبت به برگزاری این برنامه اقدام می­گردد و با پرزنت آن­ها می­توان به اهداف مورد نظر دست یافت. در کنار ارائه­ ی تابلوها می­توان نسبت به برپایی ایستگاه صلواتی اقدام و مخاطب بیشتری جذب کرد.

سناریویی مشخص می‌شود ۶ تا ۷ تابلو چاپ و پرزنت می‌شود، از قبل محتوا آماده و جملات کلیدی برای آن‌ها مشخص می‌شود و عکس هم ساخته و به تایید نویسنده می‌رسد. تابلو بر روی پایه‌ی بوم نقاشی قرار می‌گیرد -لازم  به کلاس آموزشی برای پرزنترها است- و در نهایت در تابلوی آخر نتیجه‌گیری خواهد شد.

در پایان به افرادی که از این تابلوها بازدید داشته‌اند­، تکلیفی سپرده می­شود، این برنامه نیاز به مجوز خاصّی ندارد و در هر مکانی به صورت شخصی می‌توان اجرا کرد؛ جهت بالا بردن کیفیّت برنامه می‌توان پذیرایی و غرفه‌ی کودک داشت.

سمینار محلّه­ای

یک نوع جشن است که با یک سبک دعوت متفاوت­، آغاز می‌شود­،؛ به این صورت که خانواده‌ها در این برنامه دعوت شده‌اند. اجرای برنامه حتماً باید تاکشو باشد. غرفه‌ی کودک داشته باشد و مسابقاتی هم در این  برنامه اجرا می‌شود.

ترمینال­های مسافرتی و فرودگاه و قطار

با تهیّه ی هدیه­ های مرتبط با عید غدیر از فرصت حضور افراد در سالن­های انتظار ترمینال­ها و فرودگاه یا کوپه ­های قطار می­توان استفاده کرد و به بهانه­ی تقدیم هدیه، باب گفت­وگو را با آن­ها باز کرد و به فراخور مکانی که برای تبلیغ انتخاب می­شود محتوای متناسب با آن مطرح می­شود.

اتوبوس کودکان

می­توان با شهرداری هماهنگ کرد و اتوبوسی را از آن­ها برای یک روز در اختیار گرفت. از استخر توپ، نقّاشی، آموزش، … می­شود در این اتوبوس استفاده کرد. در توابع و روستاهای حاشیه ­ی شهر هم می‌توان جشن گرفت و کلاسی راه اندازی کرد.

کارت تبریک

این طرح به مدل­های زیر قابل اجرا می­باشد:

 ۱. اجرا برای مهمانان جشن : تحویل یک کارت تبریک با یک کاغذ و یک خودکار به هر مهمان و درخواست از آنها که در چند خط که بر روی این کارت‌ها می‌نویسند، این عید را به امامشان تبریک بگویند. مجری می‌تواند قبل از اجرا، نکاتی را پیرامون ثواب این کار بیان کند.

۲. ارائه ی طرح، مدتی قبل از روز خاص به اعضای یک کلاس یا خانواده یا مجتمع یا یک گروه واتساپی … ، تا هر یک از مخاطبان برای عرض تبریک عید بزرگ غدیر به امام زمان عجل‌ الله‌ تعالی‌ فرجه‌ الشریف کارت تبریکی در سایز A5 شامل تصویر و متن مناسب و بسته‌بندی، تولید کنند و دو روز مانده به عید به مسئول برگزاری طرح ارائه دهند تا پس از بررسی تعدادی از کارت‌های برتر، جوایزی را تقدیم کند و یا در روز برگزاری جشن با خود آورده و تحویل مجری جشن بدهند.

۳. کارت تبریک با نوشتن متنی متناسب با ایّام غدیر تهیّه و از طریق پست یا پیک به دوستان ، اساتید و آشنایان و دانش آموزان و …‌ ارسال کرد­.

حال خوب

از افرادی که تازه تشکیل خانواده داده‌اند دعوت به عمل آمده و برنامه به صورت تاکشو برای این زوجین اجرا می‌شود.

همایش سادات

در شهر و روستاهای اطراف سادات محترم را طیّ همایشی در ایّام قبل از عید غدیر دعوت کرده و جهت اهمیّت روز غدیر و بزرگداشت آن روز، مطالبی گفته می‌شود و در پایان هم هدایایی به رسم یادبود به آن‌ها تقدیم خواهد شد. در کنار هدایا بسته‌های فرهنگی به سادات هم برای استفاده و هم برای جذب افرادی دیگر (مثل پخش کلیپ یا محتوای مکتوب یا بروشور) تعلّق می‌گیرد. هم چنین افرادی که علاقه‌مندند برنامه‌های مربوط به مناسبت در منزلشان اجرا می‌گردد.

پمپ بنزین و کارواش

اهدای گل یا یادبود یا نصب استیکر بر روی شیشه­ ی خودرو در زمان توقّف اتومبیل­ هایی که در صف سوخت یا افراد منتظر شست­وشوی اتومبیل هستند و هم چنین تذکّری کوتاه می­توان در بزرگداشت این مناسبت اقدام کرد.

عیادت بیماران

با هماهنگی روابط عمومی بیمارستان و تهیّه ­ی گل یا یادبود برای بیماران، تذکّری کوتاه توسط مجریان داده می­شود و هدایایی تقدیم می­گردد؛ علاوه بر آن بخش­ های ویژه زنان و کودکان نیز توسط بانوان برنامه اجرا می­شود­.

شب شعر

برای اجرای این طرح باید حدود 5/1 الی ۲ ماه قبل از روز عید برای مشخص کردن مکان اجرای طرح “شب شعر غدیری” با مسئولان یکی از مساجد یا حسینیه‌ها یا سالن‌های شهرداری یا … وارد مذاکره شد و برای یکی از شب‌های قبل از شب عید یا بعد از آن به علت برنامه داشتن خود مسجد، افکارمان را از بابت مکان آرامش داد.

در همان زمان می‌بایست با مراجعه به کانون نویسندگان – به جهت شعر نیمایی- و انجمن شعرای شهر و دانشکده‌های زبان و ادبیات فارسی و البته انجمن مدّاحان اهل بیت علیهم ­السلام اطلّاع‌ رسانی کرده و بنرهایی را نصب کرد که در آن به هدایای فاخر هم اشاره شده باشد. نکته ­ی مهم دیگر این که در طول زمان باید هیئتی را به عنوان داوران اشعار برگزیده انتخاب کرد.

طرح تبلیغی ویزیت پزشکان

این طرح را به چند مدل می­توان اجرا کرد:

با پزشک صحبت شود که به مناسبت عید غدیر هزینه ­ای بابت ویزیت از بیماران اخذ نکند یا درصدی تخفیف برای ایشان در نظر گیرد.

به پزشک آموزش داده شود که یک پیام تبلیغی مؤثر و مختصر و مرتبط با کار خود به مراجعین در خلال ویزیت ارائه دهد . می­شود در زمان ویزیت مراجعین را برای شرکت در جشن عید غدیر و مثلاً مسابقه ­ی کتابخوانی دعوت کرد.

پخش کلیپ­ های تأثیر گذار در سالن انتظار در مدت زمانی که بیماران منتظر نوبت ویزیت می­باشند.

گفت­وگو با مراجعین و پل زدن از زمان انتظار ویزیت پزشکان به موضوع غدیر و در نهایت اهدای یادبود تأثیرگذار به مراجعین و همراهان بیماران به خصوص کودکان بسیار اثر تبلیغی خوبی خواهد گذاشت.

جشن دانشگاه

با هماهنگی دفاتر فرهنگی دانشگاه­ها و مشارکت انجمن­ های دانشجویی می­توان فعالیّت­های متنوعی را اجرا کرد.

برنامه­ هایی مانند: تاک­شو، گفت­وگوی میز، تابلوهای مصوّر، برگزاری مسابقه­ ی کتابخوانی، برنامه ی تریبون آزاد و پاسخ به مهم­ترین شبهات مهدوی، تنها بخشی از فعالیّت­ هایی است که در بستر و فضای فرهنگی دانشگاه­ها قابل اجراست. دانشگاه­ها به علت حضور نسل جوان و پویا محل مناسبی برای تبلیغات مهدوی و جذب است.

جشن مدارس

 با مشارکت مدارس می­توان برنامه­ های متنوعی برای مخاطبین برگزار کرد. به عنوان مثال: برگزاری جشن غدیر، تزیین کلاس­ها توسط دانش ­آموزان، گفت­وگوی غدیری کلاس به کلاس، برگزاری مسابقه­ ی کتابخوانی، مسابقه­ ی روزنامه دیواری… . البته این طرح به دلیل این که غدیر با تعطیلات تابستانی مدارس مقارن شده است،  فعلا قابل اجرا نیست.

جشن زندان

بعد از هماهنگی با واحد فرهنگی زندان و هم­اندیشی با مسئول مربوطه و قطعی ­شدن طرح­ها و جوایز، رابطین مربوط به واحد برادران و خواهران زندان معرّفی می­شوند و متناسب با نوع فعالیّت، نیازمندی­ها تهیّه و برنامه ­های متنوع اجرا می­شود.

برخی دوستان در کمپ­ های ترک اعتیاد برنامه ­های مناسبتی گرفته ­اند که بازخورد خیلی خوبی داشته و هم بر روی مجریان هم بر روی مخاطبین بسیار تأثیرگذار است.

جشن کانون پرورش فکری

هماهنگی و ارتباط با مسئول کانون و پرزنت طرح­ها و ارائه ­ی محتوای غدیری برای اجرای برنامه­ ی ویژه­ ی کودکان و نوجوانان و برگزاری مسابقات نقّاشی و روزنامه دیواری و پازل و … البتّه با همکاری و استفاده از طرح­های جدید آن مرکز و مشارکت در اهدای جوایز به شرکت کنندگان، طیّ مراسم ویژه­ای برای کودکان انجام خواهد شد.

جشن ویژه­ی منشی­ مطب­ها

با توزیع مسابقات مکتوب بین جامعه ­ی هدف قبل از عید غدیر و جمع ­آوری پاسخ­ها، در یک روز مشخص در ایّام عید از خانواده­ها در همایش خانوادگی دعوت به­ عمل آمده تا در جشنی که ترتیب داده شده است، شرکت کنند؛ سپس همان­جا جوایز به برگزیدگان تقدیم خواهد شد‌. در پایان با جمع آوری فرم های نظرسنجی و تشکیل گروه در فضای مجازی ارتباط مستمر مناسبی حاصل خواهد شد . در این میان می­توان از ظرفیّت پزشکان جهت هزینه ­ها بهره برد.

پرتابل

با استفاده از تجهیزات پرتابل پخش صدا در مکان‌های عمومی که افراد تردّد دارند، مانند پارک‌های بزرگ و میدان‌های پر تردّد این طرح قابل اجراست­.

جشن بادبادک­ها

 این طرح را می­توان به صورت مشارکتی با آموزش و پرورش، ارشاد اسلامی، شهرداری، … انجام داد؛ بدین گونه که از کودکان مقطع ابتدایی دوره ­ی اول دعوت به عمل می ­آید تا بادبادک درست کرده و به مکان موردنظر که از قبل تعیین و اطلاع ­رسانی شده حضور پیدا کنند. ابتدا کودکان و دانش ­آموزان مقداری از وقت را به هواکردن بادبادک­ های خود که می­تواند تذکّر غدیری نیز روی آن­ها نوشته شده باشد، بگذرانند و آن­ها را به هوا بفرستند و بعد از بازی در یک مکان جمع شوند و برنامه­ ی شاد و مفرّح برای آن­ها آماده کرده و توسط مجریان امر اجرا شود.

هر روستا یک جشن

قبل از فرا رسیدن عیدغدیر به روستای مورد نظر یا محلّه‌ای محروم یا حومه­ ی شهر مراجعه کرده و با امام جماعت یا مسئول فرهنگی مسجد روستا ارتباط برقرار و در باب اهمیّت توجّه بیشتر به ساحت مقدس امام عصر و امیرالمومنین علیهم­السلام و غربت‌زدایی از ایشان گفت­وگو کرده و برای کمک به بهتر و جذّاب‌تر برگزار شدن مراسم قول مساعد داده می­شود.

چنان­که در مناسبت‌‌های گذشته مسئولان مسجد برنامه‌های فرهنگی خوبی را برگزار کرده‌اند­، باید آمادگی خود را برای ارائه­ ی محتواهای جدیدتر و جذّاب‌تر اعلام کرد. یقیناً برقرار کردن ارتباط خوب با جوانان روستا با تشکیل گروه سرود یا تئاتر به تشکیل کلاس بعد از پایان مراسم کمک شایانی می‌کند.

هر خانه ­ای بیت­ الغدیر

عموم مردم برای چله ­ی خوانش حدیث کسا دعوت شده تا از چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ شروع و ختم آن در روز مباهله باشد. ان­شاءالله روز مباهله عیدی همه از طرف خدای متعال، فرج آقا امام عصر عجل­ الله ­تعالی ­فرجه­ الشریف باشد.

دلها پر از عشق امیر                         هرخانه ای بیت الغدیر

تبلیغ مغازه به مغازه

یک نفر با دیالوگ از قبل تعیین شده وارد مغازه شده و فروشنده را با ترفندهایی به همکاری در ترویج و اشائه ­ی فرهنگ دعوت می­کند و در پایان یک یادبود تقدیم می­شود.

ویدئو مپینگ

نمایش ویدیو، انیمیشن و دیگر جلوه‌های رنگی بر سطحی سه‌ بعدی در قالب تبلیغات غدیری و مهدوی و تذکرات ولایی انجام می­شود که البته یکی از افراد مشهوری که مورد علاقه­ ی افراد جامعه نیز می­باشد، دعوت شده تا در کنار تابلو گهگاهی تذکّرات لازم را ارائه دهد.

محلّه­ های غدیری

در این طرح طیّ یک فراخوان از محلّات دعوت به عمل می ­آید که ضمن آذین­بندی کوچه و خیابان محلّه و ثبت تصاویر و عکس و فیلم و ارسال آن به یک پیج اینستاگرامی در مسابقه­ ی محلّات غدیری شرکت کرده و به قید قرعه هدایایی دریافت کنند. در خلال برگزاری این برنامه با دریافت آدرس محله و حضور در محل و برقراری ارتباط با ساکنین، فضا برای انجام کار تبلیغی نیز مهیّا می­گردد.

با ایجاد ارتباط مؤثر و مستمر می­توان در جذب مخاطب نیز اقدام کرد. در این طرح هدف این است که فضای شهری و خیابان­ها و کوچه ­ها غدیری شود و هر خانواده­ی شیعه پیام ­رسان غدیر از بالکن و حیاط منزلش باشد.

استوری­ها و استاتوس­های سریالی غدیری

در این طرح، قصد داریم در فضای مجازی مانند وضعیت واتساپ، استوری اینستاگرام و… مبلّغ غدیر باشیم و پیام غدیر را مستقیم و غیرمستقیم برای مخاطبانمان تبلیغ کنیم.

بالن آرزوها

 این طرح با تبلیغات مجازی به مخاطبان که عموم افراد جامعه هستند، معرّفی می­گردد. افراد یا از طریق استفاده از کلیپ آموزشی با ساختن و یا با خرید، بالن آرزوها را تهیّه می­کنند. به مخاطب آموزش داده می­شود هنگام روشن کردن بالن و فرستادن آن به آسمان شایسته است که در صدر آرزوها و حاجاتش، دعا برای فرج امام عصر علیه­السلام باشد.

این کار می­تواند در زمانی مشخص و به طور هم زمان توسط افراد مختلف انجام گیرد. از اجراکنندگان طرح دعوت می­شود این فعالیّت خود را در قالب عکس و فیلم و با بیان هدف اصلی این طرح و با استفاده از هشتک خاص مثل بالن­آرزوها روزگارخوبی­ها یا … در فضای مجازی و شبکه­ های اجتماعی منتشر کرده و هم­چنین برای شرکت در مسابقه و دریافت جایزه به یک مرجع خاص (پیج اینستاگرام، کانال تلگرام و …) ارسال کنند.

با دریافت مشخصّات از شرکت­کنندگان در طرح، امکان برقراری تماس بیشتر و فعّالیّت­ های بیشتر میسّر خواهد بود. می­توان این طرح را با تهیّه­ ی تعدادی بالن و ملزومات نور افشانی در مناطق منتخب و با مشارکت نهادهایی همچون شهرداری یا هیأت انجام داد. هم­چنین این طرح می­تواند در خلال یک جشن و مولودی خوانی صورت پذیرد.

دفاتر محضر ازدواج غدیری

این طرح با هماهنگی مسئولان دفاتر­، سعی در غدیری کردن رنگ و بوی محضر می­شود. نصب پرچم و ریسه و به کار بردن المان­های غدیر در چیدمان سفره­ ی عقد و در نهایت دادن هدیه و یادبود به زوجین و لوحی با عنوان عهدی با حضرت علی علیه­السلام یا میثاق نامه­ ی علوی از جمله فعالیّت­های این طرح است.

محیط کار غدیری

در این طرح هر فرد می­تواند محیط کاری خود را به خیمه ­گاه سبز علوی تبدیل کند و پیام غدیر را در محیط کاری خود به گوش همکاران و ارباب رجوعانش برساند.

نان صلواتی و تکریم نیازمندان

در این طرح قصد داریم بنا به دستور اهل بیت علیهم السلام و سنّت حسنه ­ای که به مناسبت عید غدیر بنا نهادند و متناسب با شرایط بد اقتصادی روز، مستمندان شیعه را اکرام و بدین ­وسیله پیام غدیر را نیز به صورت حداکثری ابلاغ کرد.

این طرح ترجیحاً در محلّات نیازمند اجرا می­شود. بدین صورت که به کمک بانی نان­های یک یا چند شیفت کاری نانوایی را از قبل خریداری کرده و نانوا موظّف است به طور رایگان در اختیار افراد نیازمند قرار دهد. با تهیّه و نصب یک بنر در زمان اجرای طرح از مخاطب خواسته می­شود که برای سلامتی و فرج مولایمان صلواتی اهدا کند.

در صورت امکان بهتر است فردی در کنار نانوایی مستقر گردد و هر از چند گاهی تذکّر کوتاهی به حضرت بدهد.

المان و دیوارنویسی

با هماهنگی و مشارکت شهرداری نسبت به ارائه­ ی طرح­ها و متن­هایی جهت المان و دیوار نویسی می­توان اقدام کرد.

پیک موتوری، پیک رستوران ها

برای اجرای این طرح به چند نفر پیک‌ موتوری که در رستوران­ها و کترینگ­ها فعّالیّت می­کنند، نیاز است. بعد از هماهنگی با مسئول رستوران و احراز شرایط پیک مورد نظر از لحاظ ظاهر و توانایی ایجاد ارتباط مثبت با مخاطب و خوش­رویی و ارائه­ی آموزش کوتاهی جهت نحوه ­ی انجام کار تبلیغی، بسته­ ی هدیه یا بسته ­ی فرهنگی و گل در اختیار پیک قرار می‌گیرد تا هنگام تحویل غذا به درب منازل مشتر­ی­های رستوران با روی گشاده و تبریک ایّام، بسته ­ی هدیه را تقدیم مشتری کند.

 جهت تأمین هزینه ­ها می­توان از خود رستوران و کترینگ مدّنظر نیز کمک گرفت و این کار به عنوان یک فعّالیّت تبلیغی برای رستوران معرفی گردد. به پیک­های رستوران­ها شاخه ­های گل به همراه کارت مخصوص الصاق شده می­دهیم تا در کنار تحویل غذا در این ایّام یک شاخه­ ی گل به مشتریان بدهند و عید را تبریک بگویند.

متولدین هم نام

برای اجرای این طرح لازم است که بیمارستان مشارکت داشته باشد. هر بیمارستانی که در آن زایشگاه دارد می­تواند در این طرح کمک کند و حتّی می­شود از پزشکانی که در آن بیمارستان کار می­کنند برای تأمین هدیه­ ی آن کمک گرفت. کسانی که پسرند و در روز غدیر متولد می­شوند؛ اگر نام آن­ها را علی و القاب و کنیه ­های آن حضرت را بگذارند، هدیه­ ای ارزشمند به رسم یادبود تقدیم شود؛ چه بسا لازم است که این هدیه نفیس باشد. با ارتباط مستمر با والدین در طی سال امکان جذب نیز حاصل می­شود.

تاکسی

در این طرح هر راننده تاکسی می­تواند مبلّغ غدیر باشد.

ایشان با تزیین خودرو و نصب پرچم

با پخش نغمه یا سخنرانی­ های کوتاه

با نصب کارت­هایی بر روی صندلی که قابل مطالعه برای مسافرین و حاوی جملاتی کوتاه در مورد فضایل امیرالمؤمنین علیه­السلام باشد

با تخفیف دادن در کرایه ، با تبریک گفتن و تذکر کوتاه تبلیغی و …

میتواند در اشاعه ­ی فرهنگ علوی و غدیر کمک­ کننده­ ی خوبی باشد.

روزنامه دیواری و رنگ آمیزی

در این طرح، روزنامه ­دیواری و رنگ ­آمیزی که از قبل طرح­ها مشخص شده است آماده می­شود – این نوع کارها باید دانش ­آموزان و کودکان را به سمت غدیری شدن ارشاد کنند – سپس روی نقّاشی که برای رنگ­ آمیزی آماده می­شود، کار شود­. از مخاطبان خواسته می­شود تا روزنامه ­دیواری را تکمیل یا اگر رنگ­ آمیزی برای کودکان انتخاب شده است آن را رنگ کرده و به محلّی که از قبل تعیین می­شود و اطّلاع رسانی شده است، ارجاع می­دهند؛ سپس توسط تیم داوری مورد بررسی و به بهترین آن­ها هدیه­ای داده می­شود.

کتابخوانی

با طرّاحی مسابقاتی ویژه­ی گروه­ های سنّی کودک و نوجوان و بزرگسال به صورت فایل­ های برگرفته از کتاب­های مناسب با این ایّام­، انجام می­شود. در این طرح، انتخاب منابع مسابقات و سؤالات از اهمیّت زیادی برخوردار است. ابتدا بر اساس جامعه­ ی هدف (دانش ­آموزی متوسطه و عمومی) منابعی انتخاب می­گردد و طرّاحی مسابقه (مقاله ­نویسی، خلاصه ­نویسی، ارائه­ ی کتاب صوتی، معرفی کتاب و … ) انجام می­شود.

ارسال منابع به صورت فیزیکی و مجازی امکان­ پذیر است، جوایز بسیار ارزنده ­ای برحسب نوع مسابقه مشخص و بعد از داوری توسط کارشناسان­، اهدا می­گردد. با تشکیل گروهی در بستر فضای مجازی، ارتباط مستمر با مخاطبان انجام خواهد شد که می­شود در مناسبت­ها به صورت حضوری نیز نشست برگزار کرد.

این طرح به دو صورت قابل اجراست:

پس از هماهنگی با مسئولان کتابخانه ­های عمومی یا کانون پرورش فکری و نهادهای مرتبط، نسبت به پیشنهاد عناوین کتاب­ها اقدام می­گردد. پس از اخذ مجوزهای مربوطه با نویسنده ­ی محترم، هماهنگی لازم جهت شرکت در جلسه صورت می­پذیرد و به تعداد لازم، کتاب تهیّه و در اختیار مدعوّین قرار می­گیرد. جلسه ­ی نقد و بررسی در زمان و مکان مشخص با حضور نویسنده برگزار و به نقادان و شرکت­­ کنندگان جوایزی تقدیم می­شود.

هماهنگی با گروه­ های ارشاد و هم­چنین نویسنده­ی محترم صورت گرفته و نسبت به تهیّه­ ی کتاب و زمان و مکان اقدام می­گردد. در این طرح نشست کتابخوان، جشنواره ­ی خلاصه ­نویسی، مقاله ­نویسی، معرفی کتاب، نقد کتاب، … قابل اجرا است. هم­چنین مسابقات: رنگ ­آمیزی، روزنامه دیواری، قصه­ گویی ویژه­ ی کودک و نوجوان را می­توان برگزار کرد؛ سپس هدایایی به برگزیدگان تقدیم می­شود.

خطابه­ ی غدیر

این برنامه به چند شیوه قابل اجراست :

در طرح ختم خطابه ­ی غدیر از قربان تا غدیر می­توان با روحانیون مساجد ارتباط گرفت و طیّ ده شب از قربان تا غدیر هر شب فرازهایی از خطابه قرائت شود. با توجه به شرایط می­توان مسابقاتی نیز برگزار و جوایزی اهدا کرد.

تعدادی از فرازهای مهدوی را انتخاب کرده، مسابقاتی طرّاحی و به صورت کتبی برگزار می­گردد.

چند محله در مناطق مختلف شهر انتخاب می­شود و بستگی به تعداد افرادی که برای این طرح کمک می­کنند بندهایی انتخاب می­شود و برای هر بند یک نفر مشخص شده که خطابه را با صوتی زیبا خوانده و تفسیر کند . مفسر باید این کار را بسیار جذّاب انجام دهد.

در این طرح، از حفظ فرازهایی از خطابه­ ی غدیر نیز می­شود استفاده کرد و بخش­ هایی از خطابه را به عنوان مسابقه مطرح کرد.

راهکارهای خدمتگزاری غدیر – پویش هر خانه یک پرچم

برای اجرای این طرح در هر منزل اعضای خانواده، منزل را تزیین کرده و وسایل برای پذیرایی آماده می کنند؛ سپس هر یک از اعضای خانواده، یک مسئولیّت برای برپایی جشن به عهده می­گیرد؛ به عنوان مثال: یکی از فرزندان مجری، پدر مولودی خوان، مادر سخنران و … . جشنی کوچک در منزل برگزار می­گردد و در نهایت بزرگ خانواده به کوچک­ترها عیدی خواهد داد. از تمام قسمت­های جشن خانوادگی فیلم کوتاهی گرفته و به ادمین ارسال می­کنند.

تکمیل داستان ناتمام

برای اجرای این طرح، چند سطر از یک داستان نوشته می­شود و در اختیار دانش ­آموزان یا دانشجویان قرار می­گیرد و از آن­ها خواسته می­شود تا داستان را با موضوع غدیر به پایان برسانند.

طرح  یک متن، یک اثر (ارسال یک متن کوتاه)

در این طرح قصد داریم تا با یکی از ساده­ ترین راه­های ارتباطی این عصر؛ یعنی ارسال پیام کوتاه در قالب پیامک یا تِکس از انواع شبکه ­های مجازی با مخاطبانمان ارتباط کوتاه؛ امّا عمیق و عاطفی برقرار کنیم و با ارسال یک متن کوتاه ضمن بیان احساسات خود، تذکّری غدیری به افراد بدهیم.

شعر و داستان نویسی

از عموم مردم در فضای مجازی می­توان درخواست کرد که دست به قلم برده و شعر یا داستانی پیرامون غدیر و امیرالمؤمنین علیه­السلام بنویسند، سپس بهترین­ها انتخاب شده و به کسانی که در این کار فرهنگی شرکت کرده اند، هدیه تقدیم میگردد.

ساخت کلیپ

در قالب یک استوری یا پیام متنی از مخاطبین -گروه واتساپی فامیل یا همکاران یا فروشندگان و اصناف یا …. – خواسته می‌شود تا یک کلیپ تأثیرگذار غدیری درست کنند و برای آن مدت زمان تعیین کرده و یک حدّاقل و یک حدّاکثر زمانی به شرکت‌کنندگان داده می‌شود. در این طرح، باید قوانین ساخت کلیپ نیز در متن یا استوری آمده باشد و آیتم‌های امتیازدهی نیز از قبل مشخص باشد.

دابسمش

کودکان و دانش آموزان می­توانند یک فایل صوتی ، مولودی یا متن از امیرالمؤمنین علیه­السلام با موضوع غدیر انتخاب کنند و سپس بر روی این فایل صوتی لب بزنند و از خودشان فیلم بگیرند. این طرح را به شیوه ­ی دیگر هم می­شود اجرا کرد ؛ بدین صورت که ادمین مسابقه­، مولودی یا سخنرانی کوتاه را انتخاب کرده تا بر اساس آن اجرا صورت پذیرد.

راهکارهای خدمتگزاری غدیر – تکمیل جمله­ ی ناقص

چند جمله‌ی ناقص نوشته می‌شود و در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد، این کار هم از طریق آموزش‌ و پرورش و هم از طریق فضای مجازی قابل اجراست. نمونه‌های از جملات: من روز غدیر را ارج می‌نهم زیرا … یا هر جمله‌ی دیگری را می‌توان نوشت تا دانش‌آموزان آن را تکمیل کنند.

راهکارهای خدمتگزاری غدیر – سخنرانی و خوانش دکلمه

در اجرای این طرح بر اساس جامعه ­ی هدف که در چه رد­ه­ی سِنّی هستند می­توان موضوع را انتخاب کرد و از مخاطبان خواسته شود تا درباره­ی ولایت، غدیر و امیرالمؤمنین علیه­السلام سخنرانی کنند و از خود فیلم بگیرند و آن را ارسال کنند. برای این کار لازم است که آیین نامه­ای از قبل تعریف شود و برای مخاطبان ارسال گردد.

راهکارهای خدمتگزاری غدیر – قرآن تبلیغی

آیات ولایت و امامت استخراج شده و در اختیار افراد قرار داده می­شود تا آن­ها را حفظ کنند و در مسابقه شرکت کنند.



دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا