اسرار فدک – سخنرانی فاطمیه

اسرار فدک (فدک، کجا و چگونه؟)

در سلسله مطالب اسرار فدک در مورد فدک حضرت زهرا سلام الله علیها به بررسی موضوعات زیر می پردازیم: فدک، کجا و چگونه؟، چگونگی تقدیم فدک به حضرت زهرا سلام الله علیها، اقدام غاصبین برای غصب آن، اقدامات امیرالمومنین علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها، اقدامات عجیب غاصبین پس از غصب فدک، ترسیم و تحلیل از خطابه ی فدکیه حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها در مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله

منبع مطالب، کتاب اسرار فدک تالیف آقایان محمدباقر انصاری و حسین رجایی از نشر دلیل ما می باشد.

اسرار فدک شماره 1 – غصب فدک

نخستین سؤالی که مسئله‌ی «فدک» در ذهن ها ایجاد می کند آن است که چرا «غصب فدک» در میان غصب هایی که از حقوق اهل بیت علیهم السلام شده شاخص است و اهمیت آن در کدام نقطه نهفته است؟ چرا امیرالمؤمنین و حضرت زهرا علیهما السلام این اندازه بر سر آن پافشاری کردند؟ چرا ائمه می معصومین علیهم السلام در فرصتهای مناسب آن را نزد مردم مطرح می کردند و نام آن را زنده نگاه می داشتند؟

برای بدست آوردن علت یا علل اصلی مسئله، مطالعه ی کامل و تحلیل همه جانبه ی تاریخ فدک از ابتدای فتح آن سرزمین تا پایان اقدامات غاصبین و نیز اقدامات امیر المؤمنین و حضرت زهرا علیهما السلام در مقابل آنان، بهترین راهگشا است و عمق فاجعه و ریشه های اصلی آن را روشن می کند.


اسرار فدک شماره 2 – فتح خیبر

«فدک» سرزمینی آباد در سراشیبی خیبر با چشمه ای پر آب و منطقه ی وسیع کشاورزی و قلعه ای مهم بود و نخلستان هایش از خیبر بیشتر بود. ساکنان آن عده ای از یهود بودند که با اهل خیبر در ارتباط بودند و رئیس آنان در روز فتح آنجا مردی بنام یوشع بن نون بود.

نام این سرزمین هم به اسم «فدک بن هام» اول کسی است که در آنجا سکونت یافته است. (این باغها در شمال مدینه واقع شده بود و هم اکنون نیز باقی است و فاصله ی آن تا مدینه حدود ۱۰۰ کیلومتر است)

معجم البلدان: ج ۴ ص ۲۳۸.

پس از فتح خیبر در سال هفتم هجرت و حدود چهار سال قبل از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله جبرئیل نازل شد و از جانب خداوند دستور فتح فدک را آورد. در این فرمان تصریح شده بود که این اقدام می بایست توسط شخص پیامبر صلی الله علیه و آله و امیرالمؤمنین علیه السلام انجام شود، و مسلمانان در آن شرکت نکنند.

بحار الانوار: ج ۲۱ ص22  ج ۲۹ ص ۱۱۰، ۱۱۴، ۳۴۸.


اسرار فدک شماره 3 – ملک شخصی پیامبر صلی الله علیه و آله

یهودیان فدک از پیامبر صلی الله علیه و آله درخواست کردند خودشان را آزاد کند و اموال را به تناسب نصف با آنان مصالحه کند. حضرت این پیشنهاد را قبول کرد و امیر المؤمنین علیه السلام را فرستاد و با ضمانت حفظ خونشان با آنان مصالحه کرد و قرار بر این شد که «هر کس از اهل فدک مسلمان شود خمس اموال او را بگیرند و هر کس بر دین خود باقی بماند همه ی اموالش را بگیرند».

این قرارداد بین پیامبر صلی الله علیه و آله و یهود فدک به امضاء درآمد و به دست آنان داده شد تا بعنوان همیشه می تاریخ بدان عمل شود. این درباره ی جان و اموال شخصی آنان بود، و سرزمین فدک بعنوان ملک شخصی پیامبر صلی الله علیه و آله درآمد و قرار شد سالیانه یکصد و بیست هزار دینار (سکه ی) طلا بعنوان در آمد فدک ارسال نمایند.


اسرار فدک شماره 4 – حکم صریح قرآن

ملک شخصی پیامبر صلی الله علیه و آله شدن فدک بر اساس حکم صریح قرآن است، زیرا این سرزمین بدون لشکر کشی مسلمانان و بدون کوچکترین دخالت آنان فتح شد.

خداوند در قرآن سوره حشر آیه 6 می فرماید: ومَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَمَا أَوْجَفْتُمْ عَلَیهِ مِنْ خَیلٍ وَلَا رِکَابٍ وَلَٰکِنَّ اللَّهَ یسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلَىٰ مَنْ یشَاءُ ۚ وَاللَّهُ عَلَىٰ کُلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ.

و آنچه را خدا از آنان به رسم غنیمت عاید پیامبر خود گردانید، اسب یا شترى بر آن نتاختید، ولى خدا فرستادگانش را بر هر که بخواهد چیره مى‌گرداند، و خدا بر هر کارى تواناست.

طبق این آیات صریح قرآن سرزمین هایی که بدون لشکر کشی مسلمانان فتح شود، حتی اگر اهل آنجا خودشان بعنوان تسلیم نزد پیامبر صلی الله علیه و آله بیایند، این مناطق و غنائم و اسرای آن ملک خاص حضرت است، و مسلمانان هیچ حقی در آن نخواهند داشت و حضرت بعنوان اموال شخصی خود هر تصمیمی بخواهد می تواند درباره ی آنها بگیرد.

لذا سرزمین فدک بصورت یکپارچه از آن پیامبر صلی الله علیه و آله شد که می بایست مردم فدک در آن کار می کردند و در آمد آن را به حضرت تسلیم می نمودند و فقط اجرت دریافت می کردند.


اسرار فدک شماره 5 – حق خویشان را به آنان بده

پس از فتح فدک، آیه ی 26 سوره اسراء «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ» نازل شد، یعنی «حق خویشان را به آنان بده». پیامبر صلی الله علیه و آله از جبرئیل پرسید: منظور چه کسانی هستند و این حق کدام است؟ جبرئیل از طرف خداوند عرضه داشت: «فدک را به فاطمه عطا کن».

پیامبر صلی الله علیه و آله حضرت زهرا علیها السلام را فراخواند و فرمود: خداوند فدک را برای پدرت فتح کرد، و چون لشکر اسلام آنجا را فتح نکرده اند مخصوص من است و تعلقی به مسلمانان ندارد و هر تصمیمی بخواهم درباره ی آن می گیرم.

دستور خداوند نیز بر عطای آن به تو نازل شده است. از سوی دیگر مهریه مادرت خدیجه بر عهده‌ی پدرت مانده است، و پدرت در قبال مهریه مادرت و با دستور خداوند فدک را به تو عطا می کند. آنرا برای خود و فرزندانت بردار و مالک آن باش.

حضرت زهرا علیها السلام عرض کرد: تا شما زنده هستید من نمی خواهم تصرفی در آن داشته باشم. شما بر جان و مال من صاحب اختیار هستید. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: ترس آن دارم که تصرف نکردن تو در زمان حیاتم را بهانه ای قرار دهند و بعد از من آن را از تو منع کنند. عرض کرد: آنگونه که صلاح می دانید عمل کنید.


اسرار فدک شماره 6 – سند فدک 

پیامبر صلی الله علیه و آله ورقه ای خواست و امیر المؤمنین علیه السلام را فراخواند و فرمود: «سند فدک را بعنوان بخشوده و اعطایی پیامبر بنویس و ثبت کن».

امیر المؤمنین علیه السلام آنرا نوشت، و خود حضرت با ام ایمن بر آن شهادت دادند. پیامبر صلی الله علیه و آله در آنجا فرمود: «ام ایمن زنی از اهل بهشت است». حضرت زهرا علیها السلام این نوشته را تحویل گرفت، و هنگام غصب فدک آنرا عین نزد ابوبکر آورد و بعنوان مدرک ارائه فرمود.

بحار الانوار، ج21، ص23

سپس پیامبر صلی الله علیه و آله مردم را در منزل حضرت زهرا علیها السلام جمع نمودند و به آنان خبر دادند که فدک از آن فاطمه علیها السلام است، و در همانجا از درآمد آن بعنوان اعطایی فاطمه علیها السلام بین مردم تقسیم کردند، و بدین صورت تصرف مالکانه‌ی فاطمه علیها السلام در فدک را به آنان نشان دادند.


اسرار فدک شماره 7 – فقرا مصرف کنندگان فدک

حضرت زهرا علیها السلام در سرزمین فدک نماینده ای قرار داد و کارمندانی را تحت فرمانش سپرد، که پس از محاسبات لازم و پرداخت مخارج، خالص سود سالیانه را خدمت حضرت زهرا علیها السلام تقدیم می نمود. درآمد فدک را سالیانه از هفتاد هزار سکه می طلا تا صد و بیست هزار سکه نوشته اند.

بحار الانوار: ج ۲۹ ص ۱۱۸.

حضرت زهرا سلام الله علیها هر ساله حضرت به اندازه ی قوت خود بر می داشتند و بقیه را بین فقرا تقسیم می کردند و تا هنگام رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله این شیوه ادامه داشت و چشمان بسیاری از نیازمندان منتظر سر رسیدن در آمد فدک بود تا از بخشش فاطمه علیها السلام زندگی خود را سامانی بخشند.

بحار الانوار، ج ۲۹ ص ۱۲۳ ح ۲۵


اسرار فدک شماره 8 – غصب فدک

ده روز پس از رحلت پیامبر صلی الله علید و آله مأموران ابوبکر به دستور خاص او به فدک رفتند و نماینده ی حضرت زهرا علیها السلام را از آنجا اخراج کردند و ملک آن را غصب نمودند و در آمد آن را بطور کامل برای مخارج حکومت غاصبانه ی خود صرف کردند، و کوچکترین توجهی به سابقه ی مفصل امر الهی و عمل پیامبر صلی الله علیه و آله در مورد فدک و سندی که تنظیم شده بود و شاهدانی که گواهی دادند و آنچه پیامبر صلی الله علیه و آله در حضور مردم فرموده بود نکردند.

شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید : ج ۱۶ ص ۲۶۳.

این تصویری بود از مراحل فتح فدک و اخراج آن از دست یهودیان، و انتقال آن به پیامبر صلی الله علیه و آله و اعطای فدک توسط آنحضرت به فاطمه علیها السلام و آنچه طی چهار سال مالکیت و تصرف حضرت زهرا علیها السلام به عنوان دوران شیرین فدک طی شد تا آنگاه که دوران غصب آن فرا رسید و شیرینی گذشته را به کام فاطمه علیها السلام و شیعیانش تلخ کردند.


اسرار فدک شماره 9 – اقدامات امیرالمؤمنین و حضرت زهرا سلام الله علیهما، در مقابله با غصب فدک

دشمن فاطمه علیها السلام غصب فدک را بسیار سهل انگاشت و به راحتی در مورد آن اقدام نمود و با اشاره ای نماینده ی حضرت زهرا علیها السلام را از آنجا اخراج کرد. پس از مسئله غصب خلافت، تصرف فدک کار کوچکی به نظر می آمد و هرگز احتمال نمی رفت أمیر المؤمنین و حضرت زهرا علیهما السلام این چنین در مقابل آن بایستند و مقاومت نشان دهند.

نتایج غصب فدک

این طرز تفکر از سوی دشمن باعث شد تا در مقابل حوادت بعدی که یکی پس از دیگری در اثر غصب فدک پیش آمد کاملا غافلگیر شوند و پس از هر اقدامی باری از پشیمانی بدوش بکشند و آرزو کنند که ای کاش هرگز به چنین کاری دست نمی زدند و اصلا با فدک کاری نداشتند. اما کار از کار گذشته بود و ظالم کاملا در پنجه مظلوم قرار گرفته بود، و اینجاست که باید آگاهی نسلها را از این فرصت بدست آورد…


اسرار فدک شماره 10 – از غصب فدک تا ریشه های اعتقادی آن

غصب سرزمینی بنام فدک از یک مسئله ی حقوقی به یک مسئله ی اعتقادی تبدیل شد که امیرالمؤمنین و حضرت زهرا علیهما السلام در آن به بیدار کردن مردم پرداختند و بسیاری از آنچه باید در روزهای غصب خلافت می فرمودند در سایه ی غصب فدک بیان کردند.

فرصت ها چنان یکی پس از دیگری سر می رسید که دشمن غفلت زده کاملا خود را گم کرده بود و دست به کارهای ناشیانه ای می زد و هر بار یک پرده از باطل خود را بروز می داد.

ضربه های امیر المؤمنین و حضرت زهرا علیهما السلام هم کاری بود و هر بار که بر سر آنان فرود می آمد دیگر نمی توانستند از جای خویش برخیزند.

فدک میدان جنگ تمام عیار

در یک کلمه می توان گفت: میدان پیکاری تشکیل شده بود که هر دو سوی جبهه هر سلاحی داشتند به میدان آورده بودند و یک جنگ تمام عیار در گرفتند بود که آتش آنرا خود غاصبین برافروختند. نتیجه ی این جنگ بیداری نسلهای حاضر و آینده و اتمام حجت کامل عیار درباره ی اهل بیت علیهم السلام بود.


اسرار فدک شماره 11 – آماری از اقدامات امیر المومنین و حضرت زهرا علیهماسلام

اکنون اقدامات امیر المؤمنین و حضرت زهرا علیهما السلام را به ترتیب وقوع آنها ذکر می کنیم:

  1. پاسخ امیر المؤمنین علیه السلام به ابوبکر و عمر درباره ی فدک
  2. ارائه می سند پیامبر صلی الله علیه و آله در مورد فدک توسط حضرت زهرا علیها السلام
  3. احتجاج مفصل حضرت زهرا علیها السلام در مجلس خاص ابوبکر و عمر
  4. یاری طلبی فاطمه علیهاالسلام و اهل بیتش بر در خانه مهاجر و انصار
  5. احتجاج خصوصی حضرت زهرا علیها السلام بر ابوبکر و نوشتن سند فدک و پاره کردن آن توسط عمر
  6. احتجاج مفصل امیر المؤمنین علیه السلام با ابوبکر و عمر در مسجد
  7. خطا به مفصل حضرت زهرا علیها السلام در مسجد
  8. نامه ی امیر المؤمنین علیه السلام به ابوبکر درباره ی غصب فدک.
  9. آخرین سخنان حضرت زهرا علیها السلام در رابطه با غصب فدک .

بحار الانوار، ج21، ص23


اسرار فدک شماره 12 – پاسخ امیرالمؤمنین علیه السلام به ابوبکر و عمر در مورد فدک

پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله ابوبکر و عمر نزد امیر المؤمنین علیه السلام آمدند و گفتند: درباره ی آنچه از پیامبر باقی مانده چه می گوئی؟ فرمود: ما از همه ی مردم به پیامبر صلی الله علیه و آله سزاوارتریم.

عمر گفت: حتی نسبت به اموالی که در خیبر است؟ فرمود: حتی اموالی که در خیبر است. عمر پرسید: حتی نسبت به اموالی که در فدک است؟ فرمود: حتی اموالی که در فدک است. عمر گفت: مگر به قیمت جدا کردن گردنهای ما با اره باشد، که هرگز چنین چیزی نخواهد شد !!!

مجمع الزوائد: ج ۹ ص ۳۹.


اسرار فدک شماره 13 – ارائه ی سند فدک توسط حضرت زهرا سلام الله علیها

از اولین برخورد غاصبین درباره ی فدک مشخص شد که نقشه های شومی در سر دارند. به همین جهت، عمر به حضرت زهرا علیها السلام گفت: آن نوشته ای که می گفتی پدرت پیامبر درباره ی فدک برایت نوشند بیاور.

پس از غصب فدک، این اولین اقدامی بود که حضرت زهرا علیها السلام انجام داد و سند فدک را آورد و به ابوبکر نشان داد و فرمود: این نوشته می پیامبر صلی الله علیه و آله برای من و فرزندانم است.

این سند هنگام بخشیدن آن از سوی پیامبر صلی الله علیه و آله به فاطمه علیها السلام به امر آن حضرت و به دستخط امیرالمؤمنین علیه السلام و به شهادت آن حضرت و ام ایمن تنظیم شده بود و متن آن به عنوان «اعطائی پیامبر صلی الله علیه و آله به دخترش فاطمه علیها السلام» بود.

بحار الانوار، ج21، ص23


اسرار فدک شماره 14 – حکومت زور و بی قانونی در مورد فدک

از آنجا که سند و مدرک را در تمام جهان برای روز اختلاف می نویسند، جا داشت ارائه ی این سند مسئله را فیصله دهد و معلوم کند که اصلا مسئله ی ارث در کار نیست تا نوبت به حدیث جعلی «النبی لا یورث» برسد.

این بخشوده ی پدری به دخترش در زمان حیات اوست و چندین سال تصرفات مالکانه بر آن انجام گرفتند است. ولی چون بنابر زور بود کوچکترین اعتنایی به سند تنظیم شده به امر پیامبر صلی الله علیه و آله نکردند.

ابوبکر و عمر که بعنوان قدرت حاکم عمل می کردند نه تنها اعتنایی به سند نکردند و سخن باطل خود مبنی بر ارث بودن فدک به ضمیمه ی «النبی لا یورث» را بار دیگر مطرح کردند، بلکه اهانتی عظیم به ساحت قدس پیامبر صلی الله علیه و آله روا داشتند.

عمر نوشته ی پیامبر صلی الله علیه و آله را از حضرت زهرا علیها السلام گرفت و پیش چشم عموم مردم آب دهان بر آن انداخت و آنرا پاره پاره کرد، علنا مخالفت خود را با امر پیامبر صلی الله علیه و آله اعلام نمود.

اکنون که معلوم شد بنابر پذیرفتن سخن حق نیست و آنچه انجام شده و می شود پشتوانه ای جز قهر و غلبه و زورگوئی ندارد، نوبت آن بود که حضرت زهرا علیها السلام مراحل احتجاج خود را طی کند تا قدرت حاکم کار خود را حق جلوه ندهد، چرا که اگر چنین می شد باید می گفتیم: «فاطمه علیها السلام فدک را بنا حق در تصرف داشت»

و این را دشمن غاصب خوب می فهمید، لذا مبارزه ی اصلی بر سر عصمت و پاکی ساحت مقدس فاطمه علیها السلام و اثبات لکه ی غصب بر پیشانی به چنگ آورندگان فدک آغاز شد و نتایج پر ثمر خود را داد.


اسرار فدک شماره 15 – احتجاج مفصل حضرت زهرا در مجلس ابوبکر و عمر

مراحل احتجاج درباره ی فدک که با هدف اثبات اصل حق انجام شد اگر چه فدک را باز نگرداند بصورت بسیار حساب شده ای صورت گرفت که دشمن نتواند بی خبر از معرکه بگریزد و نقاط ابهام باقی گذارد.

حضرت زهرا علیها السلام به امر امیرالمؤمنین علیه السلام به مجلسی که ابوبکر و عمر به همراه عده ای بطور خصوصی در آن بودند آمد و رسما اعتراض خود را آغاز کرد، و در سخنان مفصلی که صورت مخاصمه و محاکمه داشت دلائل خود را برای اثبات حقانیت خود در تصرف فدک و غاصب بودن خصم بیان فرمود، که در شماره های بعد صورت آن مجلس عینا ذکر می شود.


اسرار فدک شماره 16 – فدک ارث نیست

حضرت خطاب به ابوبکر فرمود: چرا نماینده ی مرا از فدک اخراج نمودی در حالیکه پیامبر صلی الله علیه و آله به امر خداوند آنرا برای من قرار داد. آیا می خواهی زمینی را از من بگیری که پیامبر صلی الله علیه و آله از بین غنائمی که مسلمانان در راه آن جنگ نکرده اند به من بخشید؟

آیا پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده است: «فرزندان هر کس باید بعد رحلت او مورد توجه باشند»؟ تو خوب می دانی که تنها یادگار پیامبر صلی الله علیه و آله برای فرزندانش همین است؟

شهادت ناحق عایشه

ابوبکر گفت: عایشه و عمر شهادت می دهند که پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده است: «النبی لا یورث» یعنی «پیامبر ارث نمی گذارد».حضرت زهرا علیها السلام فرمود: این اولین شهادت ناحقی است که به آن شهادت می دهند. من درباره می فدک در اسلام شاهدانی دارم.

فدک را پیامبر صلی الله علیه و آله به من بخشیده است و من شاهد می آورم. ابوبکر گفت: دلیل خود را بیاور.


اسرار فدک شماره 17 – شاهد در ملک مورد تصرف باطل است

حضرت زهرا علیها السلام فرمود: آیا در زمان حیات پیامبر صلی الله علیه و آله فدک تحت تصرف من نبود و من محصول آنرا مصرف نمی کردم؟ گفت: آری. فرمود: پس چرا درباره می چیزی که در دست من است از من شاهد می خواهی؟ ابوبکر گفت: چون غنیمت مسلمانان است، اگر دلیل نیاوری امضا نخواهم کرد!!!!

حضرت در حالیکه مردم هم می شنیدند فرمود: آیا می خواهید دستور و کار پیامبر صلی الله علیه و آله را رد کنید و درباره ی ما حکمی کنید که درباره ی سایر مسلمانان نمی کنید؟ ای حاضرین بشنوید که مرتکب چه عملی می شوند؟ ای ابوبکر و عمر، اگر من أموال مسلمانان را که در دستشان و تحت تصرفشان است ادعا کنم از من دلیل می خواهید یا از مسلمانان؟

عمر با حال غضب گفت: این غنیمت مسلمانان و زمین آنان است که در دست فاطمه است و محصول آنرا مصرف می کند. اگر بر ادعای خود دلیل آورد که پیامبر از بین مسلمانان فدک را فقط به او بخشیده است – در حالیکه غنیمت و حق مسلمانان بوده!! در این باره نظر خواهیم داد.


اسرار فدک شماره 18 – عصمت فاطمه دلیل کامل

حضرت فرمود: همین مرا بس است! ای مردم شما را قسم می دهم که آیا از پیامبر صلی الله علیه و آله شنیدید که فرمود:«دخترم سیده ی زنان اهل بهشت است»؟ گفتند: آری بخدا قسم، این را از پیامبر صلی الله علیه و آله شنیدیم.

فرمود: آیا سیده می زنان اهل بهشت ادعای باطل می نماید و آنچه مالکش نیست تصرف می کند؟ چه می گوئید اگر چهار نفر بر علیه من به کار زشتی شهادت دهند یا دو نفر نسبت سرقت به من دهند؟ آیا سخن آنان را تصدیق می کنید؟

ابوبکر در اینجا سکوت کرد ولی عمر گفت: آری و حد بر تو جاری می کنیم!حضرت فرمود: دروغ گفتی و پستی خود را ثابت کر ی مگر آنکه اقرار کنی بر دین محمد صلى الله علیه و آله نیستی.

کسی که بر علیه سیده می زنان اهل بهشت شهادتی را بپذیرد یا حدی بر او جاری کند ملعون است و به آنچه خداوند بر محمد صلى الله علیه و آله نازل کرده کافر شده است، زیرا آنانکه «خداوند پلیدی ها را از آنان برده و آنان را پاکیزه گردانیده» شهادتی بر علیه شان جایز نیست، چرا که معصومند و از هر زشتی و بدی پاکند.

ای عمر، درباره ی اهل این آید (تطهیر) به من خبر بده که اگر عده ای بر علیه آنان یا یکی از آنان به شرک یا کفر یا کار زشتی شهادت دهند آیا مسلمانان باید از آنان بیزاری بجویند و آنان را حد بزنند؟ عمر گفت: آری، آنان با سایر مردم یکسانند!!

حضرت فرمود: دروغ گفتنی و کافر شدی! آنان با سایر مردم مساوی نیستند چرا که خداوند آنان را معصوم قرار داده و آیه ای درباره ی عصمت و طهارت آنان نازل کرده و پلیدی ها را از آنان دور نموده است. هر کس بر علیه آنان سخنی را بپذیرد در واقع خدا و رسول را تکذیب کرده است. ابوبکر گفت: ای عمر ترا قسم می دهم که ساکت باشی؟

اسرار فدک، صفحه 32


اسرار فدک شماره 19 – فدک بخشوده ی پیامبر به استناد قرآن

سپس ابوبکر گفت: درباره ی فدک دلیل بیاور. حضرت زهرا علیها السلام فرمود: اما فدک، خداوند عزوجل آیه ای از قرآن نازل کرد که در آن به پیامبر صلی الله علیه و آله دستور داده بود حق من و فرزندانم را بدهد، آنجا که می فرماید: «فَآتِ ذَا الْقُرْبَىٰ حَقَّهُ»و من و فرزندانم نزدیکترین خلایق به پیامبر صلی الله علیه و آله بودیم و آن حضرت فدک را به من بخشید.

وقتی جبرئیل دنباله ی آید را خواند: «وَالْمِسْکِینَ وَابْنَ السَّبِیلِ» پیامبر صلی الله علیه و آله سؤال کرد: حق مسکین و ابن سبیل چیست؟ خداوند این آیه را نازل کرد: «وَاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ مِنْ شَیءٍ فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَىٰ وَالْیتَامَىٰ وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ» (انفال/41)

و خمس را به پنج قسمت تقسیم کرد و فرمود: «مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَىٰ فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَىٰ وَالْیتَامَىٰ وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ کَی لَا یکُونَ دُولَهً بَینَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ ۚ وَمَا آتَاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ» (حشر/7)


اسرار فدک شماره 20 – مصرف حق ذوی القربی1

سپس حضرت زهرا علیها السلام فرمودند: آنچه برای خدا است برای پیامبر صلی الله علیه و آله می شود و آنچه برای پیامبر صلی الله علیه و آله است برای ذوی القربی می شود و ذوی القربی ما هستیم. خداوند می فرماید: «قل لا أسألکم علیه أجرا إلا الموده فی القربى» ابوبکر نگاهی به عمر کرد و گفت: تو چه می گوئی ؟! عمر گفت: پس یتیمان و مساکین و ابناء السبیل کیانند؟

حضرت فرمود: یتیمان باید از کسانی باشند که به خدا و پیامبر و ذوی القربی ایمان داشته باشند. مساکین هم کسانی باشند که در دنیا و آخرت با آنان باشند. ابن السبیل هم باید راه آنان را بپیماید.

عمر گفت: بنابر این خمس و غنیمت همگی برای شما و دوستان و شیعیان شما است؟ حضرت فرمود: فدک را خداوند برای من و فرزندانم قرار داده و برای دوستان و شیعیان ما قرار نداده است، ولی خمس را برای ما و دوستان و شیعیانمان قسمت نموده همانطور که در کتاب خداوند آورده است…


اسرار فدک شماره 21 – مصرف حق ذوی القربی 2

عمر گفت: پس برای مهاجرین و انصار و تابعین چه می ماند؟ فرمود: اگر آنان هم از دوستان و شیعیان ما بودند زکات و صدقاتی که خداوند در قرآن واجب نموده و تقسیم آن را بیان فرموده به آنان تعلق می گیرد. خداوند عزوجل می فرماید:

«إِنَّمَا الصَّدَقَاتُ لِلْفُقَرَاءِ وَالْمَسَاکِینِ وَالْعَامِلِینَ عَلَیهَا وَالْمُؤَلَّفَهِ قُلُوبُهُمْ وَفِی الرِّقَابِ وَالْغَارِمِینَ وَفِی سَبِیلِ اللَّهِ وَابْنِ السَّبِیلِ ۖ فَرِیضَهً مِنَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ عَلِیمٌ حَکِیمٌ» (سوره توبه: آید ۶۰)

خدا راضی است اگر چه مردم راضی نباشند عمر گفت: فدک مخصوص تو باشد و غنیمت برای شما و دوستانتان؟ گمان نمی کنم اصحاب محمد به این راضی باشند!؟

حضرت فرمود: ولی خداوند عزو جل و پیامبرش بدان راضی هستند. این اموال را خدا به شرط دوستی و پیروی از او قرار داده اند! و هر کس با ما دشمنی کند با خدا دشمنی کرده، و هر کس با ما مخالفت کند با خداوند مخالفت کرده است، و هر کس با خدا مخالفت کند از جانب حق تعالی مستوجب عذاب الیم و عقاب شدید در دنیا و آخرت است.


اسرار فدک شماره 22 – چرا فقط از فاطمه دلیل می خواهند؟

عمر گفت: ای دختر محمد! بر ادعای خود دلیل بیاور! حضرت فرمود: چطور سخن جابر بن عبدالله و جریر بن عبد الله را بدون آنکه از آنان دلیل بخواهید قبول کردید در حالیکه دلیل من در کتاب خدا است؟

اشاره به ماجرای اموالی است که از بحرین آمده بود و جابر بن عبد الله و جریر بن عبدالله درباره ی آنها ادعای «صفوه» نمودند یعنی منتخبی از آن مال را به وصیت پیامبر صلی الله علیه و آله متعلق بخود دانستند. ابوبکر و عمر هم بدون طلب شاهد سخن آنها را قبول کردند و اموال درخواستی را به آنان دادند.

عمر گفت: جابر و جریر چیز کم ارزشی را می خواستند ولی تو مسئله ی عظیمی را ادعا می کنی که مهاجر و انصار با آن مرتد می شوند!!

حضرت فرمود: مهاجرین به کمک پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیتش به دین خدا هجرت کردند و انصار هم با ایمان به خدا و رسول و ذوی القربی احسان کردند. بنابر این اگر هجرتی بوده بسوی ما بوده و اگر نصرتی بوده به ما یاری کرده اند و تابعین هم بوسیله ما تابع شده اند. هر کس هم از دین مرتد می شود به سوی جاهلیت بازگشته است.


اسرار فدک شماره 23 – شاهدان فاطمه بر ملکیت فدک

حضرت زهرا علیها السلام در همان مجلس ماند و کسی را فرستاد تا امیر المؤمنین و امام حسن و امام حسین علیهم السلام و ام ایمن و اسماء بنت عمیس (که همسر ابوبکر بود) آمدند و به همه ی آنچه حضرت زهرا علیها السلام فرموده بود شهادت دادند.

از جمله ام ایمن چنین گفت: از پیامبر شنیدم که می فرمود: «فاطمه سیده می زنان اهل بهشت است». آیا کسی که سیده می زنان بهشت است چیزی را که مالک تباشد ادعا می کند؟ من نیز زنی از اهل بهشتم و من هم به آنچه از پیامبر صلی الله علیه و آله نشنیده باشم شهادت نمی دهم» گفت: ای ام ایمن، این قصه ها را کنار بگذار، به چه چیزی شهادت می دهی؟

ام ایمن گفت: ای ابوبکر شهادت نخواهم داد تا در باره ی آنچه پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده از تو اقرار بگیرم. تو را بخدا قسم می دهم، آیا می دانی که پیامبر صلی الله علیه و آله فرموده است: «ام ایمن زنی از اهل بهشت است»؟…


اسرار فدک شماره 24 – شاهدان فاطمه بر ملکیت فدک 2

ابوبکر گفت: بلی. ام ایمن گفت: اکنون شهادت می دهم که جبرئیل نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و گفت: خداوند تعالی می فرماید: «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‌ حَقَّهُ»: «به کسی که با تو قرابت دارد حقش را عطا کن». پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: منظور از «ذو القربی» کیست؟ جبرئیل، از پروردگار سؤال کن که اینان کیستند؟

عرض کرد: ذوی القربی فاطمه علیها السلام است. پیامبر صلی الله علیه و آله فدک را به امر پروردگار به فاطمه علیها السلام داد، و او آن را تحویل گرفت و قبول کرد. سپس پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: ای ام ایمن و ای علی، شاهد باشید. سپس امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین علیهم السلام و اسماء هم نظیر سخن ام ایمن درباره ی ملکیت فدک شهادت دادند…


اسرار فدک شماره 25 – جواب عمر درباره ی شاهدان

عمر گفت: «علی همسر اوست، حسن و حسین هم پسران او هستند. ام ایمن هم خدمتکار اوست. اسماء بنت عمیس هم قبلا همسر جعفر بن ابی طالب بوده و خدمتگزار فاطمه علیها السلام هم بوده و به نفع بنی هاشم شهادت خواهد داد. همه ی این شاهدان برای منفعت خود شهادت می دهند» و درباره ی ام ایمن اضافه کرد که «او زنی غیر عرب است و با فصاحت نمی تواند شهادت بدهد»!!


اسرار فدک شماره 26 – دفاع امیر المؤمنین از شاهدان

امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: فاطمه علیها السلام پاره ی تن پیامبر صلی الله علیه و آله است و هر کس او را اذیت کند پیامبر صلی الله علیه و آله را اذیت کرده و هر کس او را تکذیب کند پیامبر را تکذیب کرده است. حسن و حسین هم دو پسران پیامبر صلی الله علیه و آله و دو آقای جوانان اهل بهشتند و هر کس آنان را تکذیب کند پیامبر را تکذیب کرده است، چرا که اهل بهشت راست گویند.

و من آن کسی هستم که پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «تو از منی و من از توام، و تو در دنیا و آخرت برادر منی. هر که تو را رد کند مرا رد کرده، و هر کس تو را اطاعت کند مرا اطاعت کرده، و هر کس از تو سر پیچی کند از من سر پیچی کرده است.

و ام ایمن کسی است که پیامبر صلی الله علیه و آله برای او به بهشت شهادت داده است و برای اسماء بنت عمیس و نسل او دعا کرده است.


اسرار فدک شماره 27 – اقرار عمر و قبول نکردن شاهدان

عمر گفت: شما همانگونه هستید که توصیف نمودید، ولی شهادتِ کسی که به نفعِ خود شهادت می دهد قبول نمی شود.

جواب نهائی امیر المؤمنین درباره ی شاهدان

امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: اکنون که ما آن طور هستیم که خودتان می شناسید و منکر نیستید و در عین حال شهادتِ ما به نفع خودمان پذیرفته نیست و شهادت پیامبر هم قبول نیست پس انا لله و انا الیه راجعون! ما وقتی برای خود ادعائی داریم از ما دلیل می خواهید؟

آیا کسی نیست ما را یاری کند؟ شما بر حکومت خدا و پیامبر صلی الله علیه و آله حمله آورده اید و بدون هیچ دلیلی و حجتی آنرا از خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله به خاندان دیگری برده اید. بزودی ظالمان خواهند دانست که به کجا باز می گردند.


اسرار فدک شماره 28 – نتیجه ی محاکمه ی اول فدک

سپس امیر المؤمنین علیه السلام به حضرت زهرا علیها السلام فرمود: بازگرد تا خداوند بین ما حکم کند و هم او بهترین حکم کنندگان است.

حضرت زهرا علیها السلام به حال غضب برخاست و فرمود: خدایا! این دو به حق دختر پیامبرت ظلم کردند. خدایا به شدت اینان را مأخوذ فرما۔

سپس حضرت زهرا علیها السلام محزون و گریان از نزد آنان بیرون آمد. نصرت طلبی حضرت زهرا و اهل بیت در سایه ی فدک اقدامی که هیچکس نه غاصبین و نه مردم انتظارش را نداشتند این بود که امیر المؤمنین و حضرت زهرا و امام حسن و امام حسین علیهم السلام دستجمعی حرکت کنند و بر در خانه ی مهاجرین و انصار بیایند و از آنان درباره ی حقوق از دست رفته می خود کمک بخواهند.

این اقدام معرفی خوبی برای مردم بود که هم خود را بشناسند و هم آیندگان آنان را بشناسند. مردمی که در خانه ی خود را باز می کردند و خود را با تنها یادگار پیامبرشان روبرو می دیدند از هر جهت عاجز می شدند و از نظر اعتقادی و اخلاقی و وجدانی خود را محکوم می یافتند.

بحار الانوار: ج ۲۹ ص ۱۹۱.


اسرار فدک شماره 29 – ضربه ی مؤثر نصرت طلبی خاندان وحی

واقعا کار بجائی رسیده باشد که سیده النساء علیها السلام به همراه جانشین حقیقی پیامبر صلی الله علیه و آله و دو آقای اهل بهشت به نمایندگی از ذات اقدس الهی و پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله، بر در خانه های یاران سابق پیامبر صلی الله علیه و آله بیایند و از آنان بخواهند که دین خدا را یاری کنند؟ آیا چه جوابی برای این منظره آماده کرده بودند؟

این اقدام از سوی خاندان وحی هم عجیب بود، ولی مسئله بر سر منافع شخصی نبود، بلکه از این طریق مسئله می اتمام حجت بر تمام خلق مطرح بود و باید هر نقطه ی مبهمی در این قضایا رفع می شد. با این اقدام بر همگان روشن شد که واقعا مردم طرفدار غاصب بودند و گرایش اعتقادی اکثریت بدان سو بود. اینک که باطنها آشکار شد حقیقت نیز روشن می شود و آنچه ناگفتنی است عیان می گردد.


اسرار فدک شماره 30 – چگونگی برنامه ی کمک خواهی

امیرالمؤمنین علیه السلام حضرت زهرا علیها السلام را به همراه امام حسن و امام حسین علیهما السلام تا چهل روز، هر روز سوار بر مرکبی می نمود و به در خانه می مهاجرین و انصار می برد. حضرت زهرا علیها السلام به آنان می فرمود: «ای مهاجرین و انصار، خدا را و دختر پیامبرتان را یاری کنید، شما روزی که با پیامبر صلی الله علیه و آله بیعت کردید بر سر این بیعت کردید که از او و فرزندانش حمایت کنید و از آنها منع کنید آنچه از خود و فرزندانتان منع می کنید. بیایید و به بیعت خود نسبت به پیامبر وفا کنید». ولی احدی به حضرت جواب مثبت نداد.


اسرار فدک شماره 31 – برخورد خاص حضرت زهرا سلام الله علیها با معاذ بن جبل

حضرت به معاذ بن جبل یکی از بنیانگذاران سقیفه رسید و فرمود: ای معاذ بن جبل، من بعنوان کمک خواهی نزد تو آمده ام و تو با پیامبر صلی الله علیه و آله بیعت کردی که او و فرزندانش را یاری کنی و آنچه از خود و فرزندانت دفع می کنی از آنان نیز دفع کنی.

اکنون ابوبکر فدک را غصب کرده و نماینده ی مرا از آن اخراج نموده است. معاذ گفت: دیگری هم با من هست؟ فرمود: نه، هیچکس به من پاسخ مثبت نداد. معاذ گفت: کمک من به کجا می رسد؟! حضرت زهرا علیها السلام از نزد معاذ بیرون آمد و فرمود:

«دیگر با تو سخن نمی گویم تا نزد پیامبر صلی الله علید و آله بروم. بخدا قسم کلمه ای با تو حرف نمی زنم تا من و تو نزد پیامبر صلی الله علیه و آله جمع شویم»


اسرار فدک شماره 32 – احتجاج خصوصی فاطمه سلام الله علیها بر ابوبکر گرفتن سند و پاره کردن آن توسط عمر

از آنجا که گرفتن سندی مبنی بر بازگرداندن فدک، دلیلی بزرگ بر حقانیت فاطمه علیهاالسلام به اقرار خصم بود و مهر غاصبیت را بر پیشانی آنان می زد، باید تلاشی در این باره صورت می گرفت، اگر چه در مرحله ی بعد آن سند و مدرک پاره شود و مورد اهانت قرار گیرد، چرا که هر رفتار نامطلوب با نوشته می غاصب ضربه ای بر پیکر خود اوست.

لذا برای بار سوم حضرت زهرا علیها السلام به دستور امیر المؤمنین علیه السلام نزد ابوبکر رفت.

استدلال حضرت زهرا نزد ابوبکر

امیرالمؤمنین علیه السلام به حضرت زهرا علیها السلام فرمود: نزد ابوبکر برو در حالی که تنها باشد، چرا که از عمر زودتر منفعل می شود. نزد او برو و چنین بگو: ادعای مقام پدرم و خلافت او را کرده ای و جای او نشسته ای؟ اگر فدک ملک تو هم بود و من از تو می خواستم که آنرا به من بخشی بر تو واجب بود آنرا به من بدهی. حضرت زهرا علیها السلام نزد ابوبکر آمد و این مطالب را به او فرمود.


برای مشاهده و خرید کتاب اسرار فدک در سایت فروشگاه خدمتگزاران کلیک نمایید.


 

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. عالی بود و مفید
    اینکه بخش بندی کرده بودین به مطالعه کامل مطب خیلی کمک میکرد
    نگاه حضرت مهدی علیه السلام بدرقه تلاش هاتون

    1. سلام علیکم
      سپاس از لطف و نظر شما
      در پناه اهل بیت علیهم السلام باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا