اینفوگرافی غدیر

اینفوگرافی غدیر (شامل 9 تصویر باکیفیت به همراه وقایع غدیر)

اینفوگرافی غدیر شامل نه تصویر با موضوعات واقعه غدیر، چگونگی ولادت، فضائل امیرالمومنین علیه السلام است. که شما گرامیان می توانید برای نشر در فضای مجازی و یا مکان های مختلف استفاده نمایید.

اینفوگرافی غدیر شماره 1 – برخی از وقایع مهم زندگانی حضرت علی علیه السلام ( سال سی ام عام الفیل )

بخش اول: از ولادت امیرالمومنین تا هجرت پیامبر از مکه به مدینه
بخش دوم: از هجرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تا وفات حضرت
بخش سوم: از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تا شهادت امیرالمومنین علیه السلام

اینفوگرافی غدیر - jpg ghadir ghadinfografi6

برای مشاهده تصویر در اندازه با کیفیت کلیک کنید.
برای دانلود تصویر شماره 1 کلیک کنید.

۲۳ سال قبل از هجرت: تولد
سه یا پنج سالگی: خانه پیامبر
ده سالگی گرویدن به اسلام

1.  تولد حضرت علی علیه السلام در خانه خدا:
مادر امام به هنگام درد زایمان گفت: خداوندا! به تو و پیامبران و کتاب‌هایی که از طرف تو نازل شده اند و نیز به سخن جدم ابراهیم سازنده این خانه ایمان راسخ دارم. پروردگارا علامت‌تعجب به پاس احترام کسی که خانه را ساخت، و به حق کودکی که در رحم من است، تولد این کودک را بر من آسان فرما و تعجب لحظه ای  نگذشت که دیوار جنوب شرقی کعبه در برابر دیدگان مردم شکافته شد.

2.  پرورش در خانه پیامبر: امام می فرماید: من همچون بچه ناقه ای که به دنبال مادرش می رود، همه جا همراه او می رفتم، هرروز یکی از فضائل اخلاقی خود را به من تعلیم می کرد و دستور می داد که از آن پیروی کنم.

3. همراهی حضرت علی علیه السلام با پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در غار حرا:

امام می‌فرمای:د پیامبر هر سال در کوه حرا به عبادت می پرداخت و جز من کسی او را نمیدید هنگامی که وحی بر آن حضرت نازل شد صدای ناله شیطان را شنیدم، به رسول خدا عرض کردم: این ناله چیست؟ فرمود: این ناله شیطان است و علت ناله اش این است که او از اینکه در روی زمین اطاعت شود ، ناامید گشته است. آنچه را من می شنوم تو نیز می شنوی و آنچه را می بینم تو نیز می بینی  جز اینکه تو پیامبر نیستی، بلکه وزیر (من) و بر خیر و نیکی هستی.

4. گرویدن همزمان خدیجه کبری سلام الله علیها و حضرت علی علیه السلام به اسلام و پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، در نخستین روزهای بعثت
امام می فرماید: آن روز اسلام جز به خانه پیامبر و خدیجه راه نیافته بود و من سومین نفر آنها بودم. نور وحی و رسالت را می دیدم، و بوی نبوت را می شنیدم.

5. اقتدای خدیجه کبری سلام الله علیها و حضرت علی علیه السلام به نماز پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم در مسجدالحرام.

6. معرفی امیرالمومنین علیه السلام توسط پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به عنوان وصی و وزیر و جانشین بعد از خود در دعوت خویشاوندان.

7. حضور در شعب ابی طالب به مدت سه سال در حمایت از حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم.
علی پیوسته در کنار پیغمبر بود و نگهبانی عمومی نمود ابن ابی الحدید آورده است: ابوطالب بر جان پیغمبر می‌ترسید. بسا شب‌هنگام نزد بستر او می‌رفت و او را بر می خیزاند و علی را به جای وی می خواند.

8. در گذشت ابوطالب، پدر حضرت علی علیه السلام در مکه معظمه ، پس از رهایی از  محاصره در شعب ابی طالب
چون زمان مرگ ابوطالب فرا رسید وی علی و جعفر و دو برادرش عباس و حمزه را به یاری پیغمبر سفارش کرد.

9. خوابیدن علی علیه السلام در بستر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم، در لیله المبیت
در اواخر شب، ماموران قریش با شمشیرهای برهنه وارد اتاق پیامبر شده و به خیال خود، به طور گروهی، قصد حمله به آن حضرت را نمودند.. ناگهان علی علیه السلام از بستر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم ، برخاست و نقشه کفار را نقش بر آب کرد.

10. بازگرداندن امانت های مردم ، ادای دیون پیامبر و آوردن خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از مکه به مدینه
قریش به یکدیگر اطمینان نداشته‌اند و طلا  و نقره خود را نزد پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم یعنی محمد امین می گذاشتند.

علی علیه السلام ماموریت داشت پس از هجرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم امانات مردم را به آنها بازگرداند. حضرت تا سه روز امانت مردم را برگرداند. سپس در خانه خدا با صدای رسا اعلام فرمود: آیا کسی هست که امانتی نزد پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم داشته باشد؟ کسی نیامد.


اینفوگرافی غدیر شماره 2 – برخی از وقایع مهم زندگانی حضرت علی علیه السلام (سال اول هجری)

بخش اول: از ولادت امیرالمومنین تا هجرت پیامبر از مکه به مدینه
بخش دوم: از هجرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تا وفات حضرت
بخش سوم: از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله تا شهادت امیرالمومنین علیه السلام

اینفوگرافی غدیر - jpg ghadir ghadinfografi4

برای مشاهده تصویر در اندازه با کیفیت کلیک کنید.
برای دانلود تصویر شماره 2 کلیک کنید.

1. پیمان برادری بین هر دو نفر از مسلمانان در سال اول هجری و عقد اخوت میان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم و حضرت علی علیه السلام در مدینه.

2. علی علیه السلام با فاطمه زهرا سلام الله علیها دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در سال دوم هجری در مدینه

3. وقوع جنگ بدر میان مسلمانان و قریش ، در سال دوم هجری و رشادت های علی علیه السلام و حمزه سید الشهدا در .این نبرد

4. فداکاری های حضرت علی علیه السلام در جنگ احد و محافظت از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در صحنه های خطیر این جنگ در شوال سال سوم هجری

5. وفات فاطمه بنت اسد ، مادر علی علیه السلام در مدینه ، در سال چهارم هجری

6. محاصره مدینه توسط مشرکان قریش و طایفه‌های هم‌پیمان آنها و وقوع جنگ خندق (احزاب) ، در شب حال سال .در شوال سال پنجم هجری و کشته شدن عمرو بن عبدود به دست علی علیه السلام در این نبرد

7. وقوع جنگ خیبر میان مسلمانان و یهودیان ، در سال هفتم هجری ، و کشته شدن مرحب و برادرش حارث و تعدادی از دلاوران یهود به دست علی علیه السلام و کندن در دژ قموص (از دژ های هفتگانه خیبر) توسط آن حضرت و پیروزی مسلمانان.

8. اعطای پرچم اسلام به علی علیه السلام توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ، در هنگام فتح مکه ، در سال هشتم هجری ، و همراهی علی علیه السلام با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در فرو ریختن بت ها و مجسمه ها از دیوار کعبه.

9. وقوع جنگ میان مسلمانان و دو قبیله هوازن ثقیف در وادی حنین ، پس از فتح مکه ، در سال هشتم هجری ، و رشادتهای علی علیه السلام در این نبرد و کشته شدن ۴۰ نفر از قهرمانان مشرک به دست ان حضرت.

10. وقوع جنگ تبوک میان مسلمانان و وابستگان حکومت روم، در سال نهم هجری، و باقی ماندن علی علیه السلام به دستور پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در مدینه، در غیاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم

11. نازل شدن سوره برائت ، در سال نهم هجری ، و ماموریت علی علیه السلام از سوی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم برای ابلاغ این سوره به مردم مکه

12. همراهی حضرت علی علیه السلام فاطمه زهرا سلام الله علیها ، امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در جریان مباهله نصارای نجران ، در سال دهم هجری

13. اعزام حضرت علی علیه السلام به یمن از سوی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در سال دهم هجری

14. مسافرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و خاندان و مسلمانان به مکه معظمه ، برای انجام فریضه حج ، در سال دهم هجری معروف حجه الوداع) ، و پیوستن علی علیه السلام به آنان پس از مراجعت از یمن

15. انتصاب علی علیه السلام به ولایت و خلافت مسلمین به دست پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در مکانی به نام غدیر خم ، میان مکه و مدینه ، در بازگشت از سفر حجه الوداع ، در سال دهم هجری

16. رحلت جانگداز پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم در ۲۸ صفر سال یازدهم هجری و نغسیل وتکفین و تدفین بدن مطهر آن حضرت توسط حضرت علی علیه السلام و طایفه بنی هاشم در مدینه طیبه


اینفوگرافی غدیر شماره 3 – سال دهم هجری: برخی ازوقایع مهم زندگانی حضرت علی علیه السلام بخش سوم (سال دهم هجری)

بخش اول – ۵۹ سالگی این انتقال مقر حکومت اسلامی به کوفه و فرماندهی جنگ صفین: از ولادت حضرت امیرالمومنین تا هجرت پیامبر از مکه به مدینه
بخش دوم – ۶۲ سالگی فرماندهی جنگ نهروان: از هجرت پیامبر صلی الله علیه و آله تا وفات حضرت
بخش سوم – ۶۳ سالگی شهادت: از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تا شهادت امیرالمومنین علیه السلام

اینفوگرافی غدیر - jpg ghadir ghadinfografi2

برای مشاهده تصویر در اندازه با کیفیت کلیک کنید.
برای دانلود تصویر شماره 3 کلیک کنید.

  1. نادیده گرفتن حق امام علی علیه السلام از سوی مهاجران و انصار در گزینش خلیفه و امتناع امام علی علیه السلام

2. مصدوم و مجروح شدن فاطمه زهرا سلام الله علیها در هجوم ماموران خلیفه به خانه آن حضرت.

3. اندوه شدید علی علیه السلام در شهادت مظلومانه فاطمه زهرا سلام الله علیها پس از ۴۵ روز از وفات پیامبر صلی الله علیه و آله

4. جمع آوری قرآن و تنظیم و تفسیر آن.

5. یاری رسانی به خلفای وقت در حل معضلات اجتماعی و مسائل شرعی.

6. انتخاب علی علیه السلام به خلافت اسلامی با اصرار صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم و مسلمانان در تاریخ جمعه ۲۵ ذی حجه سال ۲۵ هجری در عید غدیر.

7. از حاکمان نالایق ولایت و جایگزینی حاکمان جدید توسط امام علی علیه السلام.

8. عدم تحمل برخی شخصیت‌های موقیم مدینه از اعلام سیاست حکومتی امام علی علیه السلام در اجرای عدالت اجتماعی.

9. وقوع نبرد خونین جمل در بصره ، در تاریخ جمادی الثانی سال ۳۶ هجری ، و پیروزی سپاهیان امام علی علیه السلام در این نبرد با دلاوری های آن حضرت و امام حسن و امام حسین ، محمد حنیفه، مالک اشتر، عمار یاسر و حدود ۲۰ هزار مرد جنگی.

10. انتقال مقر خلافت اسلامی از سوی امام علی علیه السلام به کوفه ، در سال ۳۶ هجری ، پس از پایان جنگ جمل.

11. آغاز جنگ صفحه هندی حجه سال ۳۶ هجری به مدت یک سال و چند ماه و نیرنگ عمروعاص به بالا بردن قران بر سر نیزه ها و پایان جنگ در شعبان سال ۳۸هجری با کشته شدن ۴۵ هزار(به روایتی ۹۰ هزار ) از سپاه معاویه و ۲۵ هزار نفر از سپاه امام علی علیه السلام.

12. ایجاد فتنه توسط خوارج و آغاز جنگ نهروان در صفر سال ۳۹ هجری کشته شدن ده نفر از یاران امام علی علیه السلام و زنده ماندن نه نفر از خوارج در نبرد نهروان طبق پیشگویی امام.

13. ضرب خوردن امام علی علیه السلام در ۱۹ رمضان سال چهل هجری و شهادت آن حضرت در ۲۱ رمضان و به خاک سپردن شبانه ایشان در بیرون شهر کوفه برای مخفی نگاه داشتن مرقد ایشان.


اینفوگرافی غدیر شماره 4 – بزرگترین عید اسلامی عید سعید غدیر خم

اینفوگرافی غدیر - jpg ghadir ghadinfografi7

برای مشاهده تصویر در اندازه با کیفیت کلیک کنید.
برای دانلود تصویر شماره 4 کلیک کنید.

اعمال مستحب روز غدیر 

عید غدیر یوم الله اکبر است او این رو در فقه اسلام برای هیچ روزی مانند عید غدیر احکام و اعمال مستحبی ذکر نشده است طبق روایات در عید غدیر بیش از 30 عمل مورد تاکید قرار گرفته و برای انجام هر کدام فضیلت های بی نظیری ذکر شده است تا جایی که این فضائل حتی از فضایل ماه مبارک رمضان بیشتر است در ادامه بصورت بسیار گذار به برخی از این اعمال و فضلیت های آن می پردازیم.

اعمال فردی 

1. روزه گرفتن:
امام صادق علیه السلام فرمودند: روزه روز غدیر خم نزد خداوند، در هر سال، برابر با صد حج و صد عمره مقبول است.

2. غسل کردن:
غسل در روز غدیر مستحب موکد است.

3. عطر زدن:
امام صادق علیه السلام فرمودند: مومنان را به استعمال عطر در روز غدیر سفارش کرده است.

4. بیزاری جستن

5. نماز روز عید غدیر :
نیم ساعت بیش از ظهر، دو رکعت نماز مستحب است. در هر رکعت بعد از حمد، سوره های توحید، قدر و آیه الکرسی ده بار خوانده می شود.

6. عبادت کردن:
امام رضا علیه السلام فرمود: غدیر روزی است که خداوند بر مال کسی که در آن عبادت کند، می افزاید…

7. دعا کردن:
در روز عید غدیر خم دعاها مستجاب می شود. بیایید برای سلامتی و ظهور امام زمان علیه السلامدعا کنیم.

8. عمل صالح انجام دادن:
روایت شده عمل صالح در این روز، با عمل 80 ماه برابری میکند و کفاره 60 سال است.

9. صلوات فرستادن:
امام صادق علیه السلام فرمودند: در روز غدیر، بر محمد و اهل بیتش صلوات بسیار می فرستی.

10. حمد کردن:
پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود: ذکر صد بار الحمد الله الذی جعل کمال دینه و تمام نعمته بولایه امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام از سنتهاست.

اعمال اجتماعی

1. تبریک و تهنیت:
پیامبر صلی الله و تبریک گفتن در این تاکید می ورزید و به مردم می فرمود:هنئونی هنئونی؛ به من تهنیت بگویید ،به من تهنیت بگویید.

2. توسعه زندگی:
امام رضا علیه السلام فرمود: روز غدیر روزی است که خدای متعال در مال کسی که خدا را عبادت کند و بر خانواده ، خویشتن و برادران ایمانی اش توسعه دهد فزونی پدید می آورد.

3. مصافحه:
امام علی علیه السلام فرمود: وقتی در روز غدیر یکدیگر را ملاقات کردید به هم دست بدهید و سلام کنید.

4. برادر شدن:
روز غدیر، روز برادر شدن است. ایمان با ولایت پا می گیرد و مومنین با هم برادر هستند.

5. زینت دادن و آذین بندی:
امام رضا علیه السلام فرمود: روز غدیر روز زینت است ، کسی که برای روز غدیر زینت کند خداوند همه گناهان کوچک و بزرگش را آمرزیده ، فرشتگانی به سویش می فرستد تا حسنات او را بنویسند و تا عید غدیر سال بعد بر درجات او بیفزایند.

6. جشن گرفتن و شادی کردن:
امام صادق علیه السلام فرمودند: روز غدیر روزخوشحالی و شادی است.

7. گرد هم جمع شدن :
حضرت علی علیه السلام فرمودند: در روز غدیر ، گردهم آیید خداوند امور تان را از نابسامانی و پراکندگی برهاند.

8. نیکی و احسان کردن و قضای حوائج مومنان به جای آوردن:
حضرت علی علیه السلام فرمودند: باید در روز غدیر ثروتمند به تهی دست و توانا به ناتوان کمک کند.

9. مهربانی و عطوفت کردن:
امام علی علیه السلام فرمود: با یکدیگر عطوفت و مهربانی کردن در روز غدیر ، موجب رحمت و عطوفت خدای متعال خواهد شد.

10. طعام دادن:
امام رضا علیه السلام فرمود: کسی که مومنی را در روز غدیر غذا دهد مانند فردی است که تمام پیامبران و صدیقین را غذا داده است.

11. صدقه دادن:
امام علی علیه السلام فرمود: فضیلت یک ، که در روز غدیر داده شود ، بافضیلت ۲۰۰ هزار درهم برابر است.

12. هدیه دادن:
امام رضا علیه السلام فرمود: در این روز بر برادرانت بخشش کن.

13. افطاری دادن:
کسی که مومن روزه داری را در غدیر افطار دهد ، مانند این است که در فئام را افطار داده است. فردی پرسید: امیرالمومنین علیه السلام فئام چیست؟ حضرت فرمود: صد هزار پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و صدیق و شهید. ادامه داد: پس چگونه خواهد بود فضیلت کسی که جمعی از مومنین و مومنات را تکفل کند.


اینفوگرافی غدیر شماره 5  – ابلاغ سوره توبه

مسیر حرکت از مدینه تاالروحا ابوبکر
مسیر حرکت از مدینه به مکه حضرت علی علیه السلام

اینفوگرافی غدیر - jpg ghadir ghadinfografi9

برای مشاهده تصویر در اندازه با کیفیت کلیک کنید.
برای دانلود تصویر شماره 10 کلیک کنید.

1. سوره توبه در سال نهم هجری قمری بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل گردید و آن حضرت از جانب پروردگار متعال ماموریت یافت که محتوای سوره توبه را به اطلاع مشترکان مکه و زائران خانه خدا برساند.

2.  پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در میان اصحاب خویش ابوبکر را برگزید و به وی دستور داد که در ایام حج به مکه معظمه سفر کند و آیات  اول تا نهم این سوره را برای  مشرکان ،حاجیان و زائران مکه معظمه قرائت کند و پیمان آن حضرت با مشرکان را در جمع حاجیان بخواند.

3.  ابوبکر با جمعی از مسلمین مدینه در اولین روز ماه ذی‌الحجه راهی مکه شد.  راه دوری نرفته بود تازه به منطقه ذوالحلیفه رسیده بود.

4. جبرئیل بر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نازل شد:
خدای سبحان بر تو درود میفرستد و می‌فرماید: این ماموریت را کسی از جانب تو انجام ندهد مگر اینکه خودت و یا کسی که از خودت هست به انجام رسانید.

5. پیامبر صلی الله  علیه و آله و سلم پس از دریافت  وحی ، به امیرالمومنین علی علیه السلام که از خودش بود ، فرمود: هم اینک بر ناقه من عضباء سوار شده و خود را به ابوبکر برسان  سوره توبه و پیمان نامه مرا از او بگیر و به سوی مکه معظمه حرکت کن و سپس آن را در میان حاجیان و مشرکان مکه قرائت کن و به ابوبکر بگو: یا با تو همراهی کرده و در رکاب تو به مکه رود و یا به نزد من در مدینه بازگردد.

6. حضرت علی علیه السلام به همراه جابر بن عبدالله انصاری از مدینه حرکت کرد و در روز سوم ذی حجه

7. حضرت علی علیه السلام در مکانی به نام الروحا  ابوبکر رسید و پیام رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را به او رسانید.

8. ابوبکر، که از این کار ،  دل شکسته و ناراحت شده بود ، سوره توبه و پیمان نامه رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم را به امام علی بن ابیطالب علیه السلام سپرد ولی از همراهی  وی خود داری کرد و به سوی مدینه منوره بر بازگشت.

9. ابوبکر پس از بازگشت از الروحا به مدینه:
ابوبکر به محض بازگشت به مدینه ، یک راست به  نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم رفت و به آن حضرت  عرض کرد: ای رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آیا درباره من آیه ای نازل شد؟

پیامبر  صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: نه ولیکن من از جانب پروردگار متعال  مامورشدم که یا خودم آن را ابلاغ کنم و یا به کسی که از اهل بیت من باشد بسپارم.

بنا به روایتی ابوبکر به پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم عرض کرد: ای رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم  چه میشد تو را که من این رسالت را از جانب تو به انجام می رساندم؟

پیامبر فرمودند: خداوند سبحان امتناع فرمودند که غیر از علی بن ابی طالب علیه السلام کسی آن را ابلاغ کند.

10.  علی علیه السلام ابلاغ سوره توبه
حضرت علی علیه السلام به مدت سه روز با صدای رسا می خواند بر فراز کوهی که معروف به شعب بود مردم را فرا می خواند و آنان را به استماع پیام  رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم دعوت می کرد. تذکر می داد که از این به بعد( آیات ابتدایی سوره برائت)  هیچ کس حق ندارد وارد مسجدالحرام شود مگر آن که ایمان آورده باشد.

هیچ کس نباید به صورت عریان و برهنه خانه خدا طواف کند. از این سال به بعد هیچ مشرکی نمی‌تواند حج خانه خدا را  به، جای آورد هر  کافری که با خدا و رسولش  پیمان داشته باشد ، تا پایان مهلت آن فرصت دارد و آنانی که عهدی ندارند چهار ماه فرصت دارند که به توحید گرویده و اسلام را اختیار کنند و پس از آن ، اگر مسلمان نشوند ، جان و مالشان در هدر است.

11. مشترکان مکه کینه و عداوت علی علیه السلام را در دل می گرفتند و حتی برخی از آنان، آن حضرت را با شمشیر و  عشیره خویش تهدید می‌کردند، ولی حضرت لحظه‌ای ترس و واهمه از خود نشان نداد و با شجاعت تمام و پاسخ‌های آنان را می داد.

12. بازگشت علی علیه السلام به مدینه
پیامبر به استقبال شتافت و وی را در آغوش گرفت و بر صورتش بوسه زد و از فرط شادی گریست. آن گاه به وی فرمود: با این مأموریت مهم چه کردی؟ حضرت علی علیه السلام گزارش ماموریت خویش را به اطلاع آن حضرت رسانید. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: خداوند سبحان هنگامی‌که مرا فرمان داد که تو را به این ماموریت بفرستم، داناتر از من درباره تو بود.(یعنی تو را بهتر از من می شناخت و لایق این مهم می دانست)


اینفوگرافی غدیر شماره 6 – آیات نازله درباره امام علی علیه السلام

بنابر نقل مفسرین و مورخین عامه و خاصه آیات زیادی(بیش از ۳۰۰ آیه) درباره ولایت علی علیه السلام و فضائل و مناقب آن حضرت و همچنین آیات تبلیغ، مباهله، ولایت، سئل سائل و برائت در قرآن کریم آمده است.

که در اینجا فقط به نقل از چند مورد از کتب معتبر اهل سنت اشاره می نماییم. البته با توجه به توضیح مجزا آیات تبلیغ(۶۷ سوره مائده) ولایت(۵۵ سوره مائده) آیات آغازین سوره برائت ، مباهله و اول سوره معارج این آیات که مورد تاکید فرق مختلف اسلامی در خصوص وجود نازنین حضرت امیر است در این تابلو حذف شده است.

اینفوگرافی غدیر - jpg ghadir ghadinfografi8

برای مشاهده تصویر در اندازه با کیفیت کلیک کنید.
برای دانلود تصویر شماره 6 کلیک کنید.

1.  یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ
ای مومنین خدا و رسول او صاحبان امر ازخودتان را اطاعت کنید
منظور از اولی الامر علی علیه السلام و ائمه اند.

2. إِنَّما یُریدُ اللَّهُ لِیُذهِبَ عَنکُمُ الرِّجسَ أَهلَ البَیتِ وَیُطَهِّرَکُم تَطهیرًا
بر پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نازل شده و آن حضرت فاطمه و حسین و علی علیهم السلام را جمع کرد و سپس گفت: اللهم هؤلاء اهل بیتی فاذهب عنهم الرجس و طهرهم تطهیرا (خدایا اینها اهل بیت من هستند پلیدی را از اینها دور گردان و به تطهیر خاصی پاکشان فرمان)

3. قُل لا أَسأَلُکُم عَلَیهِ أَجرًا إِلَّا المَوَدَّهَ فِی القُربىٰ
(ای پیغمبر در برابر زحمات تبلیغ به رسالت به مردم) ابگو من از شما اجر و مزدی نمی خواهم مگر دوستی نزدیکانم را. چون آیه مزبور نازل شد به پیغمبر صلی الله علیه و آله گفتند یا رسول الله: مَن قَرابَتُکَ هؤُلاءِ الَّذینَ وَجَبَت عَلَینا مَوَدَّتُهُم ؟ قالَ : عَلِیٌّ وفاطِمَهُ وَابناها علیهم السلام یعنی نزدیکان شما که دوستی آنها بر ما واجب است چه کسانی اند؟ فرمود علی و فاطمه و دو پسرشان .

4. لا یَسْتَوِی أَصْحابُ النَّارِ وَ أَصْحابُ الْجَنَّهِ أَصْحابُ الْجَنَّهِ هُمُ الْفائِزُونَ
یعنی دوزخیان با بهشتیان برابر نیستند اصحاب بهشت آنان که رستگار هستند رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود به آن که جان من در دست اوست که این مرد (علی علیه السلام) و شیعه در روز قیامت رستگارانند.

5. قُلْ کَفی بِاللهِ شَهِیداً بَیْنِی وَ بَیْنَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ.
بگو(من برای رسالت خود شاهد دارم یکی) خدا است که برای شهادت میان من و شما کافی است و دیگری کسی است که علم کتاب در نزد اوست. از رسول خدا صلی الله علیه و آله پرسیدم آن کس که علم کتاب در نزد اوست کیست؟ فرمود آنکس برادرم علی بن ابیطالب است.

6. أَفَمَنْ کَانَ عَلَىٰ بَیِّنَهٍ مِنْ رَبِّهِ وَیَتْلُوهُ شَاهِدٌ مِنْهُ
آیا کسی که(رسول خدا صلی الله علیه و آله برای صحت گفتار خود) حجتی(قران) از طرف پروردگار خود داشته و پشت سر او شاهد و گواهی از خود او باشد… در این آیه نیز مفسرین و مورخین عامه و خاصه نوشته اند که منظور از شاهد و گواهی از خود پیغمبر علی علیه السلام است.

7. الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَهً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ لا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُونَ‌.
کسانی که اموالشان را در شب و روز و نهانی و آشکارا انفاق می کنند برای آنان در نزد پروردگارشان پاداشی است و آنان خوف و اندوهی ندارند. روایت شده است علی علیه السلام چهاردهم داشت یکی را شب(در راه خدا) صدقه داد ویکی را روز و یکی را پنهانی و یکی را آشکارا.

8. وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ
و از مردم کسی هست که جان خود را میفروشد(بذل می کند) در راه بدست آوردن رضای خدا. در شب هجرت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم علی علیه السلام در فراش وی خوابید و این آیه در شان حضرت نازل گردید..

9. إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّهِ
کسانی که ایمان آورده و اعمال نیکو انجام دادند آنان بهترین مردمند. نقل است که این آیه در شان علی علیه السلام و اهل بیت او نازل شده است.

10. وَقِفُوهُمْ ۖ إِنَّهُمْ مَسْئُولُونَ.
آنها را نگهدارید که مورد سوال خواهند بود. پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم نقل می کنند که آنچه مورد سوال خواهد بود ولایت علی بن ابی طالب است.

11. فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ مَوْلاهُ وَ جِبْرِیلُ وَ صالِحُ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمَلائِکَهُ بَعْدَ ذلِکَ ظَهِیرٌ
البته خدا و جبرئیل و صالح مومنین یاری کننده او (پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم) هستند و فرشتگان پس از نصرت خدا پشتیبان اویند. پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود در آیه مزبور منظور از صالح المومنین علی بن ابیطالب است.

12. إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ
هر آینه تو بیم دهنده ای و برای هر قومی هدایت کننده ای است. رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: ​أَنَا الْمُنْذِرُ وعَلِیٌّ الهادی وَ بِکَ یَا عَلِیُّ یَهْتَدِی الْمُهْتَدُونَ. یعنی من انذار کننده ام و علی هدایت‌کننده و به وسیله تو یاعلی هدایت یافتگان هدایت می یابند.

13. وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا
و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید. رسول خدا صلی الله علیه و آله دست خود را بر دست علی علیه السلام زد و فرمود به این شخص تمسک جوئیذ که این حبل المتین است..

14. إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا
کسانی که ایمان آورده و عمل های نیک انجام دادند به زودی خداوند دوستی آنها را در دلهای مردم قرار می دهد. رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: خدا را سپاس که دلهای مومنین را به دوستی تو وا داشته.


اینفوگرافی غدیر شماره 7 – احادیث نبوی درباره علی علیه السلام

در این تابلو احادیث نبوی در مورد علی علیه السلام و فضائل ایشان از کتاب معتبر اهل سنت به اختصار ذکر می گردد.

اینفوگرافی غدیر - jpg ghadir ghadinfografi1

برای مشاهده تصویر در اندازه با کیفیت کلیک کنید.
برای دانلود تصویر شماره 7 کلیک کنید.

احادیث ولایت 

1. هرکه علی را دوست بدارد مرا دوست داشته و هر که علی را دشمن بدارد با من دشمنی کرده است و کسی که علی را اذیت کند مرا آزار رسانده و هر که مرا آزار رساند خدا را آسان نموده است. دوستی علی بن ابیطالب بدیها را می خورد( از بین میبرد) همچنان که آتش هیزم را میخورد(میسوزاند).

تو در دنیا سروری و در آخرت سروری هرکس تو را دوست دارد مرا دوست داشته و دوست من دوست خداوند است و دشمن تو دشمن من است و دشمن من دشمن خداوند عزوجل است. وای به حال آن که پس از من تو را دشمن بدارد. (حدیث غدیر )

2. تو از من به منزله هارونی از موسی جز اینکه پس از من پیغمبری نخواهد بود.(حدیث منزلت)

3. اقوام نزدیک تو برادر و وزیر و وارث من و جانشین من پس از من هستی (حدیث یوم النخار)

4. علی از من و من هم از او هستم و ولی هر مومنی است.

5. برای هر پیغمبری جانشین و وارسی است البته جانشین و وصی من هم علی است.

6. هرکس مرا اطاعت کند خدا را اطاعت کرده است و هر کس که مرا نافرمانی کند خدا را نافرمانی کرده است و کسی که علی را اطاعت کند مرا اطاعت کرده و هر که علی را نافرمانی کند مرا نافرمانی کرده است.

7. من به علی حجت خداوندیم بر بندگانش.

8. من سرور انبیا و علی سرور اوصیاء است و البته اوصیای من پس از من دوازده نفرند اولی آنها علی و آخرشان قائم مهدی می باشد.

9. تو در دنیا و آخرت برادر منی. (حدیث عقد اخوت)

10. هر کس که من مولا و صاحب اختیار او هستند این علی مولای نخواهد بود.(حدیث غدیر)

  احادیث اهل بیت 

1. خداوند بهشت را بر کسی که به خاندان من ستم کند یا با آنها مقاتله نماید یا بآنها هجوم بیاورد و یا دشنام شان دهد حرام کرده است.

2. یک درخت ای آفریده شده ایم که من ریشه آن درخت و تو فرع(تنه) هستید و حسن و حسین شاخه های آن می باشند از هرکس بی کی از آن شاخه آبیابی زد خدای تعالی او را داخل بهشت گرداند.

3. خداوند نسل و اولاد هر پیغمبری را در صلب او قرارداد ذریه مرا در صلب علی بن ابی طالب گذاشت. یا علی تو اولین کسی هستی از مومنین که ایمان آوردی و اولین کسی از مسلمین هستی که اسلام آوردی.

4. مثل خاندان من داستان کشتی نوح است هرکه سوار آن شد نجات یافت و هر که تخلف نمود غرق گردید.

5. من در میان شما دو چیز بزرگ و وزین می گذارم کتاب خدا و عترتم را و آن دو هرگز از یکدیگر جدا نشوند تا در کنار حوض بر من وارد کردند.

احادیث فضائل

1. علی همیشه همراه با حق بوده و حق هم با علی است. (حدیث حق )

2. علی با قرآن و قرآن با علی است آن دو از هم جدا نمی شوند تا کنار حوض کوثر بر من وارد شوند.

3. من شهر علم هستم و علی هم در آن است پس هر که علم را بخواهد باید از آن در وارد شود.

4. در روز قیامت کنار حوض است کسی که به بهشت داخل نمی شود مگر اینکه از علی بن ابی طالب جوازی آورده باشد.

5. احدی از صراط نمی گذرد مگر کسی که علی برای او جواز نوشته باشد.

6. دوستی تو ایمان و دشمنی تو نفاق است و اول کسی که داخل بهشت می شود دوستدار تو و اول کسی که داخل دوزخ گردد دشمن توست.

7. یا علی تویی تقسیم کننده بهشت و دوزخ در روز قیامت.

8. نگاه کردن به صورت علی علیه السلام عبادت است و ذکر او عبادت است و ایمان کسی پذیرفته نمی شود مگر به ولایت او و تبری جستن از دشمنانش.

9. دیباچه و عنوان نامه عمل مومن حب علی بن ابیطالب است.

10. حق علی علیه السلام بر مسلمین مانند حق پدر بر فرزندش است.


اینفوگرافی غدیر شماره 8 – از مدینه تا غدیر

مکه بعد از حج الوداع تزیین کعبه با پارچه یمنی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود قسم به جانم که در دست اوست این علی و شیعیان در روز قیامت رستگارند.

اینفوگرافی غدیر - jpg ghadir ghadinfografi5

برای مشاهده تصویر در اندازه با کیفیت کلیک کنید.
برای دانلود تصویر شماره 3 کلیک کنید.

1. نزول فرمان حج:
با نزول آیه ۲۷ سوره حج دستور رسید: بین مردم اعلام عمومی پیاده و بر هر مرکب لاغری و از هر گردنه دوردستی نزد تو می آیند . اولین و آخرین حج پیامبر بعد از فتح مکه آغاز شد این سفر اولین جمع مسلمانان بدون حضور کفار بود.

2. اعلان عمومی برای حج:
پیامبر دستور آمادگی برای حج را صادر کرد: هرکسی قصد حج دارد عجله کند چرا که ممکن است مریض شود یا کاری برایش پیش آید یکی از این نامه ها به علی علیه السلام نوشته شد که به دستور پیامبر برای ابلاغ اسلام و دعوت مردم در یمن بود .

3. آغاز حرکت از شجره به سمت مکه:
همراهان پیامبر در سفر به مکه:
حضرت زهرا سلام الله علیها
امام حسن علیه السلام و امام حسین علیه السلام
همسران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم

فاصله مدینه تا مکه را کاروان پیامبر ۹ روزه و سریع طی کرد. ارسال پیک از مدینه به یمن برای اعلام حج به امیرالمومنین علیه السلام

4. ورود به مکه:
پیامبر اینگونه ابلاغ کردند که: هرکس قربانی نیاورده است از احرام بیرون رود و آنچه تاکنون انجام داده عمره قرار دهد.

5. اقامت سه روزه در مکه:
پیامبر در مکه کنار خیمه ضمن ایراد خطبه ندا سر داد: علی برادر من و صاحب اختیار مومنین بعد از من است او نسبت به من به منزله هارون به موسی است علی جانشین در اهل بیتم و مومنین بعد از من است

6. پیام الهی در خصوص اعلام ولایت در عرفات: (عرفات بیرون شهر مکه قرار دارد.)
در عرفات جبرئیل بر پیامبر نازل شد و این پیام را آورد ای محمد خداوند به تو سلام می رساند و می فرماید اجل تو نزدیک شده است آنچه از علم و میراث علوی انبیای قبل از توست و اسلحه و تابوت و آنچه از نشانه های پیامبران نزد توست به وصی و خلیفه بعد از خود تحویل ده ، که او حجت تمام عیار من بر خلقم علی بن ابی طالب است.

جبرئیل با آوردن آیات اول سوره عنکبوت جانشین قرار دادن امام علی علیه السلام را مجددا اعلام نمود و از عصیان برخی بعد از پیامبر از حضرتش خبر داد.

7. نفسم به من خبر می دهد که در این سال قبض روح خواهم شد (یعنی سالی که در پیش است) و به دیار باقی خواهم شتافت. اصحاب از سلمان خواستند که درباره جانشین حضرت از او بپرسد پیامبر پس از سه بار عدم پاسخگویی به منظور حساس کردن آنان فرمودند: برادرم و وزیرم و جانشینم در اهل بیتم و بهترین کسی که بعد از خود باقی می‌گذارم علی بن ابیطالب است.

8. در مسیر برگشت از مکه به مدینه:
۳۸ هزار نفر مکه و دیگر شهرهای حجاز ۱۲هزار نفر یمن ۷۰ هزار نفر مدینه در مجموع ۱۲۰ هزار نفر
جبرئیل دستور سلام بر علی علیه السلام را به عنوان امیرالمومنین ابلاغ کرد پیامبر بر بزرگان صحابه دستور داد نزد علی علیه السلام بروند و به او با عنوان امیرالمومنین سلام بدهند.

9. تذکر چندباره جبرئیل:
از آغاز حرکت کاروان به سوی غدیر جبرئیل چند بار دستور ابلاغ ولایت امیرالمومنین را از سوی خداوند برای پیامبر آورده بود اما پیامبر با توجه به فوری نبودن دستور اینگونه فرموده بود: ای جبرئیل از اصحابم میترسم که با من مخالفت کنند

10. خدا بهترین حافظ است:
پیامبر ، ابلاغ کن آنچه از پروردگارت بر تو نازل شده و اگر انجام ندهی رسالت خدا را نرسانده ای و خدا تو را از شر مردم حفظ می کند. خداوند قوم کافر را هدایت نمی کند.


اینفوگرافی غدیر شماره 9 – وقایع روز غدیر

۱۲۰ هزار نفر تعداد حاضرین که به مدت سه روز در واقعه غدیر حضور داشتند. در این سفر ۱۲ هزار نفر از مردم یمن همراه امام علی علیه السلام عازم حج گشتند.

اینفوگرافی غدیر - jpg ghadir ghadinfografi3

برای مشاهده تصویر در اندازه با کیفیت کلیک کنید.
برای دانلود تصویر شماره 9 کلیک کنید.

حاضرین از بانوان شناخته شده در غدیر:
بانوی بزرگ اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها
کلیه همسران پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم
ام هانی خواهر امیرالمومنین علیه السلام
فاطمه دختر حضرت حمزه
اسماء بن عمیس

1. اقرار زبانی حاضرین:
چون با یک کف دست و با این وقت کم و با این سیل جمعیت ، امکان بیعت برای همه وجود ندارد، پس همگی این سخنی را که من می‌گویم تکرار کنید و بگویید: ما فرمان تو را که از جانب خداوند درباره علی بن ابیطالب و امامان از فرزندانش به ما رساندی اطاعت می کنیم.

و به آن راضی هستیم و با قلب و جان و زبان و دستمان با تو بر این مدعا بیعت می کنیم… عهد و پیمان در این باره برای ایشان از ما ، از قلب ها و جان ها و زبانها و ضمایر و دستانمان گرفته شد. هر کس با دست داشت توانست وگرنه با زبانش به دلیل اقرار کرده است.

2. عمامه سحاب:
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در این مراسم عمامه ی خود را که سحاب نام داشت ، به عنوان تاج افتخار بر سر امیرالمومنین علیه‌السلام بستند و انتهای عمامه را بر دوش آن حضرت قرار دادند و فرمودند عمامه تاج عرب است.

3. باطن قرآن کیست ؟
باطن قرآن و تفسیر آن را برای شما بیان می کند مگر این کسی که من دست تو را میگیرم و او را بلند می کنم دست حضرت را گرفته و فرمودند من کنت مولاه فهذا علی مولاه

4. بیعت زنان و مردان:
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم پس از فرود از منبر دستور دادند تا دو خیمه برپا شود یکی را مخصوص خود قرار دادند و در آن جلوس فرمودند ، و به امیرالمومنین علیه السلام دستور دادند تا در خیمه ی دیگر جلوس نماید و امر کردند تا مردم جمه شوند.

پس از آن مردم دسته دسته در خیمه پیامبر صلی الله علیه و آله حضور یافتند و با آن حضرت بیعت نموده و تبریک و تهنیت می گفتند. سپس در خیمه مخصوص امیرالمومنین حاضر می‌شدند و به عنوان امام و خلیفه بعد از پیامبر شان با آن حضرت بیعت می کردند و به عنوان امیرالمومنین بر او سلام می کردند و این مقام والا را تبریک می گفتند.

5. مقداد ، سلمان ، ابوذر و عمار:
آماده کنندگان و محل سخنرانی منبر را طوری برپا کردند که نسبت به دو طرف جمعیت در وسط قرار بگیرد.

7. بعد از خطبه:
پیامبر از منادی خواست در میان حاضرین حرکت کند و ندا دهد: من کنت مولاه فهذا علی مولا تا به عنوان تابلویی از غدیر در ذهنشان نقش ببندد. برنامه بیعت تا سه روز ادامه داشت.

8. معجزه غدیر:
واقعه ی عجیبی که به عنوان یک معجزه ، امضای الهی را بر خطوط پایانی واقعه غدیر ثبت کرد ماجرای حارث فهری بود.

در آخرین ساعات از روز سوم بیلبو با ۱۲ نفر از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و گفت: محمد! سوال ازت دارم: آیا شهادت به یگانگی خداوند و پیامبری خود را از جانب پروردگار آورده ای یا از گفتی ؟ آیا نماز و زکات و حج و جهاد را از جانب پروردگار آورده ای یا از پیش خود گفتی؟ آیا این که درباره‌ی علی بن ابیطالب گفتی: من کنتم مولا فعلی مولا… ، از جانب پروردگار بود یا از پیش خود گفتی ؟

پاسخ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم به حارث فهری
حضرت در جواب هر سه سوال فرمودند: خداوند به من وحی کرده است و واسطه بین من و خدا جبرئیل است و من اعلان کننده پیام خدا هستم و بدون اجازه پروردگارم خبری را اعلان نمی کنم.

حارث گفت: خدایا ، اگر آنچه محمد می گوید حق و از جانب توست سنگی از آسمان بر ما ببار یا عذاب دردناکی بر ما بفرست.

سخن حارث تمام شد و به راه افتاد خداوند سنگی از آسمان بر او فرستاد که از مغزش وارد شد و از دبرش خارج گردید و همانجا او را هلاک کرد. بعد از این جریان ، آیه ی: سَأَلَ سٰائِلٌ بِعَذٰابٍ وٰاقِعٍ- لِلْکٰافِرینَ لَیْسَ لَهُ دٰافِعٌ... نازل شد.

پیامبر صلی الله علیه و آله به اصحابشان فرمودند: آیا دیدید و شنیدید ؟

گفتند:آری.

با این معجزه ، بر همگان مسلّم شد که غدیراز منبع وحی سرچشمه گرفته و یک فرمان الهی است.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا