فاطمه در آینه وحی [آیات و روایات+مسابقه]

فاطمه در آینه وحی (حضرت زهرا علیهاالسلام در قرآن و روایات)

در مجموعه فاطمه در آینه وحی، مقامات حضرت فاطمه سلام الله علیها با توجه به برخی آیات و روایات ذیل آن، بیان شده است و در بخش آخر سوالاتی برای مسابقه تهیه و تنظیم شده که می توانید در فضاهای مختلف استفاده نمایید.

فاطمه در آینه وحی – پیشگفتار

حضرت فاطمه سلام الله علیها را چقدر میشناسیم؟ چند آیه را میتوانیم از قرآن برشماریم که در شأن و وصف ایشان نازل شده است؟ جایگاه یگانه بانوی اهلبیت در معارف و باورهای دینی ما چیست و چگونه باید باشد؟ این آگاهی و شناخت از بانوی اسلام، چقدر لازم است و چه حد ی از آن واجب است و چه نفعی برای ما دارد؟

این پرسش ها، دلیل به وجود آمدن این نوشتار است. و برای شناختن برگزیدگان آسمانی، چه راهی بهتر از گفتار خداوند و توضیح برگزیدگان او خواهد بود؟! در مجموعه ی آیات انتخاب شده که هر یک به تنهایی تابلویی نفیس از معارف اعتقادی و معرفتی است؛ شما با جایگاه آسمانی دختر پیامبر مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بیش از پیش آشنا میشوید.

در آغاز هر قطعه، نخست آیه ای که مرتبط با فضیلتی از فضایل آن بانوی آسمانی است آورده شده ،سپس با سلامی به ایشان و ترجمه ی آیه ی شریفه به توضیحی که از سوی اهلبیت درباره ی آن آیه ارائه کرده اند، پرداخته شده است.

نوشتاری شامل بیست قطعه که در هر یک از آنها، آیه ای از قرآن و تفسیر آن آیه در شأن و مقام حضرت زهرا از روایات و احادیث پیشوایان دین گنجانده شده تا آن بانو را بهتر بشناسیم.

این آشنایی باعث خواهد شد که نگاه ما به مجموعه ی دین ارتقا یابد و افق باور ما نسبت به پیشوایان آسمانی و برگزیدگان الهی کاملتر و وسیع تر باشد. وقتی شناخت و معرفت ما نسبت به آن گرامیان، ژرفتر و کاملتر باشد و جایگاه آنان را بهتر بشناسیم، به همان نسبت محبت، اطاعت و پیروی ما از آنان بهتر و بیشتر خواهد بود و راه سعادت و رستگاری را آسان تر و هموارتر خواهیم پیمود؛ انشاء الله.

در پایان، پرسشنامه ای نیز همراه با جدول پاسخنامه قرار داده شده است تا در مراکز آموزشی امکان برگزاری مسابقه از مفاهیم مندرج در بخش های کتاب وجود داشته باشد.

فاطمه در آینه وحی – حضرت فاطمه سلام الله علیها، یگانه بانوی همتای قرآن

فاطمه در آینه وحی

برای مشاهده تصویر فاطمه در آینه وحی در اندازه کامل روی تصویر کلیک نمایید.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دوران رسالت خویش را در حالی به پایان رساند و دعوت حق را لبیک گفت که به شهادت قرآن کریم، دین را به کمال رساند و مسیر هدایت را به فرمان خدا برای ام ت تا قیامت مشخص فرمود و در غدیرخم از همه ی حاضران پیمان گرفت که این پیام را به غایبان برسانند.

اینک نوای گرم نبی صلی الله علیه و آله در گوش زمان پیچده که می فرمود: من در میان شما دو امانت گرانقدر را باقی می گذارم، اگربه آن دو تمسّک بجویید و از آنها پیروی کنید، هرگز گمراه نخواهید شد: نخست”کتاب خدای متعال “و دیگری “اهلبیتم” که عترت من اند.

ای مردم! نیک بشنوید (و بدانید) که من به شما این مطلب را رساندم. همانا شما در قیامت در کنار حوض نزد من می آیید و من نسبت به این دو امانت از شما پرسش خواهم نمود که چگونه با آنها رفتار کرده اید؛ (همانگونه که گفتم) آن دو ثقل گرانقدر”کتاب خدای متعال” و “اهلبیتم”من اند؛ از آنان پیشی نگیرید که هلاک خواهید شد و به آنان نیاموزید، چه اینکه ایشان از شما آگاه تر و عالم ترند.»

و نیز در جای دیگر «اهلبیت رسالت» را این چنین معرفی فرمود: «مقصود از”اهلبیت” تنها من و برادرم علی و دخترم فاطمه و فرزندانم حسن و حسین و نه نفر از پیشوایان از نسل حسین است و هیچ شخص دیگری با ما در این مطلب شریک نیست.»

آری فاطمه یگانه بانوی همراه و همتای قرآن است. فاطمه قرآن ناطق و تجل ی آیات و سوره های قرآن است.فاطمه یگانه بانوی آگاه به ظاهر و باطن قرآن و آموزگار آن است. آری فاطمه یگانه راه رستگاری است. هرگونه رفتار، گفتار و کرداری از وجود مقدس آن بانوی گرامی، تفسیری از آیات الهی و نشانه ای از خواست پروردگار جهانیان است.

جز او و خاندان مطهر ش راهی به سوی آسمان نیست. این خواست خداوند است و خواست پروردگار تخلف ناپذیر است.

فاطمه در آینه وحی – حضرت فاطمه سلام الله علیها، یگانه بانوی اهلبیت رسالت

فاطمه در آینه وحی

برای مشاهده تصویر فاطمه در آینه وحی در اندازه کامل روی تصویر کلیک نمایید.

به راستی آنان که خداوند در قرآن کریم با عنوان “اهلبیت”از آنان نام برده، چه کسانی هستند؟ آیا همسران و همه ی خانواده ی پیامبر “اهلبیت” نبوت نامیده میشوند؟ یا خداوند اشخاصی را انتخاب کرده و به عنوان”اهلبیت” به مردم معرفی کرده است؟

جابر بن عبدالله، مسلمان راستین و یار خالص خاندان وحی میگوید: نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله در خانه ام سلمه همسر ایشان بودیم که خداوند آیه ی تطهیر احزاب: 33 را بر آن بزرگوار نازل فرمود؛ «آن حضرت، امام حسن و امام حسین و حضرت فاطمه را طلبید و پیش روی خود نشانید، و علی را طلبید و پشت سر خود جای داد و عرض کرد: پروردگارا اینان”اهلبیت”من هستند، هر نوع پلیدی را از آنان دور فرما و آنان را پاکیزه و مطهّر قرار بده!

ام ّ سلمه عرض کرد: من هم با آنان باشم؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: عاقبت امر تو بر خیر است ـ ولی تو از”اهلبیت” نیستی که شامل این آیه و دعای من باشی. جابر میگوید: خداوند این عترت پاکیزه و خاندان مبارک را چقدر گرامی داشته که اینگونه پلیدی را از ایشان دور داشته است!

رسول خد صلی الله علیه و آله فرمود: ای جابر! اینان”عترت”من و از گوشت و خون منند. برادرم ـ علی ـ بهترین اوصیاو دو فرزندم ـ حسن و حسین ـ بهترین نوادگان پیامبران و دخترم ـ فاطمه ـ بانوی بانوان است و از ما است مهدی. عرض کردم: ای رسول خدا! مهدی کیست؟

آن حضرت فرمود: نه نفر از فرزندان حسین، امامان و پیشوایان نیکوکار هستند و نهمین آنان قیام کننده ی ایشان است که زمین را از عدل و داد پر کند و بر تأویل قرآن ستیز میکند، همان طور که من بر فرود آمدن آن جهاد کردم.»

رسول خدا صلی الله علیه و آله با فرا خواندن حضرت فاطمه سلام الله علیها، همسر و فرزندان او می خواست یگانه مصداق های این آیه را معرفی فرماید؛ آری! حضرت فاطمه سلام الله علیها، یگانه بانویی است که خداوند او را برگزیده و از “اهلبیت رسالت” قرار داده است.

اهلبیتی که به اراده ی تخلف ناپذیر الهی از هر ناپاکی و آلودگی مطهرند و از سوی خداوند حجت های آسمانی بر آفریدگان هستند. سلام بر آنان، سلامی پیاپی و همیشگی که به رضایت پروردگارشان همراه و پیوسته است.

برای مطالعه کامل متن فاطمه در آینه وحی به pdf زیر مراجعه نمایید.

برای دانلود متن فاطمه در آینه وحی کلیک نمایید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا