ارائه پیام غدیر به کودکان – عید غدیر کودک

ارائه پیام غدیر به کودکان (روش های تبلیغ غدیر)

ارائه پیام غدیر به کودکان را می توان به صورت های مختلفی طراحی کرد مثلا با دادن هدیه های جذاب و خاطره ساز بهترین روز را برای آنها رقم زد. این مقاله طوفان فکری شامل طرح های تبلیغی غدیر برای کودکان است که کمک یار شما در جشن های غدیر می باشد.

  1. انتقال پیام غدیر در جشن کودک
  2. انتقال پیام غدیر در بازی با کودک
  3. ارائه ی طرح جشن غدیر کودک
  4. روش های تبلیغ غدیر برای کودکان

ارائه پیام غدیر به کودکان بخش اول – چگونه پیام غدیر را در کودکان نهادینه کنیم؟

یکی از خاطره ­سازترین اتفاقات دوران کودکی، هدیه ­های جذابی است که به بچه ­ها داده می­ شود. با دادن هدایای ویژه در روز عید غدیر به بچه ­ها و توضیح دادن برای آن­ها در مورد عظمت این عید، می­توان خاطرات زیبایی برای بچه­ ها ایجاد کرد که برای همیشه در ذهن آن­ها باقی بماند.

با ساخت پازل هایی با طرح مرتبط با غدیر برای بچه ­ها یا با نقاشی و انتقال از طریق تصویر می­توان فضای آشنایی کودکان با تعالیم غدیر را فراهم کرد. انتقال مفاهیم از طریق جدول، مسابقه، معما و اهدای جوایز جذاب برای بچه­ ها تأثیر گذار خواهد بود. هدیه می­ تواند سی دی شعرهای کودکانه در رابطه با غدیر باشد.

ساخت کاردستی با بچه ­ها برای هدیه دادن به والدینشان و توضیح علت هدیه دادن و نقل جریان غدیر در طول کار به زبان کودکانه. یکی از وسایل مؤثر برای تربیت کودک، قصه و داستان است.

داستان­ گویی یک روش غیر مستقیم برای تربیت کودک است و به دلیل علاقه کودکان به آن اهمیت خاصی دارد. خواندن کتاب­ هایی با نقاشی­ های رنگارنگ در موضوع غدیر برای بچه ­ها اثرات ماندگاری خواهد داشت. می­ توان پس از قصه­ گویی برای کودکان، مسابقه نقاشی از داستان مطرح شده برگزار کرد.

برای بیان داستان غدیر می­ توان از کتاب «خبرخبرخبردار آی بچه­ های بیدار» استفاده کرد. البته همه‌ ی ماجرا به صورت شعر است که مجری می­ تواند آن را با نثر تلفیق کند.

درصورت امکان تصاویر زیبای کتاب اسکن شود و با ویدیو پروژکتور به بچه­  ها نشان داده شود، یا کتاب به همه هدیه شود تا برنامه جذاب­تر ­شود. یکی از کارهای مؤثر برای نهادینه شدن غدیر در بچه ­ها استفاده از خود آن­ها در جشن­ های غدیر است، یعنی مسئولیت کاری به بچه­ ها سپرده شود مثلا ارائه یک کنفرانس، تا خود آن­ها غدیر را به خوبی بفهمند.

ارائه پیام غدیر به کودکان بخش دوم – بازی، مسابقه، نمایش

انجام بازی ­های جذاب و متناسب با غدیر برای کودکان یکی از بهترین راه­ها برای نهادینه کردن غدیر در آن­ها است چون بهترین راهی که می ­توان بچه ­ها را جذب کرد از طریق بازی است و بازی برای بچه­ ها تأثیرگذار است.

انجام بازی ­هایی که بچه­ ها باید با پیدا کردن رمزی و یا خواندن مطلبی بازی کنند، برای آن­ها تأثیرگذار است. استفاده از بازی­ های سه ­گانه به نحوی که دو بازی محتوایی کوتاه با یک بازی تحرکی مانند پرتاب حلقه تلفیق شود.

انجام بازی­ هایی که در آخر برداشت کودک از آن­ها، پاسخ شبهات باشد. به صورتی که اگر بعدا بچه­ ها با شبهه روبرو شدند جواب آن را بدانند، ولی در این طرح نباید شبهه بیان شود فقط جواب آن.

اجرای تئاتر برای بچه­ ها متناسب با علایق سنین آن­ها و موضوعاتی طنز و خوب، مثلا تئاتر عروسکی برای بچه­ ها بسیار جذاب است، اگر به صورت سؤال و جواب با کودکان باشد تأثیر دو چندان خواهد گذاشت.

از این موضوع جهت انتقال داستان جانشینی حضرت امیرالمومنین علیه السلام می­ توان بهره برد. اجرای تئاتر کودکان برای والدین با موضوع غدیر مناسب برای اجرا در مهد کودک­ ها.

بین بچه­ ها از یک هفته قبل شعرهایی با مضمون ولایت و جشن غدیر پخش شود و از والدین خواسته شود به آن­ها برای حفظ شعر کمک کنند. در روز جشن به هر بچه ­ای که یک شعر حفظ کرده باشد جایزه داده شود. می­ توان به جای شعر از فضایل حضرت امیرالمومنین علیه السلام با بیان کودکانه استفاده کرد.

ارائه پیام غدیر به کودکان بخش مسابقه

گذاشتن مسابقه حفظ آیات مرتبط با غدیر و امیرالمؤمنین علیه السلام بین کودکان می­ تواند تأثیرگذار باشد و موضوع غدیر را به صورت ناخود آگاه در ذهن بچه­ ها نهادینه کند. یادآوری روزانه برای بچه­ ها بوسیله یک روزشمار همراه با داستان یا قسمتی از داستان غدیر، برای بچه­ ها ماندگار است و هر روز بچه ها منتظر داستان بعدی و رسیدن به غدیر هستند.

ارائه پیام غدیر به کودکان – طرح پیام ­رسان غدیر

داستان غدیر برای بچه ­ها گفته شود، تصاویر رنگ­ آمیزی از وقایع مختلف غدیر را رنگ کنند و به ترتیب کنار هم قرار دهند. هر کدام به عنوان پیام ­رسان غدیر کارت مخصوصی برای خود درست و تزئین کنند.

در کلاس مدرسه با هماهنگی معلم برای هم­کلاسی­ ها شیرینی و شکلات ببرد و کارت پیام ­رسان غدیر را بر سینه نصب کند. داستان را بر اساس کاغذهایی که نقاشی کرده برای دوستانش تعریف کند.

به همه همکلاسی ­ها یک کاغذ رنگ­ آمیزی غدیر بدهد و بعد از رنگ­ آمیزی کلاس را با نقاشی ­ها تزئین کنند.

ارائه پیام غدیر به کودکان بخش سوم – خلاصه طرح جشنی برای کودکان با موضوع قلعه ولایت

بچه­ ها با ورود به محوطه جشن با صحنه قلعه ­ای بزرگ به عنوان دکور جشن روبرو می ­شوند. برنامه­ ها قرآن و دعا و مسابقه است و بعد مجری شروع به صحبت می ­کند.

شروع برنامه قلعه: هنگام صحبت مجری ناگهان پیر قلعه از درون قلعه بیرون می­ آید و با مجری شروع به صحبت می ­کند و خودش را این طور معرفی می کند:

من سال­هاست که در این قلعه هستم، مادر و پدران من هم در این قلعه بودند، آخه این­جا قلعه خوشبختی و … و نجات و … هست. من مأمورم که هر سال بزرگ­ترین پیام را به گوش همه برسانم. سپس پیر قلعه با زبان کودکانه داستان غدیر را تعریف می ­کند و در نهایت به حدیث ولایت علی بی ابی طالب حصنی اشاره می­ کند.

در کل طرح بر اساس همین حدیث ریخته شده است. در بین برنامه بچه­ ها کاردستی تاجی را درست ­کنند و نام حضرت علی (علیه السلام) را بر سر بگذارند. دست بر دست هم بیعت ­ببندند و با نوشتن کارهای خوب وارد قلعه شوند.

ارائه پیام غدیر به کودکان بخش چهارم – مراسم بیعت به شکل کودکانه

در جشن کودکان داستان غدیر بسیار ساده برای بچه ­ها بیان شود و سپس مراسم بیعت به شکل کودکانه انجام شود. مراسم بیعت و عقد اخوت در جشن غدیر برای کودکان:

بیعت: از بچه ­ها بخواهید انگشتان کوچک یکدیگر را بگیرند سپس این جملات را تکرار کنند:

علی علی دوست علی
هرکی بده دشمن بدخواه علی
آقا و مولامون علی
هرکی خوبه دوست علی
ما همگی دوست علی
علی علی علی علی

سپس یکدیگر را ببوسند (یا مصافحه کنند) و دستان همدیگر را بگیرند و تکرار کنند:

حالا ما با هم خواهر شدیم
قول میدیم اگه یه روزی
خواستیم بریم توی بهشت
یه روز توی عید غدیر
من و این خانم خواهر شدیم
قول دادیم با هم باشیم
حالا که میخوام برم بهشت
دوست بودیم یاور شدیم
پیش خدا حاضر شدیم
بگیم خدای مهربون
روز ولایت مولا علی
دوست بودیم یاور شدیم
رفیق نیمه راه نشیم
اجازه بده با هم باشیم

ارائه پیام غدیر به کودکان بخش شعر

(این شعر را خودم سرودم اگر از نظر ادبی مشکلی دارد به بزرگواری خود ببخشید.)

برکه ­ای هستم از آب آسمان
در شمارش حرف­هایم شش بود
اولین حرفم بود آغاز غار
حرف سوم شد شروع یا علی
چهارمین حرفم شد آغاز رسول
پنجمین حرفم شروع خانه است
حرف پایانم شد آغاز مدد
پس بگو حالا به من من چیستم؟
دلپذیر و رهنمای مردمان
کشف آن با سعی و با کوشش بود
حرف دوم پنجم از پروردگار
نسبتی نزدیک دارم با علی
عده­ ای کردند حرفم را قبول
دشمن من هر بت و بتخانه است
در مسیر قل هو الله احد
غیر از این­هایی که گفتم نیستم


غدیر چشمه جوشان

غدیر چشمه جوشان
غدیر، یه برکه خوب
غدیر، یه روز زیبا
غدیر، عید ولایت
پیغمبر خدا گفت
«علی امام شماست
امام متقینه
حرف شیطون گوش نشه
ما بچه‌ های شیعه
غدیرو دوست می‌داریم
غدیر، آب خروشان
غدیر، یه روز محبوب
یه عیدِ خوبِ خدا
شده روز هدایت
نبی مصطفی گفت:
برایتان رهنماست»
امیرالمؤمنینه
غدیر فراموش نشه
با هم میگیم همیشه
جشنای خوب میگیریم

ارائه پیام غدیر به کودکان بخش پنجم – قصه زیبای سفر به غدیر

در داستان زیر با استفاده از قوه تخیل کودکان ماجرای غدیر مطرح شده است:

سعید و سعیده سوار بر سفینه زمان شده بودند. این خواهر و برادر می ­خواستند از قرن پانزدهم هجری قمری به چهارده قرن پیش سفر کنند. آن دو تصمیم داشتند به دورانی برگردند که رسول خدا در آن زندگی می­ کرد.

سعید و سعیده می­ خواستند به اولین سال­ های حکومت اسلامی بازگردند و گزارش مفصلی از ماجرای غدیر خم را برای بچه­ های قرن بیست و یکم گزارش کنند.

پنج، چهار، سه، دو، یک. . . بالاخره سفینه زمان از ایستگاه مرکز تحقیقات تاریخی به گذشته دور پرتاب شد. کودکانی که در ایستگاه ماهواره ­ای حاضر بودند با اشتیاق تمام این سفر جذاب و پرماجرا را دنبال می­ کردند و به طور دائم با دو زمان­ نورد در ارتباط بودند.

سعید و سعیده سوار بر سفینه کوچکشان به سال دهم هجری سفر نمودند. زمانی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) آخرین ماه­ های زندگی خویش را پشت سر می­ گذاشت و می­ خواست که آخرین حج خود را به انجام برساند.

مدتی گذشت. ناگهان سعید از داخل سفینه برای ایستگاه تحقیقاتی پیامش را این گونه مخابره کرد. “بچه­ ها سلام. اکنون من از سرزمین وحی برای شما گزارش می­ کنم.

غدیرخم

حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) مراسم حج را به پایان رسانیده و به همراه کاروانی از حجاج در حال بازگشت به مدینه هستند. از این بالا کاروان­ های زیادی را مشاهده می ­کنیم که با فاصله­ های کمی از یکدیگر در حال حرکت به سوی سرزمین­ های مختلف می­ باشند.

هم اکنون رسول خدا به محلی رسید که به آن غدیر می­ گویند. این­جا محلی است که کاروان­ های حجاج از یکدیگر جدا می­ شوند و هر کدام به سمت سرزمینی می­ روند، این­جا مثل یک چهار راه است. در غدیر برکه­ ای از آب زلال وجود دارد که دور تا دورش را جمعیت حاجیان در برگرفته ­اند.

کودکان جهان در پایگاه تحقیقاتی بی­ صبرانه منتظر اخبار جذاب­تری از غدیر خم هستند و گزارشات لحظه به لحظه از غدیر را پیگیری می­ کنند. پس از مدتی سعیده با شور و شوق فراوانی می­ گوید: هم­اکنون فرشته وحی بر پیامبر نازل گشت و به او گفت: ای پیامبر آن­چه که از طرف خدا فرستاده شده به مردم ابلاغ کن و اگر ابلاغ نکنی رسالت خود را تکمیل نکرده ­ای.

سعید با خوشحالی ادامه می­ دهد:

این همان آیه شصت و هفت از سوره مائده است، ایستگاه تحقیقاتی حال و هوای دیگری دارد. سعیده  در ادامه گزارش می­ گوید: اکنون رسول خدا فرمود: من همین جا می­ مانم. حاجیانی که از راه نرسیده ­اند باید به این­جا برسند و آنانی که از این محل رفته­ اند باید هرچه زودتر به غدیر برگردند.

سعید گزارش می­ دهد: به فرمان پیامبر حدود صد و بیست هزار نفر از مسلمانان در محل غدیر اجتماع کردند. این جمعیت در تاریخ اسلام واقعا بی­ سابقه است.

کودکان جهان سکوت کرده ­اند و در این مدت با دقت به گزارشات گوش می­ دهند. کم­کم واقعه غدیر خم به صورت لحظه ­ای برای آن­ها بازگو می ­شود:

رسول خدا بر روی جهاز شتران بالا رفته­ اند و پس از حمد و ستایش خدا دستور می­ دهند حضرت علی علیه السلام در کنار ایشان قرار بگیرد. سپس دست حضرت علی علیه السلام را در دست گرفته و جلوی چشمان صد و بیست هزار نفر بالا می­ برد.

و می­ گوید: ای مردم بدانید: هرکس تا امروز من ولی و سرپرست او بوده ­ام، از این به بعد این علی ولی و سرپرست اوست. این حکمی است از طرف خدا  که علی امام و وصی پس از من است و امامان امت از فرزندان او هستند.

سعید ادامه می ­دهد: الان پیامبر اعلام می­ کند: خداوندا! کسانی که علی علیه السلام را دوست دارند، دوست بدار و با دشمنان او دشمن باش. خدایا! یاران علی علیه السلام را یاری کن و دشمنان او را خوار و ذلیل گردان.

سعیده می­ گوید: اکنون لازم است که با سفینه مدت سه روز دیگر را در زمان حرکت کنیم. حالا سه روز از ماجرای غدیر خم گذشته است و هنوز زنان و مردان مسلمان به طور جداگانه در محل غدیر حضور دارند و با علی علیه السلام بیعت می کنند. مسلمانان در این روز با گفتن کلمه یا امیرالمؤمنین به ایشان دست می ­دهند.

سعید می­ گوید: در چنین روزی دوست و دشمن با علی علیه السلام بیعت کردند و به او تبریک گفتند. حاضرانی که در این روز شاهد ماجرا بودند رفتند تا طبق وظیفه برای غایبان این واقعه را تعریف کنند. خدا کند که فراموش نکنند و سفارشات پیامبر را جدی بگیرند زیرا خداوند پیمان­ شکنان را در هم می­ شکند.

با معرفی حضرت علی علیه السلام و امامان از فرزندان او از سوی خداوند و اطاعت مردم از ایشان، دیگر انسان­ ها به سوی زشتی­ ها نمی ­روند و هیچگاه از مسیر درست دور نمی ­شوند و منحرف نمی­ گردند.

پس از گزارش این ماجرا سفینه زمان­ پیما با دو زمان­ نورد خود در روز عید غدیرخم به ایستگاه تحقیقات فضایی بازگشتند و از سوی کودکانی که در ایستگاه مستقر بودند مورد استقبال قرار گرفتند و در آن روز به جشن و شادمانی پرداختند.

و السّلام علیکم و رحمه الله و برکاته

دسترسی سریع و آسان به راهکار و محتوا برای مناسبت‌های نیمه شعبان، غدیر، محرم و فاطمیه
برای مطالعه و مشاهده مطالب خدمتگزاران میتوانید به فهرست مطالب در زیر مراجعه نمایید.

فهرست مطالب محرم فهرست مطالب فاطمیه فهرست مطالب نیمه‌شعبان فهرست مطالب غدیر کتابخانه خدمتگزاران
انواع کتیبه غدیر
انواع استیکر پشت شیشه خودرو
اسپند دودکن
انواع جادستمال کاغذی
انواع مگنت یخچالی مذهبی
انواع استکان مذهبی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

برای ارسال دیدگاه خود، در قسمت زیر دیدگاه و در خط بعدی نام و نام‌خانوادگی خود را بنویسی و بر روی فرستادن دیدگاه بزنید. *

دکمه بازگشت به بالا