روزی بی نظیر – سخنرانی محرم

روزی بی نظیر (نکات ناب از مجالس سیدالشهدا علیه السلام)

روزی بی نظیر احادیث و نکات نابی از مجالس سیدالشهدا علیه السلام است که می توان برای بزرگداشت شعائر حسینی از آنها در فضای مجازی و یا مکان های مختلف استفاده کرد.


روزی بی نظیر 1 – معرفت

امام معصوم راجع به همه ی شهدای کربلا میفرمایند:

لَا یسبِقُهُمْ مَنْ کَانَ قَبْلَهُمْ وَ لَا یَلْحَقُهُم مَنْ أَتَى بَعْدَهُمْ. کامل الزیارات/ ۲۷۰.

کسانی که پیش از آنان بوده اند،از ایشان پیشی نمی گیرند و کسانی که پس از آنان می آیند نیز به [درجه ی] ایشان نمی رسند.

این ها در شرایطی امام (علیه السلام) را احاطه کرده و رها نکردند که تمام زمینه ها برای تنها گذاشتن ایشان،فراهم بود. شب عاشورا امام حسین (علیه السلام) همه را راحت کردند. فرمودند: (اینها با من کار دارند.) و بیعتشان را از آنها برداشتند. گویی فرمودند: (تا این لحظه به من وفا کردید،من از شما پذیرفتم) :

فَانطَلِقُوا جَمیعاً فى حِلٍّ لَیسَ عَلَیکُم مَنّى ذِمامٌ هذَا لَیلٌ قَد غَشِیَکُم فَاتَّخِذُوهُ جَمَلاً. وقعه الطّف/١٩٧

همه ی شما را حلال کردم که رها شوید و بروید. از سوی من بر شما پیمانی نیست. این شبی است که شما را دربرگرفته است پس آن را شتر رهواری بگیرید. برخی نقل ها نشان میدهد که بعضی رفتند. این، آخرین غربالگری حضرت بود. ولی آن ها که ماندند، انصافاً بسیار باوفا بودند.

از تو می طلبم همان گونه وفاداری را! ما همین وفای آن ها را از خدا بخواهیم. عرضه بداریم: (خدایا! معرفتی به ما بده که همین وفاداری را از تو طلب کنیم). معرفت، صُنع خداست و خداست که آن را عطا میکند. پس باید به درگاه او درخواست و تضرع کرد.

لذا در زمان غیبت امام عصر(علیه السلام) توصیه شده است که از خدا معرفت بخواهیم. این نمونه ای از بهترین دعاهایی است که به خصوص در زمان غیبت امام زمان(علیه السلام) سفارش شده است:

اَللَّهُمَ عَرِّفْنِى نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِى نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّکَ،اَللَّهُمَ عَرِّفْنِى رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِى رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ ، اَللَّهُمَ عَرِفْنِى حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِى حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِى. الکافی/۳۳۷/۱

خدایا! خود را به من بشناسان. که اگر خود را نشناسانی، نبی تو را هم نمی شناسم. خدایا! رسول خود را به من بشناسان که اگر رسول خود را به من نشناسانی، حجتت را هم نمیشناسم. خدایا! حجت خود را به من بشناسان که اگر حجتت را به من نشناسانی از دین خود گمراه میگردم.

معرفت حجت خدا را از خدا بخواهیم. نگویید: (معرفت که داریم!) بله درجه ای از معرفت را داریم، خدا را هم بابت این نعمت شکر میکنیم، ولی بخواهیم که درجات بالاتر را به ما عطا کنند.


روزی بی نظیر 2 – لذت معنوی

لذت معنوی در مجالس اهل بیت علیهم السلام، نشانه محبت اهل بیت علیهم السلام است. در مجالس سیدالشهدا علیه السلام و در این ایام که آتش محبت اهل بیت (علیه السلام) در قلب انسان زبانه میکشد، لذتی در قلب است که دوست ندارد از حالت معنوی بیرون بیاید. این نشانه محبت اهل بیت علیه السلام است.

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:

«…فَإِنَّ فی حُبِّ أهلِ بَیتی عِشرینَ خَصلَهً…الرَّغْبَهُ فِى العِبادَهِ…» الخصال، ج1، ص515

«…دوست داشتن اهل بیت من، بیست نتیجه به بار مى آورد…. میل در عبادت و…»

حبّ اهل بیت علیه السلام مثالی برای رغبت یا شوق به عبادت خداست که بالاترین عبادت است. آیا به آن رغبت دارم یا نه؟ در مجالس امام حسین علیه السلام که به مولا متصل می شوم، و برای امام حسین علیه السلام اشک ریختم، چقدر سبک می شوم! حیف نیست انسان این را از دست بدهد؟!

رغبت به عبادت، یعنی انسان از عبادت لذت ببرد. لذتی که انسان در هنگام برقراری اتصال روحی با سیدالشهدا علیه السلام پیدا میکند، با کدام لذت قابل مقایسه هست؟! بالای سر امام حسین علیه السلام ‌که به اصطلاح (تحت قبه) است، جای دعاست. برخی توفیق دعا و ضجه و ناله برای تعجیل در فرج امام عصر علیه السلام زیر قبه سیدالشهدا علیه السلام دارند…

بعضی ها را دیده ام که تضرع و دعا میکنند و برای تعجیل فرج امام زمان{علیه السلام} چطور ضجه میزنند. در آن حالت، دعا کننده، لذتی میبرد که اگر همه اهل دنیا لذت های دنیایی خود را جمع کنند،به اندازه سرسوزنی از لذت او نیست. خدایا ما را از این لذت معنوی بهره مند بگردان.


روزی بی نظیر 3 – منتظرین ظهور

امام صادق علیه السلام در بیاناتی نورانی، از گروه خاصی نام برده‏ اند به نام «حُدّاث الحسین»¹ که به معنای هم ‏سُخنان و هم‏ نشینان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام است. در بهشت پاداش عده ای این است که حدّاث الحسین آن حضرت میشوند. بهشتی، بهشت است که امام حسین علیه السلام داشته باشد. اگر اهل بیت نباشد که بهشتی نیست!

به این دسته خطاب میشود: (قصرهای شما آماده است،به قصر های خود درآیید.) پاسخ میدهند: (بهشت ما همینجاست.) یک(عطیه)ی بی نظیر خداوند این است که به معنای واقعی امام حسینی{علیه السلام} شوی. امام زمانی علیه السلام شوی.

این خیلی مهم است که با همه وجودم به یاد حجه بن الحسن علیهما السلام باشم و به هوای او نفس بکشم. الان زمان غیبت است و ایشان غریب است. کسی که هر روزش با این یاد زندگی کند،چقدر برای تعجیل فرج آن حضرت دعا میکند؟!

امام سجاد علیه السلام به ابوخالد کابلی فرمودند: بعضی از منتظرین ظهور حضرت به رتبه ای می رسند که خدا به ایشان معرفت و فهمی میدهد که غیبت امام زمان علیه السلام به منزله ی مشاهده است.²

این همان معرفتی است که در بخش های قبل به آن اشاره شد، این را از خدا بخواهید. یعنی اگر امام علیه السلام را ببینی و در حضور او باشی،چگونه خواهی بود؟! اگر این معرفت را نصیب کنند در زمان غیبت هم همانگونه خواهی شد؛هرچند تا اخر عمر خود، امام علیه السلام را نبینی.

ممکن است مومنی در زمان غیبت با این که امام زمان علیه السلام را با چشم سر نمی بیند،قلبش طوری با حضرت انس پیدا کند که گویی با ایشان زندگی می کند.

امام هفتم علیه السلام فرمودند: یَغِیبُ عَنْ أَبْصَارِ النَّاسِ شَخْصُهُ وَ لَا یَغِیبُ عَنْ قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ ذِکْرُهُ.³ شخص[امام] از دیدگان مردم غایب است،اما یاد او از دل های مومنان غایب نمی گردد.

یعنی اگر چه چشم مومن، جسم شریف حضرت را نمی بیند، اما دلش همیشه به یاد او است. فرموده اند غیبت برای این آدم به منزله ی مشاهده می شود؛گویی مولایش را می بیند.

البته این وعده را به ما داده اند که اگر هم تا لحظه ی اخر زندگی دنیوی خود، ایشان را نبینیم، در لحظه ی آخر نه تنها امام زمان علیه السلام بلکه همه ی چهارده معصوم علیهم السلام را می بینیم و می میریم.

منبع احادیث:

1.کامل الزیارات/۸۱.
2.کمال الدّین و تمام النعمه/۳۲۰/۱.
3.بحارالأنوار،ج ۵۱ ص۱۵۰


روزی بی نظیر 4 – اتصال با حضرت زهرا علیها السلام از طریق اشک بر سیدالشهدا علیه السلام

امام صادق فرمودند: ما مِنْ باکٍ یَبْکیهِ إِلّا و قَدْ وَصَلَ فاطِمَهَ علیها السلام و أسْعَدَها عَلَیْهِ و وَصَلَ رَسُولَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ و الِه و سَلَّم وَ أدّى’ حَقَّنا. کامل الزیارات:۸۱،ح ۶.

گریه کننده ای بر امام حسین علیه السلام نیست، مگر اینکه با فاطمه علیها السلام ارتباط یافته و او را یاری کرده است و با رسول خدا صلی الله علیه و اله وسلم رابطه برقرار کرده و حق ما را ادا کرده است.

با اشک ریختن برای سیدالشهدا علیه السلام،گریه کننده، صله با حضرت زهرا علیهاالسلام کرده؛ یعنی حضرت زهرا علیهاالسلام را برای گریه بر فرزندش یاری داده است. این گریه خیلی ارزش دارد چون از سر محبت است و همانطور که قبلا گفته شد، این محبت از عرش خدا نازل می شود؛ بارانی است که در قلب محبان می بارد.

امیدواریم خدا عنایت کند و حب دنیا که منشا همه ی خطاهاست، از دل های ما کنده شود. بیاییم به آبروی امام حسین علیه السلام، از خدای متعال این نعمت را طلب کنیم.


روزی بی نظیر 5 – رفتار های ما، یا تابع عقل و خرد و فهم ما است، یا براساس قلب و احساس و دلبستگی ها!

ما از عقل سخن میگوییم نه از هوش، آی کیو و… عقلی که خدای متعال به هر انسانی عنایت کرده، میتواند با تحصیلات رشد بکند میتواند هم هیچ ربطی به تحصیلات نداشته باشد، میتوان پزشکی که مدرک در آمریکا گرفته است باشد، اما در زندگی اصلا آدم عاقلی نباشد! میتوان پیرمرد کشاورزی باشد که حتی امضا نمیتواند بکند، اما عاقلانه زندگی می کند.

اگر بخواهیم عقل را در ماشین به برخی از اسباب خودرو تشبیه کنیم: عقل انسان عبارت است از (فرمان_ترمز_گاز) این می شود عقل انسان. عاقل‌ یعنی کسی که نمیگوید ببخشید از دهانم‌ در رفت! عصبانی بودم، بی ادبی کردم!

عاقل یعنی اینکه مدیریت دارد بر زبانش، بر فکرش. عقل نگهدارنده انسان است، این ها را در‌ کشتی امام‌حسین علیه السلام به ما می آموزند. انسان عاقل در مکتب سیدالشهدا آدمی است که خودش بتواند خودش را مدیریت کند. از نظر امیرالمومنین علی علیه السلام مومن مُلجَم هست یعنی فرمان خودش دست خودش است، لِجام یعنی افساری که به دهان اسب می بندند، همان فرمان که کجا برم؟ راست برم؟ تند برم و…

‼️بعضی اوقات دیده ایم که میگویند: فلانی را فلانی راه میبرد! فلانی اصلا عقلش دست فلانی است! فلانی اصلا تحت تاثیر فلانی ست! پس عقل خودت کو؟؟ پس برنامه خودت کو؟ در مکتب سیدالشهدا یک طُرفه مهم این است که عاقل باشیم. امام صادق علیه السلام فرمودند:

جعل اللّه فی جمیع عباده فنین: الروح و العقل، و هما قوام الانسان لدینه و دنیاه. شرح الأساس الکبیر شفاء صدور الناس بشرح الأساس نویسنده: شرفی، احمد بن محمد جلد 1 صفحه 470

قوام یعنی ستون، ساختمان، اصل، رکن نگه دارنده. ببخشید من رشته ام چی باشد؟ کی ازدواج کنم؟…. بگذار اول قوام داشته باشی! قوام ات که درست شد بقیه امور بر اساس آن درست خواهد شد. این یکی از درس های مهم در مکتب سیدالشهدا ست، که در مقابل انسان دیوار و بن بست نیست، آدمی میگوید که دیگر تمام شد من قابل تغییر نیستم، که با کسی غیر امام حسین علیه السلام برنامه‌ زندگی اش را میخواهد پیش ببرد…


روزی بی نظیر 6 – کشتی نجات

در کشتی سیدالشهدا علیه السلام که حضور داریم، یکی تعالیمی که از آن برای سلامت در زندگی می‌گیریم، این است که بخش مهمی از زندگی، آزمایش و آزمون هاست، آزمایش ها یعنی در اون شرایطی که قرار داریم، یعنی اون محیط و فضا، اون شرایط، شرایط امتحان است. مثلا: اوضاع مالی ات خیلی خوب است؟! اون اوضاع مالی خوب، امتحان است!

شرایط علمی ات خیلی خوب است؟ اون شرایط علمی امتحان است! اوضاع مالی ات اصلا خوب نیست و زندگی نمی‌چرخد؟! خود این نچرخیدن امتحان است! در اطرافت کسانی هستند که با زبان و با فکر و وجودشان تو را اذیت می‌کنند، همان آزار آن ها امتحان است.

اگر هم شروع به اعتراض و غرغر و نزاع و… کنیم، خلاف این اعتقاد است که یک بخش زندگی امتحان است. خداوند در قرآن می‌فرماید:

لا یُکَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا… سوره بقره ایه ۲۸۶

هیچ کسی را بیش از توانش آزمایش نمی‌کنم

به هرکسی هر امتحانی داده ام بر اساس توانش دادم. حالا اگر تلاش کنیم برگه امتحانی را عوض کنم چه می‌شود؟! خدا این برگه را بر اساس توان ما داده! خدای متعال می‌سنجد و امتحان می‌دهد، این باید جزء باور هایمان باشد.

خب خدایا فلانی پولدار است، مشکلی ندارد، پس این امتحان اش خیلی ساده است، فلانی که بچه معلول دارد چیکار می‌خواهد کند؟! خدا همه چی را می‌بیند بعد امتحان را می‌دهد، ما جلوی پای مان را می‌بینیم می‌گوییم کاش امتحان من با فلانی جابجا می‌شد!!

تمام حرف دین این است که اگر چیزی کوتاهی تو بود خب درست کن، عوضش کن و تغییرش بده، اما اگر دیدی در به وجود آمدنش نقشی نداشتی، در تفییر دادنش هم توانی نداری، پس امتحان است! و بر امتحان باید صبوری کرد (صبر به معنای سوختن و ساختن نیست!) یعنی باید مدیریت کنید….حالا گاهی اوقات بیماری، سلامت، داشتن بچه، نداشتن بچه و… همه این ها در نگاه سیدالشهدا امتحان است.


روزی بی نظیر 7 – چشیدن حلاوت ایمان

امام صادق علیه السلام: حرامٌ على قلوبِکُم أنْ تعرِفَ حَلاوهَ الإیمانِ حتّى تَزهَدَ فی الدّنیا . الکافی ۲: ۱۲۸،ح۲.

بر دل های شما حرام است که شیرینی ایمان را بچشد؛مگر اینکه نسبت به دنیا بی رغبت شود. یعنی تا این دل از دنیا کنده نشود،آن شیرینی در ذائقه ی جان نمی آید.

《حلاوت ایمان》غیر از 《خود ایمان》است‌. گاه انسان ایمان دارد؛ولی حلاوتش را نمی چشد؛ از ایمانش لذت نمی برد؛چون دلبسته ی دنیاست.

امام صادق علیه السلام: رأسُ کلِّ خطیئهٍ حُبُّ الدنیا. همان:۳۱۵، ح ۱.

دوستی دنیا سرآغاز هرخطایی است.

این حب دنیاست که نمی گذارد ایمان به کام من شیرین بیاید. اگر توانستم از دنیا دل بکنم و زهد پیدا شد، آن وقت، حلاوت ایمان هم می آید؛ آن وقت، آدم از خواندن دعای ابوحمزه خسته نمی شود. چرا انسان فقط ماه رمضان در خانه ی خدا بیاید؟! حیف است! همیشه مشتری این سرا باشیم؛ بویژه سحرها که بیش ترین عنایات در سحرها میشود.

رسول خدا صلی الله علیه و آله: خیرُ وقتٍ دَعَوتُم اللّه َ فیهِ الأسحارُ. .یوسف(۱۲):۸۹.

بهترین وقتی که میتوانید در آن خدا را بخوانید، سحرهاست.

بعد اشاره کردند به داستان حضرت یوسف علیه السلام، وقتی برادران آن حضرت برای عذرخواهی خدمت حضرت یعقوب علیه السلام رفتند،ایشان فرمودند: برای بخشایش شما دعا میکنم:

سَوْفَ أستَغْفِرُ لَکُم رَبّى. وسائل الشیعه۷: ۶۸، ح ۸۷۴۷.

برایتان از پروردگارم طلب مغفرت خواهم کرد.

اما: أخَّرَهُمْ إلَى السَّحَرِ لَیْلَهَ الجُمُعَهِ. حضرت یعقوب علیه السلام [دعا و طلب مغفرت برای آنان را] تا سحر شب جمعه تاخیر انداختند.


روزی بی نظیر 8 – آثار گریه بر اهل بیت علیهم السلام

برای قدردانی بیش تر از نعمت محبت سیدالشهدا علیه السلام، حدیثی نقل میشود؛
امام صادق علیه السلام به مسمع کردین فرمودند:

یا مِسمَعُ، إنَّ الارضَ و السَّماءَ لَتَبْکى مُنْذُ قُتِلَ أمیرُالمؤْمِنینَ علیه السلام رَحمَهً لَنا. کامل الزیارات ص ۱۰۲

ای مسمع، از زمانی که امیرالمومنین علیه السلام به شهادت رسیدند، اسمان و زمین به خاطر ترحم بر ما مشغول گریه هستند.

شب نوزدهم ماه رمضان که فرق امیرالمومنین علیه السلام شکافته شد و شب بیست و یکم که به شهادت رسیدند،از آن روز، زمین و آسمان گریه می کنند. ما می پنداریم که زمین و آسمان،درک وشعور ندارند؛ ولی واقعا دارند؛ هرچند ما نمیبینیم و نمیفهمیم. این گریه را درک نمیکنیم؛ همانطور که تسبیح می کنند و ما نمیفهمیم:

إنْ مِنْ شَىْءٍ إلاّ یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ و لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبِیْحَهُم. اسراء، آیه ۴۴

همه چیز مشغول تسبیح و تحمید خدایند؛ اما شما تسبیح آن ها را درک نمی کنید.

در ادامه ی روایت فرمودند:

و ما بَکی لَنا مِنَ المَلائِکَهِ أکْثَرُ و ما رَقَأَتْ دُمًوعُ المَلائِکَهِ مُنْذُ قُتِلْنا.

و گریه ی فرشتگان بر ما، از آسمان و زمین بیشتر است و از آن زمان که به شهادت رسیدیم، اشک فرشته ها خشک نشده است.

اول فرمودند: آسمان و زمین می گریند. حالا فرمودند: بیشتر از آسمان و زمین،ملائکه بر ما میگریند. فرموده اند: ما؛یعنی هرکدام از اهل بیت علیه السلام؛ دیگر فرق نمی کند. همه ی ائمه علیه السلام به شهادت رسیدند.
هیچ یک به مرگ طبیعی از دنیا نرفتند. از زمانی که ما به شهادت رسیدیم، همین طور در حال گریه اند.


روزی بی نظیر 9 – فضیلت و آثار گریه بر مصیبت اباعبدالله علیه السلام

امام صادق(علیه السلام): وَ مَا بَکَی أَحَدٌ رَحْمَهً لَنَا وَ لِمَا لَقِینَا إِلَّا رَحِمَهُ اللَّهُ قَبْلَ أَنْ تَخْرُجَ الدَّمْعَهُ مِنْ عَیْنِهِ. بحارالانوار۴۴؛۲۹۰،ح۳۱ به نقل از کامل الزیارات.

هیچ کس به خاطر دل سوزی برای ما و مصائبمان، بر ما نمی گرید، مگر این که قبل از این که اشک از چشمش خارج شود، خدا مورد رحمت قرارش میدهد.

فَإِذَا سَالَ دُمُوعُهُ عَلَی خَدِّهِ،فَلَوْ أَنَّ قَطْرَهً مِنْ دُمُوعِهِ سَقَطَتْ فِی جَهَنَّمَ،لَأَطْفَأَتْ حَرَّهَا حَتَّی لَا یُوجَدَ لَهَا حَرٌّ.

وقتی اشک بر گونه هایش جاری شود، اگر یک قطره از این اشک ها در جهنم بیفتد، داغی و آتش سوزان جهنم را خاموش میکند؛ به گونه ای که دیگر حرارتی برای آن نخواهد بود.

و إنَّ المُوجَعَ قَلبُهُ لَنا،لَیَفْرَحُ یَوْمَ یَرانا عِنْدَ مَوْتِهِ فَرْحَهً لاتَزالُ تِلْکَ الفَرْحَهُ فی قَلْبِهِ حَتّی یَرِدَ عَلَیْنَا الحَوْضَ. بحارالانوار۴۴؛۲۹۰،ح۳۱ به نقل از کامل الزیارات.

آن کسی که دلش به خاطر ما به درد بیاید، [گرچه گریه نکند و فقط دلش به درد بیاید،] هنگام مرگش [وقتی هنوز از دنیا نرفته] با دیدن ما خوش حال میشود؛ به گونه ای خوش حال میشود که این خوش حالی تا وقتی در [کنار] حوض کوثر بر ما وارد شود، در دلش می ماند.

خیلی بشارت بزرگی است.هنگامی که میخواهد از دنیا برود، آن ذوات مقدس را می بیند و خوش حال میشود. در طول عالم برزخ، خنکی این خوش حالی در جانش هست تا در قیامت، لب حوض کوثر که به آن حضرات بپیوندد.

اصلا عظمت این نعمت را درک می کنیم؟! این اثر سوختن دل برای اهل بیت (علیهم السلام) است. کدام نعمت را در دنیا پیدا میکنید که خیر و برکت آن، اینطور باشد؟! دنیا هر چه که هست، تا هنگام مرگ تمام میشود. کاری کنیم که برای بعد مرگمان بماند.


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا