کتاب قصه ی غدیر – معرفی کتاب غدیر

کتاب قصه ی غدیر (واقعه غدیرخم و اعلام جانشینی حضرت علی علیه السلام از سوی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله)

کتاب قصه ی غدیر  توسط  جناب آقای نادر فضلی تهیه و تنظیم شده است در این کتاب ابتداء واقعه غدیر خم را آورده و در انتها اشاره ای به سقیفه شده است پس از آن پی نوشتها آمده و در آخر ده سوال را مطرح نموده است این کتاب به صورت ادبی و داستانی؛ لازم به ذکر است که این کتاب به زبان انگلیسی نیز ترجمه شده است.

مشخصات کتاب قصه ی غدیر

نام کتاب: قصه ی غدیر

پدیدآوردنده: نادر فضلی

ناشر: موسسه فرهنگی نباء


کتاب قصه ی غدیر

بخشی از کتاب قصه ی غدیر

دیگر از چکاچک شمشیرها و نعره ی جنگجویان و ناله ی زخمیان و شیهه ی اسبان و گرد و غبار آسمان، خبری نبود. مسلمانان خسته از جنگ، امّا پیروز، در کنار همان چاهی که جنگ در آنجا رخ داده بود، اردو زدند، سپاهیان، خسته و تشنه و گرسنه بودند و نیازمند آب و غذا و استراحت. چاه، کم آب بود و نیازِ به آب، فراوان.

در کنار چاه، ازدحام زیادی بود. سَنان زودتر از دیگران دَلو خود را به چاه انداخت. پس از او جَهجاه دَلوش را به درون چاه فرستاد. یکی از دلوها پر از آب شد و طناب دلوِ دیگر به طناب دلو پر آب پیچید و چون دلوها را بالا کشیدند، میان سنان و جهجاه بر سر اینکه دلو پر از آب از آن کدامیک است، نزاع برخاست. جهجاه ناگهان با مشت به صورت سَنان کوبید و خون ازبینی اش جاری شد. سنان فریادی از درد کشید و گریبان جهجاه را گرفت و با فریادِ «ای خزرجیان به دادم برسید » انصار را به یاری طلبید.

عدّه ای از خزرجیان که صحنه ی نزاع را دیدند به طرف آنها یورش آوردند تا ایشان را از یکدیگر جدا کنند یا معترض جهجاه شوند . فریاد جهجاه برخاست که: «ای مهاجرین مرا دریابید ». جهجاه خدمتکار عمر بود و از گروه مهاجرین محسوب می شد. در این حال عدّه ای از مهاجرین متوجّه غائله شدند و آنها هم به صحنه ی نزاع پیوستند و غوغائی برخاست. آتش تعصّب های قبیلگی که با آمدن اسلام رو به خاموشی نهاده بود، ناگهان شعله ور شد و عدّه ای از مهاجرین و انصار را رو در روی یکدیگر قرار داد و نزاع لفظی سختی میان آنان در گرفت.

جُعال مردی از گروه مهاجرین به طرفداری از جهجاه سینه سپر کرده بود. و در این میان عبداللّه بن اُبیّ وارد معرکه شد. موقعیّت خوبی پیش آمده بود تا پسر اُبیّ به آرزویش برسد. او هرچند به ظاهر مسلمان بود امّا عقیده ای به اسلام نداشت، بلکه کینه ی پیامبر را به دل داشت. از این رو به طرفداری از سنان، انصار را تحریک می کرد. جعال که مردی فقیر و در عین حال جسور بود، بی پروا در مقابل عبداللّه که از بزرگان و ثروتمندان مدینه به شمار می آمد، ایستاده بود و با او بگومگو می کرد.

این امر بر عبداللّه بسیار گران آمد و با تندی به جعال گفت: تو، مردک بی سر و پا، در مقابل من می ایستی؟ راست گفته اند که اگر سگِ خود را پروار سازی خودت را می خورد. ما را ببین که این بیچارگان را پناه دادیم و اینک بر ما می شورند. توهین عبداللّه بر دیگر مهاجرین گران آمد و نزاع بالا گرفت؛ امّا با درایت و تدبیر و میانجی گری عدّه ای از دو طرف بالاخره غائله ختم شد. مهاجرین و انصار از یکدیگر جدا شدند و هر یک در پی کار خویش رفتند امّا عبداللّه با عدّه ای از انصار هنوز ایستاده بودند.



برای خرید کتاب هایی با موضوع غدیر از سایت فروشگاه خدمتگزاران کلیک نمایید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا