کارگاه برگزاری سوگواره فاطمی برای کودکان – کودک فاطمیه

برگزاری سوگواره فاطمی برای کودکان(مناسب سن دبستان تا اوایل دبیرستان)

در این کارگاه برگزاری سوگواره فاطمی خواهیم آموخت: بایدها و نبایدهای برگزاری مراسم شهادت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها برای سن کودک و اوایل نوجوان. تکنیک های مختلف برای اجرای مراسم عزا؛ سوگواره، روضه؛ غرفه و … ارائه نمونه اجرایی: غرفه هایی در فضیلت حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها است.

کارگاه برگزاری سوگواره فاطمی برای کودکان – کارگاه آموزشی شماره 1

آغاز کارگاه


بایدها و نبایدهای کار فاطمیه ی کودک


روش های جذب کودکان به مراسم سوگواری فاطمیه


روش های پیشنهادی بیان وقایع شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها برای کودکان


مزایای نمایشگاه غرفه ای کودک در فاطمیه


معرفی غرفه های نمایشگاه غرفه ای کودک


محتوای غرفه ها


توضیحی در مورد نحوه انتخاب محتوای غرفه ها


محتوا و نحوه اجرای اولین غرفه: میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها


محتوا و نحوه اجرای دومین غرفه: ازدواج حضرت زهرا سلام الله علیها


محتوا و نحوه اجرای غرفه سوم: تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها


محتوا و نحوه اجرای غرفه چهارم: بیماری حسنین علیهم السلام


محتوا و نحوه اجرای غرفه پنجم: ماجرای غصب فدک


محتوا و نحوه اجرای آخرین غرفه: شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها


یادبودهای پیشنهادی برای هدیه به کودکان در مراسم فاطمیه


پایان کارگاه


کارگاه برگزاری سوگواره فاطمی برای کودکان – کارگاه آموزشی شماره 2

طرح نو به شیوه ای آسان، برگزاری کودکانه روضه فاطمیه همزمان با مجلس بزرگسالان. در این کارگاه خواهیم آموخت: اهداف و ضرورت اجرای برنامه ی روضه و سوگواره برای کودکان. راهنمای کامل اجرای ده شب برنامه به همراه صوت و متن و ملزومات.

اهداف کارگاه:

  1. علاقه مندی بیشتر بچه ها به مراسم مذهبی
  2. نظم بهتر برنامه های والدین و فرزندان
  3. آموزش محتوای مذهبی متناسب با سن بچه ها با روش های جذاب داستان و بازی
  4. آمادگی برگزاری و اداره مراسم به دست بچه ها در آینده

برگزاری کودکانه روضه فاطمیه همزمان با مجلس بزرگسالان – شروع کارگاه


اهمیت تشکیل برنامه ی کودکان


راهنمای اجرا

 

راهنمای اجرای محتوای فاطمیه

 برای ۱۰ شب روضه فاطمیه مطابق فایل های پیوست و فیلم مستند و صوت داستان ها

هدف: برگزاری مراسم قابل فهم و خاطره ساز مطابق روحیات کودک و نوجوان (رده ستی کلاس اول دبستان تا هفتم) مقدمه با توجه به حضور گسترده کودکان به همراه والدین در برنامه های مناسبتی و همچنین احساس نیاز به تربیت و آموزش کودکان متناسب با روحیات آنها در فضاهای اجتماعی و فرهنگی.

لذا پیشنهاد میشود که در هر مناسبت و برنامه مذهبی بچه ها را مخصوصا از کلاس اول تا کلاس ششم در محلی مجزا با محتوایی متناسب آنها تربیت کنیم، این مراسم می تواند به صورت همزمان در روضه که پدر و مادرها در فضای دیگر و دختران و پسران دبستانی در دو فضای مجزا هستند برگزار گردد.

فواید این کار شامل:

  1. علاقه مندی بیشتر بچه ها به مراسم مذهبی
  2. نظم بهتر برنامه های والدین و فرزندان
  3. آموزش محتوای مذهبی متناسب با سن بچه ها با روشهای جذاب داستان و بازی
  4. آمادگی برگزاری و اداره مراسم به دست بچه ها در آینده لذا فایل موجود روش ها را به صورت خیلی ساده و کاربردی برای مربی آموزش داده است.

مربی کیست: چند نفر از بزرگترها که صبور هستند و بتوانند با بچه ها کمی ارتباط برقرار کنند در جمع بچه ها حضور دارند و برنامه را مدیریت می کنند.

در این فایل برای مربی همه چیز به صورت آماده و قابل اجرا قرار داده شده مثلا در صورتی که حتی مربی قادر به داستان گویی نباشد میشود فایل داستان پخش گردد و یا برای عزاداری فایل سینه زنی پخش گردد لذا دوستان به آسان ترین شکل ممکن میتوانند این برنامه را با محتوای موجود در فایل برای روضه کودک برگزار نمایند.

پس پیشنهاد می شود حتما این کار را تجربه کنید تا کودکان را با مباحث دینی آشنا کرده و علاقه مندی برای شرکت در مراسم مذهبی را در آنها ایجاد نمایید. همچنین طرح های تکمیلی موجود در فایل هم با اهداف تربیتی و تبلیغی بسیار ساده و قابل اجرا می‌باشد.

راهنمای موجود شامل دو بخش:

  1. محتوای روضه کودک (تجمع حفظ حدیث داستانهای اخلاقی و آدابی بازی و سرگرمی، اعتقاد ارزشمند عزاداری و سینه زنی، پذیرایی پایانی)
  2. برنامه های تکمیلی روزنامه دیواری سرود فاطمی و عزاداری در خیابان، مسئولیت سپاری می‌باشدمحتوای برنامه روضه کودک
  3.  این محتوا میتواند برای ۱۰ شب (یا چند شب روضه به صورت انتخابی) برگزار شود زمان بندی برنامه هر شب روضه، مخصوص کودک

١- تجمع: خواندن آل یاسین و یا بخشی از آن برای تجمع و سلام هایی به امام عصر علیه السلام میباشد و بعضی از صفات حضرت مثل الغوث رحمه الواسعه و… با مثالها با داستان هایی برای کودکان توضیح داده میشود (زمان ۱۵ الی ۲۵ دقیقه و مطابق مستند)

۲- حفظ حدیث: دادن کارت های حدیث به بچه ها و خواندن سرودی حدیث و پرسش و اجرا توسط بچه ها داشتن وزن و آهنگ باعث حفظ حدیث میشود(زمان: ۱۰ الی ۱۵ دقیقه مطابق فایل صوتی و کارت احادیت و فیلم مستند) پیشنهاد: کارت حدیث دارای شماره و تصاویری مرتبط با حدیث و احادیث آسان و روان و چاپ شده در زمان خواندن در دست بچه باشد.

٣- داستان های اخلاقی و آدابی : مثل سلام کردن و احوالپرسی با دیگران، چطور جواب سلام دادن حمد و شکر گذاری و احترام به بزرگترها و پدر و مادر (زمان، ۱۵ الی ۲۰ دقیقه مطابق فیلم و محتوای موجود در فایل هر شب) مثال شب اول راجب سلام کردن یک پوشه موجود است که شامل احادیث و تکالیف و نقاشی می باشد که با مراجعه به فیلم مستند قابل اجراست

پیشنهاد: کار به صورت کارگاهی در برنامه هر شب تمرین شود مثلا هر شب مربی با تک تک افراد سلام و احوالپرسی کند و جواب سلام را آنطور که آموزش شده بخواهد و بهتر است داستان های اخلاقی را به امام عصر علیه السلام مرتبط کنید. مثال: خواندن حدیث جواب سلام واجب است و سلام کردن به امام عصر و جواب دادن امام زمان که عمل واجب را ترک نمی‌کنند و خواندن سلام های زیارت آل یاسین

۴- بازی و سرگرمی: برای تخلیه انرژی بچه ها و رفع خستگی می‌باشد مثل بشین و پاشو برعکس و حرکات گروهی ، شعار دادن با حرکت دست و بازی های موجود در فیلم مستند (ضمنا بازی ها گروهی و حرکتی اما شادی و خنده زیادی نداشته باشد از زمان: ۱۰ الی ۱۵ دقیقه و مطابق فیلم مستند) پیشنهاد : بهتر است بازیها هدفمند باشد تا بتوان از طریق بازی محتوایی ارائه کرد

۵- اعتقاد ارزشمند: این محتوا به این صورت اجرا میشود که ۵ شب از محتوا را به وسیله تعریف داستانها و ۵ شب دیگر با خواندن احساسات و نوشته های بچه ها اجرا می شود.

فایل صوتی داستان ها موجود می باشد و به عنوان مثال: شب اول داستان غدیر را به صورت روایتگری با نمایشی تعریف کرده (مطابق نمونه اجرایی و فایل صوتی داستان موجود است) ماجرا را تا لحظه رسیدن پشت خیمه برای بیعت از زبان کسی که می‌خواهد ادامه آن را کامل کند رها می‌کنیم و از بچه ها میخواهیم که ادامه ماجرا را از زبان خودشان بنویسند.

فردا شب بیاورند و بخوانند و به ۲ با ۳ نفر از منظم ترین و ساکت ترین کسانی که انتخاب شده اند و متن شان را برای بچه های دیگر خوانده اند جایزه ویژه ای داده میشود و به همه کسانی که چند شب با یک شب متن نوشته اند جایزه عمومی داده شود)

زمان ۲۰ الی ۳۰ دقیقه و فایل صوتی داستانهای هر شب در پوشه هر شب به صورت شب در میان به همراه پوستر مسابقه و فایل اصلی برگه ها جهت پرینت موجود می‌باشد. حتما قبل از دادن برگه به بچه‌ها باید داستان تا آن صحنه به صورت جذاب و با زیر صدا و افکت های موجود و بلکه به صورت نمایشی تعریف و اجرا شود.

یک شب داستان تعریف می‌شود و دادن برگه ها به بچه ها و یک شب بچه ها نوشته هایشان را می‌خوانند ضمنا بچه ها در نوشتن ادامه داستان می‌توانند از پدر و مادر و دوستانشان کمک بگیرند. (هدف همکاری و درگیر کردن دیگران با فضاست)

راهنما: در پوشه هر شب فایل اعتقاد ارزشمند به صورت صوت موجود می‌باشد فایل اول صوت داستان هر شب به همراه افکت گذاری می‌باشد و همچنین فایل بدون افکت داستان و افکتها به صورت مجزا برای اجرای مربی موجود می باشد.

۶- عزاداری و سینه زنی: عزاداری و مداحی می‌تواند از روی فایل صوتی پخش شود یا به صورت زنده به همراه کمک گرفتن از بچه ها خوانده شود. زمان: ۱۰ الی ۱۵ دقیقه و حتما توجه داشته باشید که شعر و سبک ساده و قابل فهم برای بچه باشد و ریتم داشته باشد) توجه: دعا برای فرج امام زمان غریبمان بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد. (حداقل در شروع برنامه و انتهای عزاداری)

۷-پذیرایی پایانی برای ایجاد ارتباط بیشتر همچنین خاطره سازی از یک مراسم مذهبی پیشنهاد میشود در پایان مراسم، پذیرایی ویژه کودکان در نظر گرفته شود.

پذیرایی می‌تواند به صورت پک و همراه باشد و با سفره پهن گردد. پیشنهاد برای پذیرایی پایانی حتما از غذاهای مفید، سالم و مورد علاقه بچه ها استفاده فرمایید. مثل سیب زمینی سرخ کرده، ساندویچ پنیر و سبزی ساندویچ مرغ با تخم مرغ 4 عدسی، آش رشته و سالاد ماکارونی با الویه با ترکیب چند غذا مطابق فایل مستند.

چهار طرح تکمیلی – روزنامه دیواری فاطمیه به صورت مسابقه و تکلیف در خانه

هدف: انجام کار تبلیغی و مذهبی توسط بچه ها و آموزش تبلیغ دین

اجرا: فایل روزنامه دیواری موجود در پوشه را در ابعاد ۷۰ در ۱۰۰ یا بزرگتر به تعداد بچه ها پلات گرفته و از بچه ها میخواهید که روزنامه دیواری را رنگ آمیزی و مطالبش را خوانده و همچنین داستان های قسمت خالی برایشان تعریف کرده.

تا با دست خط خود بنویسند و بعد از ۵ روز اول روضه تحویل مسئول مربوطه دهند روز ششم تمام کارها را روی دیوار نصب کرده با قرعه کشی برنده های جوایز را مشخص میکنید، ضمنا هماهنگی با والدین از طریق پوستر مسابقه و تشویق برای بهتر انجام دادن کار الزامی است و همچنین با این عنوان که ما یاوران فاطمی و دوستان حضرت زهرا سلام الله علیها می‌خواهیم ایشان را یاری کنیم.

و دیگران را با ایشان آشنا کنیم هر کس باید روزنامه اش را پس از نصب در نمایشگاه روضه در یکی از اماکن ذیل نصب کند: تابلو اعلانات مدرسه با کلاس؛ آسانسور یا تابلو آپارتمان به محل کار پدر و نهایتا درب منزل.

توجه: در صورت امکان پس از نصب در محل مذکور عکس گرفته و به کانال تلگرامی که معرفی می‌کنید ارسال نمایند. به بهترین روزنامه ها که عکس ارسال کردند جوایز ویژه و به بقیه نیز جوایز عمومی داده شود.

برای این برنامه باید جوایز ویژه ای در نظر داشت تا بچه ها تمام تلاش خود را در انجام و نصب انجام دهند به تمام بچه هایی که از روز اول روضه می آیند حتما روزنامه بدهید تا روز پنجم و در روز ششم جمع بندی و جوایز را اهدا کنید سپس روزنامه ها را برگردانده و تشویق به نصب در محل های عمومی مذکور نمایید

۲-سرود فاطمی: از روز اول در زمان تجمع اولیه و یا زمانی به آن اختصاص دهید سرودی برای اجرا در شب آخر مجلس پدران و یا در عزاداری عمومی در خیابان آماده کنید (فایل و متن ۳ سرود ضمیمه شده است)

۳- عزاداری در خیابان با نوای سرود فاطمی و گرداندن تابوت نمادین حضرت صدیقه سلام الله علیها با کمک چند نفر ناظم بزرگتر و با درست کردن طنابی مربع شکل که بچه ها داخل آن قرار می‌گیرند تا پراکنده نشوند جمعیت بچه ها با نظم خوبی در راهپیمایی شروع به حرکت می‌کنند.

همراه ایشان تابوتی نمادین که بر روی دست چند نفر از بزرگتر ها در چند محله گردانده می‌شود می‌باشد و صدای سرود بچه ها که پشت تابوت حرکت می‌کنند بسیار جلب توجه می کند و دید تبلیغی خوبی برای دیگران و خاطره زیبایی در ذهن بچه ها به همراه خواهد داشت.

البته باید توجه داشت که قبل از اجرای این برنامه بهتر است داستان وصیت بأنو و دفن شبانه و غریبانه ایشان را برای بچه ها گفت و آن ها را امروز یاوران فاطمی و فاطمیه خواند.

۴- کار سپاری و مسئولیت دادن در روضه با هدف یادگیری و علاقه به برگزاری مراسم توسط بچه ها مسئولیت های متفاوت همرا با کارت های سینه به بچه ها سپرده میشود. و نسبت به کار شان خوب توجیح میشوند.

هدف: آموزش برگزاری مراسم مذهبی در آینده و از خود دانستن روضه توسط بچه ها

  1. مسئولیت خوش آمد گویی از ابتدا دم درب ورودی ایستاده و خوشامد و راهنمایی را انجام می‌دهد و جمع آوری لباس ها و برگه های نقاشی یا تکالیف و…
  2.  مسئولیت رحل و قرآن با آل یاسین که ابتدای برنامه توزیع و جمع آوری می‌شود را به عهده دارد.
  3. مسئولیت تنظیم دستگاه صوت و میکروفن
  4. مسئولیت مداحی که حتما اول برنامه از لحاظ خواندن و تایید اشعار تست گرفته شود و بعد در زمان عزاداری و سینه زنی به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه کنار مداحی اصلی خوانده شود. (مدت مداح کودک کم باشد و کنار مداح بزرگسال باشد)
  5. مسئولیت پذیرایی که ابتدا یا انتهای برنامه وظیفه توزیع پذیرایی و جمع آوری را دارند.
  6. مسئول غبار روبی : قبل از شروع روضه با عطر محیط و بچه ها را معطر و در آخر برنامه تظافت کلی مکان را انجام می ‌دهد.
  7. مسئول کفشداری: مرتب کردن کفش های عزادارن حاضر در مجلس و حتی تمیز کردن و واکس زدن آنها را برعهده دارد.

راهنمای اجرا


روش اجرا


روش اجرا


اهداف برنامه


توضیحات محتوا


محتوای برنامه ی روضه ی کودک


روش اجرا


روش اجرا


حدیث سفینه – متن عربی


حدیث سفینه – متن فارسی


برای مشاهده تصویر در اندازه کامل روی تصویر کلیک نمایید.
برای حدیث ثقلین متن عربی کلیک نمایید. برای دانلود حدیث ثقلین متن فارسی کلیک نمایید.


حدیث ثقلین – متن فارسی


حدیث ثقلین – متن عربی


برای مشاهده تصویر در اندازه کامل روی تصویر کلیک نمایید.
برای آیه مودت متن عربی کلیک نمایید. برای دانلود آیه مودت متن فارسی کلیک نمایید.


آیه مودت – متن فارسی


آیه مودت – متن عربی


حدیث پاره تن پیامبر – متن فارسی


حدیث پاره تن پیامبر – متن عربی


برای مشاهده تصویر در اندازه کامل روی تصویر کلیک نمایید.
برای دانلود حدیث پاره تن پیامبر – متن عربی کلیک نمایید. برای دانلود حدیث پاره تن پیامبر – متن فارسی کلیک نمایید.


حدیث فرج – متن فارسی


حدیث فرج – متن عربی


برای مشاهده تصویر در اندازه کامل روی تصویر کلیک نمایید.
برای دانلود حدیث فرج – متن عربی کلیک نمایید. برای دانلود حدیث فرج – متن فارسی کلیک نمایید.


نکات لازم جهت حفظ احادیث


داستانهای اخلاقی و آدابی


برگزاری سوگواره فاطمی – شب اول روضه – موضوع سلام کردن

آداب سلام

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام، اولین کلمه احترام‌ آمیز در برخوردهای اجتماعی است که هیچ زحمت و دردسری برای گوینده آن ندارد، ولی آثار ارزشمند فراوانی دارد. چه بسیار دوستی‌های ارزنده و گران‌بهایی که در پرتو سلام آغاز شده است و چه بسیار دشمنی‌هایی که با سلام گفتن از بین رفته است.

رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرماید: “مَنْ بدأ بالکلامِ قَبْلَ السّلامِ فَلاتُجیبُوهُ؛ به کسی که بدون ادای سلام، لب به سخن گشود، جواب ندهید “.1 با این حال، سلام کردن آدابی دارد که رعایت آن، آثارش را بیشتر می‌کند.

1. آشکار کردن سلام
امام باقر (علیه السلام) می‌فرماید: “اَفْشُوا السَّلامَ؛ سلام خود را آشکار کنید. “2 منظور از افشای سلام، آشکار کردن آن است. “آشکار کردن سلام به این است که به هرکس برخوردید، سلام کنید، هر که خواهد باشد “.3
آشکار کردن سلام چند حُسن دارد:

اول اینکه کسی که در پاسخ دادن کوتاهی کند، عذری نمی‌‌تواند داشته باشد.

دوم اینکه نشانه فروتنی و تواضع است.

سوم اینکه نشانه علاقه‌مندی شخص سلام دهنده به سلامتی و آغاز دوستی با طرف مقابل است.

2ـ رعایت مراتب سلام گفتن
سلام کردن، مستحب و امری دلخواه است. هرکس می‌تواند اول سلام گوید و از ثواب آن برخوردار شود، ولی بهتر است مراتب آن رعایت شود. امام صادق علیه السلام می‌فرماید: “یُسَلّمُ الصَّغیرُ عَلَی الکبیر وَ المارُّ عَلَی القاعِدِ و القلیلُ عَلَی الْکَثیر؛ کوچک بر بزرگ، رهگذر بر نشسته و گروه اندک بر گروه بزرگ سلام کند.

در جایی دیگر نیز می‌فرماید: یسَّلمُ الرّاکِبُ عَلَی الماشی وَ القائم عَلَی القاعد؛ سواره بر پیاده و ایستاده بر نشسته سلام کند. فراموش نکنیم: “البادی بِالسَّلام اَولی باِللهِ و بِرَسولِهِ؛ آن‌که آغاز سلام کند، به خدا و رسولش نزدیک‌تر است

همین‌طور “ألبادی بِالسَّلامِ بَریءٌ مِنَ الکِبْرِِ؛ آن‌که سلام می‌کند، از تکبّر بر کنار است.

3ـ پاسخ شایسته به سلام
در آداب اسلامی، پاسخ هر سلام و تحیّتی، باید کامل‌تر از آن یا دست کم مطابق آن باشد. خداوند در قرآن می‌فرماید:

وَإِذَا حُیِّیْتُم بِتَحِیَّهٍ فَحَیُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ حَسِیبًا. (نساء: 86)

و چون به شما درود گفته شد، شما به [صورتی] بهتر از آن درود گویید یا همان را [در پاسخ] برگردانید؛ که خداوند همواره به هر چیزی حسا‌برس است. منظور از کامل بودن پاسخ این است که اگر کسی بگوید: “سلام “، در پاسخ باید گفت: “سلامٌ علیکم “.

اگر کسی بگوید: “سلامٌ علیکم “، در پاسخ او باید گفت: “سلامٌ علیکم و رَحمه الله ” یا اگر بگوید: “سلامٌ علیکم و رحمه الله “، در پاسخ او باید گفت: “سلامٌ علیکم و رحمه الله و برکاته “.

4ـ تساوی در سلام
مسلمان نباید در سلام، میان افراد از جهت دارایی و فقر تفاوتی بگذارد. امام رضا علیه السلام در این باره می‌فرماید: اگرکسی به مسلمان فقیری، همانند سلامی که به یک ثروتمند می‌دهد، سلام ندهد، خداوند عزّوجل در روز قیامت علیه او خشمناک خواهد بود.

5ـ میانه‌ روی در سلام
نکته دیگر در آداب سلام، پرهیز از افراط و تفریط در سلام است. گاهی سلام به اندازه‌ای همراه با احترام است که بیشتر به تظاهر و ریا و چاپلوسی می‌ماند و گاهی نیز به تناسب موقعیت معنوی افراد، سلام مناسبی به آنها داده نمی‌‌شود که هر دو نارواست.

باید به تناسب معنوی هرکس به او سلام کرد. اگر سلام فقط احترام ظاهری باشد و در دل به مؤمنان ارادت نداشته باشیم، این کار، نفاق و دورویی است. همچنین اگر به آنها بی‌ اعتنایی کنیم و در حدّ ارادت قلبی، به شایستگی سلام ندهیم، کوتاهی کرده‌ایم. پس شایسته است که حدّ هر کسی را رعایت کرد و از افراط و تفریط در سلام پرهیز شود.

امیر مؤمنان علی علیه السلام می‌فرماید:

لاتَبلُغُ فی سَلامِکَ عَلَی الاِخوانِِ حَدَّ النِفاقِ و لا تقصُرهُم عَن دَرَجَهِ الْاِسْتحقاقِ.

در سلام دادن به برادران [دینی] نه در حدّ ریا غُلو کنید و نه از اندازه شایستگی‌شان کوتاهی ورزید.

6- خودداری از سلام دادن به برخی افراد
در آداب اسلامی، سلام کردن به چند گروه استحباب ندارد، از جمله:

اول‌ـ افرادی که به دلیل اشتغال به برخی کارها، هنگام پاسخ گفتن سلام، ممکن است دچار مشکل شوند. برای مثال، امام صادق(علیه السلام) می‌فرماید:

ثُلاثٌه لایُسلَّمون الماشی مَعَ الجنازه و الماشی اِلَی الجُمُعهَ و فی بَیت الحمّام لِمَن لا اَزار لَه. 

به سه کس سلام نکنید: کسی که همراه جنازه می‌رود، کسی که به نماز جمعه می‌رود و به کسی که در حمام لباس بر تن ندارد.  همین‌گونه است وضعیت کسانی که در حال خوردن یا در حال مسواک زدن هستند.

دوم‌ـ کسانی که به سبب کارهای نامشروع و ناشایست، لیاقت دوستی و سلام کردن ندارند، مانند افراد شراب‌خوار، رباخوار و قمارباز. البته اگر سلام دادن در اصلاح و هدایت آنها مؤثر باشد، اشکال ندارد.

سوم‌ـ افرادی که با سلام دادن به آنها ممکن است مفسده ایجاد شود، مانند: سلام دادن به زنان جوان. امام علی(علیه السلام) به زنان جوان سلام نمی‌‌کرد و می‌فرمود: “می‌ترسم آوازش مرا خوش آید و پاداش کمتری از آنچه می‌جویم، به من رسد “.

چهارم‌ـ به افراد غیر مسلمان هم نباید در حالت عادی سلام کرد، مگر اینکه خود ابتدا سلام کنند. در این صورت، پاسخ دادن لازم است، آن ‌هم به‌صورت “علیکم ” نه “سلام ” یا “سلامٌ علیکم “.

در روایت است که بعضی از مومنین آرزو داشتند که به پیغمبر (صلی الله علیه و آله) ابتداء به سلام کنند پشت دیوار در راه پیغمبر (صلی الله علیه و آله) پنهان می شدند تا به آن حضرت سلام کنند اما آن حضرت پیش از ملاقات صدا می زد ای فلانکس که پشت دیوار هستی سلام علیکم؛ ابتدا به سلام نود حسنه و پاسخش ده حسنه دارد.

لذا سبقت به سلام مستحب است رسول خدا (صلی الله علیه و آله) وقتی وارد مسجد می شد یا وقتی می خواست خطبه بخواند سلام می کرد حتی به بچه ها و سفارش هم شده که سنت پیغمبر (صلی الله علیه و آله) را احیاء کنید و ابتداء به سلام را ترک ننمائید.

تفسیر سوره حمد { از تالیفات حضرت آیت الله دستغیب (رحمه الله علیه) } صفحه 138

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله): سلام کردن به میل و دلخواه (مستحب) است و جوابش واجب.

اصول کافی جلد 4 باب التسلیم حدیث 1

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله): پیش از سخن گفتن گفتار خود را با سلام کردن شروع کنید پس هر که پیش از سلام کردن شروع به سخن نمود پاسخش را ندهید. 

اصول کافی جلد 4 باب التسلیم حدیث 2

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله): سلام اسمی از اسماء خدا است پس آنرا میان خودتان فاش و آشکار کنید، مرد مسلمانی به قومی عبور نموده و بر آنها سلام میکند اگر جواب سلامش را ندهند کسی که از آنها بهتر و پاکتر است جوابش دهد.

روضه الواعظین صفحه 459

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله): بخیل ترین مردم کسی است که از سلام کردن بخل ورزد.

روضه الواعظین صفحه 459

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله): چون یکی از شما از مجلس برخیزد باید با سلام از اهل مجلس تودیع نماید.

جامع الاخبار صفحه 104

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) : از موجبات آمرزش ادای سلام و نیکی گفتار است.

جامع الاخبار صفحه 104

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) : هرگاه همدیگر را ملاقات کردید با سلام و مصاحفه ملاقات کنید و چون از همدیگر جدا شدید با طلب آمرزش از هم جدا شوید.

طرائف الحکم جلد 1 صفحه 217 نقل از وسائل الشیعه

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله): نزدیک ترین مردم به خدا و پیغمبرش کسی است که با سلام کردن شروع به سخن کند.

اصول کافی جلد 4 باب التسلیم حدیث

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) : چون یکی از شما برادرش را ملاقات کند باید به او سلام کند و با او مصاحفه نماید { دست بدهد } زیرا خداوند عزوجل با این عمل فرشتگان را گرامی داشته است پس شما هم کار فرشتگان را بکنید؛ ( به آنها تشبه پیدا کنید ).

اصول کافی جلد 3 باب المصافحه حدیث 10

مردى با حسین بن على علیهما السّلام برخورد و در اولین کلام از حضرت احوالپرسى کرد و از خداوند براى آن جناب عافیت خواست؛ آن حضرت در جواب فرمود: سلام قبل از سخن گفتن است خدایت عافیت دهد؛ بعد فرمود به کسى اجازه سخن ندهید تا سلام کند.

مستدرک جلد 2 صفحه 68

امام صادق علیه السّلام از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل کرده است که میفرمود : پنج چیز است که تا لحظه ی مرگ آنها را ترک نمی کنم، یکى از آنها سلام گفتن به کودکان است؛ در انجام این اعمال مراقبت دارم تا بعد از من به صورت سنتى بین مسلمین بماند و عمل کنند.

وسائل جلد 3 صفحه 209


کار عملی

بسم الله الرحمن الرحیم

مدرس بعد از خواندن مطالب مربوط به سلام و بیان داستان و اهمیت آن برای اینکه بداند آیا این مطالب برای بچه ها مفید بوده و درون ذهنشان باقی مانده، بهتر است با دادن یک کار عملی و خواستن تکلیف از آنها به این مهم دست پیدا کند.

این کار عملی و تکلیف می تواند به صورت های مختلفی انجام شود:

  1. یادداشت کردن تعداد سلام هایی که در یک روز انجام می دهد.
  2. مسابقه ثواب:به این صورت که به چند نفر تونستی زودتر سلام کنی(سلام کردن=69 ،جواب سلام=1)
  3. به چه کسانی سلام کردی؟(پدر، مادر، خواهر، برادر، عمو، نانوا،و…)
  4. یک نقاشی قشنگ مرتبط با سلام کردن بکش و بیار.

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل روی تصویر کلیک نمایید.
برای مدل نقاشی 1 کلیک نمایید. برای دانلود مدل نقاشی 2 کلیک نمایید. برای دانلود مدل نقاشی 3 کلیک نمایید. برای دانلود مدل نقاشی 4 کلیک نمایید.


برگزاری سوگواره فاطمی – شب دوم همه بچه ها باید به مربی و بچه های دیگر سلام کنند و تکالیف ارائه شده را انجام بدهند.

برگزاری سوگواره فاطمی شب سوم احترام به مادر و نقل داستان مربوط به آن

داستان مادر مسیحی

جوانی در خانواده مسیحی به اسلام روی آورده بود و به سفارش امام صادق (علیه السلام) به والدین خود نیکی می کرد به همین خاطر مادر او نیز مسلمان شد.

برای دانلود فایل داستان مادر مسیحی کلیک نمایید.


برگزاری سوگواره فاطمی – شب چهارم بحث احترام به پدر و مادر به همراه داستان و کاربرگ گفته می شود. تکلیف میتواند بوسیدن دست مادران باشد.

ماجرای حضرت موسی علیه السلام و مرد قصاب – احترام به والدین

حضرت موسی علیه السلام یک بار هنگام مناجات با خداوند از پروردگار مسئلت کرد تا کسی را که در بهشت هم مقام و هم درجه ی او میباشد،به او معرفی نماید.

خطاب آمد: ای موسی جوانی است در فلان جا که شغل قصابی دارد و در بهشت هم مقام تو خواهد بود. برای حضرت موسی باعث تعجب شد که چگونه ممکن است یک کاسب هم مقام با یک پیامبر اولولعزم باشد؛
لذا حضرت موسی آمد به سراغ آن جوان و از دور او را مراقبت می کرد که چه عمل و کار پر ارزشی دارد که به مقام ِموسی رسیده است.

هر چه دقت در رفتار جوان نمود چیزی به دست نیاورد تا اینکه شب شد. جوان دکان خود را بست و روانه ی خانه شد. موسی بن عمران او را تعقیب میکرد تا اینکه جوان وارد خانه ی خود شد. حضرت موسی در زد، جوان در را باز کرد. حضرت موسی بدون آنکه خود را معرفی کند از او خواست تا آن شب را مهمان او باشد.

جوان قبول کرد و حضرت موسی را به خانه برد. آنگاه حضرت موسی رفتار جوان را تحت نظر قرار داد. دید جوان مقدار غذایی آماده کرده و نزد پیرزنی که از زیادی سن قادر به حرکت نبود رفت و با صبر و حوصله خاصی لقمه لقمه از آن غذا را در دهان آن پیرزن گذارد تا او سیر شد سپس لباس او را عوض کرد و او را خوابانید.

موسی متوجه شد که هر رمزی هست در این خدمت کردن به پیرزن می باشد زیرا جوان در آن شب غیر از وظائف دینی خود عمل دیگری چون دعای نیمه شب و آه و ناله ای نداشت. فردا صبح باز جوان قبل از خارج شدن از منزل تمام لازمه را برای پیرزن انجام داد. حضرت موسی از آن جوان پرسید این زن که این قدر خدمت به او کردی چه نسبتی با تو دارد.

جوان گفت او مادر من است، وضع مالی من اجازه نمیدهد که خدمتکاری برای او فراهم کنم. خودم زودتر شب به خانه می آیم و صبح دیرتر از خانه خارج میشوم تا به حوائج مادرم کمک کنم.

حضرت موسی پرسید مادر تو هنگامی که به او غذا دادی حرفی می زد که تشخیص داده نمیشد چه میگفت؟ جوان گفت هر وقت من به او غذا میدهم یا لباس او را عوض میکنم میگوید: خدایا در ازای پاداش این خدماتی که فرزندم برای من انجام میدهد، او را در بهشت هم مقام و هم نشین پیغمبر زمانمان حضرت موسی قرار بده.

هنگامی که موسی این جریان را شنید تکانی خورد و به جوان مژده داد که من موسی هستم و نیامدم مگر برای اینکه بدانم که از تو چه عمل نیکی سر زده است که به این مقام رسیده ای؟ آنگاه داستان مناجات خود را با خداوند و خطاب پروردگار را به او برای جوان نقل کرد. آری رعایت حق مادر را نمودن گاهی اینگونه موفقیت های معنوی را نصیب فرزندان میسازد.

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل روی تصویر کلیک نمایید.
برای مدل نقاشی 1 کلیک نمایید. برای دانلود مدل نقاشی 2 کلیک نمایید.


شب پنجم مرور بحث احترام به پدر و مادر و پیگیری تکالیف.


برگزاری سوگواره فاطمی – شب ششم و هفتم بحث شکرگزاری به همراه داستان و کاربرگ

درس آداب – معنى تشکّر از یکدیگر

بسم الله الرحمن الرحیم

تشکّر، گاهى با زبان و احترام ظاهرى است و گاهى با عمل و خدمات متقابل و زمانى با کمک و حمایت هاى بى‏ دریغ و مخلصانه و بدون چشم ‏داشت است. و تشکر از هرکس، به تناسب آن باید انجام شود. تشکّر از پدر و مادر، تشکّر از معلّم و استاد، تشکّر از دوست صمیمى، تشکّر از پزشک معالج، تشکّر از روحانى دلسوز، تشکّر از مسؤولین خدمتگذار و … هرکدام به تناسب خود باید انجام شود.

 ازاین‏ رو به صورت هاى گوناگون انجام مى‏ گیرد. از یک سلام گرم و اهداى یک شاخه گل و از یک نامه محبّت‏ آمیز گرفته تا سرپرستى، کمک مالى، راهنمایى، برطرف نمودن نیازها و ….کمترین حدّ تشکّر آن است که برخوردها، پر محبّت و صمیمى بوده و از هرگونه آزار و رنجش به دور باشد.

عالى‏ ترین تشکّر آن است که در برابر خوبى افراد، چندان برابر خوبى کرد و از خوبى آنها در ظاهر و باطن، در زبان و عمل به بهترین وجه جبران نمود.

ارزش و اهمیّت سپاسگزارى از همدیگر

در آیات قرآن از خداوند به عنوان شکور و شاکر یاد کرده

وَ مَنْ تَطَوَّعَ خَیْراً فَإِنَّ اللَّهَ شاکِرٌ عَلِیمٌ سوره بقره /185

کسى که فرمان خدا را در انجام کارهاى نیک اطاعت کند، خداوند (در برابر عمل او) شکرگزار و داناست. یعنى انسان هایى که کارهاى نیک انجام مى‏ دهند، خداوند از آنها تشکّر مى‏ کند و با نیکى و پاداش ‏رسانى به آنها، تشکّر خود را عملا آشکار مى‏ سازد.

در روایات اسلامى درباره ارزش تشکر از مردم می خوانیم که: رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله فرمود: کسى که از انسانها تشکّر نکند از خدا تشکّر نکرده است.(۱)

داستانی درباره تشکر از دیگران

پیرمردى نابینا و مسیحى به محضر امیر مؤمنان على علیه السلام آمد و تقاضاى کمک کرد. حاضران چنین وانمود کردند که نباید به او کمک کرد. امیر مؤمنان على علیه السّلام پس از تحقیق دریافت که او هنگام توانمندى براى مسلمانان کار کرده و خدمت نموده است.

فرمود: «شگفتا! او تا وقتى که توان داشت از او کار کشیدید، اکنون که پیر و ناتوان شده او را به حال خود واگذارده ‏اید؟» آنگاه دستور داد از بیت‏ المال به او کمک کردند و حقوق ماهیانه براى او مقرّر فرمود. «۲» به این ترتیب، از کار او در ایّام جوانى قدردانى کرد، گرچه او مسیحى بود.

منابع:

۱- آثار الصّادقین، ج ۹، ص ۴۶۵٫
۲- تهذیب شیخ طوسى، ج ۶، ص ۲۹۲، حدیث ۸۱۱٫

یکی از ابعاد والای اخلاقی و اجتماعی، تشکر و سپاسگزاری از کسی است که از جانب او لطف و نعمتی به ما رسیده است. در روایت آمده است که قدردانی و شکر از مخلوق، به منزله شکر از خالق است. راغب در کتاب مفردات می گوید: شکر همان تصور نعمت و اظهار آن است و نقطه مقابل آن کفر است که فراموشی نعمت و پوشاندن آن می باشد.

1.ایشان شکر را به شکر قلب،‌ یعنی اندیشه درباره نعمت و شکر زبان یعنی ثنا گفتن بر نعمت دهنده و شکر سایر اعضا، یعنی قدردانی و پاسخ گویی در برابر نعمت تقسیم کرده است.

البته باید اعتراف کرد که حق شکر الهی را کسی نمی تواند ادا کند همان گونه که امام سجاد علیه السلام در مناجات خود می گوید: چگونه می توانم حق شکر تو را به جا آورم در حالی که همین شکر من نیاز به شکری دارد و هر زمان که می گویم الحمدلله بر من لازم است که به خاطر همین توفیق شکر گزاری بگویم لک الحمد 

در بعضی از روایات آمده است که شکر هر نعمتی حتی اگر بزرگ باشد این است که حمد خدای را به جا آوریم  امام صادق علیه السلام از مسجد بیرون آمد دید مرکبش گم شده است. حضرت فرمود: اگر خدا آن را به من برگرداند حق شکرش را می گزارم چیزی نگذشت که آن را آوردند.

ایشان فرمود: الحمد لله. شخصی عرض کرد: مگر نفرمودی حق شکر خدا را می گذارم؟ فرمود: مگر نشنیدی گفتم الحمدلله. (یعنی با گفتن همین کلمه حق شکر بجا آورده می شود.) شکر عملی در برابر افراد متفاوت است.

امام علی علیه السلام می فرماید: شکر پروردگارتان است که او را ثنا گویی و شکر کسی که بالا دست توست به این است که در پیروی از او صادق باشی مرتبه عالی شکر البته شکر در مرتبه عالی، به کارگیری نعمت در جهت مشروع است از این رو امام صادق علیه السلام می فرماید: “شکر نعمت ها پرهیز از گناهان است” 

امام علی علیه السلام می فرماید:

“شکر المومن یظهر فی عمله و شکر المنافق لا یتجاوز لسانه ؛

تشکر و قدردانی مؤمن، در عمل او آشکار می شود، ‌اما قدردانی منافق از زبانش تجاوز نمی کند و به مرحله عمل نمی رسد .”

بهترین شیوه تشکر چیست؟

بهترین شیوه تشکر از الطاف و نعم الهی این است که با قلب خود اعتراف کند و بفهمد که این نعمت از جانب خدا به او داده شده است.

از امام صادق علیه السلام روایت شده است که: خداوند در پاسخ حضرت موسی علیه السلام که سؤال می کند: خدایا چگونه حق شکر تو را به جا آورم می گوید: “یا موسی شکرتنی حق شکری حین علمت ان ذلک منی ؛ ای موسی تو آنگاه که دانستی نعمتی که در دست توست از من به تو اعطا شده حق شکر مرا به جا آوردی.

و نیز امام صادق علیه السلام می فرماید: من انعم الله علیه بنعمه فعرفها بقلبه فقد ادی شکرها؛ هر کس که خداوند به او نعمتی عطا کرد و او با قلب خود فهمید که از جانب خداست شکر آن نعمت را بجا آورده است.” 

شکر عملی، مهمترین بعد شکر است مهم ترین بخش شکر گزاری همان شکر عملی است. کسانی که اسراف می کنند و یا بخل می ورزند و از چشم و گوش و زبان خود در مسیر گناه استفاده می کنند همه آن ها نا سپاس اند. از این رو شکر گزار واقعی در میان انسان ها کم هستند. قرآن مجید می فرماید کمی از بندگان من شکر گزارند.

شکر عملی در برابر افراد متفاوت است. امام علی علیه السلام می فرماید: شکر پروردگارتان است که او را ثنا گویی و شکر کسی که بالا دست توست به این است که در پیروی از او صادق باشی .شکر هم ردیفت آن است که مراتب اخوت را به خوبی انجام دهی و شکر نسبت به زیر دستان به این است که از بخشش به آنها مضایقه نکنی. 

نکته دیگر آن است که شکر باید از خالق و مخلوق باشد.تشکر از مردم در واقع تشکر از خدا است. امام رضا علیه السلام می فرماید:کسی که از بخشنده از مخلوقین تشکر نکند شکر خدا را بجا نیاورده است.

درس آداب – گفتن الحمدلله

بسم الله الرحمن الرحیم

بهتر است زمانی در مورد الحمدلله برای بچه ها صحبت کنیم که درباره تشکر با آنها کاملا گفتگو کرده و کارهای عملی و تکالیفشان را انجام داده باشند. آن وقت می گوئیم که تشکر از خداوند را به گونه ای که خودشان توسط پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمودند انجام دهیم (الحمدلله) و اینکه این تشکر در همه جا و هرزمانی باید انجام شود.

دانستن مطالب ذیل درباره تشکر از خداوند برای مدرس خالی از لطف نیست. خداوند، نیازی به عبادت و تشکر ما ندارد و قرآن، بارها به این حقیقت اشاره نموده و فرموده است: خداوند از شما بی‏نیاز است. ولی توجّه ما به او، مایه‏ی عزّت و رشد خود ماست، همان گونه که خورشید نیازی به ما ندارد، این ما هستیم که اگر منازل خود را رو به خورشید بسازیم، از نور و روشنایی آن استفاده می‏کنیم.

یکی از ستایش ‏هایی که خداوند در قرآن از انبیا دارد، داشتن روحیه ‏ی شکرگزاری است. مثلاً درباره‏ ی حضرت نوح با آن همه صبر و استقامتی که در برابر بی‏وفایی همسر، فرزند و مردم متحمّل شد، خداوند از شکر او یاد کرده و او را شاکر می‏نامد. «کان عبداً شکوراً» بارها خداوند از ناسپاسی اکثر مردم شکایت کرده است.

البتّه توفیق شکر خداوند را باید از خدا خواست، همان گونه که حضرت سلیمان از او چنین درخواست کرد: «ربّ اوزعنی أن أشکر نعمتک الّتی أنعمت علی»ما غالباً تنها به نعمت‏ هایی که هر روز با آنها سر و کار داریم توجّه می‏کنیم و از بسیاری نعمت‏ها غافل هستیم، از جمله آنچه از طریق نیاکان و وراثت به ما رسیده و یا هزاران بلا که در هر آن از ما دور می‏شود و یا نعمت‏ های معنوی، مانند ایمان به خدا و اولیای او، یا تنفّر از کفر و فسق و گناه که خداوند در قرآن از آن چنین یاد کرده است:

«حبّب الیکم الایمان و زینه فی قلوبکم و کرّه الیکم الکفر و الفسوق و العصیان»

علاوه بر آنچه بیان کردیم، بخشی از دعاهای معصومین نیز توجّه به نعمت‏های الهی و شکر و سپاس آنهاست، تا روح شکرگزاری را در انسان زنده و تقویت کند. شکر الهی، گاهی با زبان و گفتار است و گاهی با عمل و رفتار.

در حدیث می‏ خوانیم: هرگاه نعمتی از نعمت‏های الهی را یاد کردید، به شکرانه ‏ی آن صورت بر زمین گذارده و سجده کنید و حتّی اگر سوار بر اسب هستید، پیاده شده و این کار را انجام دهید و اگر نمی ‏توانید، صورت خود را بر بلندی زین اسب قرار دهید و اگر این کار را هم نمی ‏توانید، صورت را بر کف دست قرار داده و خدا را شکر کنید.

قرآن می‏فرماید: «عسی أن تکرهوا شیئاً و هو خیر لکم و عسی أن تحبّوا شیئاً و هو شرّ لکم» چه بسیار چیزهایی که شما دوست ندارید، ولی در حقیقت به نفع شماست و چه بسیار چیزهایی که شما دوست دارید، ولی به ضرر شماست.

شکر عملی‏

نماز، بهترین نمونه‏ ی شکر خداوند است. خداوند به پیامبرش می ‏فرماید: به شکرانه ‏ی اینکه ما به تو «کوثر» و خیر کثیر دادیم، نماز بر پا کن. «انّا اعطیناک الکوثر فصلّ لربّک و انحر»

روزه؛ چنانکه پیامبران الهی به شکرانه نعمت ‏های خداوند، روزه می‏گرفتند.

خدمت به مردم. قرآن می‏ فرماید: اگر بی‏سوادی از باسوادی درخواست نوشتن کرد، سر باز نزند و به شکرانه سواد، نامه ‏ی او را بنویسد. «و لایأب کاتب أن یکتب کما علّمه اللّه» در اینجا نامه نوشتن که خدمت به مردم است، نوعی شکر نعمت سواد دانسته شده است.

قناعت. پیامبر اکرم‏ صلی الله علیه وآله فرمودند: «کن قَنِعاً تکن اشکر الناس» قانع باش تا شاکرترین مردم باشی.

یتیم نوازی. خداوند به پیامبرش می‏فرماید: به شکرانه ‏ی اینکه یتیم بودی و ما به تو مأوا دادیم، پس یتیم را از خود مران. «فامّا الیتیم فلاتقهر»

کمک به محرومان و نیازمندان. خداوند به پیامبرش می‏فرماید: به شکرانه‏ی اینکه نیازمند بودی و ما تو را غنی کردیم، فقیری را که به سراغت آمده از خود مران. «و امّا السائل فلا تنهر»

تشکر از مردم. خداوند به پیامبرش می‏ فرماید: برای تشکر و تشویق زکات دهندگان، بر آنان درود بفرست، زیرا درود تو، آرام‏ بخش آنان است. «و صلّ علیهم انّ صلاتک سکن لهم»

تشکر از مردم تشکر از خداوند است، همان گونه که در روایت آمده است: کسی که از مخلوق تشکر نکند، از خداوند شکرگزاری نکرده است. «مَن لم یشکر المنعم من المخلوقین لم یشکر اللّه»

به یکی از اولیای خدا گفته شد حقّ تشکر از خداوند را به جا آور. او گفت: من از تشکر و سپاس او ناتوانم. خطاب آمد: بهترین شکر همین است که اقرار کنی من توان شکر او را ندارم.

حمایت خداوند از مخلصان

خداوند، بندگان مخلص خود را تنها نمی‏ گذارد و آنها را در شداید و سختی‏ ها نجات می‏دهد. نوح را روی آب، یونس را زیر آب و یوسف را کنار آب، نجات داد. همچنان که ابراهیم را از آتش، موسی را در وسط دریا و محمّد صلی الله علیه و آله را درونِ غار و علی‏ علیه السلام را در بستر که به جای پیامبر خوابیده بود، نجات داد.

با اراده الهی، ریسمان چاه وسیله شد تا یوسف از قعر چاه به تخت و کاخ برسد، پس بنگرید با حبل ‏اللَّه چه می‏توان انجام داد!؟«و اعتصموا بحبل اللّه…» به یکی از اولیای خدا گفته شد حقّ تشکر از خداوند را بجا آور. او گفت: من از تشکر و سپاس او ناتوانم. خطاب آمد: بهترین شکر همین است که اقرار کنی من توان شکر او را ندارم.

تلخی‏ ها هم تشکر می ‏خواهد

قرآن می‏فرماید: «عسی أن تکرهوا شیئاً و هو خیر لکم و عسی أن تحبّوا شیئاً و هو شرّ لکم» چه بسیار چیزهایی که شما دوست ندارید، ولی در حقیقت به نفع شماست و چه بسیار چیزهایی که شما دوست دارید، ولی به ضرر شماست.

اگر بدانیم؛ دیگران مشکلات بیشتری دارند.

اگر بدانیم؛ مشکلات، توجّه ما را به خداوند بیشتر می‏کند.

اگر بدانیم؛ مشکلات، غرور ما را می‏شکند و سنگدلی ما را برطرف می‏کند.

اگر بدانیم؛ مشکلات، ما را به یاد دردمندان می‏اندازد.

اگر بدانیم؛ مشکلات، ما را به فکر دفاع و ابتکار می‏اندازد.

اگر بدانیم؛ مشکلات، ارزش نعمت‏های گذشته را به ما یادآوری می‏کند.

اگر بدانیم؛ مشکلات، کفّاره‏ی گناهان است.

اگر بدانیم؛ مشکلات، سبب دریافت پاداش‏های اُخروی است.

اگر بدانیم؛ مشکلات، هشدار و زنگ بیدارباش قیامت است.

اگر بدانیم؛ مشکلات، سبب شناسایی صبر خود و یا سبب شناسایی دوستان واقعی است.

و اگر بدانیم؛ ممکن بود مشکلات بیشتر یا سخت‏تری برای ما پیش آید، خواهیم دانست که تلخی‏های ظاهری نیز در جای خود شیرین است.

آری، برای کودک، خرما شیرین و پیاز و فلفل تند و ناخوشایند است، امّا برای والدین که رشد و بینش بیشتری دارند، ترش و شیرین هردو خوشایند است.

حضرت علی ‏علیه السلام در جنگ اُحد فرمود: شرکت در جبهه از مواردی است که باید شکر آن را انجام داد. «و لکن من مواطن البشری و الشکر» و دختر او حضرت زینب‏ علیهاالسلام در پاسخ جنایتکاران بنی‏امیه فرمود: در کربلا جز زیبایی ندیدم. «ما رأیت الاّ جمیلاً»

به یکی از اولیای خدا گفته شد حقّ تشکر از خداوند را بجا آور. او گفت: من از تشکر و سپاس او ناتوانم. خطاب آمد: بهترین شکر همین است که اقرار کنی من توان شکر او را ندارم.


برای مشاهده تصویر در اندازه کامل روی تصویر کلیک نمایید.
برای مدل نقاشی 1 کلیک نمایید. برای دانلود مدل نقاشی 2 کلیک نمایید. برای دانلود مدل نقاشی 3 کلیک نمایید. برای دانلود مدل نقاشی 4 کلیک نمایید. برای دانلود مدل نقاشی 5 کلیک نمایید.


برگزاری سوگواره فاطمی – شب هشتم مرور بحث تشکر و شکر گزاری و کاربرگ هدیه و کار عملی

کار عملی و تکلیف برای بحث تشکر

رفتن پیش پدر و مادر و تشکر از آنها به خاطر زحماتی که کشیدند و باز خوردگیری

نوشتن نامه برای کسانی که می شود از آنها تشکر کرد(پدر،مادر،معلم؛دکترو…)

تشکر از امام زمان (علیه السلام) به هر روشی که خودتان فکر می کنید

دادن هدیه کوچک مثل یک شاخه گل،بوسیدن دست،و…

برگزاری سوگواره فاطمی

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل روی تصویر کلیک نمایید.
برای دانلود مدل نقاشی کلیک نمایید.


برگزاری سوگواره فاطمی – شب نهم و دهم بیان داستانی فضایلی راجب حضرت زهرا و همچنین پیگیری کردن تکالیف سلام و احترام به پدر و مادر و شکرگذاری و …

هدیه خدا

خلاصه داستان: آنها نذر کرده بودند سه روز پیاپی روزه بگیرند. اما افطار خود را در شب اول به مسکین، در شب دوم به یتیم و در سومین شب به اسیری دادند و با آب افطار کردند. به خاطر این گذشت آیاتی از سوره انسان به اهل بیت اختصاص یافت.

برگزاری سوگواره فاطمی

برای مشاهده و دانلود داستان هدیه خدا کلیک نمایید.


برگزاری سوگواره فاطمی

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل روی تصویر کلیک نمایید.
برای دانلود مدل نقاشی کلیک نمایید.


برگزاری کودکانه روضه فاطمیه همزمان با مجلس بزرگسالان توضیحاتی در مورد بخش اول محتوا (داستانهای آدابی، اخلاقی)


توضیحات بخش دوم(بازی و سرگرمی)


نکات مهم در بحث بازی و سرگرمی


توضبحات بخش سوم برنامه(اعتقاد ارزشمند)


عناوین داستان های شب اول تا ششم


عناوین داستان های شب هفتم تا دهم


توضیحات لازم جهت اجرای بخش سوم

یک شب داستان تعریف میشود و برگه ها به بچه ها داده میشود و یک شب بچه ها نوشته هایشان را میخوانند. بچه ها در نوشتن ادامه داستان می توانند از پدر و مادر و دوستانشان کمک بگیرند، هدف همکاری و درگیر کردن دیگران با فضاست.

راهنما: در پوشه هر شب فایل اعتقاد ارزشمند به صورت صوت موجود می باشد. فایل اول صوت داستان هر شب به همراه افکت گذاری می باشد و همچنین فایل بدون افکت داستان و افکت ها به صورت مجزا برای اجرای مربی موجود است. پوستر مسابقه و فایل اصلی برگه ها جهت پرینت موجود می باشد.

شب اول داستان غدیر


شب پنجم گفتگو با امام زمان علیه اسلام


شب هفتم داستان آتش زدن خانه وحی


شب نهم دستان بسته مولا


شب سوم آیا غدیر را فراموش کردید؟


برای مشاهده و دانلود اعتقاد ارزشمند کلیک نمایید.


مسابقه داستان نویسی مخصوص پسران

برگزاری سوگواره فاطمی

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل روی تصویر کلیک نمایید.
برای دانلود پوستر مسابقه داستان نویسی کلیک نمایید.


توضیحات برنامه عزاداری


جمع بندی برنامه در یک نگاه


توضیحات 4 برنامه تکمیلی


روزنامه دیواری فاطمیه به صورت مسابقه و تکلیف در خانه

هدف: انجام کار تبلیغی و مذهبی توسط بچه ها وآموزش تبلیغ دین

برگزاری سوگواره فاطمی

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل روی تصویر کلیک نمایید.
برای دانلود روزنامه دیواری فاطمیه کلیک نمایید.

توجه: برای این برنامه باید جوایز ویژه ای در نظر داشت تا بچه ها تمام تلاش خود را در انجام و نصب انجام دهند. به تمام بچه هایی که از روز اول روضه می آیند حتما روزنامه بدهید تا روز پنجم و در روز ششم جمع بندی و جوایز را اهدا کنید سپس روزنامه ها را برگردانده و تشویق به نصب در محل های عمومی مذکور نمایید.


سرود فاطمی

از روز اول در زمان تجمع اولیه و یا در زمانی که به آن اختصاص می دهید سرودی برای اجرا در شب آخر مجلس پدران و یا در عزاداری عمومی در خیابان آماده کنید. (فایل و متن 3 سرود ضمیمه شده است)

تمرین سرود 1


تمرین سرود 2


تمرین سرود 3


برای دانلود متن سرود کلیک نمایید. برای دانلود پوستر سرود خوانی کلیک نمایید.


جمع بندی دو برنامه ی روزنامه دیواری و سرود فاطمی


عزاداری در خیابان با نوای سرود فاطمی و گرداندن تابوت نمادین حضرت صدیقه سلام الله علیها. با کمک چند نفر ناظم بزرگتر و با درست کردن طنابی مربع شکل که بچه ها داخل آن قرار میگیرند تا پراکنده نشوند.جمعیت بچه ها با نظم خوبی در راهپیمایی شروع به حرکت می کنند.

همراه ایشان تابوتی نمادین که بر روی دست چند نفر از بزرگتر ها در چند محله گردانده می شود می باشد و صدای سرود بچه ها که پشت تابوت حرکت می کنند بسیار جلب توجه می کند و دید تبلیغی خوبی برای دیگران و خاطره زیبایی در ذهن بچه ها به همراه خواهد داشت.

البته باید توجه داشت که قبل از اجرای این برنامه بهتر است داستان وصیت بانو و دفن شبانه و غریبانه ایشان را برای بچه ها گفت و آن ها را امروز، یاوران فاطمی و فاطمیه خواند.


برگزاری سوگواره فاطمی – مبحث کارسپاری به بچه ها


کار سپاری و مسئولیت دادن در رو ضه با هدف یادگیری و علاقه به برگزاری مراسم توسط بچه ها.
مسئولیت های متفاوت همرا با کارت های سینه به بچه ها سپرده می شود و نسبت به کارشان خوب توجیح می شوند.
هدف: آموزش برگزاری مراسم مذهبی در آینده و از خود دانستن روضه توسط بچه ها.

مسئولیت ها:

  1. مسئولیت خوش آمدگویی.از ابتدا دم درب ورودی ایستاده و خوشامد و راهنمایی را انجام می دهد.(جمع آوری لباس ها و برگه های نقاشی یا تکالیف و…. )
  2. مسئولیت رحل و قرآن یا آل یاسین که ابتدای برنامه توزیع و جمع آوری می شود را به عهده دارد.
  3. مسئولیت تنظیم دستگاه صوت و میکروفن
  4. مسئولیت مداحی که حتما اول برنامه از لحاظ خواندن و تایید اشعار تست گرفته شود و بعد در زمان عزاداری و سینه زنی به مدت 5 تا 10 دقیقه کنار مداحی اصلی خوانده شود. (مدت مداحی کودک کم باشد و کنار مداح بزرگسال باشد)
  5. مسئولیت پذیرایی که ابتدا یا انتهای برنامه وظیفه توزیع پذیرایی و جمع آوری را دارند.
  6. مسئولیت غبار روبی، قبل از شروع روضه با عطر محیط و بچه ها را معطر و در آخر برنامه نظافت کلی مکان را انجام میدهد.
  7. مسئول کفشداری، مرتب کردن کفش های عزادارن حاضر در مجلس و حتی تمیز کردن و واکس زدن آنها را برعهده دارد.

برگزاری سوگواره فاطمی – پیشنهاد آخر


برگزاری سوگواره فاطمی – پایان کارگاه


رنگ آمیزی و داستان برای پیش دبستانی و کلاس اول 

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل روی هر تصویر کلیک نمایید.
برای مدل نقاشی 1 کلیک نمایید. برای دانلود مدل نقاشی 2 کلیک نمایید. برای دانلود مدل نقاشی 3 کلیک نمایید. برای دانلود مدل نقاشی 4 کلیک نمایید. برای دانلود مدل نقاشی 5 کلیک نمایید. برای دانلود مدل نقاشی 6 کلیک نمایید. برای دانلود مدل نقاشی 7 کلیک نمایید. برای دانلود مدل نقاشی 8 کلیک نمایید. برای دانلود مدل نقاشی 9 کلیک نمایید.


نمونه اجرایی


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا