غدیر محور وحدت مسلمین – پرسش و پاسخ

 غدیر محور وحدت مسلمین (نظرات شیعه و سنی در مورد فضائل امیرالمومنین علیه السلام)

غدیر محور وحدت مسلمین شامل پرسش هایی حاوی نظرات شیعه و سنی در مورد فضائل امیرالمومنین علیه السلام است.

غدیر محور وحدت مسلمین – آیه تبلیغ سوره مائده آیه 67

 یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرین . سوره مائده/ 67

اى پیامبر، آنچه را از پروردگارت بر تو نازل شده است به مردم برسان. اگر چنین نکنى امر رسالت او را ادا نکرده‏اى. خدا تو را از مردم حفظ مى‏ کند، که خدا مردم کافر را هدایت نمى‏ کند.

1ـ آیا میدانید که شیعه و سنی آیه 67 سوره مائده را درمورد روز غدیر و ولایت امیرالمومنین میدانند؟

علمای شیعه و اهل سنت معتقدند که این آیه در روز غدیرخم و در شان ولایت حضرت علی بن ابیطالب (علیه السلام) نازل شده است که دو سند را ارائه می دهیم:

شیعه: کافی ج1ص290

سنی: شواهدالتنزیل ج1ح 249 / تفسیر مفاتیح الغیب  فخر رازی ، ج 12 ، ص 401


غدیر محور وحدت مسلمین – آیه ولایت سوره مائده آیه  55

 إِنَّما وَلِیکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یقیمُونَ الصَّلاهَ وَ یؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُون. سوره مائده / 55

سرپرست شما فقط خدا و رسول و کسانى هستند که ایمان آورده‏اند و نماز را برپا داشته و در حالیکه در رکوعند زکات مى ‏دهند.

2ـ آیا میدانید که شیعه و سنی آیه 55 سوره مائده را در بخشیدن انگشتر در نماز و امامت امام علی (علیه السلام) میدانند؟

علمای شیعه و اهل سنت معتقدند که این آیه در لحظه ای که امیرالمومنین (علیه السلام) انگشتری خود را در حال رکوع به فقیر دادند نازل شده است که با توجه به لفظ «ولیکم به معنای سرپرست»  این آیه را در شان ولایت حضرت علی بن ابیطالب (علیه السلام) می دانند که دو سند را ارائه می دهیم:

شیعه: تفسیر نور الثقلین ج 1 ص 644

سنی: تفسیر ابن کثیر ، ج 3 ص 126


غدیر محور وحدت مسلمین – آیه اولی الامر سوره نساء آیه 59

اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم سوره نساء / 59 

اى کسانى که ایمان آورده ‏اید، از خدا اطاعت کنید و از رسول و اولو الامر خویش فرمان برید.

3ـ آیا میدانید در آیه 59 سوره نساء خداوند همه را به اطاعت از حضرت علی (علیه السلام) و ائمه دستور میدهد؟

علمای شیعه و اهل سنت معتقدند که در هنگام نزول این آیه حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در شرح و بیان «اولی الامر» نام دوازده امام بعد از خود را بیان نموده اند که اولین آنها حضرت علی بن ابیطالب (علیه السلام) و آخرین آنها حضرت مهدی (علیه السلام) نام برده شده است که دو سند را ارائه می دهیم:

شیعه: کمال الدین ج 1، ص 222، ح 8

سنی: شواهد التنزیل ،ج 1، ص 189، ح 202


غدیر محور وحدت مسلمین – آیه اکمال دین سوره مائده آیه 3

 الْیوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دینا. سوره مائده / 3 

امروز دین شما را به کمال رسانیدم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و اسلام را دین شما برگزیدم‏.

4ـ آیا میدانید که طبق آیه 3 سوره مائده تکامل دین بواسطه روز غدیر و جانشینی امام علی (علیه السلام) است؟

علمای شیعه و اهل سنت معتقدند که این آیه در روز غدیرخم و پس از بیان ولایت حضرت علی بن ابیطالب (علیه السلام) نازل شده است که دو سند را ارائه می دهیم:

شیعه: کافی ج1ص290 – الأمالی‏ صدوق ص: 356

سنی: شواهد التنزیل ج1ح211 – الدر المنثور، ج 3، ص 323


غدیر محور وحدت مسلمین – آیه خیر البریه سوره بینه آیه 7

 إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیرُ الْبَرِیه. سوره بینه آیه 7 

آنهایى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام دادند ، بهترین خلق خدا هستند.

5ـ آیا میدانید شیعه و سنی آیه 7 سوره بینه را در امامت امام علی (علیه السلام) میدانند که بهترین نیکوکاران است؟

علمای شیعه واهل سنت معتقدند که جانشینی پیامبر (صلی الله علیه و آله) مخصوص کسی است که بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) بهترین فرد امت باشد ودر تفسیر این آیه منظور از «خیر البریه» را حضرت علی بن ابیطالب (علیه السلام) می دانند، که دو سند را ارائه می دهیم:

شیعه: تفسیر البرهان، ج 5، ص 718

سنی: الدر المنثور، ج 10، ص 320


غدیر محور وحدت مسلمین – آیه هدایت سوره رعد آیه7

إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هاد. سوره رعد /7

اى پیامبر تکلیف و وظیفه تو ترسانیدن مردم نافرمان است و برای هر قومى از طرف پروردگار راهنما و رهبرى است.

6ـ آیا میدانید شیعه و سنی میگویند: خدا در آیه 7 سوره رعد امام علی (علیه السلام) را هادی امت معرفی کرده؟

علمای شیعه واهل سنت معتقدند که طبق این آیه در هر زمانی خداوند یک فرد را به عنوان هدایتگر در میان مردم قرار می دهد که این هدایت گر بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام بوده است که دو سند را ارائه می دهیم:

شیعه: تفسیر نور الثقلین، ج 2، ص 483 – تفسیر برهان

سنی: مسند احمد جز 2 ح 990 – تفسیر القرآن العظیم، جزء 4، ص 372


غدیر محور وحدت مسلمین – آیه اهل الذکر سوره انبیاء آیه  7 و سوره  نحل آیه 43

فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُون سوره انبیاء /7 و سوره  نحل / 43 

و … پس اگر نمى‏ دانید، از آگاهان بپرسید.

7ـ آیا میدانید در آیه 7 سوره انبیا منظور از (اهل ذکر) حضرت علی و امامان می باشند؟

علمای شیعه و اهل سنت معتقدند که مقصود از «اهل ذکر» در این آیه کسانی هستند که علم «ذکر» که همان قرآن است را داشته باشند که مطابق با احادیث نبوی (که دو سند در ادامه خواهد آمد) امامان دوازده گانه هستند که اولین آنها حضرت علی بن ابیطالب (علیه السلام) می باشد.

شیعه: امالی شیخ صدوق، مجلس 79، ص 532 – تفسیر صافی

سنی: شواهد التنزیل، ج 1، ص 432


غدیر محور وحدت مسلمین – آیه علم الکتاب سوره رعد آیه 43

قُلْ کَفى‏ بِاللَّهِ شَهیداً بَینی‏ وَ بَینَکُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتاب سوره رعد / 43

بگو خدا و آن کس که علم کتاب نزد اوست، میان من و شما گواه باشد.

تمامی علمای شیعه و علمای اهل سنت معتقدند که مقصود از «مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتاب» در این آیه حضرت علی بن ابیطالب (علیه السلام) می باشد که تمام «علم کتاب» در نزد ایشان بوده و از جانب خداوند بعنوان  شاهد رسالت معرفی شده است. اکنون دو سند را ارائه می دهیم:

8ـ آیا میدانید که شیعه و سنی میگویند طبق آیه 43 رعد، دارنده علم قرآن امام علی (علیه السلام) می باشد؟

شیعه: کافی ج 1ص229 – وسایل الشیعه، ج 27، ص 188، ح 33564

سنی: شواهد التنزیل، ج  1، ص 400


غدیر محور وحدت مسلمین – آیه اعتصام به حبل الله سوره آل عمران آیه 103

وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا سوره آل عمران/ 103 

و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید، و پراکنده نشوید.

9ـ آیا میدانید در آیه 103 آل عمران منظور از چنگ زدن به ریسمان الهی، توسل به ولایت امام علی (علیه السلام) و ائمه میباشد؟

علمای شیعه و اهل سنت معتقدند که مقصود از حبل الله در این آیه ولایت حضرت علی بن ابیطالب (علیه السلام) می باشد که خداوند تمام مسلمانان را به اعتصام و پیوند با این ولایت امر نموده است. اکنون دو سند را ارائه می دهیم:

شیعه: غیبت نعمانی، باب 2،  ح2، ص 42

سنی: شواهد التنزیل، ج 1، ص 168


غدیر محور وحدت مسلمین – آیه یوم الانذار سوره شعراء آیه 214

وَ أَنْذِرْ عَشیرَتَکَ الْأَقْرَبین سوره شعراء / 214 

و خویشان نزدیکت را انذار کن.

10ـ آیا میدانید پس از نزول آیه 214 شعرا، پیامبر در اولین مهمانی اسلام، حضرت علی (علیه السلام) را جانشین خود معرفی کردند؟

علمای شیعه و اهل سنت معتقدند که این آیه در ماجرای یوم الدار و در شروع دعوت علنی رسول خدا صلی الله علیه و آله در سال سوم بعثت نازل شد. که در آن روز پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله پس از بیان نبوت خود، فرمودند اولین کسی که به من ایمان بیاورد جانشین پس از من خواهد بود که مطابق مدارک زیر تنها حضرت علی بن ابیطالب علیه السلام اعلام آمادگی و اظهار ایمان کردند.

شیعه: البرهان – علل الشرایع، باب 133، ج1، ص 177، ح 2

سنی: مسند احمد رقم 841 – تاریخ طبری، ج 2 ،ص 220


غدیر محور وحدت مسلمین – حدیث غدیر

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) فی یوم غدیر خم: «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَعَلِی مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالَاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ » حدیث غدیر

هرکس من بر او ولایت و سرپرستی دارم این علی نیز مولای اوست. خدایا دوستدار علی را دوست بدار و دشمنش را دشمن شمار.

11ـ آیا میدانید شیعه و سنی حدیث من کنت مولاه فعلی مولاه را نقل کرده اند؟

بر طبق این روایت که شیعه و سنی آن را به تواتر نقل نموده اند، رسول خدا صلی الله علیه و آله تصریح به مقام ولایت و امامت امیرالمومنین علیه السلام می نمایند. اکنون تعدادی از مدارک را ارائه می دهیم:

شیعه: اصول کافی، ج 1، ص 293، باب اشاره و نص علی امیرالمومنین (علیه السلام)، ح 3

سنی: مسند احمد حنبل جزء 39، ص297، ح18497 – سنن ابن ماجه، جزء 1، ص 134، رقم 118- صحیح ترمذی، جزء 12، ص 175، رقم 3646


غدیر محور وحدت مسلمین – حدیث منزلت

قال رسول الله ( صلی الله علیه و آله): «أما ترضی أن تکون  مِنِّی بِمَنْزِلَهِ هَارُونَ مِنْ مُوسَى إِلَّا أَنَّهُ لَا نَبِی بَعْدِی؟»

«علی جان»، آیا راضی نیستی که منزلت تو در نزد من همانند هارون نسبت به موسی باشد، جز آنکه پس از من پیامبری نخواهد آمد؟

12ـ آیا میدانید پیامبر (صلی الله علیه و آله) به علی (علیه السلام) فرمود: تو برای من همانند هارون هستی نسبت به موسی.

علمای شیعه و اهل سنت معتقدند که این روایت را رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در جریان غزوه تبوک خطاب به حضرت علی بن ابیطالب (علیه السلام) بیان فرموده اند که با توجه به خلافت حضرت هارون پس از حضرت موسی (علیه السلام)، ولایت امیرالمومنین پس از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) اثبات می گردد. اکنون تعدادی از مدارک را ارائه می دهیم:

شیعه: الارشاد شیخ مفید، ج 1، ص 8، باب فی النص علی الولایه

سنی: صحیح بخاری، جزء 13، ص 325، ح 4064 – صحیح مسلم ، ج 12 ، ص 128 ، رقم 4419 ، 4420 ، 4421


غدیر محور وحدت مسلمین – علی از من و من از علی

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) :  علیٌ منی و انا من علی  و هو ولیُّ کل مومن بعدی

علی از من است و من از علی هستم و بعد از من او صاحب اختیار هر مومنی است.

13ـ آیا میدانید پیامبر فرمود: علی از منست و من از علیم و بعد از من او سرپرست هر مومنیست؟

بر طبق این روایت که شیعه وسنی آن را نقل نموده اند، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) تصریح به ولایت حضرت علی بن ابیطالب (علیه السلام) بعد از خودشان می نمایند. اکنون تعدادی از را ارائه می دهیم:

شیعه: المناقب،  ابن شهر آشوب، ج 3، ص 51،  فصل انه الوصی

سنی: سنن ترمذی، جزء 12، ص 182، رقم 3653


غدیر محور وحدت مسلمین – حدیث دوازده امام و جانشین

قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) : الائمه  من  بعدی  اثنی عشر خلیفه

امامان بعد از من دوازده نفرند.

14ـ آیا میدانید پیامبر فرمود: امامان بعد از من فقط 12 نفر هستند؟

بر طبق این روایت که شیعه و سنی آن را نقل نموده اند، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) تصریح به ولایت و امامت دوازده امام  بعد از خودشان می نمایند. اکنون تعدادی از مدارک را ارائه می دهیم:

شیعه: عیون اخبار الرضا (علیه السلام)، ج 1، ص 64، ح 31

سنی: صحیح مسلم  ج 9، ص 333، کتاب الاماره، ح 3393


غدیر محور وحدت مسلمین – حدیث معرفت امام

 قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) : من مات و لم یعرف امام زمانه مات میته جاهلیه

هرکس بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است.

15ـ آیا میدانید پیامبر فرمود: کسی که بمیرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است؟

بر طبق این روایت که شیعه وسنی آن را نقل نموده اند، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) تصریح به وجوب شناخت ومعرفت نسبت به امامان بعد از خودشان می نمایند. لذا بر ما واجب است تا نسبت به امامت  امامان بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ایمان راسخ داشته باشیم. اکنون دو سند را ارائه می دهیم:

شیعه: اصول کافی، ج 1، ص 378، باب ما یجب علی الناس عند مضی الامام،ح2 – عیون اخبار الرضا (ع) ،ج  1، باب 6، ص 55، ح 20

سنی: مسند احمد بن حنبل، جزء 34 ،ص 234 ،ح 16271


غدیر محور وحدت مسلمین – حدیث ثقلین

« قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) : إِنِّی تَارِکٌ فِیکُمُ الثَّقَلَینِ مَا إِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یفْتَرِقَا حَتَّى یرِدَا عَلَی الْحَوْضَ »

 من در میان شما دو چیز به یادگار می گذارم، تا زمانی که به آنها چنگ بزنید پس از من هرگز گمراه نخواهید شد، یکی کتاب خدا (قرآن) و دیگری عترتم که همان اهل بیتم هستند و آن دو هرگز از یکدیگر جدا نمی شوند تا در حوض کوثر بر من وارد شوند.

16ـ آیا میدانید پیامبر فرمود: من از دنیا میروم و 2 یادگار بزرگ میگذارم: قرآن و عترت.

بر طبق این روایت که شیعه وسنی آن را به تواتر نقل نموده اند، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) تصریح به مقام امامان بعد از خودشان می نمایند. و این همراهی جدا نشدنی این دو ثقل گرانبها خبر از علم الهی و عصمت ائمه دوازده گانه دارد. اکنون تعدادی از مدارک را ارائه می دهیم:

شیعه: وسائل الشیعه ج 27 ص 33 باب 5 ح 33144

سنی: صحیح مسلم، جزء 12، ص 134، رقم 4425 – مسند احمد بن حنبل ، جزء 22 ، ص 226، ح 10681


غدیر محور وحدت مسلمین – حدیث شهر علم پیامبر

 « قال رسول الله (صلی الله علیه و آله) : انا مدینه العلم و علی بابها »

من شهر علمم و علی درب آن.

17ـ آیا میدانید پیامبر فرمود: من شهر علمم و علی درب ورودی شهر است؟

برطبق این روایت که شیعه وسنی آن را به تواتر نقل نموده اند، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) تصریح به مقام علمی امیرالمومنین (علیه السلام) می نمایند. در جایی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) دارای علم الهی است، این روایت تصریح می کند که تمام علم پیامبر به امیرالمومنین (علیه السلام) رسیده است که خود گواهی بر حقانیت امیرالمومنین در جانشینی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است. اکنون دو سند را ارائه می دهیم:

شیعه: کمال الدین، ج 1، ص 241، باب 22

سنی: مستدرک حاکم نیشابوری جز 10رقم 4614 – المستدرک علی الصحیحین، حاکم نیشابوری، جزء 10، ص 444، رقم 4614


غدیر محور وحدت مسلمین – حق با علی علیه السلام

 « قال رسول الله صلی الله علیه و آله : علیٌ مع الحق و الحق مع علی (علیه السلام) »

علی با حق است و حق با علیست.

18ـ آیا میدانید پیامبر فرمود: علی باحق است و حق با علیست؟

علمای شیعه و اهل سنت معتقدند که طبق این روایت صحیح، حق ولایت و امامت بعد از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) با حضرت علی بن ابیطالب (علیه السلام) می باشد که دو سند را ارائه می دهیم:

شیعه: خصال، شیخ صدوق، ج 2، ص 496

سنی: تاریخ بغداد، جزء 6، باب الیاء ذکر من اسمه یوسف ، ص312


دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا