معرفی امامان – سخنرانی غدیر

معرفی امامان در خطبه غدیر (روشن شدن حق و باطل)

در متن معرفی امامان ، به بررسی حق و رسولان الهی پرداخته است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از طریق خدا حق را به ما معرفی کرده اند که آن ها امامان علیهم السلام هستند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که از جانب خداوند آمدند حق و باطل را برای ما مشخص کردند و در نهایت از ما چه خواستند؟ خواستند که، از جانشین و جانشینان ایشان پس از او اطاعت و پیروی کنیم.

معرفی امامان

تا به حال فکر کرده اید که به چه دلیلی یک واقعه آنقدر مهم می شود که بعد از مدت ها از یادها نمیرود و هر وقت به یاد ان واقعه میافتیم یا خوشحال و یا غمگین می شویم؟ چقدر آن واقعه برای ما مهم بوده و یا چقدر با آن انس گرفتیم که از سالیان سال اگر از ما بپرسند، حتماَ تا ریز ماجرا را تعریف می کنیم و برای خودمان هم خاطره اش دوباره زنده می شود.

آن اتفاق مهم بوده یا چون فقط در آن واقعه حضور داشتیم به آن اهمیت می دهیم. اما خیلی وقت ها ما در یک واقعه ی مهم یا یک روز مهم حضور نداشتیم اما وقتی از آن صحبت می کنند دوست داریم و آرزو می کنیم که کاش ما هم بودیم و یک کاری انجام می دادیم.

اما بعد با خودمان می گوییم، حالا که نبودم پس می توانم یک کاری کنم که یاد آنهایی که بودند زنده بشود و اصلا برای همه بگویم که موضوع مهمی پیش آمده بوده که یک عده از افراد برجسته و بزرگ عمر، جان و مالشان را فدا کردند.

پس ما در مورد همه چیز بی خیال نمی گذریم، گاهی آنقدر سنگ بعضی چیز ها را به سینه می زنیم که گویی خودمان هم در آن اتفاق حضور داشتیم ولی خدا نکند که از چیزی اطلاع نداشته یا درست متوجه نشده باشیم، کاملا اصل و اساس قضیه را زیر سؤال می بریم و می گوییم ما که اصلا نمی فهمیم چرا این ها، این حرف ها را دوباره تکرار می کنند؟

ولی آیا واقعاَ درست است چیزی را که به آن کاملا احاطه علمی و عقلی داری قبول کنی و بقیه را دور بریزی؟ یا نه دنبال بقیه اش هم میروی تا در موردشان تحقیق کنی؟ از آن جایی که من شما جوانان را میشناسم، و میدانم تیپ جوان های تحصیل کرده و کنجکاو و باهوش دوست دارند موضوعات مختلف را بررسی کنند و بفهمند که علت آن چه بوده و از کجا شروع شده است؟

بنابراین اگر دوست داشته باشید یکی از مهمترین وقایع تاریخ اسلام را با هم بررسی می کنیم. (مکث) ببینم اسم “پیامبر اکرم” را حتماَ همه ی شما شنیده اید، شاید بدانید ایشان کیست و شاید هم بعضی ها فقط یک اسم از ایشان شنیده اند. فقط همین!

معرفی امامان – آخرین پیامبر الهی

همان طور که می دانید آخرین پیامبر الهی، رسول اکرم محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم بودند که از طرف خداوند آمدند تا مردم را به سوی خدا دعوت کنند و احکام و دستورات الهی را به ما برسانند و باز می دانیم که پیامبر به صداقت و راستگویی و امانت و هر صفت عالی که در نظرتان باشد مشهور و بنام بودند.

و حتی کسانی که مسلمان هم نبودند به خوبی و پاکی و صداقت ایشان اعتراف داشتند و این را در سخنان آن ها به وضوح می توانیم مشاهده کنیم. او کسی است که خداوند او را تعیین کرده و برگزیده ی خدا در بین همه ی مخلوقات است.

آیا می توانیم بگوییم چون ایشان را ندیدیم از او اطاعت نمی کنیم در حالی که او از طرف خدا و برگزیده ی خداست! چطور ما از صدها نفر دیگر که ندیدیم و نمی شناسیم پیروی می کنیم و قبولشان داریم از قوانین و محاسبات آن ها استفاده می کنیم و از آن ها دفاع می کنیم اما در این مورد بهانه ی ندیدن و نشناختن را می آوریم؟!

اصلا اگر ما قبول داریم که قرآن یک کتاب آسمانی است که از طرف خداوند ناز ل شده و همه ی حرف های آن درست است؛ می فرماید: آیا این آیه را ندیده ایم که قرآن سوره نجم آیه 4 و 5 ،خطاب به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم

و ما ینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی سوره نجم آیه 4/5

خوب، کسی که سخن او وحی منزل است چطور می تواند سخن بیهوده و باطل بگوید؟ کسی که معصوم است و برگزیده ی خداوند است چطور می توانیم بگوییم حرف او برای ما اهمیت ندارد و حجت نیست؟

این اصلا با عقل و فطرت ما جور در می آید؟! نه، یک لحظه، فقط یک لحظه به خودمان رجوع کنیم آیا میتوان به این راحتی حرف فرستاده ی خدا را رد کرد؟

معرفی امامان – فرستاده خدای متعال

حالا اگر کسی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را به عنوان فرستاده ی خدا قبول دارد و قرآن را هم به عنوان کتاب آسمانی از طرف خداوند قبول دارد پس باید دستورات و فرامین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و قرآن را هم قبول کند و خود قرآن در سوره مائده آیه 92 ،این موضوع را بیان کرده و می فرماید:

اطیعوا الله و اطیعوا الرسول … سوره مائده/92

و یا در سوره حشر آیه 7 می فرماید:

ما اتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا … سوره حشر /7

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که از جانب خداوند آمدند حق و باطل را برای ما مشخص کردند و در نهایت از ما چه خواستند؟ خواستند که بعد از پیامبر، از جانشین ایشان و جانشینان پس از او اطاعت و پیروی کنیم.

حالا اگر یک عده گوش کردند و یک عده نپذیرفتند دلیل نمی شود که ما اصل حرف را زیر سؤال ببریم. چون حضرت کسی را مجبور به کاری نکردند بلکه ایشان حق را مشخص کردند و همین جاست که اختیار مطرح است، چرا که هرکس به اختیار خودش فقط در روز عید غدیر این کار قبول کرده یا نه به اختیار خودش رد کرده است.معرفی امامان

معرفی امامان – عید غدیر

ضمناَ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فقط در روز عید غدیر این کار را نکردند ما همیشه در کتاب ها می خواندیم که این انتخاب فقط در روز عید غدیر بوده است، اما ایشان در طول حیات پر برکت خود بارها این موضوع را مطرح کردند.

مثلا در اولین دعوت خود یعنی دعوت نزدیکان که اولین دعوت آشکار مردم به اسلام بوده و به یوم الدار معروف است آیه انذار در سوره ی شعراء، آیه 214 را یاد آور می شوند که می فرماید:

و انذر عشیرتک الاقربینسوره شعرا /214

در کتاب بحارالانوار جلد 18 صفحه ی 191 باب 1 – این چنین آمده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حالی که دست امیرالمؤمنین علیه السلام را گرفته بودند؛ فرمودند:

اِنَّ هَذَا اَخِی وَ وَصِیی وَ وَزِّیرِّی وَ خَلِیفَتِی فِیکُمْ فَاسْمَعُوا لَهُ وَ اَطِیعُوا. خطبه غدیر

ما وقتی یکی از عزیزانمان مثل مادر و پدر یا یک دوست صمیمی، چندین بار یک سفارش را به ما می کنند سعی می کنیم که حتماَ برای رضایت آن ها هم که شده آن سفارش و وصیت را عمل کنیم.

هیچ وقت بی خیال و بی تفاوت از آن نمی گذریم، بلکه به علت تأکیدی که داشتند، سعی می کنیم آن کار را برایشان انجام بدهیم. پس چگونه است که ما سفارش و یا وصیت یک فرد معمولی را عمل می کنیم، اما تقاضای پیامبر خدا را نشنیده بگیریم و بگوئیم اصلا لزومی ندارد که حالا یکی هزاران سال قبل حرفی زده و سفارشی کرده، ما آن را عمل کنیم!

معرفی امامان – دوستی و مودت

اولا یکی نه و پیامبر خدا صلی الله علیه و آله که گفتیم حرف و پیغام خدا را می رساند، نه چیز دیگر! ثانیاَ یکبار نه و چند بار. ایشان با تأکید چند بار موضوع مهمی را سفارش کرده و خودشان فرمودند که من اجر و مزد رسالتم را از شما فقط دوستی و مودت و محبت اهل بیتم علیهم السلام می دانم و همان را از شما می خواهم نه چیز دیگری.

حالا اگر ما صبح تا شب، شب تا صبح نماز بخوانیم و روزه بگیریم و حج و زکات و خمس و دیگر عبادات را ادا کنیم، خیلی خوب است. حتماً هرکسی باید همهی وظایف دینی اش را انجام بدهد. اما اجر و مزد رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله الموده فی القربی، یعنی نشان دادن عملی محبت قلبی ما به نزدیکان و اهل بیت پیامبر است. دیگر این خود ما هستیم که می فهمیم آیا به آن عمل کرده ایم یا نه؟ آیا اصلا مودت داریم یا خیر؟

آیا ما اهل بیت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را دوست داریم، به ایشان احترام می گذاریم یا خیر؟ با دقت در زندگی مان می توانیم بفهمیم که آیا از موضوع به طور کلی پرت نشدیم و می دانیم که دوستی و محبت اهل بیت علیهم السلام یعنی چه؟

برای مشاهده منبع متن سخنرانی معرفی امامان در (سایت مناسبت ها) کلیک نمایید.

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا